תרומה לעזרא

הפסוקים הנאמרים בהוצאת ס"ת מההיכל

  • יוזם הנושא יוזם הנושא המעורר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

המעורר

חבר חדש
הצטרף
22/1/25
הודעות
126
בסידורים מובא רשימה של פסוקים שנאמרים בזמן הוצאת הס"ת מההיכל, דא עקא המנהג ידוע לכולם לשורר כמה פסוקים בודדים מהם: "אשרי העם שככה לו" "גדלו" "רוממו" "רוממו" "ה' עוז לעמו יתן" בלבד.
ממתי התחילו לנהוג כן? ומדוע לא אומרים את כלל הפסוקים שבסידור?
 
אצל יוצאי אר"צ אלו הפסוקים היחידים שאומרים [וכך נדפס בסידוריהם]
אני מניח שהפסוקים האחרים נתוספו לאחר זמן, ולכן אין רגילים לנגנם
 
בפשטות, הפסוקים הללו והטקסטים הנוספים נתקנו לניצול הזמן, עד שפותחים את ההיכל, עד שמוציאים את הס"ת, ועד שמוליכים לתיבה (למנהג המרוקאים - על הכל יתגדל ויתקדש וכו').
 
ממתי התחילו לנהוג כן?
(למנהג המרוקאים - על הכל יתגדל ויתקדש וכו').
מעניין לציין שבסידורים הספרדים העתיקים שמלפני 530 שנה, מופיע גם הפסוקים שיש היום בסידורים הספרדים וגם "על הכל יתגדל ויתקדש" וכו'.

הן בסידור נפולי ר"ן
הן בסידור ליסבון ר"ן
והן בסידור ונציה רפ"ד


הוצאת ס''ת- נפולי ר''ן.JPGהוצאת ס''ת- ליסבון ר''ן.JPGהוצאת ס''ת- ונציה רפ''ד.JPG
 
בני אר"ץ אומרים עם הוצאת ספר התורה "צאינה וראנה בנות ציון וכו'"
כמו"כ נהגו בני אר"ץ (נ"ל בעיקר בקהילות חו"ל) לשורר במועדים פיוטים כגון "עזרני אל חי" ביוהכ"פ ."יחיד נורא" בפסח וכעזה"ד.
וכמו שנוהגים הרבה לשיר לכבוד חתנים "מקהלות עם" ו"יומא טבא".
 
מעניין לציין שבסידורים הספרדים העתיקים שמלפני 530 שנה, מופיע גם הפסוקים שיש היום בסידורים הספרדים וגם "על הכל יתגדל ויתקדש" וכו'.
ועד היום יש לנו בתשעה באב קינה שהיא מקבילה לתפילה הזו.
 
וכך נוהגים בני אשכנז.
אשכנז
עַל הַכֹּל יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ, וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר, וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא שְׁמוֹ שֶׁל מֶֽלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בָּעוֹלָמוֹת שֶׁבָּרָא, הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא, כִּרְצוֹנוֹ וְכִרְצוֹן יְרֵאָיו, וְכִרְצוֹן כׇּל בֵּית יִשְׂרָאֵל. צוּר הָעוֹלָמִים, אֲדוֹן כׇּל הַבְּרִיּוֹת, אֱ-לֽוֹהַּ כׇּל הַנְּפָשׁוֹת, הַיּוֹשֵׁב בְּמֶרְחֲבֵי מָרוֹם, הַשּׁוֹכֵן בִּשְׁמֵי שְׁמֵי קֶֽדֶם; קְדֻשָּׁתוֹ עַל הַחַיּוֹת, וּקְדֻשָּׁתוֹ עַל כִּסֵּא הַכָּבוֹד. וּבְכֵן יִתְקַדַּשׁ שִׁמְךָ בָּֽנוּ, ה' אֱ-לֹהֵֽינוּ, לְעֵינֵי כׇּל חָי. וְנֹאמַר לְפָנָיו שִׁיר חָדָשׁ, כַּכָּתוּב: שִֽׁירוּ לֵא-לֹהִים, זַמְּרוּ שְׁמוֹ, סֹֽלּוּ לָרֹכֵב בָּעֲרָבוֹת, בְּיָ-הּ שְׁמוֹ, וְעִלְזוּ לְפָנָיו. וְנִרְאֵֽהוּ עַֽיִן בְּעַֽיִן בְּשׁוּבוֹ אֶל נָוֵֽהוּ, כַּכָּתוּב: כִּי עַֽיִן בְּעַֽיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן. וְנֶאֱמַר: וְנִגְלָה כְּבוֹד ה', וְרָאוּ כׇל בָּשָׂר יַחְדָּו, כִּי פִּי ה' דִּבֵּר.

נוסח סידור תפלת החדש - סידורם של הספרדים עד החוקת עולם (ומשום מה רק מרוקאים נוהגים כן)
מקור:

ישמחו על הכל.PNG

מסכת סופרים יד ו
ועוד צריך לומר, על הכל יתגדל ויתקדש וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל ויתקלס<a href="https://he.wikisource.org/wiki/מסכת_סופרים_יד#cite_note-1"><span>[</span>1<span>]</span></a> שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא (חצי קדיש) הנכבד והנורא, בעולמות שברא, בעולם הזה ובעולם הבא, כרצונו וכרצון יריאיו וכרצון כל עמו בית ישראל, תגלה ותראה מלכותו עלינו במהרה ובזמן קרוב והוא יבנה ביתו בימינו, ויחון פליטתנו ופליטת כל עמו ישראל בהמון רחמיו וברוב חסדיו לחן ולחסד ולרחמים לחיים ולשלום, והוא ירחם עלינו ועל כל עמו בית ישראל בעבור שמו הגדול, ואמרו אמן.
 
איזה קינה אתה מתכוין [כי לא עולה לי בראש בזיכרון כזו קינה שנוהגים לומר]
בִּמְקוֹם אַשְׁרֵי הָעָם, אֵיכָה זָהָב יוּעַם: בִּמְקוֹם גַּדְּלוּ הֲמוֹנֵֽינוּ, נָֽפְלָה עֲטֶֽרֶת רֹאשֵֽׁנוּ: בִּמְקוֹם הָֽעֲטָרָה, רֹאשׁ פְּתָנִים וּמָרָה: בִּמְקוֹם מַפָּה יָפָה, וַחֲסַר צְעִיפָהּ: בִּמְקוֹם יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַֽיִם, יְקוֹנְנוּ מַר כִּפְלַֽיִם: וּבִמְקוֹם זֽוֹהַר חֲזוּתָם, שַׂק הוּשַׁת כְּסוּתָם: בִּמְקוֹם יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַֽיִם, שֹֽׁמּוּ עַל־זֹאת שָׁמַֽיִם: בִּמְקוֹם וְתָגֵל הָאָֽרֶץ, לִבִּי יִכְאַב וּבוֹ יָבֹא קָרֶץ: וּבִמְקוֹם יִשְׂמַח הַר צִיּוֹן, מְרִי שִׂיחִי וְיָדַי אַחֲזוּ רִפְיוֹן: וּבִמְקוֹם תָּגֵֽלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה, הַיּוֹם אָנוּד וְאֶתְנוֹדְדָה: וּבִמְקוֹם עַל הַכֹּל יִתְגַּדָּל, אֱגוֹז רֹאשִׁי וּמִבֶּֽכִי לֹא אֶחְדַּל: וּנְהִי אֲחַדֵּשׁ בִּמְקוֹם וְיִתְקַדָּשׁ, עַל שִׁמְמוֹת קֹֽדֶשׁ וּמִקְדָּשׁ: בְּיוֹם זֶה מִן סְעָרָה אֶקְרָא, בָּעוֹלָמוֹת שֶׁבָּרָא: וּלְחָרְבַּן בֵּית אֵל נוֹרָא, תִּשְׁתּוֹמֵם וְתָפוּג תּוֹרָה: וּלְמִפְקַד כֹּהֲנָיו וּנְבִיאָיו, שֶׁלֹא כִרְצוֹנוֹ וְכִרְצוֹן יְרֵאָיו: בְּיוֹם תְּקוֹנֵן הוֹי אֲרִיאֵל, שֶׁלֹא כִרְצוֹן עַמּוֹ בֵּית יִשְׂרָאֵל: וּמֵעַל אֲרוֹן דָּתֵֽנוּ, גָּלְתָה שְׁכִינָה לְחֶרְפָּתֵֽנוּ: לָכֵן תְּעוֹרֵר לִוְיָתָהּ, בִּמְקוֹם גִּיל בְּאַנְחָתָהּ: עַד יְשִׁיבֵֽנוּ אֶל גְּבוּלֵֽנוּ, תִּגָּלֶה וְתֵֽרָאֶה מַלְכוּתוֹ עָלֵֽינוּ:
 
ראשי תחתית