האם הגיע הזמן לעבור לשוטנשטיין? (2)

קודם אדם צריך לדעת ללמוד בצורה כזאת שיוכל בעצמו "לחבר שוטנשטיין"

ואז אין שום בעיה אם לומד שוטנשטיין כמו הרב אלישיב שבסוף ימיו למד עם שוטנשטיין

ומענין לענין דעת הרב אלישיב היתה שאם בסיום לימוד הבית יוסף אתה לא יכול לנסח את השולחן ערוך זה סימן שלא למדת את הבית יוסף כראוי ודו"ק
לתשומת ליבם של אלו שאומרים [ראש ישיבת חזון עובדיה] שבחור צריך ללמוד בית יוסף
 
שוב
הויכוח הוא על שוטנשטיין

אבל זו הפספוס הגדול מבחינתי

הענין הוא לא על ללמוד דוקא את מה שכתוב, ובזה שוטנשטיין או לא
אלא כל מה שכתוב זה בסה"כ שער למעבר

ורחמים על אותם שכל חייהם לומדים, ואינם אלא מפרשי טקסטים
לימוד אינו פירוש טקסטים, אלא לימוד הענין, הבנת הענין

הטקסט הוא רק שער לענין, ועיתים גם זה לא
 
אויש זו טעות מרה, וכבר נמאס לי להתווכח עליה (אגב, כמובן שאני מעריך ומעריץ את מר על רובי תצורותיו הנפלאות, וניכר כי ת"ח הוא, ורק בכל זאת אני חולק מכל וכל על התפיסה הזו)

אבל, אין דבר כזה פשטות במילים, זה פשוט לא נכון

הרי המילים הן בסה"כ ביטוי לתוכן כ"ש, ואין שום אפשרות לדעת מהמילים מה התוכן

וזו טעות קשה שמעכבת רבים רבים מללמוד במה שבאמת הוא עיון, שזה להבין את הענין עד תומו

(ויתכן כי במכלול הענינים הנותנים להבין ענין, הרי יש ולו משמעות קלה למילים וכו', אך ודאי אין הן העיקר, ופשוט מאוד הוא)

התפיסה של להתפס במילים היא ענין פסיכולוגי,שכיבול הכל תלוי בחומר,ומכיון שהמילים הן החומר היחידי שיש בעיון הרי נתפסים עליהן,אך להאמור אין זה נכון

ויש לי כמה ראיות ניצחות ע"ז שאין עליהן תשובה

ולמשל, הענין של גשמות השם, ופשוט
אותנו לימד ר' אשר אריאלי שאם סברא לא יוצאת מתוך המילים היא לא סברא.
המילים אכן "קופסא" שאוצרת תוכן פנימי.
אבל היא מתגלה על ידי ההתבוננות בהם עצמם, עוד הפעם, ועוד הפעם, מה הכוונה בדבריהם.
וכלשון החזו''א דברי חכמים נכתבו בדקדוק עיוני, וקריאת המהירות וקריאה מעמיקה משיגה תוצאות הפוכות.
אכן המילים הם כמו נתיב שאם קוראים תוך כדי התבוננות ושימת לב מגלים עולם עשיר. מתחתם.
זו דרכי ודעתי.
ובשוטנשטיין מאבד הלומד את כל אלו, את ההבנה היוצאת מעומק דברי חז''ל עצמם, הוא לא פעיל בנסיון ההבנה, לא אקטיבי אלא פסיבי, וזה מפחית את ההבנה.
מה שנשאר זה אולי "חקר חיצוני בהלכה" כלשון החזו''א, וד''ב
 
אותנו לימד ר' אשר אריאלי שאם סברא לא יוצאת מתוך המילים היא לא סברא.
המילים אכן "קופסא" שאוצרת תוכן פנימי.
אבל היא מתגלה על ידי ההתבוננות בהם עצמם, עוד הפעם, ועוד הפעם, מה הכוונה בדבריהם.
וכלשון החזו''א דברי חכמים נכתבו בדקדוק עיוני, וקריאת המהירות וקריאה מעמיקה משיגה תוצאות הפוכות.
אכן המילים הם כמו נתיב שאם קוראים תוך כדי התבוננות ושימת לב מגלים עולם עשיר. מתחתם.
זו דרכי ודעתי.
ובשוטנשטיין מאבד הלומד את כל אלו, את ההבנה היוצאת מעומק דברי חז''ל עצמם, הוא לא פעיל בנסיון ההבנה, לא אקטיבי אלא פסיבי, וזה מפחית את ההבנה.
מה שנשאר זה אולי "חקר חיצוני בהלכה" כלשון החזו''א, וד''ב
אתה חניך אסכולת מיר שחונכו על ברכי ר' נחום פרצוביץ ושקודמך הוא חניך בית מת'ס ודומיו שפחות צריך להיכנס בלשון
 
אותנו לימד ר' אשר אריאלי שאם סברא לא יוצאת מתוך המילים היא לא סברא.
עם כל הכבוד לר' אשר, הרי אני חולק על זה מכל וכל, ובין, כי מה בכלל שייכת הסברא למילים, והא עיתים אין בכלל מילים לסברא, מה גם שרוב מוחלט של השקדמונו חשבו בשפה אחרת וכתבו בלה"ק, ועיתים זה רק תרגום (שעל עצם המושג תרגום יש לדון טובא, ואכ"מ), ועיתים הענין מתפרש לכאן ולכאן, בכלל כל הצורה של לפרש מילים היא בהכרח ע"פ ההבנה, שהרי לא באטימולוגיה עסקינן, ופשוט
המילים אכן "קופסא" שאוצרת תוכן פנימי.
אבל היא מתגלה על ידי ההתבוננות בהם עצמם, עוד הפעם, ועוד הפעם, מה הכוונה בדבריהם.
וכלשון החזו''א דברי חכמים נכתבו בדקדוק עיוני, וקריאת המהירות וקריאה מעמיקה משיגה תוצאות הפוכות.
אכן המילים הם כמו נתיב שאם קוראים תוך כדי התבוננות ושימת לב מגלים עולם עשיר. מתחתם.
זו דרכי ודעתי.
ובשוטנשטיין מאבד הלומד את כל אלו, את ההבנה היוצאת מעומק דברי חז''ל עצמם, הוא לא פעיל בנסיון ההבנה, לא אקטיבי אלא פסיבי, וזה מפחית את ההבנה.
מה שנשאר זה אולי "חקר חיצוני בהלכה" כלשון החזו''א, וד''ב
כש"כ לעיל, ההתעקשות להאחז במילים היא פסיכולוגית גרידא, וחבל, כי על ידה מאבדים את כל מה שיכול להיות בלימוד, ונשארים רק ברובד החיצוני ביותר

והציטוטים מהחזון איש, הרי לא היה כמוהו שבסברא וכו', ולכאורה כוונתו שעכ"פ יש משמעות כ"ש לזה, אך ודאי לא שזהו הענין ואין בלתו
 
אתה מירר ושקודמך הוא בית מתס ודומין
ייתכן ולענ''ד הדרך שלמדנו היא הדרך הנכונה.
ורק כך אפשר להגיע לאמיתה ש''ת
גם בפסיקת הלכה, באו''ח כמו באה''ע, וחו''מ
מוציאים מתוך המילים את העומק והסברא, ומגיעים לאמת.

וזה דבר שכבר אמת זה מכבר שמישיבות שלומדים בעיקר רייד וסברות, כמעט ולא יוצאים מורי הוראה ודיינים.
משא''כ מחברון ומיר שלומדים ללמוד ראשונים,
ממשיכים את זה באו''ח כמו בנשים נזיקין, בלי שום הבדל.
הלימוד אותו לימו'ד.
 
אתה חניך אסכולת מיר ושקודמך הוא חניך בית מתס ודומיו
כמובן לא מיר, אבל גם לא בית מתס (ודומיו)

אבל זה לא משנה, כי בשונה מדרכים בעבודת השם וכיוצא, הרי לגבי הענין של דרך הלימוד א"א לפטור את הכל באמירה, זה בדרך זו וזה בדרך זו, כי הרי בסוף כל סוף, הענין הוא להבין את מה שצריכים להבין
ואם כלי הענין אינם נכונים, הרי חטאנו למטרה, ופשוט
 
ייתכן ולענ''ד הדרך שלמדנו היא הדרך הנכונה.
ורק כך אפשר להגיע לאמיתה ש''ת
גם בפסיקת הלכה, באו''ח כמו באה''ע, וחו''מ
מוציאים מתוך המילים את העומק והסברא, ומגיעים לאמת.

וזה דבר שכבר אמת זה מכבר שמישיבות שלומדים בעיקר רייד וסברות, כמעט ולא יוצאים מורי הוראה ודיינים.
משא''כ מחברון ומיר שלומדים ללמוד ראשונים,
ממשיכים את זה באו''ח כמו בנשים נזיקין, בלי שום הבדל.
הלימוד אותו לימו'ד.
אין שום שייכות בין ללמוד או לא ללמוד טקסטים, לבין היחס אליהם

כי ודאי שמי שלא לומד טקסטים ובקי בתורת השקדמונו כולה, הרי להבל ידמה, ומה אנו בלעידהם

וזה בכלל לא הנקודה כאן, כאן הנידון הוא על הדרך לגשת ללימוד, ובכללה על איך לגשת לטקסטים

וכש"כ ההוכחה המוחצת לזה היא הנושא של גשמות השם, ואדרבה אשמח אי מר יפרכנה
 
אין שום שייכותלבין ללמוד או לא ללמוד טקסטים, לבין היחס אליהם

כי ודאי שמי שלא לומד טקסטים ובקי בתורת השקדמונו כולה, הרי להבל ידמה, ומה אנו בלעידהם
זה לא שצריך זאת בתור הקדמה.
אלא שבטקסט חכמים שמו בכל ליבם לבאר כוונתם, ועומק דעתם.
וממילא דווקא המפגש עם הסברא של הרמב''ם כיצד שהוא הגדיר אותה, ולנסות לקרבה אל השכל שלי, מרומם את השכל והסברא שלי, למקום גבוה יותר.
ואילו אם אני ניגש עם השכל שלי בלבד להכניס את הסברות שלי במסקנא היוצאת מהרמב''ם, אני נשאר במקום ושכלי לא מתפתח להבין נכון את שכל התורה.
וכמו שהיה מו''ר הגאון ר' יצחק אזרחי אומר צריך בהתחלה לכופף את השכל שלי לשכל התורה. ואז מבינים את שכל התורה.
וזה בכלל לא הנקודה כאן,כאן הנידון הוא על הדרך לגשת ללימוד,ובכללהעל איך לגשת לטקסטים

וכש"כ ההוכחה המוחצת לזה היא הנושא של גשמות השם, ואדרבה אשמח אי מר יפרכנה
מה הנושא של גשמות השם?
ודאי שעל הקב''ה נאמר לא יראני האדם וחי, לא ראיתם כל תמונה.
וממילא כל לשון גשמי מתפרש כמשל. זה דבר ברור ומושכל ראשון, מתוך הדברים. בלי כל ספק.
 
כש"כ לעיל, ההתעקשות להאחז במילים היא פסיכולגית גרידא, וחבל, כי על ידה מאבדים את כל מה שיכול להיות בלימוד, ונשארים רק ברובד החיצוני ביותר
ממש לא היא האחזות להבין באמת מה כתבו. ומה הסברא אליהם כיוונו.

אתה יודע מה,
אני בדרך כלל לומד כמו שהדריך ר' יצחק קנפנטון גאון קסטיליא
כשרואים דין מנסים לחשוב, מה הייתי סובר מסברא דנפשאי, מעלה הצדדים האפשריים
ואז ניגש למה שכתוב
ובודק האם יש כאן חידוש, עבורי?
אם לא אז למה נכתב?
ואם כן, מה התחדש כאן שונה ממחשבתי?
מנסה להבין, מה הם אומרים כאן.

נסה לגשת לטסקט בצורה כזו. תגיד לי אם זה לא מועיל לך להתקדם מבחינת סברא.
 
השאלה מהו דרך הלימוד של הגר"ח מבריסק שעל פיו הושתת עולם הישיבות ולענ"ד נראה יותר כהרב בעל מעל ההגיון כמו שרואים בחידושי הגר"ח על הרמב"ם שכידוע זה החומר הכי אוטנטי מהגר"ח
ואכן היו שלא למדו כן כהחזוא וכדומה
 
אני רגע עוצר בתוך הדיון בכדי לומר להרב @כהנא דמסייע

וואוו,אני ממש בהלם מזה שלא התייחסת בקטנוניות למה שכתבתי לגבי ר' אשר
ובכלל, כל נידונך הוא ממש אובייקטיבי (כאילו, אני חולק עליך מכל וכל, ואני סבור שאתה מפספס את כל הנקודה של לימוד,על אף שזה מה שאתה משקיע בו את כל ימיך אגב, ודוקא לכן אני מנסה לשכנע אותך)

לגופו של ענין (וגם הרב @בית ועד לחכמים שמעשיר את הנידון בהשתתפותו),עז רצוני להמשיך להתפלמס עמכם, אך כעת איני יכול להמשיך, ומקווה מאוד להמשיך זאת בקרוב, ואשמח מאוד שתשתתפו לכשתראו...
 
אני לא רשום בפורום לתורה והוא מבקש הרשאהיצאתי את האשכול, הנוגע לעניינו משם.
שמשון פופוביץ יום ראשון בשעה 01:04#1
א. המקובל היום בכוללים ישיבתיים שקצב וצורת הלימוד היא כמו בישיבה בדיוק בסביבות הסוגיא לחודש (!) וארבעה מידות בהולכי בית המדרש, המין האחד מוכשרים עם ראש קוועטשער שבאמת נהנים מלימוד סוגיא בחודש והם להשערתי פחות מעשרים אחוז, המין השני רפי שכל בעלי ראש איטי, גם הם נהנים מלימוד סוגיא בחודש, כל יום הם יושבים על מראה מקום אחר ומעיינים בו כיכולתם, אח"כ הם מסכמים וכו', המין השלישי לא באמת יודע מה יש לעשות חודש שלם בקנין הגוף דע"ע והוא מעביר את הזמן בדיבור בלימוד, חיפוש מ"מ נוספים, או לומד משהו אחר. על המין הרביעי לא נעים לדבר, הם מסתדרים מעולה במתכונת של סוגיא בחודש כי רוב הזמן הם לא בסוגיא, עד שהם מגיעים מנעייסים אוכלים ושוב מנעייסים אזל להו כמעט כל הסדר.
בישיבות -כך נאמו לנו- לומדים איך ללמוד, לכן לומדים רק סוגיות שיש בהם לומדעס' ומעיינים בהם עד דק, אבל בכנות, האם נראה לך סביר להעביר את רוב חייך הבגירים בצורה כזאת? מתי תתחיל ללמוד תורה בשיטתיות? מתי תפסיק ללמוד איך לומדים ותתחיל פשוט ללמוד? ללמוד היינו להתחיל בדף ב ולגמור בהדרן עלך, ולא, לא דף היומי אלא לימוד בקצב הגיוני בעיון קל עם חזרות [פלוס מינוס עמוד ליום, תלוי כמובן בחומר].
ב. גם בישיבות המצב לא תקין, [המון בחורים כיום הם אנוסים, הם לא יגידו שאין להם מה לעשות בסדר א' כי זה אומר שהם לא למדנים וזה הדבר שהכי מבייש בחור ליטאי, זה כמו לומר אני מפגר, בו בזמן שהם הכי נורמלים בעולם] אבל ע"ז החרשתי משום שקשה מאד לשנות את המצב בישיבות, אבל בתור אברך כל אחד אדון לעצמו והרבה יותר קל לשנות את המצב השערורייתי הקיים. ככל שיותר אברכים יעזבו או לחילופין ידרשו מראשי הכוללים לפתוח מגמה של עיון קל /עיון מהיר, המהפך יקרה.
שמשון פופוביץ יום ראשון בשעה 19:42#17
ודאי שיש.
פרי מגדים מלא בחילוקים והבנות והגדרות.
רק בו?
כל הנו''כ מלאים בחילוקים עמוקים וסברות נפלאות.
רק כתבו בקצרה בלי להאריך בהסברת סברא.
וגם יש יותר חשבונות וראיות
מעולם לא ראיתי בהם סברות של ר' חיים, בטח ובטח לא סברות של בחורי (ואברכי) תשפ"ה שלא נכנסים לשיעורי הרמי"ם כי הם לא מספיק למדנים בשבילם.
כהנא דמסייע יום ראשון בשעה 21:36#30
אתן דוגמא היום מלימודי היום בכולל, יש סוגיא האם ריחא מילתא או לאו מילתא.
בגמ' פסחים עו: לגבי בשר שחוטה, ובשר נבילה, באותו תנור, שהכשר התפטם מריח הטרף. האם אסור או לא.
מחלוקת רב ולוי.

ואילו בגמ' ע''ז סו: מבואר מח' אביי ורבא האם ריחא מילתא או לא. לגבי חביות יין נסך שמפתפשט ריחם האם מותר ליהנות מהם או לא.
רש''י פוסק שבגלל שרבא סבר שריחא לאו מילתא, בגמ' בע''ז, לכן ההלכה שריחא לאו מילתא.

אולם רבינו תם מחלק בין הסוגיות?
מה החילוק? כותב ר''ת שיש שני דינים בריחא מילתא,
א] כשהריח מתמזג עם גוף המאכל והוא עושה בו "מעשה אכילה" בזה ריחא מילתא ואסור.
ב] אולם כשנהנה מהריח רק בהנאת ריח, ואינו נאכל ב"מעשה אכילה", ריחא לאו מילתא.
ולכן בגמרא בפסחים הלכה כרב שריחא מילתא, ואסור לאכול שני שפודים אחד איסור ואחד היתר, והאיסור נתן ריח בהיתר הדבר אסור, משום שזה הפך לחלק מהאכילה, ולכן זה אסור.
ואילו בגמ' בע''ז דאין כאן רק הנאת ריח בלבד, ולא בתורת הנאת ריח, הדבר יהיה מותר כרבא.

זה דוגמא שיש בכל סוגיא. ר' חיים רק חידש צורת הסברה, והבהרה, ולא שינה את המו''מ התלמודי עצמו.
איש חינוך יום ראשון בשעה 21:42#31
ר' חיים לא חידש כלום.
הדברים כמובן נכתבו בציניות, אך יש בהם אמת,
כי זה כל דרכו ושיטתו לראות מה כתוב ותו לא מידי בדרך אמת, וככל הדברים האמיתיים שאחר שעומדים עליהם הם פשוטים.
פעם דיברו לפני מרן הגרי"ז על דברי הגמ' בע"ז שלאברהם אבינו היה 400 פרקים במסכתא זו,
ואמר שם אחד שמסתמא היה כתוב בהם את כל חידושי הגר"ח והגרי"ז...
ענהו מי שענה - וקילסו הגרי"ז מאוד - מה פתאום! דברי הגר"ח והגרי"ז כתובים מפורש בגמ' שלנו!
ודוק.
והן הן דברי
ר' חיים רק חידש צורת הסברה, והבהרה, ולא שינה את המו''מ התלמודי עצמו.
כהנא דמסייע יום ראשון בשעה 21:49#33
טוב, אתה לא חושב שזה דומה, שם יש שתי סוגיות [אכילת בשר שבלוע בו ריחא והנאת הריחא עצמו] עם שם זהה -ריחא מילתא, וכמובן לא דומה למה שאנו עושים.
תן לי צוי דינים של ר' חיים,
למשל לגבי הרמב''ם בתפילה,
כוונה של עומד בפני ה'
וכוונה של פירוש המילות
זה דברים מפורשים בראשונים.
ושי מחלוקות להדיא מה עיקר הכוונה.
הוא מיישב בזה רמב''ם
הכל טוב.
אבל תפתח שו''ע או''ח צ''ח ותראה שעצם המושג הזה כתוב הכי פשוט
שו"ע אורח חיים - סימן צח
(א) המתפלל צריך שיכוין בלבו פירוש המלות שמוציא בשפתיו;
ויחשוב כאלו שכינה כנגדו;
ויסיר כל המחשבות הטורדות אותו עד שתשאר מחשבתו וכוונתו זכה בתפלתו; ויחשוב כאלו היה מדבר לפני מלך בשר ודם היה מסדר דבריו ומכוין בהם יפה לבל יכשל, ק"ו לפני ממ"ה הקב"ה שהוא חוקר כל המחשבות

מה שונה בזה?
כהנא דמסייע יום שלישי בשעה 22:33#43
רב חיים
כנ"ל רבי נחמן מברסלב
אהבתי
איכא בשוקא יום שלישי בשעה 22:50#44
איזה חילוק של הגר"ח יש בדברים אלו של הפמ"ג?
זה תוספות מפורש בסנהדרין
מה ההבנה שלך בספיקו של הפמ"ג?
הנה דבריו כולם:
ואני העני מצאתי תשובה אחת ברדב"ז חלק שלישי הנדפס מחדש בפיורדא התקמ"א, יש ממנה ללמוד כמה חידושי דינים, אעתיקה פה, וזו תוארה בסימן תרכ"ה [סימן אלף נב]. שאלה, שלטון אמר לאחד הנח לקצץ לך אבר אחד שאינך מת בו, או "אמית" ישראל חברך, שיש לומר קל וחומר, אם סכנת אבר אחד אין דוחה שבת (באיסור תורה) ושבת נדחית מפני פיקוח נפש, אינו דין דסכנת אבר אחד נדחה מפני פיקוח נפש. והשיב דאין עונשין מן הדין. ועוד, בשבת משמיא הוא, אבל שיביא הוא אונס אבר אחד מפני פיקוח נפש לא שמענו. וגם לפעמים יש סכנת נפש באבר אחד, שיוצא רוב דם (או פחד), וספק דידיה וודאי עדיף מוודאי דחבריה, עכ"ל בקוצר. עיין יבמות זיי"ן [ע"א], התם אין עונש, מה לי יומת בשבת או אחר כך. ומכל מקום היינו באומר אקוץ לך או אני אמית חברך, אבל באומר אתה תמית חברך ואם לאו אקוץ לך אבר אחד, לא מבעיא דמחויב ליהרג ואל יעבור, אלא שיש לומר שחייב מיתה כהאי גוונא, והוה רוצח בזדון. ומיהו באומרים לו הנח לזרוק אותך, כהאי גוונא צ"ע. ובמפתחות שם [ברדב"ז] נרשם אקוץ לך אבר ואם לאו "תמית" חבירך, נראה שראוי להיות אמית באל"ף, כאשר בפנים. ומשם יש ללמוד דאם רוצים לחתכו אבר אם [לא] יעבור על לא תעשה, שיש להקל ואף בחילול שבת כהאי גוונא מטעם ספק נפשות, שיצא רוב דם או פחד, ודווקא בקום ועשה בחולה סכנת אבר אין מתירין איסור תורה, לא כהאי גוונא, מכל שכן במלאכה שאינה צריכה לגופה, ואונס רחמנא שריא, ומכל שכן בשאר לא תעשה, וכדאמרן. וקל וחומר להיפוך, אם סכנת אבר דוחה פיקוח נפש דחבריה כהאי גוונא, כל שכן שידחה שבת כהאי גוונא. ועכו"ם שרצה לחתוך אוזן אם לא ישתה סתם יינם, יש להקל, אבל יין נסך וודאי הוה בכלל עכו"ם, כבסימן קנ"ז ביו"ד ש"ך אות י':
לחץ כדי להרחיב...
איכא דאמרי יום שלישי בשעה 23:06#45
מה ההבנה שלך בספיקו של הפמ"ג?
הנה דבריו כולם:
אם אין אומרים לו שיהרוג את חברו במו ידיו, אלא שיניח להם לזרקו עליו ועל ידי כך ימות חבירו, ואם לא יקוצו את אברו - האם צריך למסור את אברו בשביל לא להמית את חבירו.
איכא בשוקא אתמול ב 00:10#46
אם אין אומרים לו שיהרוג את חברו במו ידיו, אלא שיניח להם לזרקו עליו ועל ידי כך ימות חבירו, ואם לא יקוצו את אברו - האם צריך למסור את אברו בשביל לא להמית את חבירו.
בקריאה פשוטה דברי הפמ"ג מתמיהים, הלא כבר למדנו בראשונים שמותר להניח עצמו ליזרק על התינוק ואינו מחוייב למסור נפשו בשביל זה, והלא אין היתר לרצוח בשביל פיקו"נ וא"כ בהכרח שאין כאן רציחה, והלא אינו מחוייב למסור אבר בשביל הצלת חבירו כמבואר בתשובת רדב"ז, א"כ למה ייאסר עליו להניח שיזרקוהו על התינוק?
והביאור בזה הוא שיתכן שההיתר להניח שיזרקוהו על התינוק הוא משום שאינו עושה מעשה בקום עשה, ויתכן שההיתר הוא מחמת שאין כלל שם מעשה עליו והכל על משליכיו, והנפק"מ ביניהם יכולה להיות בב' גווני, או למקרה שבו גם בשוא"ת יש מעשה עבירה או למקרה שבו אין איבוד נפש. זאת משום שיסוד ההיתר של שוא"ת חייב להיות מבוסס על כך שאין כאן את סברת מאי חזית, כיון שמכל מקום הוא שותף במעשה הרציחה (ואם נאמר שאינו שותף שוב חזרנו לטענה שאין כאן מעשה עבירה), ועל כן בהכרח לומר שאין טענה מצד דמא דחבריה דאף דמו סמוק, וכיון שכן שוא"ת עדיף.
על כן נסתפק בפמ"ג האם ההיתר להניח שיזרקוהו על התינוק מבוסס על העדר מעשה רציחה כלל ואף כאן אינו מחוייב למנוע ההשלכה אלא מצד לא תעמוד על דם רעך (וכיון שכן אינו מחוייב במקום סכנת אבר כמבואר בתשובת הרדב"ז), או שההיתר מתבסס על היות הרציחה בשוא"ת ואמרינן מאי חזית דדמא דהתינוק סמיק טפי וחיובו למנוע ההשלכה היא מצד הרציחה שבדבר (אלא שאף ההובלה לרציחת עצמו נכללת ב'מאי חזית'), וא"כ הכא שמדובר בסכנת אבר בלבד ודאי מחוייב למנוע מלהרוג את חבירו.

וכל זה למדנו בדברי הגר"ח שביאר בזה מחלוקת הרמב"ם והתוס' גבי קרקע עולם:
חידושי ר' חיים הלוי הלכות יסודי התורה פרק ה
הלכה א
[א] כשיעמוד נכרי ויאנס את ישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה או יהרגנו יעבור ואל יהרג וכו' בד"א בשאר מצות חוץ מע"ז וגילוי עריות ושפיכות דמים אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג יהרג ואל יעבור עכ"ל.
והוא בסוגיא דסנהדרין דף ע"ד [ע"א] אמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק נמנו וגמרו בעלית בית נתזה בלוד כל עבירות שבתורה אם אומרים לו לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים וכו', עבודה זרה כר"א דתניא ר"א אומר ואהבת את ד' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך וכו', גילוי עריות ושפיכות דמים כדרבי דתניא רבי אומר כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה וכו' ומקיש נערה המאורסה לרוצח מה רוצח יהרג ואל יעבור אף נערה המאורסה תהרג ואל תעבור, ורוצח גופיה מנלן סברא הוא וכו' מי יימר דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דהאי גברא סומק טפי. ושם בסוגיא עוד לא אמרו אלא בצינעה אבל בפרהסיא אפילו מצוה קלה יהרג ואל יעבור וכו', והא אסתר פרהסיא הואי, אמר אביי אסתר קרקע עולם היתה, רבא אמר הנאת עצמן שאני. ובתוס' שם הקשו דתיפוק ליה דאסתר בכלל עריות הואי וכמבואר במגילה (דף ט"ז) [דף ט"ו ע"א] כאשר אבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך, ותירצו דאי משום עריות כו"ע ס"ל דמהני טעמא דקרקע עולם לענין דלא מיחייבא למסור עצמה משום עריות, דהא מרוצח קא ילפינן לה, ורוצח גופיה כי מיחייב למסור עצמו הני מילי קודם שיהרוג בידים, אבל היכא דלא עביד מעשה כגון שמשליכין אותו על התינוק ונתמעך מסתברא שאינו חייב למסור עצמו, דמצי אמר אדרבה מאי חזית דדמא דחבראי סומק טפי דלמא דמא דידי סומק טפי כיון דלא עביד מעשה. והרמב"ם דסתם ולא הזכיר כלל הך דקרקע עולם משמע דחולק ע"ז וס"ל דבכל גווני יהרג ואל יעבור בגילוי עריות, וכבר נחלקו הראשונים בזה וכמבואר בבעל המאור ובמלחמות שם, עיין שם דס"ל דאסתר לא הואי עריות כלל, דהך סוגיא ס"ל דהיתה פנויה, או דביאת נכרי לא חשיבא בכלל עריות וכשיטת ר"ת בתוס' שם. וע"כ זהו שסתם הרמב"ם דבעריות מיהא בכל גווני תהרג ואל תעבור. אלא דצ"ע דהרי התוס' הוכיחו מרוצח דהיכא דהוי שב ואל תעשה אינו מחויב למסור עצמו ולמה פסק דבכל גווני תהרג ואל תעבור. וי"ל דכיון דברציחה גופא הא דחלוק שב ואל תעשה ממעשה בידים הלא אין זה משום חומר דמעשה בידים, ורק דכיון דשני הנפשות שקולות הן ע"כ צריך להיות שב ואל תעשה, ודינו כשני רציחות שאין דוחות זה את זה דדינו בשב ואל תעשה, וע"כ לא שייך זאת בעריות דנימא דפקוח נפשו שקול כעריות, וכיון דילפינן מרוצח בעיקר הדין דאינו נדחה בפני פקוח נפש ממילא הדר דינא דשב ואל תעשה ומעשה בידים שוין ובכל גווני תהרג ואל תעבור.
וי"ל עוד, דהנה צ"ע בדברי התוס' דמאי ענין נערה המאורסה למי שמשליכין אותו על התינוק ונתמעך, דהתם איהו לא הוי רוצח כלל ולא עבר על שפיכות דמים, דהא לא הוי רק כאבן ועץ ביד הרוצח שמשליך אותו, דמי שמשליך אותו הוא הרוצח, ולהכי לא חייב למסור את עצמו, משא"כ בנערה המאורסה אף דלא קעבדה מעשה, מ"מ הרי היא עוברת על גילוי עריות, ולהכי שפיר הדין נותן דתהרג ואל תעבור. ונראה דכוונת התוס' כך היא, דכיון דרוצח הוא מסברא דמאי חזית דדמא דידך וכו', א"כ הא גם אם הוה משכחינן דיהא בזה דין רוצח ורק דלא ליעבד מעשה ג"כ לא היה חייב למסור עצמו דמצי אמר אדרבה מאי חזית דדמא דחבראי סומק טפי דילמא דמא דידי סומק טפי כיון דלא קעביד מעשה, וא"כ הוא הדין בנערה המאורסה דילפא מרוצח אף דעוברת על גילוי עריות כיון דלא קעבדה מעשה אין בה הך דינא דתהרג ואל תעבור. אלא דברוצח גופא צ"ע בזה, דבאמת יש לפרש מאי דקאמר הגמ' הך סברא דמאי חזית דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דחברך סומק טפי בתרי גווני, או דנימא דכיון דשקולין הם שניהם ע"כ ממילא הוי דינא דצריך להיות בשב ואל תעשה ועל מעשה בידים יהרג ואל יעבור, או דנימא דכיון דשקולין הן ממילא אינה נדחית בפני פקוח נפש, ואין חילוק בין שב ואל תעשה למעשה בידים דלעולם אין בה דין דחיה, וממילא דהוי דינא דיהרג ואל יעבור בכל גווני, וגם ברציחה גופה אם הי' שב ואל תעשה בגוונא דיש בה דין רציחה ג"כ אמרינן כיון דשקולים הם ואין חבירו נדחה מפני פקוח נפשו ממילא יהרג ואל יעבור כיון דלא חלה דין דחיה בהרציחה.
ונראה דכן הוא כפירוש השני שכתבנו מהא דאיתא בב"מ דף ס"ב [ע"א] שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהן קיתון של מים וכו' עד שבא ר"ע ולימד וחי אחיך עמך חייך קודמין לחיי אחיך, הרי דאע"ג דהתם הוי בשב ואל תעשה, ועוד יותר דלא הוי התם דין רציחה כלל ורק משום דין הצלה, ומ"מ צריכינן לקרא דוחי אחיך עמך דחייך קודמין, ושמע מינה דדווקא בהצלה דאיכא קרא דוחי אחיך עמך דחייך קודמין, אבל ברציחה דליכא קרא בכל ענין יהרג ואל יעבור אף בשב ואל תעשה ובלא עביד מעשה, אם אך יש בו דין רציחה, ולפ"ז שפיר פסק הרמב"ם דבעריות תהרג ואל תעבור בכל גווני אף בקרקע עולם, כיון דגם ברציחה הדין כן דאינה נדחית בפני פקוח נפש בכל גווני, והוא הדין לעריות דילפינן מינה דאין בה דין דחיה כלל לעולם, וע"כ בכל גווני תהרג ואל תעבור אף בקרקע עולם ובשב ואל תעשה וכמו שכתבנו.
לחץ כדי להרחיב...


כהנא דמסייע אתמול ב 20:42#51
א. אנחנו גדלנו על הסברות של ר' חיים ותלמידיו עד שהם נראים לנו פשוטים מאד וכל ראשון מוקשה או פמ"ג לא מובן אנחנו ישר מבארים ע"פ דרך הלימוד עליה גדלנו, זה לא אומר כמובן שזה כוונת הראשונים או הפמ"ג, איך כן אנחנו -עם הראש המוטה שלנו (לטובת הגר"ח)- יכולים לבדוק איך למדו הפוסקים? הנה רעיון: לך למוסאיוף תפתח שו"ע איפה שנפתח לך ותקרא בהגיה ספרדית כמה עמודים ברצף עם כל הנו"כ עדיף גם עם אלו שבסוף (פר"ח ועוד) תנסה מאד לא לפרשן מעצמך אלא לקרוא ולהבין את מה שכתוב, אתה עלול לגלות שסברות הפוסקים שונים מאד מהסברות שגדלת עליהם.
ידידי אני לומד המון מדברי הפוסקים,
אומר לך דבר שלדעתי הוא הנכון
הגדרים והסברות כתובים ם בקדמונים בצורה קצרה ותמציתית בכל סוגיא כמעט
אולם האמת חייבת להיאמר שדרך העיון של רבותינו מתמקד בכמה אנפי
פעם הלומד'ס זה הפשט
ופעם דקדוק הלשון זה הפשט
פעם הסברא המציאותית זה הפשט
ופעם הידע ההיסטורי עוזר להבנת הפשט
ההתמקדות רק בצורה אחת של לימוד מצמצמת את ההבנה.

במושג פילוסופי פעם ראיתי ברס''ג
שיש ג' סוגי שכל
שכל עיוני - היינו דברים עיוניים מופשטים
שכל מחשביי - הבנת רגש ודרכי בנ''א
ושכל מעשי - הבנה פרקטית

צריך להשתמש בהגדרות המופשטות העיוניות
בד בבד עם בצורות האחרות.
לפעמים הניתוק המתמקד רק בעיוני
מביא לנתק מהמציאות
ומלאסוקי שמעתתא.
ולפעמים ההתמ'דות באחרים הופכת את כל התורה לטכנית..
השילוב, הוא הנגון האמיתי של הלימוד.
כהנא דמסייע אתמול ב
 
ב
אתה סתם מפסיד 😉
יותר נכון הם... (מפסידים)
להפיס דעתך הנני מוכרח להודות שבלימוד ההלכה הנך צודק במאה אחוז שחייבים ללמוד בדרך שלך ואחרת יצא מזה טעיות גדולות בהלכה
אמת שהרב אברמסקי שהיה מתלמידיו של הגר"ח אמר שאנחנו [הלומדעס] הבעלי בתים על ההלכה זה דוקא על אנשים גדולים כמוהו שיודעים להפריד בין לומדות לפילוספיא [וכמו הגרא"ז מלצר שהיה גם רב וגם ראש ישיבה]אבל אברך רגיל זה לא שייך ואם לא ינסה להבין מה כתוב יהיה מהמורים מתוך משנתם [למדנותם] שהם מבלי עולם ומשום הכי אמר הרב שטינמן שאין ללמוד גמרא שבת בישיבות שעם סברא אחת לכאן או לכאן אפשר להתיר דאורייתא
 
אני רגע עוצר בתוך הדיון בכדי לומר להרב @כהנא דמסייע

וואוו,אני ממש בהלם מזה שלא התייחסת בקטנוניות למה שכתבתי לגבי ר' אשר
ובכלל, כל נידונך הוא ממש אובייקטיבי (כאילו, אני חולק עליך מכל וכל, ואני סבור שאתה מפספס את כל הנקודה של לימוד,על אף שזה מה שאתה משקיע בו את כל ימיך אגב, ודוקא לכן אני מנסה לשכנע אותך)
אני מעריך את זה שאתה שאתה רואה את זה.
ובאמת, אין לי כל ענין אישי בענין. רק לתועלת כולם.
אני ב''ה זכיתי לשמוע מכמה וכמה ת''ח
מכיר את נבכי השערי יושר
שאותו אני הכי אוהב, למרות שהוא פילוסוף, אבל בנוי מתוך הסוגיא, ברמת דיוק מטורפת, וזה בדיוק הענין.
כמו את ר' חיים מבריסק
וגם המון סוגיות מהשורש.
ולדעתי זו דרך האמת להבנת התורה. ואין בלתה.
לגופו של ענין (וגם הרב @בית ועד לחכמים שמעשיר את הנידון בהשתתפותו),עז רצוני להמשיך להתפלמס עמכם, אך כעת איני יכול להמשיך, ומקווה מאוד להמשיך זאת בקרוב, ואשמח מאוד שתשתתפו לכשתראו...
בהצלחה
 
ראשי תחתית