חדש! ספר 'טהור עינים' על דיני עין הרע

כעת הורדתי את הקובץ וראיתי שזכיתי לכוון לדעת המחבר: "ולפיכך צריך כל אדם לבור לו דרך ישרה, שלא יהיה בכלל מאן דקפיד, ואע"פ כן נזהר ממה שצריך ליזהר בישוב ובנחת, כדרכם של רבותינו".
 
דיני עין הרע במשפט אחד: מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה, ובכל זאת טוב להיזהר.
עדין יש הרבה נפק"מ.

לדוגמא ב' אחים/אבא ובן לעלות בזה אחר זה, דרוב הפוסקים כותבים שאפי' מאן דלא קפיד אין להעלות בזה אחר זה.
 
לא הבנתי איזה "נפק"מ" כתבת כאן, הרי זה בכלל הזהירות שכתבתי שטוב להיזהר.

בכל אופן, הגר"ע יוסף אמר באחד משיעוריו השבועיים: "ברוך השם היום מי חושש מעין הרע? יש מעט זקנים פוחדים מעין הרע, אבל רוב בני אדם לא פוחדים מעין הרע, לכן עולים יחד שני אחים [...] ואני אומר דלא קפיד לא קפדין בהדיה, היום בדורות שלנו לא פוחדים, יש רק מעט אנשים נודניקים פוחדים מעין הרע, לכן מותר להעלות אב ובן בנו ביחד".

ולשיטתך ש"קיבלנו הוראות מרן" מאי נפק"מ בדעות שאר הפוסקים?
 
בכל אופן, הגר"ע יוסף אמר באחד משיעוריו השבועיים: "ברוך השם היום מי חושש מעין הרע? יש מעט זקנים פוחדים מעין הרע, אבל רוב בני אדם לא פוחדים מעין הרע, לכן עולים יחד שני אחים [...] ואני אומר דלא קפיד לא קפדין בהדיה, היום בדורות שלנו לא פוחדים, יש רק מעט אנשים נודניקים פוחדים מעין הרע, לכן מותר להעלות אב ובן בנו ביחד".
אפשר מקור?
לא הבנתי איזה "נפק"מ" כתבת כאן, הרי זה בכלל הזהירות שכתבתי שטוב להיזהר.
התכוונתי שזה לא רק "זהירות"
אלא שאין מניחין אותם לעלות אפי' אם אומרים להדיא שלא מקפידים כמבואר בשו"ע ובנו"כ.
 
סתם כך ראיתי מי שמציין שכלפי עין הרע לא נאמר כלל זה ואומר שיש לו כמה ראיות, אבל נראה שלמה שמציין לא נדפס עדיין...

1761666081755.png1761666110567.png
 
בכל אופן, הגר"ע יוסף אמר באחד משיעוריו השבועיים: "ברוך השם היום מי חושש מעין הרע? יש מעט זקנים פוחדים מעין הרע, אבל רוב בני אדם לא פוחדים מעין הרע, לכן עולים יחד שני אחים [...] ואני אומר דלא קפיד לא קפדין בהדיה, היום בדורות שלנו לא פוחדים, יש רק מעט אנשים נודניקים פוחדים מעין הרע, לכן מותר להעלות אב ובן בנו ביחד".
אפשר מקור?
כי זה מאוד מוזר שהרי בחזו"ע פסק להקל "במקום הצורך לסבא ונכד"
ולאבא ובן רק שמפסיק ביניהם מישהו.
1761666217807.png
1761666288594.png
 
סתם כך ראיתי מי שמציין שכלפי עין הרע לא נאמר כלל זה

זה לשון מושאל ולא נאמר כלל על עין הרע, אלא על זוגות, ומשאילים זאת לעין הרע.

והגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ג' סוף סימן כ"ו כתב שאומרים זאת על עין הרע. וזה לשונו:

"בענין עין הרע ודאי יש לחוש אבל אין להקפיד הרבה כי בדברים כאלו הכלל מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה, כהא דמצינו בזוגות בפסחים דף ק"י".
 
דרשתו של הרב עובדיה במוצאי שבת שמות תשע"א (25.12.2010) בנושא עין הרע בעליה לתורה וההבדל להלכה בין סכנות סגוליות לסכנות ממשיות, דקה-8:40 ו-10:33. חפש ברשת היכן אפשר לצפות בשיעור.
כתב שמן הדין יכולים לעלות לספר תורה, רק שחוששים משום עין הרע, ובדרשתו אמר שכבר לא חוששים כיום.
לא מצאתי את השיעור.

וזה קצת תמוה לי נגד הדברים שכתב בספר בצורה ברורה.
זה לשון מושאל ולא נאמר כלל על עין הרע, אלא על זוגות, ומשאילים זאת לעין הרע.

והגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ג' סוף סימן כ"ו כתב שאומרים זאת על עין הרע. וזה לשונו:

"בענין עין הרע ודאי יש לחוש אבל אין להקפיד הרבה כי בדברים כאלו הכלל מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה, כהא דמצינו בזוגות בפסחים דף ק"י".
ועל זה הבאתי שמעניין הראיות שהביא המחבר הנ"ל שלגבי עין הרע לא אומרים זאת.
(ופה גבי אחים זה נראה ראיה אלימתא שלרוב הנו"כ על השו"ע אפי' שאין מקפידים אסור להעלותם)
 
החלק הראשון הקטן לא כ"כ מובן, אשמח שתשלח לי כמה דקות קודם. (ומבואר שם שהקולא היא בגלל שלא קוראים לו בשם, ובחזו"ע צירף זאת שיעלו למפטיר ומשלים ואולי הנידון בשיעור הוא גם כך)

החלק השני מדבר על סבא ונכד כך שאין ראיה כמו שכתבתי.
 
ראשי תחתית