האם כיסוי הדם הוא המשך של השחיטה?

אד יעלה

חבר חדש
הצטרף
11/5/25
הודעות
160
לכאורה יש כמה ראיות שכיסוי הדם הוא המשך של השחיטה וכבר מבואר כן ברא''ש בר''פ כיסוי הדם
ויש גם להביא מדברי המשנה שביו''ט שאינו יכול לכסות הדם לא ישחוט ומכאן למד הגר''א מקור לדין שכל היכא שאין יכול לכסות הדם לא ישחט והביאור בזה כיון שאם אינו מכסה הדם זה מגרע גם בשחיטה ויש לדון בראיה זו
ועוד מבואר בשו''ע שאסור להפסיק בין השחיטה לכיסוי ולכאורה הם שתי מצוות נפרדות ומבואר שהכיסוי הוא המשך של השחיטה
ולענ''ד יש להביא ראיה גדולה להאי ענינא שמבואר במשנה ששכיסוי הדם לא נוהג בקדשים ומבואר בגמרא לפי התירוץ השני הטעם כיון שא''א לעשות כיסוי הדם על המזבח וא''כ יצטרכו לעשות גרירה והתורה אומרת ושחט וכיסה וכאן הוא צריך שחיטה גרירה וכיסוי ולענ''ד נראה ביאור הדבר שהכיסוי הוא המשך השחיטה וכאן כיון שיש באמצע גרירה הרי הוא מפסיק בין השחיטה להכיסוי ודו''ק
 
א. חיפשתי לאיזה רא"ש כוונתך, ולא מצאתי. אשמח לראות מקור. אחר כך מצאתי את לשון הרא"ש בסימן ד שכתב בזה הלשון: אבל הכסוי כ"א מהן מצוה בפ"ע וסילוק וגמר למעשה השחיטה ולמה יפטרו בברכה אחת. וראיתי שם בדברי חמודות שפירש לשון זה של הרא"ש שבא לפרש למה אין הכיסויים הפסק לברכות השחיטה, ותירץ שהם שייכים בהם, ואם כן אין ללמוד מזה לנדון זה.
ועוד אם היה כדבריך למה צריך טעם שאין מברכין על כל שחיטה ושחיטה מפני אפשר לשחוט ביד אחת ולכסות ביד אחת, תיפוק לן שעדיין הוא עסוק במצוה ראשונה. ועוד למה באמת צריך ברכה על כיסוי הדם בפני עצמה ולא סגי בברכת על השחיטה.
ב. באיזה מובן הוא המשך של השחיטה, הרי אין הכוונה שהוא המשך המתיר, כי אין צריך כיסוי כדי להתיר, אז באיזה מובן יש שייכות בין המצוות.
ג. לכאורה הדין פשוט שאין לו להכניס את עצמו לביטול מצות כיסוי הדם ואין מזה שום ראיה שזו אותה המצוה, ומסתבר שזה מה שהתכוונת במה שכתבת יש לדחות. אבל נראה לי שאילו היה מותר להכנס לביטול מצוה, גם בהנחה שהכיסוי היה נחשב כהמשך המצוה היה מותר לשחוט ולא לכסות, דמאי שנא.
ד. כן פירשו האחרונים. ואכתי צריך תלמוד דמה בכך שהם מצוה אחת, ולמה מחמת זה לא ידבר ביניהם. ואולי סבירא להו דאין הכי נמי ברכת על השחיטה חוזרת גם על כיסוי הדם, והוא חידוש גדול ולא מסתבר.
ה. יש להסתפק אם באמת רק בדברים שהם מצוה אחת צריך לדרוש כן, או שמא כל שהתורה הוציאה בלשון זה בעינן קרא כדכתיב.
 
א. חיפשתי לאיזה רא"ש כוונתך, ולא מצאתי. אשמח לראות מקור. אחר כך מצאתי את לשון הרא"ש בסימן ד שכתב בזה הלשון: אבל הכסוי כ"א מהן מצוה בפ"ע וסילוק וגמר למעשה השחיטה ולמה יפטרו בברכה אחת. וראיתי שם בדברי חמודות שפירש לשון זה של הרא"ש שבא לפרש למה אין הכיסויים הפסק לברכות השחיטה, ותירץ שהם שייכים בהם, ואם כן אין ללמוד מזה לנדון זה.
ועוד אם היה כדבריך למה צריך טעם שאין מברכין על כל שחיטה ושחיטה מפני אפשר לשחוט ביד אחת ולכסות ביד אחת, תיפוק לן שעדיין הוא עסוק במצוה ראשונה. ועוד למה באמת צריך ברכה על כיסוי הדם בפני עצמה ולא סגי בברכת על השחיטה.
ב. באיזה מובן הוא המשך של השחיטה, הרי אין הכוונה שהוא המשך המתיר, כי אין צריך כיסוי כדי להתיר, אז באיזה מובן יש שייכות בין המצוות.
ג. לכאורה הדין פשוט שאין לו להכניס את עצמו לביטול מצות כיסוי הדם ואין מזה שום ראיה שזו אותה המצוה, ומסתבר שזה מה שהתכוונת במה שכתבת יש לדחות. אבל נראה לי שאילו היה מותר להכנס לביטול מצוה, גם בהנחה שהכיסוי היה נחשב כהמשך המצוה היה מותר לשחוט ולא לכסות, דמאי שנא.
ד. כן פירשו האחרונים. ואכתי צריך תלמוד דמה בכך שהם מצוה אחת, ולמה מחמת זה לא ידבר ביניהם. ואולי סבירא להו דאין הכי נמי ברכת על השחיטה חוזרת גם על כיסוי הדם, והוא חידוש גדול ולא מסתבר.
ה. יש להסתפק אם באמת רק בדברים שהם מצוה אחת צריך לדרוש כן, או שמא כל שהתורה הוציאה בלשון זה בעינן קרא כדכתיב.
אני יעיין בהמשך במה שכתבת
יישר כח.
 
אני יעיין בהמשך במה שכתבת
יישר כח.
הרא''ש בסימן ו' מביא בה''ג שלא מברך לפני הכיסוי כדין עובר לעשייתן אלא לאחר הכיסוי שאין להפסיק המצצוה באמצע.
ובסימן ה' ביארתי עוד בעניין הזה.
 
ראשי תחתית