האם יש פער בתפיסה בין כלל הציבור לבין רבותינו?

כולם יודעים מה המחירים מי משתחררים ובכל סקר במגזר החרדי למעלה מ80% מתנגדים

זה ברור למה אנחנו הציבור התרחקנו. בגלל שכמעט בכל סוגיה ציבורית ההחלטה נראית כלא נכונה
למשל ''הסכמי אוסלו'' שש"ס תמכה ולמשל ההתנתקות שיהדוה''ת תמכה
עסקת שליט שכולם תמכו
הקורונה שלמעט ר' חיים כולם יישרו קו
ושרואים פעם אחר פעם את התוצאות אין פלא
הרי בהלכה אם תראה רב שמכריע נגד המציאות תלך אחריו?
השאלה היא נכונה וצריכה ישוב למתבונן
ובאמת בעצם הענין נראה לומר כך:
בכל נידון הלכתי קבעו לנו חז"ל את כללי ההלכה, הגדרים, הספיקות וההכרעות.
נניח בדין מוחזק, קבעו חז"ל שהולכים אחריו, או בדין רוב שהולכים על פיו, ועכשיו תשאל ומה יהיה אם באמת המיעוט הוא האמת, ומה יהיה אם המוחזק גזלן, התשובה שלזה יש כללי הלכה שהדין אומר לנהוג כפי הכלל המסתבר, וזה לימדונו וקבעו חז"ל.
ועכשיו לענין שלנו, בכל השאלות שהצגת כללי ההלכה קבעו בצורה ברורה אחר שדנו בזה גדולי ישראל שכך הוא ההלכה ע"פ כללי התורה, ואף אם בסוף יתברר שיצא מזה רע, זה נכון אבל זה לא אומר שההכרעה לא היתה נכונה לשעתה, אולי נכון ללמוד מהעבר ולקבוע כללים חדשים בזה, ושוב ע"פ כללי חז"ל, אבל כללי ההלכה לא משתנים, אלא המציאות קובעת את כללי ההלכה.
אמנם אפשר לטעון שלא מציגים לגדו"י את כל הנתונים, וממילא המציאות שקובעת את הכללים אינה נכונה, ובזה אין מנוס שיש מקום בפעמים מסוימים מאוד לומר כדבריך, אבל ברור שאי"ז בכלל המקרים שהזכרת שבזה לא אני ולא אתה מבינים ויודעים.
יש כאן נקודה אמיתית ועמוקה, שאדם בטבעו [ובמיוחד אנו בני עדות המזרח שחמים יותר] , רוצה נקמה, רוצה תוצאות, רוצה ניצחון, אבל השכל בסוף שהוא דעת התורה היא הקובעת, וכמה דם באמת נשפך בגלל השמאל הקיצוני, וכמה דם באמת נשפך בגלל הימין הקיצוני, הקיצוניות תמיד נוראית כי היא מעוורת ומשקרת, וכבר אמרו גדו"י אנו לא ימין ולא שמאל אנחנו דעת התורה, ודי בזה.
 
וכן מרן מלכא הגר"מ אליהו זצוק"ל. ולא לכאורה צדקו, אלא צדקו.
להפוך את הפשט לזה שמותר לשחרר מחבלים, זה לא נתפס. כל ההיתר של רבנו הגר"ע יוסף היה מחמת ברי ושמא, והתברר פעם אחר פעם שהם חוזרים לרצוח, ואין זה שמא אלא ברי.
ועוד דבר מעניין שרבים לא יודעים עליו.
מסביב לרבנו הגרע"י בתקופת הסכמי אוסלו היו פוליטיקאים מסויימים אינשי דלא מעלי שלא נזכיר את שמותם שכמובן טרחו להסביר לגרע"י מדוע ההסכמים טובים וכו'. מרן הגרמ"א ביקש להיפגש עם רבנו הגרע"י להסביר לו את החומרה שבדבר, אך כמובן שלא נתנו לו לעשות זאת כל הגיחזים.
אז מרן הגרמ"א הגיע בפתאומיות לביהמ"ד יחוה דעת בשעה שהגרע"י היה שם, יחד עם האדמו"ר מבוסטון, והחל לדבר עם הגרע"י וא"ל שחלק מההסכם הוא שיתנו לערבים נשק. הגרע"י נחרד, והתקשר למי שהתקשר וצעק עליו.
אלא, שכבר היה מאוחר...
ואין הדברים הנ"ל שמועות ומעשיות כפי שאוהבים לחדש עמך בית ישראל מדמיונם הפורה, משום שהדברים מוסרטים. ומי שקצת מקורב אולי יוכל להשיג את ההסרטה...
 
אמנם אפשר לטעון שלא מציגים לגדו"י את כל הנתונים וממילא המציאות שקובעת את הכללים אינה נכונה, ובזה אין מנוס שיש מקום בפעמים מסוימים מאוד לומר כדבריך, אבל ברור שאי"ז בכלל המקרים שהזכרת שבזה לא אני ולא אתה מבינים ויודעים.
יש כאן נקודה אמיתית ועמוקה, שאדם בטבעו [ובמיוחד אנו בני עדות המזרח שחמים יותר] , רוצה נקמה, רוצה תוצאות, רוצה ניצחון, אבל השכל בסוף שהוא דעת התורה היא הקובעת, וכמה דם באמת נשפך בגלל השמאל הקיצוני, וכמה דם באמת נשפך בגלל הימין הקיצוני, הקיצוניות תמיד נוראית כי היא מעוורת ומשקרת, וכבר אמרו גדו"י אנו לא ימין ולא שמאל אנחנו דעת התורה, ודי בזה.
הקיצוניות לא רעה וכבר כ' מרן זללה"ה מזה בקובץ אגרות (כמדו' א ק"ס), ובפרט בימין הקיצוני שע"פ האמת אינו קיצוני אלא רואה את האמת כפי שהיא וכפי שהוכח.

ופירושים פסיכולוגיים למה התנגדו להסכמי אוסלו מיותרים כאשר אנו רואים שידעו מה שהזהירו והתאמתה אזהרתם.

ומה שמרן קדוש ישראל היבי"א תמך בהסכמי אוסלו צ"ל כפי שכבר יישב רבינו הגרד"ל בעניין אחר שלא הציעו השאלה לפניו נכון.
 
ועוד דבר מעניין שרבים לא יודעים עליו.
מסביב לרבנו הגרע"י בתקופת הסכמי אוסלו היו פוליטיקאים מסויימים אינשי דלא מעלי שלא נזכיר את שמותם שכמובן טרחו להסביר לגרע"י מדוע ההסכמים טובים וכו'. מרן הגרמ"א ביקש להיפגש עם רבנו הגרע"י להסביר לו את החומרה שבדבר, אך כמובן שלא נתנו לו לעשות זאת כל הגיחזים.
אז מרן הגרמ"א הגיע בפתאומיות לביהמ"ד יחוה דעת בשעה שהגרע"י היה שם, יחד עם האדמו"ר מבוסטון, והחל לדבר עם הגרע"י וא"ל שחלק מההסכם הוא שיתנו לערבים נשק. הגרע"י נחרד, והתקשר למי שהתקשר וצעק עליו.
אלא, שכבר היה מאוחר...
ואין הדברים הנ"ל שמועות ומעשיות כפי שאוהבים לחדש עמך בית ישראל מדמיונם הפורה, משום שהדברים מוסרטים. ומי שקצת מקורב אולי יוכל להשיג את ההסרטה...
מאוד נשמח שמישהו ישיג את ההרטה אולי הרב מתוק מדבש
 
מאוד נשמח שמישהו ישיג את ההרטה אולי הרב מתוק מדבש
אני ראיתיה. אך אין לי זכויות ע"כ. מחילה. אולם כמדומני שאף היה צלם מהתקשורת שרץ לשם כששמע על ה'דרמה' הזו וצילם חלק מהאירוע.
וכעת נזכרתי שבספר אביהם של ישראל (סיפורים על מרן הגר"מ אליהו זצוק"ל) מופיע המעשה בפירוט.
 
השאלה היא נכונה וצריכה ישוב למתבונן
ובאמת בעצם הענין נראה לומר כך:
בכל נידון הלכתי קבעו לנו חז"ל את כללי ההלכה, הגדרים, הספיקות וההכרעות.
נניח בדין מוחזק, קבעו חז"ל שהולכים אחריו, או בדין רוב שהולכים על פיו, ועכשיו תשאל ומה יהיה אם באמת המיעוט הוא האמת, ומה יהיה אם המוחזק גזלן, התשובה שלזה יש כללי הלכה שהדין אומר לנהוג כפי הכלל המסתבר, וזה לימדונו וקבעו חז"ל.
ועכשיו לענין שלנו, בכל השאלות שהצגת כללי ההלכה קבעו בצורה ברורה אחר שדנו בזה גדולי ישראל שכך הוא ההלכה ע"פ כללי התורה, ואף אם בסוף יתברר שיצא מזה רע, זה נכון אבל זה לא אומר שההכרעה לא היתה נכונה לשעתה, אולי נכון ללמוד מהעבר ולקבוע כללים חדשים בזה, ושוב ע"פ כללי חז"ל, אבל כללי ההלכה לא משתנים, אלא המציאות קובעת את כללי ההלכה.
אמנם אפשר לטעון שלא מציגים לגדו"י את כל הנתונים, וממילא המציאות שקובעת את הכללים אינה נכונה, ובזה אין מנוס שיש מקום בפעמים מסוימים מאוד לומר כדבריך, אבל ברור שאי"ז בכלל המקרים שהזכרת שבזה לא אני ולא אתה מבינים ויודעים.
יש כאן נקודה אמיתית ועמוקה, שאדם בטבעו [ובמיוחד אנו בני עדות המזרח שחמים יותר] , רוצה נקמה, רוצה תוצאות, רוצה ניצחון, אבל השכל בסוף שהוא דעת התורה היא הקובעת, וכמה דם באמת נשפך בגלל השמאל הקיצוני, וכמה דם באמת נשפך בגלל הימין הקיצוני, הקיצוניות תמיד נוראית כי היא מעוורת ומשקרת, וכבר אמרו גדו"י אנו לא ימין ולא שמאל אנחנו דעת התורה, ודי בזה.
הרב @משתדל להחכים , כנר' שההשתדלות הצליחה לך!
 
ראשי תחתית