האם ראוי לברך על טראמפ "שחלק מכבודו לבשר ודם"?

הולך בתמים

חבר חדש
הצטרף
28/11/24
הודעות
106
בעקבות פרסום שראיתי בנושא (מצ"ב)
התעוררתי לחשוב מה הצדדים ההלכתיים בסוגיא.

מחד גיסא, אה"נ יש לו כוח גדול שיכול להשפיע עמו ביד, בדומה למלך (ומסתבר שיותר מכל מלך שהיה בהיסטוריה).

מאידך גיסא, בפשטות הברכה היא כלפי מלך שאינו נותן דין וחשבון לאיש על מעשיו. וזהו כבודו שאינו כפוף לאיש, כביכול כהקב"ה שאינו כפוף, וזהו שחלק מכבודו.
אמנם לפי"ז הרי נשיא במדינה דמוקרטית כפוף לחוק בדיוק, או כמעט בדיוק כל אחד אחר. היה ויפר את החוק בתנועה אחת קטנה (כגון יכה מישהו בידו, יחתום על מסמך לא נכון, או יגע במשהו שאסור וכו') ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח כאחרון העבריינים.
וממילא כל נשיאותו היא רק הסדר בין כל האזרחים שווי הזכויות, שיהיה מישהו שינהל וירכז, אך אין לו שום עדיפות ושום פטור מעול האחרים. וא"כ מה השייכות לברך אליו אף בלא שם ומלכות?
 

קבצים מצורפים

  • ________1.jpeg
    ________1.jpeg
    78.4 קילובייט · צפיות: 12
אין לו שום תנאי מאלו שיש למלך.
א. אין לו מילה (אומר ואינו מקיים).
ב. יש מישהו מעליו (ביהמ"ש, התובע).
ג. ואין לו בגדי מלכות.
 
ג. ואין לו בגדי מלכות.

מה ההגדרה של בגדי מלכות?

יתכן שבעולם המערבי כיום חליפת חייט ועניבת משי יקרה מאוד - הם בגדי המלכות.
וכך הולכים גם רודנים גדולים בארצות הנחשבות לדקטטורות דה פקטו (פוטין, אלייב, ג'ולאני, לוקשנקו).
 
מה ההגדרה של בגדי מלכות?

יתכן שבעולם המערבי כיום חליפת חייט ועניבת משי יקרה מאוד - הם בגדי המלכות.
וכך הולכים גם רודנים גדולים בארצות הנחשבות לדקטטורות דה פקטו (פוטין, אלייב, ג'ולאני, לוקשנקו).


בגדים שאני והשליט הולכים עמו, אינו בגד מלכות. (כולם לובשים חליפה).
 
נחלקו בזה גדולי הפוסקים אם כיון שיכול לחנון שפיר דמי

ולגבי בגדי מלכות נח' הפוסקים אם שירא מספיק
כיון שא"ז בגד ממש וגם עשויה לשמירה
ולכאו' מזה שהוא לא נשא במסוק למרות זמנו הצר מוכח שזה לכבוד
ולדינא קשה מאוד לברך גם אם כול הצירופים יקרו [שיצא מהרכב וכו']
 
נחלקו בזה גדולי הפוסקים אם כיון שיכול לחנון שפיר דמי

ולגבי בגדי מלכות נח' הפוסקים אם שירא מספיק
כיון שא"ז בגד ממש וגם עשויה לשמירה
ולכאו' מזה שהוא לא נשא במסוק למרות זמנו הצר מוכח שזה לכבוד
ולדינא קשה מאוד לברך גם אם כול הצירופים יקרו [שיצא מהרכב וכו']

מה זה ?
 
רצונו היה לומר "שיירה"
כלומר שיירת הרכבים העוברת, ואולי יש לדמותה לספינתו של המלך שמברכים על ראייתה לבד (איני זוכר מקור, אולי מהא שרב ששת בירך רק על שמיעתו וידיעתו שהמלך עובר)
 
עכ"פ, שיירה דהכא אינה לשם כבוד כהתם אלא לשמירה.
יסכים לי מר קצת לסטות מדבריו,

שגם בימים קדמונים היה צוות אבטחה למלכים שצויידו בסוסים ופרשים. וגם לאידך גיסא, מרבית מהרעש והצלצולים בזמן הזה מטרתם בעיקר לרעש והצלצולים ולכאו' יש מקום לדמות זמנים עברו לימים דידן.

אם כי, יש להביא מקור מהימן להא שמברכים גם בראיית פמלייתו של המלך (זכור לי אם כי לא להדיא)
 
יסכים לי מר קצת לסטות מדבריו,

שגם בימים קדמונים היה צוות אבטחה למלכים שצויידו בסוסים ופרשים. וגם לאידך גיסא, מרבית מהרעש והצלצולים בזמן הזה מטרתם בעיקר לרעש והצלצולים ולכאו' יש מקום לדמות זמנים עברו לימים דידן.

אם כי, יש להביא מקור מהימן להא שמברכים גם בראיית פמלייתו של המלך (זכור לי אם כי לא להדיא)

נתחיל מהסוף,
איני יודע אם בכלל יש מקור לכך, רק יש מעשה שרב ששת ברך כשפמלייתו של המלך עברה אפי שלא ראהו.
ומשם מוכח שהיו למלך כמה וכמה פמליות.
גם להבדיל כלפי שמיא מצינו אש ורעש (לא ברעש השם, ולא באש השם), ורק אח"כ עבר ה'. (ומשם למד רב ששת).
ובימינו הכל באיפכא. יש לו רק פמליא אחת, וגם היא בעיקר לשמירה, וגם היא רעשנית לכאו' (לא ברעש השם).
אבל העיקר, יש להוכיח כמו שכתבת שפמליה היא סיבה לברכה.
 
ובימינו הכל באיפכא.
ומעניין לענייו,

האם נאמר דור דור ודורשיו, ומלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא שבזמן הזה, או שכיון שבימינו נתערבבו הדעות וכל אחד עושה ככל אשר עולה על ליבו מבלי לברר אם מכבד את מעמדו או להיפך וכבר נתפס בעיני ההמון ל'מכובד'.
שהרי מסתבר שגם בימים עברו מלכי עכו"ם לא היו 'צדיקים גדולים' ... או שבכל זאת כלפי העם נהגו בשררה ..
וגם יש לומר שמרבית ה'מלכים' היום לא שררה להם ולא מלכות, רק גינונים (בקושי) להראות שלטון, עד אשר יגיע מכתב מבית המשפט או מהיועצים הסובבים לו ...

ואמנם נפ"מ לדינא נעשה ככל אשר ירונו הפוסקים, איני דן אלא להבנת העניין ותחושת הלב בעלמא.
 
ומעניין לענייו,

האם נאמר דור דור ודורשיו, ומלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא שבזמן הזה, או שכיון שבימינו נתערבבו הדעות וכל אחד עושה ככל אשר עולה על ליבו מבלי לברר אם מכבד את מעמדו או להיפך וכבר נתפס בעיני ההמון ל'מכובד'.
שהרי מסתבר שגם בימים עברו מלכי עכו"ם לא היו 'צדיקים גדולים' ... או שבכל זאת כלפי העם נהגו בשררה ..
וגם יש לומר שמרבית ה'מלכים' היום לא שררה להם ולא מלכות, רק גינונים (בקושי) להראות שלטון, עד אשר יגיע מכתב מבית המשפט או מהיועצים הסובבים לו ...

ואמנם נפ"מ לדינא נעשה ככל אשר ירונו הפוסקים, איני דן אלא להבנת העניין ותחושת הלב בעלמא.


לא ירדתי לעומק כוונתך, אבל למשל: כתוב במ"ב כמדומה לי, שהיום אין דין לשים ידיים כנגד הלב בשמו"ע כי גם לפני אדם גדול לא עומדים כן.
 
לא ירדתי לעומק כוונתך, אבל למשל: כתוב במ"ב כמדומה לי, שהיום אין דין לשים ידיים כנגד הלב בשמו"ע כי גם לפני אדם גדול לא עומדים כן.
דברתי רק על הרגשת הלב כלפי מעלה ולא לדינא.
אם יש 'משהו חשוב' במלכות דידן.

אבל באמת שכנראה יש, שהרי וודאי שעליהם נאמר 'לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפוץ יטנו' והרי לנו שליבם יותר בידיו מאשר לב של שאר בנ"א.
 
לכאו' צ"ל בכותרת "שנתן מכבודו לבשר ודם" ולא "שחלק"​
כך ע"פ נוסחת הגמ' לפנינו בברכות נח ע"א, וכ"ה ברוב הראשונים שם, וכך פסק בשו"ע (אור"ח סי' רכד סעי' ו), אך במאירי שם גרס שגם בגויים אומרים לשון 'שחלק', וראה ברמב"ם (ברכות י, יא) שגרס גם בישראל 'שנתן'.
 
בעקבות פרסום שראיתי בנושא (מצ"ב)
התעוררתי לחשוב מה הצדדים ההלכתיים בסוגיא.

מחד גיסא, אה"נ יש לו כוח גדול שיכול להשפיע עמו ביד, בדומה למלך (ומסתבר שיותר מכל מלך שהיה בהיסטוריה).

מאידך גיסא, בפשטות הברכה היא כלפי מלך שאינו נותן דין וחשבון לאיש על מעשיו. וזהו כבודו שאינו כפוף לאיש, כביכול כהקב"ה שאינו כפוף, וזהו שחלק מכבודו.
אמנם לפי"ז הרי נשיא במדינה דמוקרטית כפוף לחוק בדיוק, או כמעט בדיוק כל אחד אחר. היה ויפר את החוק בתנועה אחת קטנה (כגון יכה מישהו בידו, יחתום על מסמך לא נכון, או יגע במשהו שאסור וכו') ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח כאחרון העבריינים.
וממילא כל נשיאותו היא רק הסדר בין כל האזרחים שווי הזכויות, שיהיה מישהו שינהל וירכז, אך אין לו שום עדיפות ושום פטור מעול האחרים. וא"כ מה השייכות לברך אליו אף בלא שם ומלכות?
3 הערות על מכתבו של הרב יצחק יוסף.
א. מנהג העולם לכתוב בחול המועד בשינוי, וכאן שאין זה דבר האבד מדוע כתב את תשובתו בכתב יד ללא שינוי?
ב. הוא מציין דוגמאות מארה"ב וספרד, יש משהו מיוחד במדינת ספרד, או שבמקרה גם הוא ואביו נפגשו רק עם נשיאי ארה"ב וספרד?
ג. למיטב ידיעתי שר הפנים הנוכחי הוא חיים כץ ולא משה ארבל, ואולי יש כאן הצהרת כוונות..
 
ראשי תחתית