כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,520
בעקבות הערת הרב @פלוריש (אריאל) אני פותח את זה כאן כנושא בפני עצמו.
כאן הרב יצחק יוסף שליט''א דן עם בעל נטעי גבריאל על קולות וחומרות והוא אומר לו שהולכים אחר הב''י, והביא דוגמא לגבי חיתוך הסלט, שהב''י מתיר. ותמה על החזו''א שהחמיר נגד הב''י. ושהספרדים עושים לכתחילה כמו מרן הב''י, לחתוך סלט דק דק.
וראה כאן, מה דעת הב''י המדוייקת להורות לציבור, ומה דעת רוב הפוסקים הספרדים:
האם הבית יוסף סמך לגמרי על סברת הרשב''א
ויש לע' האם הב''י סמך על הרשב''א לגמרי או לא, שכתב בסוף דבריו בזה הלשון "נמצינו למדין דמותר לחתוך בשבת קיבוץ ירקות שקורין אינשלאד"ה והוא שיאכל לאלתר לדברי הרשב"א, ואפילו אם אחד מחתך לצורך כל בני הסעודה שרי, שהרי התוספות (עד. ד"ה בורר) פירשו בורר ומניח דהיינו בורר לצורך אחרים, ומשמע דליכא מאן דפליג עליה דהרשב"א בהא דהא שפיר מייתי ראיה מההיא דבורר. ובלאו הכי לדברי התוספות (עד ע"ב ד"ה האי) פשיטא דכל שאר ירקי בר מסילקא שרו, ולפירוש רבינו חננאל והרא"ש אפילו סילקא נמי שרי, ולדברי הרמב"ם כל היכא שאינו מחתך כדי לבשל פטור, ואפשר דמישרא נמי שרי לכתחלה, ולדברי רשב"ם ורא"ם דלא חילקו בכך איכא למימר דלא מיתסר אלא במחתך כדי לאכול אחר שעה אבל מחתך כדי לאכול מיד שרי כדאשכחן בבורר, ועוד דפרים סילקא משמע שמחתכו לחתיכות דקות ביותר, וכדדייק לישנא דרש"י, ולישנא דהרמב"ם, ומפורש בדברי התוספות (קיד ע"ב ד"ה אלא), ואינשאלאד"ה אין דרך לחתכה לחתיכות כל כך דקות, הילכך נראה דלכולי עלמא שרי. ומכל מקום נכון הדבר "להזהיר" שיחתכום "לחתיכות גדולות קצת" ושיאכלו לאלתר, וכל כהאי גוונא נראה דלית ביה בית מיחוש לדברי הכל".
ולכאורה לפמש''כ דלית מאן דפליג על הרשב''א לא היה מקום להזהיר לחתוך לחתיכות גדולות קצת כשעושה לאלתר. ועוד שכתב בדעת רשב''ם ורא''ם "איכא למימר" דמחתך לאכלו מיד שרי, ונתן עוד טעם להקל לפי דעתם משום שאין דרך לחתוך את הסלט לחתיכות דקות כ''כ. ומה כל הרעש הזה אם לית מאן דפליג עליה דהרשב''א.
וכן ראיתי בספר מאמר מרדכי שכתב על דברי הרמ''א שהביא סברת הרשב''א באנפי נפשה וזה לשונו "כתב הרשב"א ועיין ב"י ז"ל מ"ש בדין האינשלאד"ה דנראה שלא סמך לגמרי על סברה זו". אלא שכתב "ומ"מ יש להקל לעת הצורך, דאפשר דלא כתב לחתוך חתיכות גדולות קצת אלא לרווחא דמילתא, וכן נוהגים לחתוך ירק הנקרא יובי"ר דק דק בסעודת שחרית".
אולם דעת המטה יהודה לפרש בדברי השו"ע אורח חיים (סימן שכא סעיף יב) כתב "המחתך הירק דק דק, חייב משום טוחן": וכתב המטה יהודה דמשמע דפסק להחמיר כרשב''ם ואפילו לאלתר, וזהו כמסקנת הב''י להזהיר לחתוך חתיכות גדולות.
וכ''כ בערוך השולחן (סעיף ז') בדעת הב''י וכתב לבאר טעמו שאף בדעת הרמב''ם לא ברירא ליה אם "כדי לבשלו" בדווקא, או שהדרך שעושן עבור בישול הוא דק דק, ע''ש.
וכך פירשו רוב גאוני וגדולי ספרד וכל הפוסקים האחרונים שסברת הרשב''א אינה מוסכמת, בכף החיים פלאג'י (סימן ל אות לא) לא נתן העצה דלאלתר אלא כתב "מה שנוהגים לחתוך בסכין המרור והבצל וצנון והחזרת, דק דק לסלאטה, לא טוב עושים, דהוא טוחן בשבת, אלא ישבר חתיכות חתיכות",
וע' גם בזבחי צדק (ח''ג סימן צא), ובזכרונות אליהו.
ומרן הבא''ח (ש''ב פ' משפטים ה''ב) והביא דין זה במחלוקת וכתב "במקום שנהגו לאלתר אין למחות בידם",
וכיו''ב כתב המשנ''ב (ס''ק מז) "יש מפקפקין על היתר זה (דלאלתר), וגם בב"י כתב שאף מי שמכוין לאכול מיד ג"כ יזהר לחתוך לחתיכות גדולות קצת, ומטעם זה כתבו כמה אחרונים ג"כ דנכון להתנהג כמו שכתב הב"י, ומ"מ הנוהגין לחתוך הבצלים והצנון דק דק אין למחות בידם דיש להם על מי שיסמוכו".
וכ''כ הכה''ח סופר ז''ל.
נמצינו למדים מפורש מפי רבותינו הפוסקים שדין זה דחיתוך ירק דק דק לאלתר אינו לכתחילה, אלא דיש ע''מ לסמוך.
ואמנם ראיתי בס' חזו''ע שכתב להתיר לאלתר ולא כתב את דברי הב''י כלל, להזהיר וכו', וצ''ע.
ומ''מ נמצינו למדים דהחזו''א דחייש לחומרא בזה לעשות חתיכות גדולות לאו יחידאה הוא אלא היא ההוראה הרווחת.
כאן הרב יצחק יוסף שליט''א דן עם בעל נטעי גבריאל על קולות וחומרות והוא אומר לו שהולכים אחר הב''י, והביא דוגמא לגבי חיתוך הסלט, שהב''י מתיר. ותמה על החזו''א שהחמיר נגד הב''י. ושהספרדים עושים לכתחילה כמו מרן הב''י, לחתוך סלט דק דק.
וראה כאן, מה דעת הב''י המדוייקת להורות לציבור, ומה דעת רוב הפוסקים הספרדים:
האם הבית יוסף סמך לגמרי על סברת הרשב''א
ויש לע' האם הב''י סמך על הרשב''א לגמרי או לא, שכתב בסוף דבריו בזה הלשון "נמצינו למדין דמותר לחתוך בשבת קיבוץ ירקות שקורין אינשלאד"ה והוא שיאכל לאלתר לדברי הרשב"א, ואפילו אם אחד מחתך לצורך כל בני הסעודה שרי, שהרי התוספות (עד. ד"ה בורר) פירשו בורר ומניח דהיינו בורר לצורך אחרים, ומשמע דליכא מאן דפליג עליה דהרשב"א בהא דהא שפיר מייתי ראיה מההיא דבורר. ובלאו הכי לדברי התוספות (עד ע"ב ד"ה האי) פשיטא דכל שאר ירקי בר מסילקא שרו, ולפירוש רבינו חננאל והרא"ש אפילו סילקא נמי שרי, ולדברי הרמב"ם כל היכא שאינו מחתך כדי לבשל פטור, ואפשר דמישרא נמי שרי לכתחלה, ולדברי רשב"ם ורא"ם דלא חילקו בכך איכא למימר דלא מיתסר אלא במחתך כדי לאכול אחר שעה אבל מחתך כדי לאכול מיד שרי כדאשכחן בבורר, ועוד דפרים סילקא משמע שמחתכו לחתיכות דקות ביותר, וכדדייק לישנא דרש"י, ולישנא דהרמב"ם, ומפורש בדברי התוספות (קיד ע"ב ד"ה אלא), ואינשאלאד"ה אין דרך לחתכה לחתיכות כל כך דקות, הילכך נראה דלכולי עלמא שרי. ומכל מקום נכון הדבר "להזהיר" שיחתכום "לחתיכות גדולות קצת" ושיאכלו לאלתר, וכל כהאי גוונא נראה דלית ביה בית מיחוש לדברי הכל".
ולכאורה לפמש''כ דלית מאן דפליג על הרשב''א לא היה מקום להזהיר לחתוך לחתיכות גדולות קצת כשעושה לאלתר. ועוד שכתב בדעת רשב''ם ורא''ם "איכא למימר" דמחתך לאכלו מיד שרי, ונתן עוד טעם להקל לפי דעתם משום שאין דרך לחתוך את הסלט לחתיכות דקות כ''כ. ומה כל הרעש הזה אם לית מאן דפליג עליה דהרשב''א.
וכן ראיתי בספר מאמר מרדכי שכתב על דברי הרמ''א שהביא סברת הרשב''א באנפי נפשה וזה לשונו "כתב הרשב"א ועיין ב"י ז"ל מ"ש בדין האינשלאד"ה דנראה שלא סמך לגמרי על סברה זו". אלא שכתב "ומ"מ יש להקל לעת הצורך, דאפשר דלא כתב לחתוך חתיכות גדולות קצת אלא לרווחא דמילתא, וכן נוהגים לחתוך ירק הנקרא יובי"ר דק דק בסעודת שחרית".
אולם דעת המטה יהודה לפרש בדברי השו"ע אורח חיים (סימן שכא סעיף יב) כתב "המחתך הירק דק דק, חייב משום טוחן": וכתב המטה יהודה דמשמע דפסק להחמיר כרשב''ם ואפילו לאלתר, וזהו כמסקנת הב''י להזהיר לחתוך חתיכות גדולות.
וכ''כ בערוך השולחן (סעיף ז') בדעת הב''י וכתב לבאר טעמו שאף בדעת הרמב''ם לא ברירא ליה אם "כדי לבשלו" בדווקא, או שהדרך שעושן עבור בישול הוא דק דק, ע''ש.
וכך פירשו רוב גאוני וגדולי ספרד וכל הפוסקים האחרונים שסברת הרשב''א אינה מוסכמת, בכף החיים פלאג'י (סימן ל אות לא) לא נתן העצה דלאלתר אלא כתב "מה שנוהגים לחתוך בסכין המרור והבצל וצנון והחזרת, דק דק לסלאטה, לא טוב עושים, דהוא טוחן בשבת, אלא ישבר חתיכות חתיכות",
וע' גם בזבחי צדק (ח''ג סימן צא), ובזכרונות אליהו.
ומרן הבא''ח (ש''ב פ' משפטים ה''ב) והביא דין זה במחלוקת וכתב "במקום שנהגו לאלתר אין למחות בידם",
וכיו''ב כתב המשנ''ב (ס''ק מז) "יש מפקפקין על היתר זה (דלאלתר), וגם בב"י כתב שאף מי שמכוין לאכול מיד ג"כ יזהר לחתוך לחתיכות גדולות קצת, ומטעם זה כתבו כמה אחרונים ג"כ דנכון להתנהג כמו שכתב הב"י, ומ"מ הנוהגין לחתוך הבצלים והצנון דק דק אין למחות בידם דיש להם על מי שיסמוכו".
וכ''כ הכה''ח סופר ז''ל.
נמצינו למדים מפורש מפי רבותינו הפוסקים שדין זה דחיתוך ירק דק דק לאלתר אינו לכתחילה, אלא דיש ע''מ לסמוך.
ואמנם ראיתי בס' חזו''ע שכתב להתיר לאלתר ולא כתב את דברי הב''י כלל, להזהיר וכו', וצ''ע.
ומ''מ נמצינו למדים דהחזו''א דחייש לחומרא בזה לעשות חתיכות גדולות לאו יחידאה הוא אלא היא ההוראה הרווחת.