האם רבותינו נהגו בהפרשת תרו"מ בביתם?

צורבא דרבנן

חבר חדש
הצטרף
17/12/24
הודעות
49
בעקבות שיעורו של הגר"י אפרתי שהיה הרב המקדים במוצ"ש האחרון ודיבר בעוז וגאון על החשיבות להפריש שנית בבית ולא לסמוך על ההפרשה בחנויות

לא יצא לי מדבריו ברור אם כך נהג גם מרן זיע"א....

האם אכן רבותינו נהגו בהפרשה זו?

בתחילת דבריו הזכיר שנשלח לדבר על עניין זה, שמא ע"י מרן הראש"ל? ושמא כך נוהג מרן שליט"א בעצמו? ואולי אכן בימינו נשתנו הדברים ורבו החששות ויש להקפיד בזה?
(לא ראיתי התייחסות לזה בפורום השכן ולכן אמרתי לפשוט הדברים כאן)
 
לא יצא לי מדבריו ברור אם כך נהג גם מרן זיע"א

לשיטת הגר"ע גם הקונה מחנויות ללא הכשר לא צריך לעשר, וכל דפריש מרובא פריש. וגם בשמיטה, הרוב מוכרים בהיתר מכירה וכל דפריש מרובא פריש.
 
מעניין שהרב אפרתי רמ"ק הרבה פעמים, למרות היחסים של מרן הגרי"ש אלישיב עם מרן הגר"ע יוסף בשנים האחרונות לחייהם.
גם אני נפלאתי על כך. ובפרט שהרב אפרתי נגד ההיתר המדומה בשמיטה. ובעיני ראיתי איך צעק ברבים על איזו קהילה שהביאה את אחד הרבנים שתמכו בהיתר זה שהם מבזים את התורה ואת מרן הגרי"ש. ואותו רב אמר להגנתו שגם אם התיר את המכירה וכי הוא אסור לבוא בקהל וענה לו הרב אפרתי שלא לחינם הסמיך הרמב״ם את הלכות איסורי ביאה להלכות מאכלות אסורות... וצע"ג.
 
מעניין שהרב אפרתי רמ"ק הרבה פעמים, למרות היחסים של מרן הגרי"ש אלישיב עם מרן הגר"ע יוסף בשנים האחרונות לחייהם.
בשנים האחרונות דוקא היו קצת שיירות בין בתיהם, ופעם שלח את הגרב"צ קוק למרן הגרע"י זיע"א, בענין עמידה בי' הדברות.
עיקר המתיחות היתה אחרי פטירת הרב גורן, ואח"כ בפרשיית הגיורים, עד לסיומה. (ולאחמ"כ אחת מנכדי הגר"א לוין זצ"ל, שהיה מבני הבית כתב למרן הגרע"י מכתב ובסופו כתב לו כמה סיפורים על הערכת הגריש"א אליו אף מהימים שלא היה נראה כן, ועוד חזון למועד לפרסמו).
 
ראשי תחתית