האם ראוי להתייעץ עם בינה מלאכותית AI בענייני השקפה?

זה לא שמישהו תיכנת את הבינה אלא היא מתבססת על הרבה חומרים ומידעים שקיימים ברשת
נשאלת השאלה האם כל דבר שאי מי כתב פעם(כדוגמתי שאני כותב כעת)
מוסמך לייעץ לנו
בפרט שכנראה אם היינו מכירים אותו לא היינו יושבים איתו סעודת שבת תחת אותו קורת גג
ודל
ואין ספק שאנו עדין לא יודעים..... כמה זה בעיה....
 
שאילה פשוטה: מישהו הרי תיכנת את הבינה מלאכותית, וא"כ המתייעצים הרי מתייעצים בעקיפין עם המתכנתים, ולכן השאילה היא לא האם ראוי להתייעץ עם המחשב אלא עם המתכנת.
בלי להיכנס לנושא הסבוך, יש הבדל עקרוני בין תכנות רגיל לתכנות של בינה מלאכותית, בינה מלאכותית אכן מחדשת דברים ומגיעה למסקנות בלי תלות מוחלטת במתכנתים שלה.
קיים יותר מגילוי אחד שבינה גילתה בכוחות עצמה, חידושים שלא היו ידועים בעולם מקודם.
 
נכון
מחיבורים של דברים קודמים
וגם המח שלה.......
יתרון האדם מן....
 
שומר נפשו ירחק מכל מה שקשור לבינה המלאכותית....
ויש לומר בבירור: זה מאוד מאוד קשה. הבינה הולכת ותופסת נתח רחב יותר ויותר, והיא רק תמשיך בזה, ובקצב הולך וגובר.

רק דוגמא קטנה: בקרוב ממש תהיה זמינה תוכנה שתוכל להפיק שירים לימי נישואין וכדו' בעלות אפסית ובלי שום ציוד, כל מי שהוציא שיר ליום נישואין או בת מצווה בעלות של 500 ש"ח לפחות, ושילם לפלייבק, אולפן, גרר את כל הזמרים המיועדים לשעה המסויימת והקליט טייק אחר טייק - מבין איזו הקלה תהיה כשיתנו לכלל האחיינים לקליט דרך הווצאפון המשפחתי את הקטעים שלהם, ובעלות של 4 דולר יצא שיר ברמה שלא נופלת במאום מכל ההשקעה הנ"ל...

שמישהו יאמר שהוא לא יעשה את זה.
 
ויש לומר בבירור: זה מאוד מאוד קשה. הבינה הולכת ותופסת נתח רחב יותר ויותר, והיא רק תמשיך בזה, ובקצב הולך וגובר.

רק דוגמא קטנה: בקרוב ממש תהיה זמינה תוכנה שתוכל להפיק שירים לימי נישואין וכדו' בעלות אפסית ובלי שום ציוד, כל מי שהוציא שיר ליום נישואין או בת מצווה בעלות של 500 ש"ח לפחות, ושילם לפלייבק, אולפן, גרר את כל הזמרים המיועדים לשעה המסויימת והקליט טייק אחר טייק - מבין איזו הקלה תהיה כשיתנו לכלל האחיינים לקליט דרך הווצאפון המשפחתי את הקטעים שלהם, ובעלות של 4 דולר יצא שיר ברמה שלא נופלת במאום מכל ההשקעה הנ"ל...

שמישהו יאמר שהוא לא יעשה את זה.
אתה צודק בכל מה שטענת, אבל זה עדיין לא מתיר להשתמש בזה, במיוחד שגדולי ישראל יצאו נגד השימוש ב"בינה" המלאכותית.

נ.ב. הרי גם השימוש בסמאטפון הוא חסכוני ונח יותר וכי יעלה על הדעת להתיר להשתמש בו?
 
נערך לאחרונה:
לדעתי מאוד מוקדם בשביל להחליט, הנושא מורכב עד כאב, יש המון המון בכל צד, גם טוב וגם רע, לא ברור אם אפשר לסנן ולא ברור אם הבעיות העמוקות בבינה כבר הובנו על ידינו.
בענייני עריות וכדו' למשל, היא הרבה יותר נקיה מהאינטרנט הכללי, ממש בלי השוואה.
טעות ושלא תדע... אני שמעתי סיפורים מכלי ראשון על מכשולים בעניינים הנ"ל, תמונות ותכנים נוראיים רח"ל...
 
רק דוגמא קטנה: בקרוב ממש תהיה זמינה תוכנה שתוכל להפיק שירים לימי נישואין וכדו' בעלות אפסית ובלי שום ציוד, כל מי שהוציא שיר ליום נישואין או בת מצווה בעלות של 500 ש"ח לפחות, ושילם לפלייבק, אולפן, גרר את כל הזמרים המיועדים לשעה המסויימת והקליט טייק אחר טייק - מבין איזו הקלה תהיה כשיתנו לכלל האחיינים לקליט דרך הווצאפון המשפחתי את הקטעים שלהם, ובעלות של 4 דולר יצא שיר ברמה שלא נופלת במאום מכל ההשקעה הנ"ל...
קיים כבר. מזמן. ואף בחינם.
 
נט פרי מסננים כל תמונה שבאה משם, ולגבי התוכן, זה באמת בעיה, כי לא נראה לי שאפשר להגיד ל"בינה" מאיפה לשאוב את המידע שלה.
אני מאמין שנטפרי יצאו בפיתוח בעניין, נגיד לקבוע שבינה תשאב את המידע שלה רק מאתרים וממידע שפתוח בנט פרי בלבד.
 
הדיון על השימוש בבינה מלאכותית בענייני השקפה ויהדות - נוגע בשאלות עומק שמעסיקות את הציבור החרדי, ובפרט באיזון בין הטכנולוגיה המתקדמת לערכי התורה והשקפתה.
להלן התייחסות לנקודות המרכזיות שהועלו לעיל:

הטענה המרכזית:

בינה מלאכותית היא כלי טכני שנועד לשרת את האדם, אך תכנותו והמידע שהוא שואב מבוססים על מקורות אנושיים מגוונים. על כן, יש לבחון בזהירות את התאמתו של הכלי לצרכים יהודיים, בעיקר בתחום רגיש כמו השקפה, שבו הערכים, המקורות והכוונה הם קריטיים.

היתרונות האפשריים:

  1. יעילות והשראה: כמו בדוגמה שהובאה – הבינה המלאכותית מספקת כיוונים ותובנות במהירות, ולעיתים היא יכולה לעזור לפתוח את הראש ולהאיר צדדים חדשים בסוגיה מוכרת.
  2. נגישות למידע: הבינה מאגדת ידע עצום שיכול להוות מקור עזר לחקר והעמקה, במגבלות הנכונות.
  3. כוח טכנולוגי בלתי נמנע: המציאות מראה שכלים טכנולוגיים חדשניים הופכים במהירות לחלק בלתי נפרד מהחיים. כמו שהוזכר בדיון, השאלה אינה אם נשתמש בהם, אלא איך נוכל להשתמש בהם בצורה מבוקרת.

החסרונות והחששות:

  1. מקורות לא אמינים: בינה מלאכותית שואבת ממקורות שאינם מבוססים תמיד על השקפת התורה. לכן, יש חשש שהיא תשלב תפיסות זרות, ולעיתים אף מנוגדות ליהדות.
  2. חוסר יכולת לפסוק הלכה: הבינה אינה מבינה את עומק התורה וההלכה. היא כלי טכני נטול דעת תורה ויראת שמיים, ולכן אינה מתאימה להכריע או לייעץ בנושאים מהותיים.
  3. הטמעת ערכים זרים: גם כאשר התשובות נראות 'יהודיות', לעיתים הן נכתבות מתוך תבניות מחשבה חילוניות או בין-דתיות, המעמידות את התורה כעוד "מקור השראה" במקום אמת מוחלטת.
  4. הסכנה שב'נחמד להשכיל': כפי שציינו משתתפים, יש דמיון בין הבינה המלאכותית לבין "עץ הדעת טוב ורע". עצם העובדה שהיא מעוררת עניין ועוזרת לכאורה, יכולה לטשטש את ההבחנה בין טוב לרע.

פתרונות אפשריים:

  1. סינון והכוונה: פיתוח מערכות בינה מלאכותית המיועדות לציבור יראי שמיים, עם מקורות מבוססים בלבד, כמו תוכנות הסינון שנעשו עבור האינטרנט.
  2. הגבלת שימוש: מומלץ להשתמש בכלי רק בנושאים טכניים או חוליים, ולהימנע מהסתמכות עליו בנושאי השקפה והלכה.
  3. ביקורת מתמדת: כל תוכן שמגיע מהבינה המלאכותית צריך לעבור ביקורת של תלמידי חכמים לפני שימוש או הפצה.

סיכום:

אין פסול בעצם השימוש בטכנולוגיה, אך הדבר תלוי לחלוטין במידת הבקרה והסינון שמפעילים עליה. עלינו לזכור שהבינה המלאכותית היא כלי, לא מורה דרך רוחני. חשוב לחנך את המשתמשים הצעירים והמבוגרים כאחד לשימוש מושכל, ולהדגיש את התלות הנצחית בדעת תורה.

====

נ.ב.
התגובה כולה נכתבה על ידי בינה מלאכותית.
(העתקתי לה את השרשור וביקשתי תגובה מטעמה. סליחה שהכשלתי אתכם).


האם רציונלי להתעלם מהשפעתו של כלי שיכול ליצור תגובה כזו בשבריר שניה?
האם זה לא גובל בטמינת ראש בחול, ואי תפיסת המציאות המשתנה כהרף עין?

כיצד נפעל בעולם בו לא ניתן לדעת אם לפנינו יצירה תורנית אנושית או יצירת מחשב?
 
הרי גם השימוש בסמאטפון הוא חסכוני ונח יותר וכי יעלה על הדעת להתיר להשתמש בו?
אני לא חושב שיש השוואה, סמארטפון נוח למי שממש 'חי' איתו, לרוב קיצורי הדרך היעילים שלו אפשר להשתמש בנטפרי וכדו', כאן מדובר על קפיצות דרך בנושאים ספציפיים, שימוש אחד ודי.
 
הדיון על השימוש בבינה מלאכותית בענייני השקפה ויהדות - נוגע בשאלות עומק שמעסיקות את הציבור החרדי, ובפרט באיזון בין הטכנולוגיה המתקדמת לערכי התורה והשקפתה.
להלן התייחסות לנקודות המרכזיות שהועלו לעיל:

הטענה המרכזית:

בינה מלאכותית היא כלי טכני שנועד לשרת את האדם, אך תכנותו והמידע שהוא שואב מבוססים על מקורות אנושיים מגוונים. על כן, יש לבחון בזהירות את התאמתו של הכלי לצרכים יהודיים, בעיקר בתחום רגיש כמו השקפה, שבו הערכים, המקורות והכוונה הם קריטיים.

היתרונות האפשריים:

  1. יעילות והשראה: כמו בדוגמה שהובאה – הבינה המלאכותית מספקת כיוונים ותובנות במהירות, ולעיתים היא יכולה לעזור לפתוח את הראש ולהאיר צדדים חדשים בסוגיה מוכרת.
  2. נגישות למידע: הבינה מאגדת ידע עצום שיכול להוות מקור עזר לחקר והעמקה, במגבלות הנכונות.
  3. כוח טכנולוגי בלתי נמנע: המציאות מראה שכלים טכנולוגיים חדשניים הופכים במהירות לחלק בלתי נפרד מהחיים. כמו שהוזכר בדיון, השאלה אינה אם נשתמש בהם, אלא איך נוכל להשתמש בהם בצורה מבוקרת.

החסרונות והחששות:

  1. מקורות לא אמינים: בינה מלאכותית שואבת ממקורות שאינם מבוססים תמיד על השקפת התורה. לכן, יש חשש שהיא תשלב תפיסות זרות, ולעיתים אף מנוגדות ליהדות.
  2. חוסר יכולת לפסוק הלכה: הבינה אינה מבינה את עומק התורה וההלכה. היא כלי טכני נטול דעת תורה ויראת שמיים, ולכן אינה מתאימה להכריע או לייעץ בנושאים מהותיים.
  3. הטמעת ערכים זרים: גם כאשר התשובות נראות 'יהודיות', לעיתים הן נכתבות מתוך תבניות מחשבה חילוניות או בין-דתיות, המעמידות את התורה כעוד "מקור השראה" במקום אמת מוחלטת.
  4. הסכנה שב'נחמד להשכיל': כפי שציינו משתתפים, יש דמיון בין הבינה המלאכותית לבין "עץ הדעת טוב ורע". עצם העובדה שהיא מעוררת עניין ועוזרת לכאורה, יכולה לטשטש את ההבחנה בין טוב לרע.

פתרונות אפשריים:

  1. סינון והכוונה: פיתוח מערכות בינה מלאכותית המיועדות לציבור יראי שמיים, עם מקורות מבוססים בלבד, כמו תוכנות הסינון שנעשו עבור האינטרנט.
  2. הגבלת שימוש: מומלץ להשתמש בכלי רק בנושאים טכניים או חוליים, ולהימנע מהסתמכות עליו בנושאי השקפה והלכה.
  3. ביקורת מתמדת: כל תוכן שמגיע מהבינה המלאכותית צריך לעבור ביקורת של תלמידי חכמים לפני שימוש או הפצה.

סיכום:

אין פסול בעצם השימוש בטכנולוגיה, אך הדבר תלוי לחלוטין במידת הבקרה והסינון שמפעילים עליה. עלינו לזכור שהבינה המלאכותית היא כלי, לא מורה דרך רוחני. חשוב לחנך את המשתמשים הצעירים והמבוגרים כאחד לשימוש מושכל, ולהדגיש את התלות הנצחית בדעת תורה.

====

נ.ב.
התגובה כולה נכתבה על ידי בינה מלאכותית.
(העתקתי לה את השרשור וביקשתי תגובה מטעמה. סליחה שהכשלתי אתכם).


האם רציונלי להתעלם מהשפעתו של כלי שיכול ליצור תגובה כזו בשבריר שניה?
האם זה לא גובל בטמינת ראש בחול, ואי תפיסת המציאות המשתנה כהרף עין?

כיצד נפעל בעולם בו לא ניתן לדעת אם לפנינו יצירה תורנית אנושית או יצירת מחשב?
אני חייב לומר שזיהיתי מיד שזה בינה...
אבל אני לא מבין איזו תשובה כת"ר מציע לשאלה החמורה "כיצד נפעל בעולם בו לא ניתן לדעת אם לפנינו יצירה תורנית אנושית או יצירת מחשב?"
 
אני חייב לומר שזיהיתי מיד שזה בינה...
אמת. אך כלל המומחים טוענים שזו רק ההתחלה.
כבר כיום מודולים מציגים יצירות בכל התחומים, שהאבחנה בינן לבין יצירה אנושית בלתי אפשרית.

אבל אני לא מבין איזו תשובה כת"ר מציע לשאלה החמורה "כיצד נפעל בעולם בו לא ניתן לדעת אם לפנינו יצירה תורנית אנושית או יצירת מחשב?"
לא הצעתי.
זו אכן שאלה קשה מאוד.

והוספתי לשאול, אם איסור גורף הוא כן פתרון.
 
צא ולמד מהמחשבים, האינטרנט והסמרטפונים שנאסרו בתחילה בצורה גורפת עד שהציבור פשוט זלזל באיסורים, (לא כולם אבל ציבור גדול).
וצא ולמד מהמחשבים, שציבור גדול זלזל באיסורים בצורה גורפת, ואת הדירדור שלו פשוט אי אפשר למדוד (לא כולם, אבל אחוז גדול).
 
וצא ולמד מהמחשבים, שציבור גדול זלזל באיסורים בצורה גורפת, ואת הדירדור שלו פשוט אי אפשר למדוד (לא כולם, אבל אחוז גדול).
אמת ויציב, אבל עדיין אני רק הסכמתי לדבריך שאי אפשר לאסור באיסור גורף, ומה לך כי תלין עלי?
 
ומה לך כי תלין עלי?
חס ושלום להלין!
אני רק רוצה להדגיש את מורכבות העניין. כולנו אומרים שאי אפשר לאסור טוטלית, ול"נ שגם אי אפשר להתיר טוטלית. ועד שיבואו העסקנים\רבנים\מרצים\הוגי דעות - כולנו תקועים בפלונטר הזה ומחפשים מוצא.
 
יש לשים לב לנקודות אלו אפי' שאין אדם מעיד ע"ע, סיפר לי ידיד מחו"ל שלאחרונה התחיל לשאול בהלכה את הבינה

כשאמרתי לו מה?
אמר לי מה הבעיה??????
זה הרבה יותר טוב מרב....😨
אם אנו לא רוצים להיות במצב הזה.......
צריך לדאוג כבר מעכשיו....

החסרונות והחששות:

  1. מקורות לא אמינים: בינה מלאכותית שואבת ממקורות שאינם מבוססים תמיד על השקפת התורה. לכן, יש חשש שהיא תשלב תפיסות זרות, ולעיתים אף מנוגדות ליהדות.
  2. חוסר יכולת לפסוק הלכה: הבינה אינה מבינה את עומק התורה וההלכה. היא כלי טכני נטול דעת תורה ויראת שמיים, ולכן אינה מתאימה להכריע או לייעץ בנושאים מהותיים.
  3. הטמעת ערכים זרים: גם כאשר התשובות נראות 'יהודיות', לעיתים הן נכתבות מתוך תבניות מחשבה חילוניות או בין-דתיות, המעמידות את התורה כעוד "מקור השראה" במקום אמת מוחלטת.
 
ראשי תחתית