גדול תלמוד תורה מכיבוד הורים

באנר תרומה

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
294
בשו''ע נפסק שגדולה תלמוד תורה יותר מכיבוד הורים
ולכאורה צ''ב מה בא זה לאשמועינן להלכה הלא זה דין בשו''ע
והגרעק''א מציין לספר קול בן לוי [בהקדמה כתוב שנפטר באיזור גיל עשרים ומשהו ורע''א מציין לו רבות]
שס''ל שאם יש לאדם ללמוד או לכבד הורים הוא צריך להמשיך ללמוד כיון שתלמוד תורה גדול
ויש בדברים חידוש גדול שהלא ידוע שת''ת נדחת מפני כל מצווה עוברת
וביותר קשה שהלא לפי''ז לא קיים כמעט מצוות כיבוד הורים שהרי צריך ללמוד באותו זמן ות''ת קודם ,
אבל יש דרך שנייה בפר''ח שפשוט שכיבוד הורים דוחה ת''ת כיון שהוי מצווה עוברת וכשאר כל המצוות
ומש''ע שגדול ת''ת המכוון על שימוש ת''ח שכבר כתבו התוס' שאם אדם הולך ללמוד תורה בעיר אחרת ללמוד מרבותיו אפילו מפני מת מצווה אינו נדחה וממילא מיישב גם כאן שאם הולך ללמוד תורה בעיר אחרת ואביו אחר לו שלא בזה גדול ת''ת שיש חילוק בין שימוש ת''ח ללימוד תורה ששימו שדוחה כיבוד הורים אבל מצוות ת''ת לא.
וצריך לדעת המקור לעניין שימוש ת''ח שיש לו גדר אחר משאר מצוות ת''ת.
 
בשו''ע נפסק שגדולה תלמוד תורה יותר מכיבוד הורים
ולכאורה צ''ב מה בא זה לאשמועינן להלכה הלא זה דין בשו''ע

סגנון לא ברור.


והגרעק''א מציין לספר קול בן לוי [בהקדמה כתוב שנפטר באיזור גיל עשרים ומשהו ורע''א מציין לו רבות]
שס''ל שאם יש לאדם ללמוד או לכבד הורים הוא צריך להמשיך ללמוד כיון שתלמוד תורה גדול
ויש בדברים חידוש גדול שהלא ידוע שת''ת נדחת מפני כל מצווה עוברת
וביותר קשה שהלא לפי''ז לא קיים כמעט מצוות כיבוד הורים שהרי צריך ללמוד באותו זמן ות''ת קודם ,

שוב סגנון לא ברור, למרות שהכוונה ברורה.
ולא ראיתי את בן לוי ורע"א, אבל אולי כוונתם (מסברא אני אומר), דוקא כשהמצוה יכולה להיעשות ע"י אחרים, שאז אין חיוב לעשותו בידיים ות"ת קודם?
 
סגנון לא ברור.




שוב סגנון לא ברור, למרות שהכוונה ברורה.
ולא ראיתי את בן לוי ורע"א, אבל אולי כוונתם (מסברא אני אומר), דוקא כשהמצוה יכולה להיעשות ע"י אחרים, שאז אין חיוב לעשותו בידיים ות"ת קודם?
נכתב במרוצה
אבל הכוונה פשוטה שמה השו''ע בא להשמיע בדבר זה.
הבן לוי אירי אילו במצווה עוברת
 
שימוש ת"ח הוא כל ההבדל בין ת"ח שבכוחו להורות הוראות לבין עם הארץ.
ואלמלא לימוד התורה ח"ו תשתכח תורה, אבל אלמלא שימוש ת"ח תתעוות ותתעקם התורה וזה גרוע שבעתיים.
ופשוט ששימוש ת"ח הוא יסוד הדת הרבה יותר מעצם הלימוד, ואחד המקורות לזה הוא דברי הפרי חדש שציין כת"ר [יש בזה דברים נפלאים באור ישראל אגרת יח - אבל גם בעוד הרבה מקומות].
אוסיף כאן אנקדוטה נפלאה מתלמיד אחד שעזב את אשתו ובניו ללמוד במדינה אחרת, והשאיר אותם רעבים ללחם, ואשתו באה לתנות מצוקתה לפני הגר"י בלאזר, והבין מתוך דבריה שבעלה למד זאת מדין לעולם יהא אדם אכזרי כעורב על אשתו ובניו כו' האמור בעירובין, והאריך לפרש שזה בדיוק ההבדל בין מי שלומד עם שימוש או בלי שימוש.
 
ראשי תחתית