הֲלֹא חֶלְקְךָ מֵרֹאשׁ / חֶלְקִי דָּמוֹ דְּרוֹשׁ - מה המקור?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול איש מאסף
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

איש מאסף

חבר פעיל
הצטרף
29/11/24
הודעות
98
ידוע ומפורסם הפיוט לרבינו אברהם ן' עזרא:
צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹהִים לְאֵל חָי / לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל-אֵל חָי:

אֵ
ל חָי בְּרָאָנִי / וְאָמַר חַי אָנִי / כִּי לֹא יִרְאַנִי / הָאָדָם וָחָי:
בָּרָא כֹּל בְּחָכְמָה / בְּעֵצָה וּבִמְזִמָּה / מְאֹד נֶעֱלָמָה / מְעֵינֵי כָּל חָי:
רָם עַל כֹּל כְּבוֹדוֹ / כָּל פֶּה יְחַוה הוֹדוֹ / בָּרוּךְ אֲשֶר בְּיָדוֹ / נֶפֶש כָּל חָי:
הִבְדִּיל נִינֵי תָם / חֻקִּים לְהוֹרוֹתָם / אֲשֶר יַעֲשֶׂה אוֹתָם / הָאָדָם וָחָי:
מִי זֶה יִצְטַדָּק /נִמְשַׁל לְאָבָק דָּק / אֶמֶת כִּי לֹא יִצְדַּק / לְפָנֵיךָ כָּל חָי:
בְּלֵב יֵצֶר חָשׁוּב / כִּדְמוּת חֲמַת עַכְשׁוּב / וְאֵיכָכָה יָשׁוּב / הַבָּשָׂר הֶחָי
נְסוֹגִים אִם אָבוּ / וּמִדַּרְכָּם שָׁבוּ / טֶרֶם יִשְׁכָּבוּ // בֵּית מוֹעֵד לְכָל חָי:
עַל כֹּל אֲהוֹדֶךָ / כָּל פֶּה תְּיַחֲדֶךָ / פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ / וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חָי:
זְכוֹר אַהֲבַת קְדוּמִים / וְהַחֲיֵה נִרְדָמִים / וְקָרֵב הַיָמִים / אֲשֶר בֶּן־יִשַׁי חָי:
רְאֵה לִגְבֶרֶת אֱמֶת / שִׁפְחָה נוֹאֶמֶת / לֹא כְּי בְנֵךְ הַמֵּת / וּבְנִי הֶחָי:
אֶקּוֹד עַל אַפִּי / וְאֶפְרוֹשׁ לְךָ כַפִּי / עֵת כִּי אֶפְתַּח פִּי / בְּנִשְׁמַת כָּל חָי:

והנה מצאתי סידור בו לפני השורה האחרונה, מופיעים שני בתים נוספים, שלא ידעתי מקורם, לא מסתדרים עם האקרוסטיכון ולא מצויים ברוב הסידורים.

הֲלֹא חֶלְקְךָ מֵרֹאשׁ / חֶלְקִי דָּמוֹ דְּרוֹשׁ / שְׁפוֹךְ אַף עַל רֹאשׁ / הַשָׂעִיר הֶחָי:
נָא בַּקֵּשׁ תַּבְעִיר / אֲחִי הַשָּׂעִיר / וּבִנְךָ הַצָּעִיר / יַעֲמֹד חַי:

ולא ידעתי מה מקור שורות אלו, האם נתווספו לאחר מכן, או שיש גרסאות שהיו חלק מהפיוט המקורי.
מי שיש לו מידע בנושא אודה לו מאוד.
 
מעיון מהיר נראה ששורות אלו עוסקות בעשיו-אדום, והן מתאימות לגרסה הנוקטת.

בבית "רְאֵה לִגְבֶרֶת אֱמֶת / שִׁפְחָה נוֹאֶמֶת / לֹא כְּי בְנֵךְ הַמֵּת / וּבְנִי הֶחָי" יש להתלבט למי התכוון הפייט.
אפשרות אחת היא לישמעאל בן השפחה הגר.
י"א שזה משום גרסת הקוראן, הטוענת כי אברהם עקד את ישמעאל ולא את יצחק, או משום עצם העניין שהאיסלאם טוען כביכול שהיהדות הוחלפה על ידו ('מתה' עפ"ל) והוא הבן החי והנבחר.

אפשרות שניה היא שמכוון לתרבות אדום.
על פי זה הנוצרים טוענים כי הבן המקורי 'מת' כביכול, והוחלף ע"י ההתגלמות האלוהית בבן החדש אותו האיש.

השורות שציין מר עוסקות בודאות באדום - השעיר, היושב בהר שעיר.
לא ידוע לי אם זה כחלק מהמקור או כתוספת מאוחרת.

להערכתי האישית - זו תוספת מאוחרת, והן לא המשך רציף של השיר.
הן משום שהן לא תואמות במבנה ובחלוקת העיצורים (בפרט השניה), הן משום שהפייט שהה בארצות האסלאם ולא הנצרות והן משום הפרת האקרוסטיכון.
אך כאמור, איני בטוח.
 
האבן עזרא
האבן עזרא חי בעיקר בספרד שהיא מעוז של הנצרות, לא?
כמדומה שבזמן בו הוא היה בספרד היא הייתה מוסלמית, לא נוצרית.
כמו"כ בהמשך ימיו היה הרבה בארצות צפון אפריקה המוסלמיות.
 
ראשי תחתית