לפי מרן הגר"ש משאש
בשו"ת תבואות שמש או"ח סי' ד' והלאה, כל התעסקות בשעון שבת היא גרמא, שגורם כיבוי או הדלקה בזמן יותר מאוחר, וזה מותר.
ואפילו אם שכחת להפעיל שעון שבת, אתה יכול בשבת להעבירו למצב של שעון, ולגרום לו להתכבות יותר מאוחר, כל עוד עצם ההעברה לא גורמת שום שינוי באותו רגע (כי יש שעונים שהעברה ממצב רגיל למצב של שעון שבת מבצעת כיבוי לרגע).
אלא שאסור לגרום לו שיכבה או ידלק בתוך מחצית השעה, כי עלול לכבות ולהדליק בידיים, וצריך לקחת קצת מרווח זמן.
וידוע שענייני גרמא מסורים לגדולי הדור, ולא יכול כל קטן מדעתו להמציא היתרי גרמא, ויש דברים האסורים משום עובדין דחול ולא יועיל להם שום גרמא. אבל כבר נהגו להקל בשעון שבת ואין בזה עובדין דחול.
והגר"ע יוסף חלק על הגר"ש משאש, והתיר בשופי להמשיך מצב קיים, אבל לגרום הדלקה או כיבוי התיר רק לצורך מצווה או חולה.
והראש"ל הגר"ד יוסף כתב שכל מה שאסר הגר"ע לגרום הדלקה או כיבוי (שלא לצורך מצוה או חולה) הוא רק במלאכות דאורייתא, אבל בדרבנן מותר.
