הולך בתמים
חבר חדש
- הצטרף
- 28/11/24
- הודעות
- 106
בעקבות פרסום שראיתי בנושא (מצ"ב)
התעוררתי לחשוב מה הצדדים ההלכתיים בסוגיא.
מחד גיסא, אה"נ יש לו כוח גדול שיכול להשפיע עמו ביד, בדומה למלך (ומסתבר שיותר מכל מלך שהיה בהיסטוריה).
מאידך גיסא, בפשטות הברכה היא כלפי מלך שאינו נותן דין וחשבון לאיש על מעשיו. וזהו כבודו שאינו כפוף לאיש, כביכול כהקב"ה שאינו כפוף, וזהו שחלק מכבודו.
אמנם לפי"ז הרי נשיא במדינה דמוקרטית כפוף לחוק בדיוק, או כמעט בדיוק כל אחד אחר. היה ויפר את החוק בתנועה אחת קטנה (כגון יכה מישהו בידו, יחתום על מסמך לא נכון, או יגע במשהו שאסור וכו') ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח כאחרון העבריינים.
וממילא כל נשיאותו היא רק הסדר בין כל האזרחים שווי הזכויות, שיהיה מישהו שינהל וירכז, אך אין לו שום עדיפות ושום פטור מעול האחרים. וא"כ מה השייכות לברך אליו אף בלא שם ומלכות?
התעוררתי לחשוב מה הצדדים ההלכתיים בסוגיא.
מחד גיסא, אה"נ יש לו כוח גדול שיכול להשפיע עמו ביד, בדומה למלך (ומסתבר שיותר מכל מלך שהיה בהיסטוריה).
מאידך גיסא, בפשטות הברכה היא כלפי מלך שאינו נותן דין וחשבון לאיש על מעשיו. וזהו כבודו שאינו כפוף לאיש, כביכול כהקב"ה שאינו כפוף, וזהו שחלק מכבודו.
אמנם לפי"ז הרי נשיא במדינה דמוקרטית כפוף לחוק בדיוק, או כמעט בדיוק כל אחד אחר. היה ויפר את החוק בתנועה אחת קטנה (כגון יכה מישהו בידו, יחתום על מסמך לא נכון, או יגע במשהו שאסור וכו') ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח כאחרון העבריינים.
וממילא כל נשיאותו היא רק הסדר בין כל האזרחים שווי הזכויות, שיהיה מישהו שינהל וירכז, אך אין לו שום עדיפות ושום פטור מעול האחרים. וא"כ מה השייכות לברך אליו אף בלא שם ומלכות?