האם הגיע הזמן לעבור לשוטנשטיין? (2)

להפיס דעתך הנני מוכרח להודות שבלימוד ההלכה הנך צודק במאה אחוז שחייבים ללמוד בדרך שלך ואחרת יצא מזה טעיות גדולות בהלכה
דעתי מופסת.
ידידי. אין צוקך ולדעתי להבין את הרמב''ם באמת, חייב להתעמק בכוונתו
עוד לפני הלכה.

ואעתיק משם

עוד דבר שכתב אחד החברים שהבין את דרך הגר''ח כדרך שונה בלימוד מהדרך שהייתה...
ואז הוא כותב:
"ולעצם הענין, מכך שאתה רואה שאף אחד לא משתמש בסברות האלו להלכה, סימן שזה בבחינת סברות ש'אינן קבילות בבית משפט'. דהיינו, שכשזה נוגע למעשה, לדברים החשובים באמת, אף אחד לא חושב שזו אמת." אני לא סבור חלילה ש'אינו אמת' אלא שלמרנא הגר"ח היה ראש מסוים ולמד תורה עם הראש שנתן לו השי"ת ('לפי כחו וטבעו' של הגרי"ג או 'לפי שורש נשמתו') ובכ"ז לא פוסקים ע"פ סברות אלו.

ואני לא מסכים עם זה.
אני חושב שדרך הגר''ח היא להבין עומק כוונת הרמב''ם, וגם הגרי''ז וכל הבריסקר'ס שאני נהנה ללמוד בספריהם.
 
אני אישית סבור כי כל ספר שיכול לעזור הרי מבורך, כי בסוף הרי הענין הוא להגיע עד התכלית בעיון המוחלט, ואין זה משנה אם אי שם בתחילת הדרך היה מה שהיה, וזו רק הכנה ללימוד עצמו
ספורטאי שמתאמן אתה מבין שלא ירצה שיקחו אותו טרעמפ,
וק"ו אנחנו שיש לנו עניין בעצם היגיעה ולא רק בתוצאה.
 
הצג קובץ מצורף 2180
הרב אלישיב אכן למד בשוטנשטיין כפי שניכר מתמונה זאת...
זאת ועוד בקובץ 'בנתיבות ההלכה' ענה להדיה שאין בשוטנשטיין בעיה של עמל התורה.
חשבתי לומר, שהגרי"ש הכין עם זה את השיעור,
אצלו כל התורה כולה הייתה בגדר דברים יסודיים שלא צריך לעמוד עליהם ..
הוא פתח את הגמ' הזו לראות על מה הם עמדו לדעת מה צריך ישראל ....
 
ספורטאי שמתאמן אתה מבין שלא ירצה שיקחו אותו טרעמפ,
וק"ו אנחנו שיש לנו עניין בעצם היגיעה ולא רק בתוצאה.
פשוט וברור כדבריך

אך טענתי היא שפשוט העיון האמיתי והנצרך אינו בר(ו)בדחם האלה, אלא הרבה @מעל ההגיון... ;)
 
ספורטאי שמתאמן אתה מבין שלא ירצה שיקחו אותו טרעמפ,
וק"ו אנחנו שיש לנו עניין בעצם היגיעה ולא רק בתוצאה.

דוגמא יפה, רק לכיוון ההפוך: גם ספורטאי שמתאמן, נוסע לחדר כושר ברכבו ולא הולך ברגל לחדר כושר...

היגיעה היא לא להבין "מה כתוב", ואם כן בוא נדפיס לך את הש"ס בצרפתית ותהיה לך "יגיעה" חודשיים על כל משפט! (לאחר שתלמד צרפתית נמצא לך שפה אחרת כדי לשמור על רמת ה"יגיעה"...)

העמל והעיון מתחיל אחרי שלומדים במהדורת שוטנשטיין. ואם תזכה לעיין היטב, תכוון למה שהובא בהערות למטה בשם הראשונים והאחרונים. לעיתים נדירות גם שם לא תמצא את מבוקשך, אבל בדרך כלל ההערות הללו משביעות רצון, וכך גם תוכל להתקדם במהירות מבלי לוותר על העיון.
 
חשבתי לומר, שהגרי"ש הכין עם זה את השיעור,
אצלו כל התורה כולה הייתה בגדר דברים יסודיים שלא צריך לעמוד עליהם ..
הוא פתח את הגמ' הזו לראות על מה הם עמדו לדעת מה צריך ישראל ....

אין צורך בהמצאות נלעגות כאלה. הגרי"ש פשוט נהנה לראות את סידור הדברים, למרות שידע הכל בעל פה.
 
ראשי תחתית