גדר "ביטול תורה" - רק בשעות הקבועות

אור יעקב

חבר ותיק
הצטרף
4/5/25
הודעות
1,215
כל אחד נפגש פעמים רבות במושג החמור של "ביטול תורה"...

"מי שבאין עליו יסורים ופשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה" (ברכות ה.)
"מי שמבטל תורה הרי עונשו כנגד כולם" (ספרי דברים פ"ה ה"א)
ועוד כהנה וכהנה מימרות בש"ס ובפוסקים.

והשאלה הנשאלת היא, האם אדם שיושב בביתו/בדרך ולא לומד, האם כל רגע ורגע צריך לחשוש ל"ביטול תורה"? (כמובן שבאופן שאפי' יוצא "לטייל" שיהיה לו כח ללמוד, וודאי שאין "ביטול תורה". השאלה היא באופן סתמי כגון אדם שנוסע באוטובוס וכדו')

ובמנחות (צט:) מצינו מח' בזמן חיוב ת"ת.
דעת ר' אמי - אפי' לא שנה אדם אלא פרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית קיים מצות "לא ימוש ספר התורה" וכו'.
דעת רשב"י - אפי' לא קרא אדם אלא קריש"ע שחרית וערבית קיים "לא ימוש" (ואסור לאומרו בפני עם הארץ, ורבא אמר "מצוה" לאומרו)
דעת ר' ישמעאל - צא ובדוק שעה אחת שאינה לא מן היום ולא מן הלילה ולמוד בה חכמה יוונית שנאמר "והגית בו יומם ולילה".
(ואיתא שם דפליגא על ר' שמואל בר נחמני שפסוק זה אינו "חובה" אלא "ברכה")

נמצאנו למדים שדעת ר' ישמעאל שיש חיוב ללמוד כל רגע ורגע, ולדעת רשב"י ודעימיה אין "חיוב".
וכן משמע בגמ' בנדרים.
נדרים דף ח. "אמר רב גידל אמר רב האומר אשכים ואשנה פרק זה נדר גדול נדר לאלהי ישראל והלא מושבע ועומד הוא ואין שבועה חלה על שבועה מאי קמ"ל? הא קמ"ל כיון דאי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע שחרית וערבית משום הכי חייל שבועה עליה"

והרמב"ם
(ת"ת פ"א ה"ח) והשו"ע (יו"ד ריש סי' רמו) פסקו להדיא "כל איש מישראל חייב לקבוע לו זמן לת"ת ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה". והרמ"א הוסיף שבשעת הדחק יוצאים יד"ח קריאת שמע.

נמצאנו למדים שה"חיוב" הוא רק "לקבוע" זמן ללימוד תורה, ואין "חיוב" ללמוד כל רגע ורגע.
ולפ"ז מובן הגמ' בשבת (לא.) דשואלין לאדם בשעה שמכניסים אותו לדין "האם קבע עיתים לתורה".
ולפ"ז מובן הגמ' בגיטין (לח:) על אותה משפחה שנעקרה, דקבעא סעודתא "בעידן בי מדרשא"

וכתב ה"מטה משה"
(סי' תעז) "טור שמעון למה חרב מפני שהיו משחקין בכדור ובטלים מן התורה, ומשמע דלשחוק בכדור שלא בזמן ביהמ"ד מותר".


המסקנא הנראית היא שלמרות שיש "מצוה עצומה" ללמוד בכל רגע ורגע, אבל אין בכך "חיוב" ולא "ביטול תורה" אלא אם כן זה בשעות הקבועות של הלימוד. (ועוד עיין בשו"ת אב"א בם ח"ג סי' ד שכתב להאריך על הנושא)

- אשמח להערות והארות.
 
וכן משמע בגמ' בנדרים.
נדרים דף ח. "אמר רב גידל אמר רב האומר אשכים ואשנה פרק זה נדר גדול נדר לאלהי ישראל והלא מושבע ועומד הוא ואין שבועה חלה על שבועה מאי קמ"ל? הא קמ"ל כיון דאי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע שחרית וערבית משום הכי חייל שבועה עליה"
שכחת לצטט את דברי הר"ן שם
הר"ן מסכת נדרים דף ח עמוד א
הא קמ"ל דכיון דאי בעי פטר נפשיה וכו' - מסתברא לי דלאו דווקא דבהכי מיפטר שהרי חייב כל אדם ללמוד תמיד יום ולילה כפי כחו ואמרינן בפ"ק דקדושין (דף ל) ת"ר ושננתם שיהו דברי תורה מחודדין בפיך שאם ישאלך אדם דבר שלא תגמגם ותאמר לו וכו', וק"ש שחרית וערבית לא סגי להכי אלא מכאן נראה לי ראיה למה שכתבתי בפרק שבועות שתים בתרא דכל מידי דאתא מדרשא אף על פי שהוא מן התורה כיון דליתיה מפורש בקרא בהדיא שבועה חלה עליו והכא הכי קאמרינן כיון דאי בעי פטר נפשיה ממאי דכתיב בקרא בהדיא דהיינו בשכבך ובקומך בקרית שמע שחרית וערבית מש"ה חלה שבועה עליה לגמרי אפילו לקרבן והיינו דקאמר נדר גדול כלומר לכל דיניו כדבר הרשות וכבר כתבתי זה שם בראיות גמורות בס"ד.
 
והרמב"ם (ת"ת פ"א ה"ח) והשו"ע (יו"ד ריש סי' רמו) פסקו להדיא "כל איש מישראל חייב לקבוע לו זמן לת"ת ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה". והרמ"א הוסיף שבשעת הדחק יוצאים יד"ח קריאת שמע.

נמצאנו למדים שה"חיוב" הוא רק "לקבוע" זמן ללימוד תורה, ואין "חיוב" ללמוד כל רגע ורגע.
ולפ"ז מובן הגמ' בשבת (לא.) דשואלין לאדם בשעה שמכניסים אותו לדין "האם קבע עיתים לתורה".
ולפ"ז מובן הגמ' בגיטין (לח:) על אותה משפחה שנעקרה, דקבעא סעודתא "בעידן בי מדרשא"
לכאורה צריך לומר שיש שני דינים בלימוד תורה. א. קביעת עתים לתורה. ב. ידיעת התורה.
ולענין קביעת עתים לתורה יתכן שאין חובה ללמוד תורה יומם ולילה, אלא החיוב הוא רק לקבוע עתים וכמו שהבאת מדברי השו"ע והרמב"ם.
אך לקיים דין חיוב ידיעת התורה צריך ללמוד יומם ולילה כפי כוחו וכמש"כ הר"ן.
 
שכחת לצטט את דברי הר"ן שם
הר"ן מסכת נדרים דף ח עמוד א
יש לי תשובה יותר ארוכה שהבאתי דברי הר"ן, ושאר ראשונים (כגון המפרש על המקום, מאירי, ר' אברהם מן ההר ועוד) שמשמע מהם להיפך מהר"ן.
- כאן יותר הבאתי את הכרעת ההלכה לרמב"ם והשו"ע.
לכאורה צריך לומר שיש שני דינים בלימוד תורה. א. קביעת עתים לתורה. ב. ידיעת התורה.
ולענין קביעת עתים לתורה יתכן שאין חובה ללמוד תורה יומם ולילה, אלא החיוב הוא רק לקבוע עתים וכמו שהבאת מדברי השו"ע והרמב"ם.
אך לקיים דין חיוב ידיעת התורה צריך ללמוד יומם ולילה כפי כוחו וכמש"כ הר"ן.
חילוק יפה שגם אני חשבתי עליו.
- אבל עדין זה חידוש גדול של הר"ן, שמדברי הרמב"ם והשו"ע לא משמע שסברו אותו.
זה כבר נושא אחר, שמיעוט שיחה הוי כ"צורך הלימוד" שלולי זה דעתו תתבלבל עליו וכו'.
 
נערך לאחרונה:
ועיין בשו"ת הרדב"ז (ח"ג סי' תטז) שכתב ש"כל המפרשים חלוקים על הר"ן"
מעניין, הרי בתוס' ברכות י"א כתוב כהר"ן. וז"ל: וא"ת מאי שנא מסוכה שצריך לברך על כל סעודה וסעודה לישב בסוכה. וי"ל דשאני תורה שאינו מייאש דעתו, דכל שעה אדם מחוייב ללמוד דכתיב והגית בו יומם ולילה. ע"כ.
זכורני שיש לחם משנה המדבר בזה באיזהו מקומ'ן בהל' ת"ת
 
מעניין, הרי בתוס' ברכות י"א כתוב כהר"ן. וז"ל: וא"ת מאי שנא מסוכה שצריך לברך על כל סעודה וסעודה לישב בסוכה. וי"ל דשאני תורה שאינו מייאש דעתו, דכל שעה אדם מחוייב ללמוד דכתיב והגית בו יומם ולילה. ע"כ.
כתבתי בעבר על המושג הזה שמפרש נוקט "כל המפרשים", אע"פ שבאמת ישנם כאלה שלא סוברים כן.

א. או שכותב כן "לפי רוחב דעתו" דהיינו לפי מה שמצא וראה, אפי' שיכול להיות שיש חולקים.
ב. כוונתו ל"רוב ככל" המפרשים. אפי' שישנם מיעוט שחולקים.

(ומ"מ לנידון דידן, מדברי התוס' משמע שחולקים מצד הפסוק של "והגית" ולא כחידושו של הר"ן, ועל זה בוודאות הרמב"ם והשו"ע חולקים)
 
אשמח אם ידוע לעוד מישהו על אחד מהראשונים (חוץ מהר"ן ותוס', וכן משמע מהריטב"א) שגם כתב כעין זה.
 
מצורף תשובה של ת"ח שכתב בנושא.

שאלה: אם חייב ללמוד תורה בכל רגע פנוי.

והנה אין השאלה במי שצריך להתאוורר ולנוח דקוי ה' יחלפו כח, אלא השאלה היא היכא דיכול ללמוד בזמן זה אלא דרוצה לדבר עם חבריו שיחת חולין שאין בה צורך או לקרא כתבה של חולין וכדומה למטרת תענוג או הסתקרנות. וכל זה דלא איירי בשעות הקבועות לו ללימוד דזה ודאי אסור מדין ביטול תורה.

תשובה:

א] בגמרא מסכת מנחות דף צט ע"ב תניא, רבי יוסי אומר אפי' סילק את הישנה שחרית וסידר את החדשה ערבית אין בכך כלום, אלא מה אני מקיים לפני תמיד שלא ילין שלחן בלא לחם. א"ר אמי מדבריו של ר' יוסי נלמוד, אפילו לא שנה אדם אלא פרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית, קיים מצות לא ימוש (את) ספר התורה הזה מפיך.

אמר רבי יוחנן משום ר"ש בן יוחי אפי' לא קרא אדם אלא קרית שמע שחרית וערבית קיים לא ימוש, ודבר זה אסור לאומרו בפני עמי הארץ. ורבא אמר מצוה לאומרו בפני עמי הארץ. שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית קרא עליו המקרא הזה לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה, צא ובדוק שעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה ולמוד בה חכמת יונית. ופליגא דר' שמואל בר נחמני, דאמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן פסוק זה אינו לא חובה ולא מצוה אלא ברכה, ראה הקדוש ברוך הוא את יהושע שדברי תורה חביבים עליו ביותר, שנאמר ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל, אמר לו הקדוש ברוך הוא יהושע, כל כך חביבין עליך דברי תורה לא ימוש ספר התורה הזה מפיך. תנא דבי ר' ישמעאל דברי תורה לא יהו עליך חובה, ואי אתה רשאי לפטור עצמך מהן. ופירש רש"י אסור לאומרו שלא יאמר בקרית שמע סגי ולא ירגיל בניו לתלמוד תורה. מצוה לאומרו כו' דסבר משום קרית שמע נוטל שכר גדול כזה כי אז תצליח את דרכיך, אם היה עוסק כל היום כ"ש ששכרו גדול ומרגיל את בניו לתלמוד תורה, ל"א סברי הנך רבנן דמצי פטרי נפשייהו בקרית שמע ויתבי כולי יומא וגרסי שמע מינה שכר גדול יש. ופליגא הא דר' ישמעאל דאמר חובה ללמוד כל היום.

הרי דלרשב"י ורבי יונתן אינו מחויב ללמוד תדיר, ונראה דכן דעת רבי יוחנן ורבא. [שנראה שפסקו כרשב"י מדשקלו וטרו בדבריו[1]]. אולם לרבי ישמעאל מחוייב ללמוד תמיד. [2]

ובברכות (ל"ה ע"ב) אמרינן תנו רבנן ואספת דגנך, מה תלמוד לומר לפי שנאמר לא ימוש ספר התורה הזה מפיך, יכול דברים ככתבן תלמוד לומר ואספת דגנך הנהג בהן מנהג דרך ארץ, דברי רבי ישמעאל, רבי שמעון בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה, וזורע בשעת זריעה, וקוצר בשעת קצירה, ודש בשעת דישה, וזורה בשעת הרוח, תורה מה תהא עליה אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי אחרים, שנאמר ועמדו זרים ורעו צאנכם וגו'. ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי עצמן, שנאמר ואספת דגנך ולא עוד, אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן, שנאמר ועבדת את אויבך וגו'.

והשיטות סותרות זו את זו מהגמרא במנחות הנ"ל, וכבר עמדו על זה התו"ס והרא"ש כאן, וכתבו לאו משום דסבר ר' שמעון שהוא חובה, דהא איהו אמר בפ' שתי הלחם במנחות דאפילו לא קרא אלא ק"ש שחרית וערבית קיים מצות לא ימוש ספר התורה הזה מפיך. [ור"ל דר"י ס"ל הכא דבשביל פרנסה יבטל מלימודו, ורשב"י ס"ל דאף שיכול לפטור עצמו מ"מ ראוי ורצוי שילמד כל היום ולכך יסייעהו מן השמים. וע"ע ברכי יוסף].

ובשאילתות דרב אחאי (שאילתא קמג) והאור זרוע (ח"א סימן קמ) והרוקח (שכו) העתיקו הגמרא במנחות דהקורא ק"ש קיים לא ימוש.

ב] ובנדרים (ח ע"א) אמר רב גידל אמר רב האומר אשכים ואשנה פרק זה, אשנה מסכתא זו נדר גדול נדר לאלהי ישראל. והלא מושבע ועומד הוא, ואין שבועה חלה על שבועה, מאי קמ"ל דאפי' זרוזי בעלמא, היינו דרב גידל קמייתא הא קמ"ל, כיון דאי בעי פטר נפשיה בקרית שמע שחרית וערבית, משום הכי חייל שבועה עליה.

וכתבו התוספות (ד"ה האומר) והא דתנן בשבועות נשבע לקיים המצוה ולא קיים פטור, דוקא במצוה שאי אפשר ליפטר ממנה כמו להניח תפילין ליטול לולב, אבל האי דאי בעי פטר נפשיה חייל שבועה עילויה, וה"ה דאם נשבע שלא לשנות פרק זה [דאין] חייב משום שבועת ביטוי ושייך התרה ולא חשיב נשבע לבטל המצוה וכ"ו עכ"ל. ומשמע דאינו חייב לעסוק תדיר.

וכן מוכח מהרשב"א (שם) שכתב ותמיהא לי דמאי שנא דקא קשיא לי' משום דאין שבועה חלה על שבועה' תיפוק לי' דאין נדר חל על כיוצא בזה שאלו אמר הרי עלי שאעשה כך וכך לא אמר כלום לפי שאין הנדרים חלים אלא על דבר שיש בו ממש וכל אעשה דבר שאין בו ממש הוא ואין הנדרים אלא איסורי' או שיאמר הרי עלי זה כקרבן או שאסר דבר המותר כגון שיאמר הרי עלי קרבן הרי עלי עולה. ויש לומר דלרוחא דמלתא קא מקשה כלומר אפי' היו הנדרים חלין על החולין וכיוצא בזה הכא דמצוה היא אין הנדר חל עלי' שאפי' השבועות אין חלין על המצוה, וא"נ איכא למימר דאי לאו דאין שבועה חלה על שבועה והוא חייב לשנות תמיד הי' הנדר חל עליו כעין צדקה שהאומר אתן סלע לצדקה שהוא חייב, והיינו נמי דפרקינן הא קמ"ל הואיל ואי בעי פטר נפשיה בק"ש שחרית וערבית מש"ה חלה שבועה עליה כלומר ואפי' הנדרים דהוי כנודר ליתן סלע לצדקה, וכן מצאתי למקצת מן המפרשים. ע"כ. הרי להדיא דלמסקנת הגמרא אינו מחויב לשונות תדיר. וכדברים האלה כתב התשב"ץ בח"א (סימן ק') ע"ש. וכ"נ מהנימוקי יוסף שם שפירש הגמרא כפשוטה ע"ש.

אולם מנגד דעת הר"ן (שם) שחייב לעסוק תמיד בתורה שכתב הא קמ"ל דכיון דאי בעי פטר נפשיה וכו', מסתברא לי דלאו דווקא דבהכי מיפטר, שהרי חייב כל אדם ללמוד תמיד יום ולילה כפי כחו, ואמרינן בפ"ק דקדושין (דף ל) ת"ר ושננתם שיהו דברי תורה מחודדין בפיך שאם ישאלך אדם דבר שלא תגמגם ותאמר לו וכו', וק"ש שחרית וערבית לא סגי להכי, אלא מכאן נראה לי ראיה למה שכתבתי בפרק שבועות שתים בתרא דכל מידי דאתא מדרשא אף על פי שהוא מן התורה כיון דליתיה מפורש בקרא בהדיא שבועה חלה עליו, והכא הכי קאמרינן כיון דאי בעי פטר נפשיה ממאי דכתיב בקרא בהדיא דהיינו בשכבך ובקומך בקרית שמע שחרית וערבית מש"ה חלה שבועה עליה לגמרי אפילו לקרבן, והיינו דקאמר נדר גדול כלומר לכל דיניו כדבר הרשות וכבר כתבתי זה שם בראיות גמורות בס"ד. ע"כ. ולדבריו מחויב ללמוד כל היום מן התורה. [3]



וכ"ד הריטב"א (שם במהדורת עוז והדר) וז"ל הא דאמרינן דאי בעי פטר נפשיה בק"ש שחרית וערבית ונפיק מחובת והגית בו יומם ולילה, היינו בדלא אפשר ליה טפי, שצריך להשתדל קצת היום בפרנסתו, הא לאו הכי לא מיפטר כדאיתא במנחות עכ"ל. [ונראה דפסק כשיטת רבי ישמעאל במנחות] ונראה מדבריו קצת דחייב מן התורה כנ"ל.

וכן הביא השטמ"ק שם בשם רנב"י וז"ל ומשני הואיל ואי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע שחרית וערבית משום הכי חיילא שבועתיה. פירוש להתחייב עליה שבועת בטוי אם לא קיים שבועתו, לפי שלא נשבע בהר סיני על פרק זו ועל מסכתא זו, דבקריאת שמע שחרית וערבית פטור מאותה שבועה. מיהו מידי והגית בו יומם ולילה לא פטר נפשיה אלא אם כן יעסוק בתורה כל היום. עד כאן.

וכ"כ הרא"ם שם [הוא בעל היראים הביאו השטמ"ק שם] וזה לשונו דאי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע עיקר הדבר במנחות פרק שתי הלחם. אם כן תלמוד תורה רשות לפיכך חלה דהא אמרינן מה הטבה רשות וכו'. ובהתכלת אמר דאפילו בעידן ריתחא לא ענשינן עליה כשאר עשה. ואי קשיא דמכל מקום איכא עשה דולמדתם אותם. ושמא האי חלה דקאמר מדרבנן ולא לחיובי קרבן בטוי. עד כאן ולשיטתו נמי הוי ללמוד כל היום הוא מהתורה. [וע"ע בסמוך מה שהבאנו מהרדב"ז].

וע"ע בשטמ"ק (שם) שכתב ואפילו עשה ליכא מדקאמר התם ודבר זה אין מודיעים אותו לעם הארץ וחל מדאורייתא ולוקי.

ונראה דלפי הראשונים שסוברים, שאין חיוב ללמוד תדיר וכנ"ל אף דיש מצוות ושננתם וכ"ו יפרשו דהיא מצווה כללית, דבאופן כללי צריך האדם להשקיע זמנו בלימוד התורה, אבל אם רוצה מידי פעם להתבטל לצורך תענוג וכדומה מותר. וכ"כ בספר ברכת התורה (וינברג בקונטרס תלמוד תורה עמוד יא יב). ועוד אפשר דהראשונים יסבירו דהדרשה דיהיו מחודדין היא דרשה בעלמא ואינה חיוב.

[ואף שאפשר לפרש ברשב"א דמדין ושננתם בעי ללמוד תמיד, אך אין נראה כן].

ג] וגם מדדברי התוספות בברכות (י"א ע"ב ד"ה שכבר) נראה שחייב ללמוד תמיד שכתבו, בירושלמי יש הא דאמרי' שכבר נפטר באהבה רבה והוא ששנה על אתר פירוש לאלתר שלמד מיד באותו מקום. ונשאל להרב ר' יצחק כגון אנו שאין אנו לומדין מיד לאחר תפלת השחר שאנו טרודין והולכים כך בלא למוד עד אמצע היום או יותר אמאי אין אנו מברכין ברכת התורה פעם אחרת כשאנו מתחילין ללמוד. והשיב ר"י דלא קיימא לן כאותו ירושלמי הואיל וגמר' שלנו לא אמרו ואין צריך לאלתר ללמוד. ועוד אפי' לפי הירושלמי דוקא אהבה רבה דלא הוי עיקר ברכה לברכת התורה דעיקר אהבה רבה לק"ש נתקן ובשביל היא אינו נפטר מברכת התורה אלא אם ילמוד מיד וגם לא יעשה היסח הדעת. אבל ברכת אשר בחר בנו וברכת לעסוק בדברי תורה שהן עיקר לברכת התורה פוטרת כל היום. וא"ת מאי שנא מסוכה שצריך לברך על כל סעודה וסעודה לישב בסוכה. וי"ל דשאני תורה שאינו מייאש דעתו דכל שעה אדם מחוייב ללמוד דכתיב והגית בו יומם ולילה והוי כמו יושב כל היום בלא הפסק. אבל אכילה בסוכה יש שעה קבועה. וכ"ו עכ"ל.

וכן נראה קצת מרבנו יונה על הרי"ף בברכות (ו' ע"א), וז"ל ואמר מורנו הרב נר"ו דאכתי איכא למידק דהא חזינן בציצית ותפילין שמצותן כל היום ואפ"ה אם חלץ אותן וחזר ומניחן פעם אחרת צריך לברך, ובציצית נמי אף על פי שמצותו כל היום אם מתעטף בו הרבה פעמים ביום צריך לברך על כל פעם ופעם, וקבלה בידו מרבותיו שאפי' נפל מעליו ולקחו מיד ונתעטף בו שמברך עליו ואף על פי שלא נתכוין להסירו מעליו. והכא נמי אף על פי שמצות הקריאה כל היום היה לו לומר שיברך ברכת התורה בכל פעם ופעם, ונראה לו לתרץ שאינו דומה זה לזה מפני שהתפילין כשחולצן או הציצית כשמפשיטן מעליו נגמרה מצותן ולפיכך כשחוזר ומניחן פעם אחרת מצוה אחרת היא וצריך לחזור ולברך, אבל בקריאה כשקרא פעם אחת עדיין לא נגמרה מצותה שהיא כל היום ולפיכך כשקורא וחוזר למצותו הוא חוזר ואין צריך לחזור ולברך. ואפילו כשקורא בלילה לא נאמר שהלילה מהיום האחר הוא שיצטרך לחזור ולברך שאף על פי שבשאר הדברים אנו אומרים היום הולך אחר הלילה, גבי הקריאה הלילה הולך אחר היום, וכדאמרינן בירושלמי אמר ר' יוחנן אנן אגירי דיממא אנן יזפינן ביממא ופרעינן בליליא כלומר מי שהוא שכיר אין לו להתבטל ממלאכתו כל היום וכיון שכן ואנחנו מצוה עלינו לקרוא כל היום אם כן אנו כמו פועלים שאין לנו להתבטל מהקריאה ומה שאנחנו מתבטלין ממנה ביום הוא כמו הלואה אצלינו ואנחנו פורעין אותה בלילה הנה שקריאת הלילה היא מהיום ההוא ולפיכך בברכה שבירך בבקר להפטר ממה שלומד ביום באותה ברכה נפטר גם כן במה שלומד בלילה ע"כ. [ונראה כוונתו דבלילה הוי מהשעות שפטור ללמוד בהן כגון בשעות השינה ובהם ישלים. ומ"מ כוונתו מבוארת דתירוצו כתירוץ התו"ס].

והשיטה מקובצת כתב בברכות (שם) וז"ל אבל ברכות אלו שהן מיוחדות לתלמוד תורה יוצא הוא בהן לכל היום, משום דכיון דמצות קריאה כל היום שבבקר פוטרת כל מה שיקרא ביום.

והמאירי (שם) כתב והוא הדין אם השכים לשנות קודם ק"ש ובירך למשנתו ועמד שאין צריך לברך כל אותו היום ואין הדבר דומה להנחת תפלין שאין לעסוק [אולי צ"ל לעוסק] בתורה שום הפסק, ואכילה ושתיה אינו הפסק אחר שלא התפרק עול תורה מעליו. ומדבריו משמע קצת דכל שלא פרק מעליו עול תורה סגי ואינו מחויב ללמוד תדיר.



ויצא עד עתה דדעת התו"ס והרשב"א בנדרים והתשב"ץ והנימוקי יוסף שאילתות רוקח אור זרוע [והמאירי בברכות] דאינו מחויב ללמוד תדיר [וכ"ד הר"ן בדרשותיו]. ודעת הר"ן בחידושיו דחייב ללמוד מן התורה, וכן נראה דעת רנב"י והרא"ם [הרא"ם זה היראים]. ומהתו"ס בברכות ורבנו יונה נראה דהוי רק דרבנן.

ועיין שו"ת אבוא בם [ח"ג סימן ד' עמוד קכא] דכתב דהר"ן יחידאה הוא, ולא זכר שר מכל הנ"ל.

וכן ראיתי לרדב"ז שכתב (חלק ג סימן תטז (תתנט) דלרוב הראשונים הוי דרבנן, וז"ל גם בדין השני נ"ל שכל המפרשים חלוקים עליו דס"ל דאין אדם חייב מן התורה ללמוד תמיד, וכן נראה מלשון רש"י ז"ל. וז"ל ר' אליעזר ממיץ דאי בעי פטר נפשיה וכו' א"כ ת"ת רשות לפיכך חלה דהא אמרינן מה הטבה רשות וכו' ובהתכלת אמרינן דאף בעידן ריתחא לא ענשי' ליה כבשאר עשה. ואי קשיא מ"מ איכא עשה דולמדתם אותם ושמא האי חלה מדרבנן ולא לחיובי קרבן בטוי ע"כ. וז"ל המפרש דאי בעי פטר נפשיה משבועות סיני שחרית וערבית ולאו מושבע ועומד הוא, ומש"ה דאינו מושבע ועומד לשנות לא מסכת ולא פרק חיילה שבועה עליה לחיוביה משום לא יחל אם עבר עליה ע"כ. וטעמא שאינו מושבע ועומד, הא אם היה מושבע ועומד אפילו בל יחל ליכא. וז"ל רבינו יונה דאף דקרבן מחייבי' ליה דדבר הרשות הוא דשפיר איתיה בלאו וכן כיון דרשות הוא שיכול לפטור עצמו בק"ש שחרית וערבית ומיירי כשהזכיר שבועות ע"כ. הרי לך דס"ל דקריאת התורה חוץ משחרית וערבית הוי רשות ולא חיוב כמו שכתב הר"ן ז"ל וזה הלשון כתבוהו הרשב"א והריטב"א ז"ל וכן כתב הרא"ש ז"ל וכ"ו עכ"ל.

[וע"פ הנ"ל אינו מחוור דלפי כמה ראשונים נראה דהוי מהתורה מדין לא ימוש וע"ע בסמוך].



ג] ובגמרא מסכת יומא (יט ע"ב) איתא תנו רבנן ודברת בם, בם ולא בתפלה, ודברת בם, בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים. רבי אחא אומר ודברת בם עשה אותן קבע, ואל תעשם עראי. אמר רבא השח שיחת חולין עובר בעשה, שנאמר ודברת בם בם ולא בדברים אחרים. רב אחא בר יעקב אמר עובר בלאו, שנאמר כל הדברים יגעים לא יוכל איש לדבר.

וכתב רבי אברהם מן ההר (שם) אזהרות דרבנן נינהו, כדי שלא יהא אדם רגיל בשיחה בטילה, והני קראי אסמכתא נינהו.

ורבנו חננאל שם ביאר הגמרא דדוקא היכא שמפסיק באמצע הלימוד קאי בעשה וז"ל ת"ר ודברת בם בם ולא בתפלה. בקול ולא בלחש. בם יש לך רשות לדבר ולפסוק מן התלמוד ולא בדברים אחרים. בם עשאם קבע. אמר רב המפסיק בעת שקורא בתלמוד ושח שיחת חולין עובר בעשה שנאמר ודברת בם. בם יש לך להפסיק ולקרות ק"ש ולא בדברים אחרים. רב אחא אמר עובר בלאו שנאמר כל הדברים יגעים לא יוכל איש לדבר ע"כ. ונראה דפירש כן לפי דא"א לפרש דהשח שיחת חולים בעלמא עובר בעשה לפי דמן הדין שריא. והמאירי שם כתב לעולם יזהר אדם שלא להיות ביושבי קרנות ושלא לדבר בשיחה בטלה אלא כפי מה שיכריחנו הצורך דרך צחות אמרו השח שיחת חולין עובר בעשה שנאמר ודברת בם ולא בדברים בטלים ע"כ. וגם הוא פירש כן לפי דמן הדין מותר וכנ"ל.

וכ"נ מהרמב"ם והשו"ע שלא הביאו דין זה. והרמב"ם בפירוש המשנה באבות (פ"א מי"ז) כתב ואני אומר, כי הדיבור יתחלק לפי חיוב תורתנו לחמשה חלקים מצווה, ואסור, ומאוס, ואהוב, ומותר. וכ"ו והחלק השלישי, הוא הדיבור המאוס, והוא הדיבור אשר אין תועלת בו לאדם בנפשו, ולא משמעת ולא מרי, כרוב סיפורי ההמון במה שארע ומה שהיה, ואיך מנהג מלך פלוני בארמונו, ומה היתה סיבת מות פלוני, או עושר פלוני, ואלה יקראו אצל החכמים סיחה בטלה, ואנשי המעלה ישתדלו בנפשם להניח זה הדיבור, ונאמר על רב תלמיד ר' חייא שהוא לא סח סיחה בטלה מימיו. ומזה החלק גם כן שיגנה האדם מעלה, או ישבח פחיתות, בין שהיתה מידותית או שכלית. וכ"ו עכ"ל. ומשמע שאינו איסור.

ומ"מ הסמ"ק (טו) ועוד ראשונים העתיקו דברי הגמרא שעובר בעשה בסתימות [ובהגהות רבנו פרץ פירש שיחת חולין גנאי וקלות ראש, וכ"פ המג"א והמ"ב בסימן קנו] ומשמע קצת דהוי עשה מהתורה. וע"ע בספר חסידים (אות לד). אולם הפר"ח (ס"ס סז) חוות יאיר (סימן ט) כתבו דהוי רק אסמכתא.

וע"ע בספר שו"ע המדות לרב אסי הלוי (ח"א עמוד תא) שהביא עוד פוסקים שמצריכים ללמוד כל היום. וע"ע בספר חסידים (סימן תתקנג).

ונראה לי דדעת הרמב"ן כהמתירים דכתב (שער הגמול אות ד) ופעמים שייסורים באים על ביטול תורה דהן ביטולי מצות עשה ובעידן ריתחא מענישים. ומבואר דאינו חיוב גמור דאל"כ היו מענישים על מצוה זו ודמיא למצות ציצית. [ועיין מה שהבאנו לעיל בשם הרא"ם] [4]

אתה הראת לדעת דגם ר"ח והרמב"ם דעתם כהמקילים.

ד] אמרינן בגמרא סוכה דף כו ע"ב אמר רב אסור לאדם לישן ביום יותר משינת הסוס. וכמה שינת הסוס שיתין נשמי. אמר אביי שנתיה דמר כדרב, ודרב כדרבי, ודרבי כדדוד, ודדוד כדסוסיא, ודסוסיא שיתין נשמי. אביי הוה ניים כדמעייל מפומבדיתא לבי כובי, קרי עליה רב יוסף עד מתי עצל תשכב מתי תקום משנתך.

ופירש רש"י מפני ביטול תורה. וכן פירש האגודה. אולם צ"ב דמשמע דהאיסור רק ביום אבל בלילה מותר וקשה הא איכא ביטול תורה. ואפשר כיון דחייב לישון פשיטא להו דכל אחד ישן לפי כוחו. אך אי קשיא הא קשיא דמשמע דפחות משיעור זה מותר [וי"א ששיעור זה הוי ג' שעות עיין באה"ל סימן ד' סט"ז. ובחזו"ע ימים נוראים (עמוד קפד) הביא שי"א שזה שש שעות ע"ש] ומאי טעמא מותר הא איכא ביטול תורה. וצ"ע. ועין שפת אמת שהקשה מ"ש ביום ובלילה ולכן פירש פירוש אחר ע"ש.

ועיין ערוך לנר בסוכה (שם) שכתב דשני טעמים יש בגמרא ע"ש.

ואיך שלא יהיה אף אי נימא דלרש"י ואגודה הוי איסור, הנה הטור בסימן רלא' כתב אחר שגמר סעודתו יחזור ללמוד, ואם אי אפשר לו ללמוד בלא שינת הצהרים, יישן ובלבד שלא יאריך בה הרבה. גרסי' בסוכה פרק הישן א"ר אסור לישן ביום יותר משינת הסוס וכמה היא שינת הסוס שתין נשמי אביי הוה נאים מכי עייל מבי כובי לפומבדיתא קרי עליה רב יוסף עד מתי עצל תשכב וכ"ו. שכיבה כיצד אצ"ל בזמן שיכול לעסוק בתורה ובמצות אם מתגרה בשינה לענג עצמו שאין ראוי לעשות כן, אלא אפילו בזמן שהוא יגע וצריך לישן כדי לנוח מיגיעתו אם עשה להנאת גופו אין זה משובח אלא א"כ נתכוון להשלים צרכי גופו שיוכל לעבוד בוראו ויתן שינה לעיניו ולגופו מנוחה לצורך הבריאות ושלא תיטרף דעתו בתורה מחמת היגיעה. וכ"ו. עכ"ל. ומשמע דאינו איסור ממש.

וכ"כ המאירי שם אין ראוי לאדם לקבוע שינה ביום אלא שישן עראי ויתחזק באומנותו או בתורתו לפי מה שהוא, דרך הערה אמרו אביי הוה נאים כמיזל מבי רב לפומבדיתא קרא עליה רב [יוסף] עד מתי עצל תשכב. ובשבת מיהא מותר משום עונג שבת. והוא שאמרו בתלמוד המערב במה מענגו מר אמר בשינה ומר אמר בתלמוד תורה, ולא פליגין כאן בתלמיד כאן בבעל הבית. וכבר ביארנוה בשבת בפרק כל כתבי הקודש.

ובשולחן ערוך (שם) כתב, אם אי אפשר לו ללמוד בלא שינת הצהרים, יישן. ובלבד שלא יאריך בה, שאסור לישן ביום יותר משינת הסוס שהוא שתין נשמי, ואף בזה המעט לא תהא כוונתו להנאת גופו, אלא להחזיק גופו לעבודת השי"ת.[5]

ובחזו"ע ימים נוראים (עמוד קפד) הביא שיש שכתבו שאינו איסור ע"ש.

ה] כתב הבית יוסף (סימן מז) כתוב בתשובות הרשב"א (ח"ז סי' תקמ) שאלת כשאנו מברכים על התורה בכל בקר למה אין אנו מברכים לאחריה. תשובה. קריאת התורה מצוה ואין מברכין על המצות לאחריהם, וכמו שאמרו בפרק בא סימן (נדה נא ע"ב). ואל תשיבני מקריאת התורה בבית הכנסת שמברכין לאחריה דהתם תקנת משה ועזרא היא ועל התקנות מברכין לפניהם ולאחריהם וכדמברכים בהלל ומגלה עכ"ל. ולי נראה דאפילו אם היו מברכים לאחר המצות לא קשיא דכיון דמצות הגיית התורה היא כל היום וכל הלילה ואין שעה שאינו חייב לעסוק בתורה לא שייך לברך לאחריה. עכ"ל. וכן פסק הלבוש (שם אות ט). הא קמן להדיא דדעת מרן דמחויב לעסוק בתורה בכל רגע. אולם יש להעיר דמדברי הרשב"א הללו דלא תירץ כך, משמע דאינו חייב ללמוד כל רגע[6].

ונראה דהב"י מסכים הולך לשיטת המחייבים ללמוד תדיר. [7] וע"ע בסמוך מ"ש בדעת הב"י.

במשנה מסכת פאה פ"א מ"א כתוב אלו דברים שאין להם שיעור הפאה והבכורים והראיון וגמילות חסדים ותלמוד תורה. ומשמע דאין לה שיעור למעלה. וכ"כ תוספות אנשי שם בשם טורי אבן בחגיגה ע"ש. אולם יש לפרש דכמו דפאה יש שיעור מסוים דחייב ואם מוסיף יותר הוי מצווה, אך לא הוי חיוב, כמו כן הוא בלימוד התורה דמצווה איכא אך לא הוי חיוב ופשוט.

ו] כתב הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה פ"א ה"ח) כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כחו, אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים, ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה. ע"כ. ומשמעות דבריו דסגי דקובע זמן ביום או בלילה ואינו חייב ללמוד כל הזמן. אך יש לדחות דכוונתו דגם מי שעובד לפרנסתו בעי לקבוע זמן ללימוד, אך אין הוכחה דלא חייב ללמוד כל זמן פנוי.

כתב הרוקח בהלכות שבת (סימן נה) בפר' בתרא דתענית בירושלמי, טור דשמעון למה חרב מפני שהיו משחקים בכדור ובטלין מן התורה. ומשמע דהוי איסור גמור. אולם אין זה ראייה דשעושים כן בקביעות ואף על חשבון לימוד תורה ודאי אסור וכנ"ל, ועוד דבעידן ריתחא מענישים וכמו שכתב הרמב"ן.

ויש להביא ראיה להיתר מדברי התוספות בשבת (קטז ע"ב ד"ה) שכתבו אותן מלחמות הכתובין בלע"ז נראה לרבינו יהודה דאסור לעיין בהן, דלא גרע מהא דתניא בפ' שואל כתב שתחת הצורה והדיוקנאות אסור לקרות בהן בשבת. ואפי' בחול לא ידע ר"י מי התיר דהו"ל כמושב לצים.

וכן פסק בשולחן ערוך סימן שז סט"ז מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק, כגון ספר עמנואל, וכן ספרי מלחמות, אסור לקרות בהם בשבת; ואף בחול אסור משום מושב לצים, ועובר משום אל תפנו אל האלילים לא תפנו אל מדעתכם. ובדברי חשק, איכא תו משום מגרה יצר הרע. ומי שחיברן ומי שהעתיקן, וא"צ לומר המדפיסן, מחטיאים את הרבים. ע"כ. ואמאי לא אסרו משום ביטול תורה.

ובירושלמי במסכת שבת (פרק טו הלכה ג) איתא אמר רבי חנינא מדוחק התירו לשאול שלום בשבת. א"ר חייא בר בא רשב"י כד הוה חמי לאימיה משתעיא סגין הוה אמר לה אימא שובתא היא.
 
וכ"כ הרמב"ם בהלכות שבת (פכ"ד הלכה ד) ואסור להרבות בשיחה בטלה בשבת שנאמר ודבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול.

ובשולחן ערוך סימן שז ס"א כתב ודבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול; הלכך אסור לומר דבר פלוני אעשה למחר או סחורה פלונית אקנה למחר, ואפילו בשיחת דברים בטלים אסור להרבות. ע"כ. ומשמע דביום חול שרי, ואף דהוי אמירה שאינה צריכה. וכמ"ש קרבן העדה בירושלמי (שם)

ויתרה מזאת כתב הרמ"א בהגה שם, וב"א שסיפור שמועות ודברי חדושים הוא עונג להם, מותר לספרם בשבת כמו בחול, אבל מי שאינו מתענג, אסור לאומרם כדי שיתענג בהם חבירו. ומקורו טהור מתרומת הדשן (סימן סא) וז"ל שם שאלה מה שנוהגים רוב בני אדם אף המדקדקים במעשיהם, להתאסף ביום השבת לאחר יציאת בהכ"נ, ולספר שמועות מעניני מלכים ושרים וערך המלחמות וכה"ג, יש חשש איסור בדבר או לאו. תשובה יראה דצריך לדקדק בדבר, דהתוס' וכן האשירי כתבו בפ' אלו קשרים, דאסור להרבות בשיחה בטילה בשבת כדמוכח בעובדא דאימא דרשב"י. כדאיתא בויק"ר דהוי לר"ש אימא סיבתא, דהוי משתעי סגי, א"ל אימא שבתא הוא ושתקה, משמע דאין כ"כ לדבר בשבת כמו בחול. ובירושלמי אמרינן דבדוחק וטורח התירו בשאלות שלום בשבת עכ"ל. הא קמן להדיא דאסור להרבות דברים כמו בחול, וכש"כ יותר מבחול. אמנם אם אותם בני אדם מתענגים בכך, כשמדברים ומספרים שמועות מהמלכים ושרים ומלחמותיהם וכה"ג, כדרך הרבה בני אדם שמתאוים לכך, נראה דודאי שרי. דכה"ג כ' בסמ"ק דבחורים המתענגים במרוצתם ובקפיצותם, מותר, וכן לראות כל דבר שמתענגים בו לראות ע"כ. הא חזינן דאע"ג דדרשו חכמים וכבדתו מעשות דרכיך, שלא יהא הלוכך של שבת כהלוכך של חול, פי' שלא ירוץ ויקפוץ, ואעפ"כ אם עושה להתענג ולאות נפשו שרי. ה"ה לענין שיחה יתירה, דנפקא לן נמי מההיא קרא ממצא חפצך ודבר דבר, כמו שפירשו התוספות והאשירי דלעיל. אמנם ראיתי הרבה פעמים, שמקצת מאותם בני אדם המתאספים לספר שמועות הללו, אינם מתענגים בריבוי שמועות הללו, אלא שעושים כן לרצון חבריהם הנאספים עמהן. כה"ג נראה דיש חשש איסור לאותן שאין מתענגים.

וכ"כ המגן אברהם סימן שא (סק"ד) אף על פי שאסור לראות דיוקנאות כמ"ש סי' ש"ז סט"ו מ"מ אם הראי' עונג לו מותר לראות והב"ח פי' דמותר לרוץ כדי לראות דבר עונג. ע"כ.

הרי להדיא דביום חול מותר להרבות, ואף בשבת אם מתענג מותר וכמ"ש גם כן הסמ"ק. ודוחק לומר דאיירי במי שחייב לפרוק את עצמו ואינו יכול ללמוד עוד דדוחק הוא, ועוד דודאי יכול לקרוא מעשיות צדיקים ופסקי הלכות.

וכן בקודש חזיתה לפרי מגדים במש"ז (סימן שז' סעיף א') שהקשה הקושיא הזו ותירץ כן להדיא, וז"ל וקשה שיחה בטילה שאין צריך כלל, בחול נמי כל השח עובר בעשה ומאי איריא להרבות כו'. וכי תימא ודברת בם ולא בדברים בטילים, ונשי דליתנהו בלימודי תורה שרי לדבר דברים בטילים. ואמיה דרבי שמעון בר יוחאי אמר [לה] שבת היום כו', דמסתימת הפוסקים משמע אזהרה זו אף לגברי. ולפי מה שכתב הר"ב ניחא, דשיחה בטילה לספר שמועות דמתענג חבירו, בחול שרי, ובשבת כיון שאין לו ענג אסור. ע"כ הרי דהתיר להדיא וכ"ש בחול וכנ"ל מטעם תענוג. [8]

ושוב בינותי דאין זה דוחק כ"כ לומר דאיירי למי שאינו לומד, דהא ודאי רובא דאינשי קשה להם ללמוד זמן רב ועליהם נאמר דין זה.



ז] ובשערי תשובה לרבינו יונה (שער ג קעז החלק הרביעי) כתב הקובע עצמו תמיד לשיחה בטלה ודברים בטלים כדרך יושבי קרנות. ושתים רעות יש בדבר הרע הזה. האחת כי כל המרבה דברים מביא חטא, והשנית כי הוא בטל מדברי תורה. וכ"ו ע"כ. ומדקדוק לשונו שכתב קובע עצמו תמיד משמע דשעושה כן בעיתים רחוקות אינו בכלל זה.

והמשנה ברורה (סימן קנה ס"ק ד) כתב עיקר מצות ת"ת אין לה שיעור, וחיובה הוא כל היום כ"ז שיש לו פנאי וכדכתיב לא ימוש ספר התורה הזה מפיך וגו', וכשיש לו פנאי והוא מבטל מלמוד תורה מרצונו הוא קרוב למה שאחז"ל [סנהדרין צ"ט] על הפסוק כי דבר ה' בזה זה שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק. עכ"ל. ודקדק לכתוב קרוב לפי שאינו ודאי בדין זה.

ובשולחן ערוך יורה דעה (הלכות תלמוד תורה סימן רמו' סעיף כה) כתב כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק, או שקרא ושנה ופירש להבלי העולם והניח תלמודו וזנחו, הרי זה בכלל כי דבר ה' בזה. וכתב בהג"ה ואסור לדבר בשיחת חולין. (הגהות מיימוני בשם חז"ל ועיין בא"ח סימן ש"ז סעיף י"ז). ומקור הדברים בגמרא סנדרין צט ע"א.

אולם אינו מוכרח דאפשר דהכוונה דמי שבאופן קבוע מבטל זמנו הקבוע ללימוד וכנ"ל.

ומה שכתבה התורה בפרשת ואתחנן (דברים פרק ו פסוק ו-ז) והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך, ושננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך. הפסוק קאי על ק"ש וכדאיתא במשנה בברכות (י ע"ב). וחזיתי לרוקח בפירושו לסידור [אות מב] על הפסוק שמע ישראל שכתב וז"ל כתב ודברת בם שתהא עוסק בהם ואל תערב בהם דברים בטלים, זהו בם ולא בדברים בטילים, כל דיבורך יהא בתורה. בשבתך בביתך זהו בלילה, יש לך להגות בתורה. ובלכתך בדרך ביום, אפילו כשתלך [בדרך] תהרהר בדברי תורה. ובשכבך על מיטתך תחשוב בתורה, כמו ויקץ יעקב משנתו. ובקומך הוי רץ לתורה. ע"כ. מ"מ נראה דהראשונים הנ"ל יפרשו דאיירי רק בק"ש ופשוט.[9]


ומצאתי און לי מקור טהור להיתרא מדברי הבית יוסף בסימן קב' שכתב על דברי הטור (שם) ומה שטען מעלי דמסתמא לא היה עומד בטל מתלמוד תורה כדאמרינן אסור לתלמיד חכם לעמוד במקום הטינופת וכו'. יש לומר שאין זו ראיה, דהא לא אמרו שאסור לתלמיד חכם לעמוד בלא תלמוד תורה, אלא היינו לומר דמסתמא חזקה לתלמיד חכם שאינו יכול להעמיד עצמו מדברי תורה, ולכך אסור לו לעמוד במקום הטינופת מפני שלא יוכל להעמיד עצמו מדברי תורה ונמצא עוסק בתורה במקום הטינופת, אבל כל שעומד במקום טהרה עוסק בתורה כשירצה ויעמיד עצמו כשירצה. ואפילו אם תמצא לומר דכי אמרינן שאי אפשר לו בלא תלמוד תורה, היינו לומר שאסור לו לעמוד בלא תלמוד תורה, איכא למימר דלאו למימרא שצריך שיוציא בשפתיו אלא בהרהור בעלמא סגי ליה וכ"ו.

אתה הראת דדעתו דעת עליון נוטה דאינו מחויב ללמוד כל הזמן, ורק לרווחא דמילתא נקט צד ואופן שחייב ללמוד.

וכן מבואר בגמרא ביומא (פו ע"א) דאמרינן היכי דמי חילול השם וכ"ו. רבי יוחנן אמר כגון אנא דמסגינא ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין. וע"ש ברש"י. ומבואר דדוקא גבי רבי יוחנן הוא דאמרינן הכי. וי"ל.

וכן משמע מהתוספות בסוטה (כא ע"א) שכתבו סתם תלמיד חכם תורתו אומנתו ועוסק בה ומהרהר כל שעה ואינו הולך ד' אמות בלא תורה. ע"ש.

ח] ובאבן האזל פ"ג בהלכות מלכים הביא ראיה להקל מדברי הרמב"ם, וז"ל הרמב"ם [הלכה ה - ו] המלך אסור לשתות דרך שכרות שנאמר אל למלכים שתו יין, אלא יהיה עוסק בתורה ובצרכי ישראל ביום ובלילה שנאמר והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו. וכן לא יהא שטוף בנשים אפילו לא היתה לו אלא אחת לא יהיה מצוי אצלה תמיד כשאר הטפשים, שנאמר אל תתן לנשים חילך. על הסרת לבו הקפידה תורה שנאמר ולא יסור לבבו שלבו הוא לב כל קהל ישראל לפיכך דבקו הכתוב בתורה יותר משאר העם שנאמר כל ימי חייו. ע"כ. וכתב הרב הנ"ל יש לדקדק במה שכתב הרמב"ם דין מיוחד במלך שדבקו הכתוב בתורה יותר משאר העם, שנאמר כל ימי חייו ולכן חייב לעסוק בתורה יותר משאר העם, וקשה דבהל' ת"ת פ"א הל' כ' כתב עד אימת חייב ללמוד תורה עד יום מותו שנאמר ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך ומבואר דזה דין בכל אדם מישראל, ונראה דכאן אנו דנין באיסור המלך לשתות אף שרוצה להתענג בשתיה, וכן בהל' ו' שרוצה להיות מצוי אצל אשתו, וזה אינו אלא במלך אבל הדיוט מותר לו להתענג אף שזה יגרום לבטול תורה בהכרח ע"י השיכרות או בעילות נשים, ולהדיוט אינו אסור אלא לבטל תורה בלי כל סיבה שאז אם הוא מסיר לבו מהתורה עובר על ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך ועוד הרבה פסוקים מחיובי ת"ת ועי' בספר מעלות התורה בתחילתו שמנה יותר משלשים מ"ע ומל"ת על ביטול תורה. עכ"ל.



ט] והנה יוצא דמדברי הראשונים שמחייבים ללמוד כל רגע פנוי, דאדם דהרוויח כדי צורכו אסור לו להמשיך לעבוד עוד, לפי דהוי ביטול תורה. וכ"כ בשולחן ערוך הרב סימן קנו ס"א וז"ל לא אמרו (וכ"ה בפרש"י בתהלים סי' קי"ט ע"פ עת לעשות לה' הפרו תורתך ובילקוט שם) קביעת עתים לתורה אלא במי שצריך לעסוק בדרך ארץ להחיות נפשו ונפשות ביתו, אבל מי שא"צ לכך או שמתפרנס משל אחרים חייב לקיים והגית בו יומם ולילה כמשמעו. (ועיין בסנהדרין פרק חלק דף צ"ט ע"ב ובמנחות פרק י"א דף צ"ט ע"ב צא ובדוק כו' ושאר תנאי שם לא פליגי אלא במי שצריך לעסוק בדרך ארץ ובאדר"נ פ' כ"א ובמד"ר ריש פתיחתא דאיכה ובקהלת רבה דף קט"ו א ע"פ בשפל קול הטחנה מה טחנה זו כו'). ע"כ. ומה שהביא מרש"י ומהילקוט [וכן הוא כעין זה בירושלמי ברכות פרק ט' ה"ה]

אפשר שאין למדין מן האגדה.

[ובקונטרס אחרון פרק ג' כתב ומיהו היינו דוקא במי שראוי לכך שדעתו יפה להצליח בלימודו ולהיות ת"ח דומיא דהלל, וכן דורות (הראשונים) האחרונים מיירי בכהאי גוונא, מדקאמר לא נתקיים מכלל דראויים להתקיים, אבל בעל הבית דלאו בר הכי הוא לזכות בכתר תורה לעולם, אין עליו שום עונש אם לא ינהוג במדת חסידות זו. ואדרבה מוטב שירבה בסחורה להחזיק תלמידי חכמים. וכ"ו ע"כ. וצ"ב דסו"ס יתאמץ ללמוד עד כמה שידו מגעת ואיך נפטר מחיוב זה.

ומ"ש בחולין (כד ע"א) דתלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו ה' שנים שוב אינו רואה, היינו דלכך יצא לעבוד כדי פרנסתו, משא"כ מי שרואה ברכה שילמד ויתפרנס מן הציבור אך גם המתפרנס מיגיע כפיו בשאר הזמן ישב ללמוד [10]]

וכ"כ המ"ב בסימן קנו' על דברי הש"ע, דיעשה תורתו קבע ומלאכת עראי, וכתב המ"ב דיעשה רק כדי פרנסתו אך בזה גופא צריך להזהר מפיתוי היצר שמפתהו שכל היום צריך השתדלות על הרוחה זו. והעיקר שיתבונן בעצמו מה הוא הכרח האמיתי שאי אפשר בלעדו ואז יכול להתקיים בידו שיהא מלאכתו עראי ותורתו עיקר.

וכ"כ הקרן אורה בנדרים (ח ע"א) וז"ל וכן לדעת ר' ישמעאל דניתן רשות לנהוג בהן מנהג דרך ארץ היינו גם כן הכרחית בלבד, ולעשות מלאכתו ארעי. והוא בגדר אחד עם זמן אכילה אשר היא הכרחית לקיום הגוף והנפש. ולא יחשב זאת לביטול תורה כי אם קיום תורה, וכמו שאמרו ז"ל (שם) זו וזו נתקיימה בידם. והיינו דאמר (מנחות שם) לדמא בן אחותו על לימוד חכמת יוונית צא ובדוק שעה שאינה לא יום ולא לילה כו'. דלדבר שאינו הכרחי כ"ע מודים שלא ניתן רשות להבטל.

וכ"כ בשו"ת חתם סופר (חלק ה חושן משפט סימן קסד) דע כי מן התורה הניתנה לכל ישראל בשווה מחוייבי' לקיים והגית בו יומם ולילה, ויהיו עושי' רק כדי חיותם יום יום ומוציאי' שארית היום בעבודת השם או בזמן מן הזמנים לצורך גופם כגון ביומי ניסן ותשרי, ושארי הזמנים כולו קודש לה' וכ"ו עכ"ל. וע"ע בשו"ת חת"ס (ח"ח סימן לב).

וע"ע בטשו"ע סימן רמו' ס"ד.

אולם בשו"ת איגרות משה יורה דעה (חלק ד סימן לו) כתב דודאי אין בזה איסור ומטי ליה מהרמב"ם וז"ל האג"מ אבל הא לא נאמר ברמב"ם בלשון איסור, לכתוב אסור לעשות במלאכה אלא לכפי מה שצריך להוצאתו לעצמו ולאשתו ולבני ביתו כדרך הוצאת אנשים בינונים, וכל המבטל זמנו מלימוד התורה יותר מזה עובר בעשין דלימוד התורה ובלאוין דשכחה. אלא נאמר בלשון חשיבות, בפ"ג מת"ת ה"ו, מי שנשאו ליבו לקיים מצווה זו כראוי ולהיות מוכתר בכתר תורה לא יסיח דעתו לדברים אחרים ולא ישים על ליבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחת. הרי הוא כמפורש שליכא חיוב זה על כל אחד ואחד מישראל, אלא דמי שנשאו ליבו לקיים מצווה זו דלימוד התורה כראוי ולהיות מוכתר בכתר תורה, עליו לידע דלא יסיח דעתו לדברים אחרים ולא ישים על ליבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחת. ואין זה ממילא דין וחיוב, אלא דהרמב"ם מורה הדרך למי שנשאו ליבו לקיים מצוות לימוד התורה כראוי, אבל אינו מחייב לכל אדם שינהגו כן. ונעשה גם ממילא חיוב למי שנשבע שיקיים מצוות לימוד התורה כראוי שיתנהג כן. ואם כן משמע שליכא איסור לאלו שעוסקין במלאכה ובפרגמטיא גם ליותר מכדי חיים של אינשי בינונים, אלא גם להתעשר, אף שלא מקיים מצווה זו דלימוד התורה כראוי. שלכן ניחא בפשיטות מה שהיו גם אלו שלא נתעסקו בתורה בדורות שאר מלכים הצדיקים. וכ"ו וצריך לומר דהוא משום דבעצם הוי חיוב לימוד התורה עליו חיוב קבוע בלא זמן וגבול. אבל חיובו הוא כזה שרשאי לילך לפרנסתו ולכל צרכיו, אפילו שהוא רק לתענוגים בעלמא, ולשכיבה ולישיבה לנוח בעלמא כשנהנה מזה, ואין בזה בטול המצווה. ע"כ.

ודבריו ברורים דהרי פרנסה ודאי דחייב אדם לפרנס בני משפחתו, אלא כוונת הרמב"ם לעושר וכמו שסיים בסוף. וכן נראה מהש"ס בכמה דוכתי דהיו כאלו שהתעסקו במסחר והעשירו. וכן נראה ממאי דאמרינן בברכות (לה עמוד ב) אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה ברבי אלעאי בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים, דורות הראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי זו וזו נתקיימה בידן, דורות האחרונים שעשו מלאכתן קבע ותורתן עראי זו וזו לא נתקיימה בידן. ומשמע דלא עבדי איסורא, וכ"נ מדבתר הכי אייתי דדורות אחרונים מכניסים פירותיהן דרך גגות וכ"ו.

י] ועוד נראה להביא ראיה כהמתירים ממ"ש הרמ"א ביורה דעה סימן רמו' סעיף ד' וז"ל אין לאדם ללמוד כי אם מקרא, משנה וגמרא והפוסקים הנמשכים אחריהם, ובזה יקנה העולם הזה והעולם הבא, אבל לא בלמוד שאר חכמות. (ריב"ש סימן מ"ה ותלמידי רשב"א) ומ"מ מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות, ובלבד שלא יהיו ספרי מינים, וזהו נקרא בין החכמים טיול בפרדס. ואין לאדם לטייל בפרדס רק לאחר שמלא כריסו בשר ויין, והוא לידע איסור והיתר ודיני המצות (רמב"ם סוף מדע ס"פ ד' מהל' יסודי התורה).ע"כ. ועיין בדרכי משה (שם). ובוודאי לא איירי שצריך כן לפרנסתו וכדומה ואעפ"כ התיר.

וכן משמע מהמסילת ישרים פרק יג' שכתב הטיול והדבור אם אינו בדבר אסור, ודאי דין תורה מותר הוא, אמנם כמה בטול תורה נמשך ממנו, כמה מן הלשון הרע, כמה מן השקרים, כמה מן הליצנות, ואומר (משלי י) ברוב דברים לא יחדל פשע. ומבואר דמדינא מותר.

ולא אכחד דדעת מרן החיד"א ברכי יוסף יורה דעה סימן רמו' כהמחייבים, ע"ש. וכ"כ הגר"א בשנות אליהו הארוך מסכת פאה (פ"א מ"א( ע"ש. וכן כ"כ הפלא יועץ (ערך תורה) וז"ל עוד פי' שעלבון התורה הוא, שהרי כל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף, וזה כ"כ התורה מאוסה בעיניו עד שמתרצה להיות נזוף דהיינו מנודה ולא לעסוק בתורה אין לך עלבון גדול מזה, ואפי' אם ילמוד האדם כל היום וכל הלילה רק חצי שעה ירצה לפנות עצמו לבטלה לעסוק בשחוק או בדברים בטלים ולהיות מיושבי קרנות אין פוטר אותו מיום הדין.

וע"ע בספר ליקוטי הלכות לחפץ חיים (זבח תודה מנחות צט ע"ב) ע"ש, ולענ"ד אינו מוכרח ע"ש, ועיין מ"ש למעלה.

וע"ע בספר חפץ חיים בפתיחה (באר מים חיים עשין אות יב).

המורם מן האמור דדעת הרשב"א התו"ס (בנדרים) המאירי ר"ח התשב"ץ דאין חובה ללמוד כל רגע ממש. וכ"נ דעת הרמב"ם רבנו יונה והטור ונימוקי יוסף והשאילתות והרוקח והאור זרוע, וכ"כ כמה אחרונים ובראשם הרמ"א והמרומי שדה אבן האזל איגרות משה ועוד. ובדעת מרן הש"ע הבאנו סתירה בזה דבסימן מז' נראה דעתו שחייב אך בסימן קב' וכן בסימן שז' נראה דעתו להקל. לכן נראה להקל בדין זה, ופוק חזי מאן עמא דבר, ולא חזינן דרבנן קמאי צווחו על איסור זה. ובפרט דאף המחמירים בזה ס"ל [לרובם] דהוי רק איסור דרבנן.

אולם גם למקלים ה"מ דבאופן כללי משתדל לדעת התורה אלא שפעמים רוצה להתבטל לשם תענוג, וגם זה לא בשעות הקבועות לו ללימוד.

וע"ע בספר ברכת התורה הנ"ל מה שהאריך בדין זה כיד ה' הטובה עליו. וע"ע בשו"ת חזו"ע פסח (כרך א עמוד רפב) וביבי"א (ח"ח יורה דעה סימן לה) וביחו"ד (ח"ג עה בהערה) ובהלכה ברורה (ח"ח עמוד ג) ובספר שולחן ערוך המדות לרב אסי הלוי (ח"א עמוד שצח) ובספר זכר עשה (אוהב ציון עמוד קעו). ובספר בשבילי אוריתא (בשבילי התורה סימן י) ובספר ילק"י (סימן מז' ס"ב בהערה).



וזאת למודעי דאף אם להלכה אינו חיוב גמור, מ"מ בכל ספרי חז"ל מבואר מעלת לימוד התורה הקדושה בכל רגע. ואף יש דברים מבהילים ונוראים במי שיכול ללמוד ואינו לומד, והגבול דק עד אין נבדק. עיין מ"ש בתחילת הקונטרס הנ"ל ולא רציתי להאריך במקורות חז"ל אלו, דמצודתם פרוסה בכל חלקי התורה. ע"ש ותרוה צמאונך. [11]





































[1] כמ"ש כלל זה ביד מלאכי (כללי התלמוד תי). וע"ע בויען שמואל (כב מו).
[2] ועיין לחם משנה (הלכות ת"ת פ"א ה"ח) שהקשה דבהלכות תמידין פסק הרמב"ם כת"ק ודלא כרבי יוסי ע"ש מה שתירץ. ולענ"ד נראה אחר דרשב"י אמר דין זה בפנ"ע, א"כ אינו מוכרח דתליא בפלוגתא דרבנן ור"י. וע"ע זבח תודה לבעל החפץ חיים במנחות שם.

[3] וצ"ע ממ"ש הר"ן בדרשותיו (דרוש ז') דיוצא י"ח בק"ש.
[4] ושוב ראיתי דאינו מוכרח לדמותו לציצית. עיין מ"ש בפירוש חברותא שם. ואכמ"ל.
[5] והמרומי שדה בסוכה (שם) כתב וז"ל והא שהוכיח מהא דרב דאסור לישן ביום יותר משתין נשמי שהוא שיעור של מאה אמה, י"ל דמימרא דרב אינו אלא לתלמיד חכם ומשום ביטול תורה, אבל לכל אדם שרי לישן גם יותר.

[6] ויש שדחו דאפשר דמסכים דמחוייב ללמוד אלא דסיבה זו אינה מספקת לענין ברכה דסו"ס הפסיק. ולענ"ד לא נראה כן לפי דגם אם הפסיק לא הוי הפסק כיון דמחויב.
[7] אמנם שוב ראיתי בתשובת הרשב"א במקורה שכתב דקריאת התורה שאין גמר למצותה לכולי עלמא אין מברכין לאחריה. וצ"ע דהב"י לא כתב כן. אולם מ"מ אחר מ"ש לבאר דעת הרשב"א בנדרים, אין סתירה בדבריו לפי דמצות לימוד תורה אין לה גמר ובודאי דיש מצוה ללומד, אלא דמותר לו גם להתענג.

[8] . ומשבת אין ראיה דאפשר דמשום עונג שבת התירו כמו שהתירו לישון ביום וכנ"ל.
[9] ואכתי קשה דהא אין המקרא יוצא מידי פשוטו דהפסוק מדבר על התורה, ואולי אפשר דכמו דהפסוק אח"כ וקשרתם לאות, אין הכוונה שיהיה עליו כל היום [עיין ש"ע סימן לז ס"ב ובבאה"ל שם], הכא נמי לענין שאר הפסוקים דלעיל.
[10] ושו"ר שכ"כ הגרי"ש אלישיב בהערות למסכת חולין שם וז"ל וצ"ב למאי נפק"מ הא כל שיכול לעסוק בתורה צריך לעסוק בין מצליח ובין אינו מצליח, דחייב להגות בתורה בכל זמן. ונראה דנפק"מ למה דאיתא בקידושין (כט ב) הוא ללמוד ובנו ללמוד רבי יהודה אומר אם בנו זריז וממולח יותר ותלמודו מתקיים בידו בנו קודמו, וע"ז אמרינן דחמש שנים הוא שיעור הזמן הקובע לראות אם תלמודו מתקיים.
[11] ולסיום אביא מה שראיתי בספר וזאת ליהודה (ליבוביץ עמוד נט) שכתב לבאר מ"ש בגמרא בסוף שבת מתעסק אנא, דכוונתו דלא תצא נשמתו מרוב דבקות.
 
ראשי תחתית