האם ראוי לברך על טראמפ "שחלק מכבודו לבשר ודם"?

א. מנהג העולם לכתוב בחול המועד בשינוי, וכאן שאין זה דבר האבד מדוע כתב את תשובתו בכתב יד ללא שינוי?
ב. הוא מציין דוגמאות מארה"ב וספרד, יש משהו מיוחד במדינת ספרד, או שבמקרה גם הוא ואביו נפגשו רק עם נשיאי ארה"ב וספרד?

זה דבר האבד, אח"כ טראמפ נוסע וזהו.
 
א. מנהג העולם לכתוב בחול המועד בשינוי, וכאן שאין זה דבר האבד מדוע כתב את תשובתו בכתב יד ללא שינוי?

מה קשור "מנהג העולם"? יש לנו הלכה!
אם מותר לכתוב אז מותר.
דבר שני, גם את"ל שיש עניין להחמיר, למה אתה חושב שזה לא נקרא "דבר האבד"? וכי יש לך צורך המועד גדול יותר מאשר לפסוק הלכה למעשה שנצרכת לתוך המועד?
ודבר שלישי, לכו"ע מותר לכתוב דברי תורה בחול המועד.
 
זה דבר האבד, אח"כ טראמפ נוסע וזהו.

א. אפשר לכתוב קצר יותר
ב. אפשר לענות בע"פ, זה לא שטראמפ עכשיו עובר מבית לבית ויש רבבות שממתינים להוראה הזו

מה קשור "מנהג העולם"? יש לנו הלכה!
אם מותר לכתוב אז מותר.
דבר שני, גם את"ל שיש עניין להחמיר, למה אתה חושב שזה לא נקרא "דבר האבד"? וכי יש לך צורך המועד גדול יותר מאשר לפסוק הלכה למעשה שנצרכת לתוך המועד?
ודבר שלישי, לכו"ע מותר לכתוב דברי תורה בחול המועד.

מנהג ישראל תורה הוא
 
א. אפשר לכתוב קצר יותר
ב. אפשר לענות בע"פ, זה לא שטראמפ עכשיו עובר מבית לבית ויש רבבות שממתינים להוראה הזו
אין עניין לא הלכתי ולא טכני.

א. מנהג ישראל תורה הוא
א. לא קשור לכאן. אין עניין לפזר סיסמאות. תפתח ספרים.
ב. איפה המנהג בדיוק? ראית מישהו שנוהג לא לרשום רשימת קניות? אם כן אז כדאי שתברח מהנערוויסטים או מבעלי הבתים ותגיע לאברכים נורמלים.
 
א. אפשר לכתוב קצר יותר
ב. אפשר לענות בע"פ, זה לא שטראמפ עכשיו עובר מבית לבית ויש רבבות שממתינים להוראה הזו

האמת שלא עברתי על התשובה, אבל לענ"ד ד"ת מנומקים הם תמיד בבחי' דבר האבד, כי אם לא עכשיו אימתי.
ויכול להיות שאלו דברים שהתחדשו/התחדדו לו תוך כדי לימוד ועיון בדבר, ולכן הוצרך להעלות על הכתב בארוכה מלתא בטעמא, ובכה"ג אין דבר האבד כמו שכתב המ"ב גבי חידוש בתורה.
ועכ"פ אפי' כמה יהודים שממתינים להוראה הזו, אולי זה מתיר כתיבה.
ובכלל, אני מהרהר צודקים אלו שלא כותבים אפי' כתב משיטה, או שזו חומרא בעלמא. ויתכן שהרב סבור שמותר לכתוב (אא"כ הוא בעצמו כותב אחרת - איני בקי במשנתו).
 
הרב יקותיאל אוהב ציון
ברכת מלכים בזמנינו

שאלה. הרואה את נשיא ארה"ב "טראמפ" האם יברך ברכת "שחלק מכבודו לבשר ודם".


א. ידוע מה שכתב הרי"ף האחרון – מהר"ר יאשיהו פינטו זיע"א בשו"ת "נבחר מכסף" (סי' ג), שאם המלך אינו הדור בלבושו, לא יברכו עליו ברכת מלכים, דעיקר כבודו הוא במלבושים, וכמ"ש בשבת (קיג ע"א) דר' יוחנן קרי למאניה "מכבדותי". והביאו דבריו כמה וכמה מגדולי האחרונים לדינא. [ואכמ"ל בציונים].

ב. ויל"ע בד' הרי"ף הנ"ל, דאטו חכם מישראל שיודע כל התורה ונראה כ"איכר", לא יברכו עליו ברכת "שחלק מחכמתו ליראיו" מפני שאינו מעוטר באצטלא דרבנן. וה"נ שמא יש לומר דכל היכא שהמברך יודע בזה שהוא מלך, ממילא כבר יש לברכה מקום לחול, דמה לי שאינו נראה בחיצוניות כך, סו"ס מלך הוא, והברכה אינה על מראהו, אלא על כחו וגבורתו. [ובדוחק יש לחלק בין בגדי כבוד של מלך שהם חלק מטכסיסי המלוכה, לבגדי ת"ח שהם באים רק לכבד את התורה ואין בהם טכסיס תורה].

ג. וכן נראה עיקר לדינא דכל שיש בידו להרוג ולחנון את היוצא להורג ואינו תלוי כלל ב"פרלמנט המדיני" וכו', א"כ יש לברך עליו ברכה זו, וכפי שמתבאר בתשו' הרדב"ז ח"א (סי' רצו) שהעיקר המודד לברכה זו הוא שיכול להרוג וכו', והו"ד כמעט בכל גדולי האחרו' בסי' רכד לדינא.

ד. וכבר ידוע מה שדנו האחרונים בספינה העוברת וידוע בבירור שהמלך נמצא בתוכה, שיש אומרים דגם בכגון דא יש לברך ברכת מלכים, וכמבואר בברכ"י (סי' רכד סק"ג) בשם מהר"א יצחקי בתשו' כתיבת יד, דכשם שהסומא מברך על המלך כדמוכח בברכות (נח ע"א) בעובדא דרב ששת, [וכמ"ש מהרש"א (בח"א ברכות שם) והמג"א (שם סק"ו), והיעב"ץ בס' מו"ק שם, ועוד], ה"ה מי שיודע שהמלך בספינה אע"פ שאינו רואהו. וכ"כ כמה אחרו' לדינא. ועמש"כ בס' "פדה את אברהם" פאלאג'י (מע' מ אות יד).

ה. ואמנם החת"ס בהגהותיו לשו"ע שם כ' בשם בנו לחלק בין סומא שאילו היה פוקח עיניו היה רואה, למצב שהמלך נמצא בספינה, דדמי לעובר ליד בית המלך דלא שמענו שמברך, ופוק חזי מאי עמא דבר. וכן העיר בכיו"ב ממש בחכמה שלמה קלוגר (סי' רכט). וכן העיר הגאון מהר"א ששון בהגהתו לשו"ת נבחר מכסף שם דשאני סומא דישנו בראיה אצל אחרים. ועכ"פ כל פלוגתא הנ"ל היא באופן שאין רואה את המלך כלל מחמת שהוא מסוגר בספינה, אבל אם רואה את המלך נראה דהכל מודים שיברך גם אם אינו לבוש מחלצות.

ו. גם יש לדון דבשלמא בזמנם שהיה נהוג בגינוני המלכות שהמלך לבוש בבגדים מיוחדים הראויים רק לנשיאים ורוזנים, שבכגון דא אם יקום ויתהלך בלבוש אזרחי ובפרט אם הוא כאחד הרקים, דחסורי מחסרא בנימוס המלכות, ושפיר יש מקום לומר דלא יברכו עליו, אבל האידנא שהנשיאים לבושים בחליפה וכו' כדרך המכובדים, ולא נשמע ברוב המקומות כל טכסיסי המלבושים [מלבד אנגליה וכו'], א"כ הלך בנימוסא ושפיר יש לברך עליו בהופעתו כמות שהוא, כי זהו צורתו וכבודו ואין כאן חסרון.

ז. תו יש לדון אם התנאי של "בגדי מלכות" הוא "סיבה" או "סימן", ולא מסתברא שיש דין דוקא בבגדי מלכות, וכל שיש היכר אחר על כבוד המלכות, וכגון מה שנהוג היום שפורסים לפניו שטיחים אדומים, ושמגיע ברכבי פאר שאינם מוכרים, ובפרט לאור כל הרעש הנורא שעושים סביב ביקורו, נראה פשוט דסגי בהכי כדי לברך. וכן צידד מהר"א ששון בהגהתו על תשו' מהר"א ששון הנ"ל. וכן העלה לדינא הגר"ש דבליצקי והביא דבריו ידידינו הגרמ"ז ערבה שליט"א בס' "מאיר עוז" (סי' רכד ס"ח). וכן דעת הגאון הנאמ"ן זצ"ל כמ"ש בשמו בס' "הלכה ברורה" (סי' רכד ס"ח).

ח. וגאון עזינו מהרע"י זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"ח (חאו"ח סי' כב אות כה) הביא מש"כ הגר"י אבולעפייה בשו"ת פני יצחק (מע' הברכות אות קעט) בענין הרואה את המלך בלבוש אזרחי, שיברך בלי שם ומלכות. וכ' שכן העלה לצדד בספרו יחוה דעת ח"ב (סי' כח), והמסקנא דספק ברכות להקל. [ושם הביא דברי הנבחר מכסף הנ"ל והאחרונים שהעתיקו דבריו לדינא]. וסיים, שכן עשה מעשה בביקורו של נשיא ארה"ב "ניקסון" בא"י שבירך עליו בלי שו"מ, כיון שהיה לבוש בלבוש אזרחי, ואיה מקום כבודו להעריצו. עכת"ד.

ט. אכן יש להעיר בהוראה זו, דאחד הרואה בתשובת הרי"ף שם, דאיירי באופן שהמלך מתהלך בחוץ כאחד הרקים, ועושה כן בכונה תחילה להסוות עצמו, שבזה אין לברך כיון דאיה מקום כבודו להעריצו. ומעתה כל שהוא מכובד ברכב וסוס וקול מצהלות מפגני הכבוד שעורכים לכבודו, והוא לבוש מחלצות כדרך המכובדים, נראה פשוט שגם הרי"ף יודה שיש לברך עליו. וכן עולה ומתבאר גם בד' הגאון פני יצחק הנ"ל. [וכבר הרגיש בהערה זו בס' "הלכה ברורה" שם].

מסקנא דדינא: הרואה את נשיא ארה"ב כשהוא מלווה בפמליית הכבוד שלו, והדור בלבושו כנהוג לפי הזמן, מברך "שחלק מכבודו לבשר ודם". וכן העלו לדינא הגר"ש דבליצקי והגאון הנאמ"ן, וכן מבואר בשו"ת בצל החכמה ח"ב (סי' יט), ובשו"ת קנין תורה ח"א (סו"ס לב), ובשו"ת שבט הלוי ח"א (סי' לה), ובשו"ת תשובות והנהגות ח"ב (סי' קלט).
 
בכל דבר צריך ללכת בתר טעמא, ואם הענין הוא כבוד מלכים, הרי טראמפ בוודאי זוכה לכבוד מלכים בכל מקום בו הוא דורך, ויש לברך בשם ומלכות.

ואין שום נפק"מ בלבושו שהוא לבוש מלכים דהאידנא, ואדרבה אם היה לבוש בבגדים עתיקים היה ללעג וקלס.
 
לנו אין כח לתקן תקנות, והתקנה היתה על מלך, ולא על נכבד.
כיום אין מלך, (עכ"פ לא טראמפ), ולכן לא נראה שצריך לברך,
עכ"פ ודאי לא בשו"מ.
 
קצת מוזר הסברות של אותם שאומרים שעל טראמפ לא מברכים ועל איזה דיקטטור מאפריקה מברכים
הלא האדם שמקבל הכי הרבה כבוד בכל העולם הוא טראמפ בכל מקום חרדים למוצא פיו ושומעים את דעתו כל מדינה רוצה לקבל ממנו תשומת לב
מה שהגדירו את זה כתנאי שבידו להרוג כי זה היה כוחו של המלך באותו זמן
והיום אדרבה כוחו לא בזה שהוא הורג ואינו צריך לזה אלא הרבה יותר נשיא ארה"ב יכול להחליט איזה מדינה תזכה לכלכלה טובה ואיזה לא
ויכול לפתוח במלחמה על איזה מדינה שהוא רוצה
גם הוא נחשב האדם הכי מאובטח בעולם וכל מקום שהולך מטיסים איתו מכוניות שעולות מליונים היש לך כבוד יותר גדול מזה?
וגם (תאורטי) יש בידו מזוודה של כפתורים להפעיל פצצות אטום על איזה מדינה שירצה בן רגע
אטו על שבט נידח באפריקה שביד מנהיגו להרוג אחד מבני שבטו נברך? לדידן אין בזה שום כבוד ואם נבוא לשם מקסימום נצלם את התופעה המוזרה והנבזית של שבט שחור ופרימיטיבי
לענ"ד פשוט אם חז"ל היו בזמנינו היו מתקנים את הברכה עליו
 
קצת מוזר הסברות של אותם שאומרים שעל טראמפ לא מברכים ועל איזה דיקטטור מאפריקה מברכים
הלא האדם שמקבל הכי הרבה כבוד בכל העולם הוא טראמפ בכל מקום חרדים למוצא פיו ושומעים את דעתו כל מדינה רוצה לקבל ממנו תשומת לב
מה שהגדירו את זה כתנאי שבידו להרוג כי זה היה כוחו של המלך באותו זמן
והיום אדרבה כוחו לא בזה שהוא הורג ואינו צריך לזה אלא הרבה יותר נשיא ארה"ב יכול להחליט איזה מדינה תזכה לכלכלה טובה ואיזה לא
ויכול לפתוח במלחמה על איזה מדינה שהוא רוצה
גם הוא נחשב האדם הכי מאובטח בעולם וכל מקום שהולך מטיסים איתו מכוניות שעולות מליונים היש לך כבוד יותר גדול מזה?
וגם (תאורטי) יש בידו מזוודה של כפתורים להפעיל פצצות אטום על איזה מדינה שירצה בן רגע
אטו על שבט נידח באפריקה שביד מנהיגו להרוג אחד מבני שבטו נברך? לדידן אין בזה שום כבוד ואם נבוא לשם מקסימום נצלם את התופעה המוזרה והנבזית של שבט שחור ופרימיטיבי
לענ"ד פשוט אם חז"ל היו בזמנינו היו מתקנים את הברכה עליו


ממש לא מוזר, על מה שתקנו נברך ועל מה שלא לא.
יכול להיות שאם היינו חז"ל, היינו מתקנים אחרת. אבל אנחנו לא.
(מוזר שעל השואה לא צמים, ועל הקמת המדינה לא מברכים הלל עם ברכה - אבל לא תיקנו מה לעשות ?).
 
מי אמר לך ?
כתבתי זאת אליבא
אטו על שבט נידח באפריקה שביד מנהיגו להרוג אחד מבני שבטו נברך? לדידן אין בזה שום כבוד ואם נבוא לשם מקסימום נצלם את התופעה המוזרה והנבזית של שבט שחור ופרימיטיבי
נכון שהוא לא 'שבט נידח', אבל בהחלט יש מקום לחשוב שכך הוא ..
זוכר את הפגישה שהייתה לב.נ. עמו שכולם צחקו ...

לא בדקתי, אבל מסתבר שיש שבטים נידחים המונים מיליוני נפשות שאפילו לא כתוב עליהם באטלס.
 
ממש לא מוזר, על מה שתקנו נברך ועל מה שלא לא.
יכול להיות שאם היינו חז"ל, היינו מתקנים אחרת. אבל אנחנו לא.
(מוזר שעל השואה לא צמים, ועל הקמת המדינה לא מברכים הלל עם ברכה - אבל לא תיקנו מה לעשות ?).
השאלה היא מה חז"ל תקנו.
האם תקנו לברך על מי שהוא ראש המדינה הנכבד והגדול והשליט, וכתבו מלך כי כך היה כינוייו בעת ההיא, או שמא תקנו לברך על מי שתפקידו הרשמי בבלאנק הוא "מלך" ויש עניין דווקא בכינויו זה.
 
כתבתי זאת אליבא

נכון שהוא לא 'שבט נידח', אבל בהחלט יש מקום לחשוב שכך הוא ..
זוכר את הפגישה שהייתה לב.נ. עמו שכולם צחקו ...

לא בדקתי, אבל מסתבר שיש שבטים נידחים המונים מיליוני נפשות שאפילו לא כתוב עליהם באטלס.

איני יודע במה דברים אמורים,
אבל כשאתה נמצא במקומו (ובודאי תחת שלטונו) הוא מלך, וראשך בידו.
אולי אזרח חוץ כשבא לבקר ויש לו חסות מדינית אי אפשר לפגוע בו, אבל מלך זה מלך.
אא"כ אינו נוהג בגינוני מלכות.
הכיתוב באטלס אינו תנאי לברכה, השאלה היא האם הוא מלך ומקבל כבוד מלכים במקומו.


השאלה היא מה חז"ל תקנו.
האם תקנו לברך על מי שהוא ראש המדינה הנכבד והגדול והשליט, וכתבו מלך כי כך היה כינוייו בעת ההיא, או שמא תקנו לברך על מי שתפקידו הרשמי בבלאנק הוא "מלך" ויש עניין דווקא בכינויו זה.

נראה שהתכוונו למלך כפשוטו, אחרת לא היו מתקנים ברכה על "מלך".
גם נקדימון בן גוריון היו פורסים לו שטיחים בצאתו מביתו וכו', האם לכן יברכו עליו ?
ריש גלותא, והנשיא בזמן שלטון החליפים היו מכובדים עד מאד, האם לכן ברכו עליהם ?
אלא מה, תאמר שהיה מלך גדול יותר מהם, זה אינו, שהרי לא תקנו לברך רק על המלך הכי גדול בגלובוס.
מעתה, יש לברך על כל אדם חשוב בעל שררה. גם ראש ממשלה, גם שר הפנים, וגם נדיב שכולם מוחאים לו כפיים ושרים לא "כי אורך ימים"...
 
נראה שהתכוונו למלך כפשוטו, אחרת לא היו מתקנים ברכה על "מלך".
גם נקדימון בן גוריון היו פורסים לו שטיחים בצאתו מביתו וכו', האם לכן יברכו עליו ?
ריש גלותא, והנשיא בזמן שלטון החליפים היו מכובדים עד מאד, האם לכן ברכו עליהם ?
אלא מה, תאמר שהיה מלך גדול יותר מהם, זה אינו, שהרי לא תקנו לברך רק על המלך הכי גדול בגלובוס.
מעתה, יש לברך על כל אדם חשוב בעל שררה. גם ראש ממשלה, גם שר הפנים, וגם נדיב שכולם מוחאים לו כפיים ושרים לא "כי אורך ימים"...
נקדימון בן גוריון, ריש גלותא, נשיא בזמן החליפים, שר הפנים, נדיב שכולם מוחאים לו כפיים, כל אלו גם לא כ"כ שולטים על אחרים ממש וגם יש מעליהם ממונה (לא מלך גדול יותר מהם היכנשהו בגלובוס, אלא במדינתם)
ראש ממשלה, אם באמת יהיה לו את כל הסמכויות וכן את הכבוד שיש לנשיא ארה"ב - לכאורה יהיה אותו נידון.
 
נקדימון בן גוריון, ריש גלותא, נשיא בזמן החליפים, שר הפנים, נדיב שכולם מוחאים לו כפיים, כל אלו גם לא כ"כ שולטים על אחרים ממש וגם יש מעליהם ממונה (לא מלך גדול יותר מהם היכנשהו בגלובוס, אלא במדינתם)
ראש ממשלה, אם באמת יהיה לו את כל הסמכויות וכן את הכבוד שיש לנשיא ארה"ב - לכאורה יהיה אותו נידון.

לנשיא ארה"ב אין סמכויות, יש לו כבוד.
 
לנשיא ארה"ב אין סמכויות, יש לו כבוד.

סמכויות הנשיא​

  • הנשיא הוא ראש הזרוע המבצעת של הממשל הפדרלי. מלבד מינוי חברי ממשלו, הוא ממנה שגרירים, צירים, קונסולים, שופטי בית המשפט העליון ושופטים פדרליים, ואת שאר פקידי הממשל הפדרלי (על כל המינויים דרוש אישור של הסנאט). בארגונים הממשלתיים עובדים כ-4 מיליון אנשים (כמיליון מהם משרתים בכוחות המזוינים).
  • הנשיא הוא המפקד העליון (Commander in Chief) של הצבא, הצי ושל המשמר הלאומי של כל מדינה בארצות הברית, כאשר זה מגויס לשירות הממשלה הפדרלית.
  • הנשיא רשאי לתבוע דיווח בכתב על פעילות משרדי הממשלה השונים.
  • הנשיא יכול להוציא צווים נשיאותיים.
  • הנשיא בעל זכות הענקת חנינה על עבירות של חוקים פדרליים.
  • הנשיא יכול לחתום על אמנות בין-לאומיות (הן זקוקות גם לאישור הסנאט ברוב של שני שלישים).
  • הנשיא בעל האפשרות להמלצה על חוקים שידונו בקונגרס, ומחויב למסור בפניו דיווח על מצב האומה.
  • הנשיא חותם ומחיל את תוקף החוקים שנתקבלו בקונגרס. אם הוא מתנגד לחוק מסוים, יש לו זכות להטיל עליו וטו שימנע את כניסת החוק לתוקף (הקונגרס יכול לעקוף זכות וטו זו אם יצליח להשיג רוב מיוחס של שני שלישים בשני בתיו).
  • על הנשיא וממשלו לדאוג שכל חוקי הקונגרס יוצאו לפועל בנאמנות ולאכוף אותם.
  • הנשיא מקבל את כתבי ההאמנה של שגרירים ונציגים זרים אחרים.
נכון שהוא לא יכול לראות אזרח ולירות בו להנאתו, אבל הוא מחזיק בסמכויות הגדולות ביותר שניתן לתת לו. (גם מלך בסוף הומלך ע"י העם ואם העם כולו או כמה מראשיו יחליטו לבצע הפיכה הם יוכלו, כיום העולם (באזורים המתורבתים יותר) החליף את החרב על גרונו של המלך בפתקים בקלפי, אבל הרעיון לדעתי זהו אותו רעיון.
 
נכון שהוא לא יכול לראות אזרח ולירות בו להנאתו, אבל הוא מחזיק בסמכויות הגדולות ביותר שניתן לתת לו. (גם מלך בסוף הומלך ע"י העם ואם העם כולו או כמה מראשיו יחליטו לבצע הפיכה הם יוכלו, כיום העולם (באזורים המתורבתים יותר) החליף את החרב על גרונו של המלך בפתקים בקלפי, אבל הרעיון לדעתי זהו אותו רעיון.

סמכויות יש לכל ראש ממשלה, אז תברך על כולם.
 
יש לטראמפ סמכות לתת הוראה להפציץ מדינה, וזה הרבה יותר מלהרוג סתם אדם. הנשיא מוגדר כמפקד העליון של הכוחות המזוינים לפי סעיף 2 לחוקת ארצות הברית. משמעות הדבר היא שהוא יכול להורות על פעולות צבאיות, כולל תקיפות אוויריות, ללא אישור מיידי מהקונגרס. נשיאים רבים – כולל טראמפ – נקטו בפעולות צבאיות חד-צדדיות מבלי לקבל אישור פורמלי מהקונגרס.
 
ראשי תחתית