משוום הפסק?ולכן דעת מרן ג"ע רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הייתה שגם אלו שנהגו ראוי לבטל מנהג זה [בברכות שיוצא בהם י"ח]
מקור העניין לענות ב"ה וב"ש הגיע מהרא"ש שכ' שירא שמים יענה
ולכן דעת מרן ג"ע רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הייתה שגם אלו שנהגו ראוי לבטל מנהג זה [בברכות שיוצא בהם י"ח]
דעת הגאון הרב משאש הייתה להחזיק במנהג המרוקאים ולא לבטל המנהג
בכל מקרה רוב ככל הציבור לא עונה ויש מקצת מרוקאים שעונים
מהיכי תתי שהכונה גם על ברכה שיוצאים בה יד"ח?וכן בספר נתיבי עם העיד שמנהג ירושלים לענות ב"ה וב"ש על כל ברכה.
יש לחלק בין מגונה להפסק.למעשה, הטענה העיקרית של הסוברים לאסור ב"ה וב"ש בברכות שיוצא בהן ידי חובה, הוא משום הפסק. אבל א"כ גם עניית אמן תהיה הפסק, שהרי העונה אמן אחר ברכת עצמו הרי זה מגונה,
מהיכי תתי שהכונה גם על ברכה שיוצאים בה יד"ח?
עדיין אחרי הכול כיון שזה לא מפורש בתקנת חז״ל, ואינו מעכב כלל, ועל זה לא אמרו ב״ה וב״ש קטוף/חטוף/יתום, חזינן דקיל יותר.השו"ע פסק להדיא בסימן קכ"ד, "על כל ברכה שאדם שומע בכל מקום, אומר ברוך הוא וברוך שמו".
מקובל שהמקור לזה הוא מדברי הטור בשם אביו הרא"ש, ולאחר שהתקבע המנהג, הפך להלכה פסוקה. אבל הפרי חדש מביא לזה מקור מהגמ' ביומא (דף ל"ז) "תניא רבי אומר כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו, אמר להם משה לישראל, בשעה שאני מזכיר שמו של הקדוש ברוך הוא אתם הבו גודל", ומקור זה הוזכר כבר בתשובת הרא"ש עצמו (כלל ד' סימן י"ט).
השו"ע כתב הלכה זו בין הלכות חזרת הש"ץ, אבל בדבריו טרח להדגיש בלשון יוצאת דופן: "כל ברכה בכל מקום". פשוט וברור שאם היתה כוונת השו"ע רק לחזרת הש"ץ, לא היה צריך לנקוט לשון זו, אלא כוונתו לכל ברכה שאדם שומע.
אבל אם בכל זאת נדחק בדברי השו"ע דוחק גדול, ונעמיד שכוונתו רק לחזרת הש"ץ, וכי בחזרת הש"ץ לא יוצאים ידי חובה? והלא כל טעם חזרת הש"ץ הוא להוציא ידי חובה מי שאינו בקי? "אמר להם רבן גמליאל, לדבריכם למה שליח ציבור יורד לפני התיבה. אמרו לו, כדי להוציא את שאינו בקי" (ראש השנה דף ל"ד).
ובילקוט יוסף ניסה לדחות, "ונודע שעוד בזמן הרמב"ם לא היו יוצאים ידי חובה בחזרת הש"צ, ומרן איירי בכל כהאי גוונא שלא יוצאים ידי חובה בברכה, ועל זה אמר שעונה ברוך הוא וברוך שמו על כל ברכה ששומע. ואף דבאמת על כל ברכה שאדם שומע מחבירו עונה ברוך הוא וברוך שמו, ולאו דוקא בחזרה, מ"מ מאן יימר לן דאיירי בברכות שיוצאים בהם י"ח כמו קידוש והבדלה, נימא דלא איירי בכה"ג, וממילא ראיה ברורה ליכא".
אבל נעלם ממנו שבסעיף הבא (סעיף ו') איירי השו"ע בש"ץ המוציא ידי חובה את השומעים... "ויענו אמן אחר כל ברכה, בין אותם שיצאו ידי תפלה בין אותם שלא יצאו" (משנ"ב: "ר"ל אף על פי שהם יוצאין עכשיו בתפילת הש"ץ").
וגם, אם היה סבירא ליה להשו"ע לחלק בענין ב"ה וב"ש בין היוצאים י"ח לבין אותם שלא יצאו, מדוע לא חילק בסעיף הקודם?
ואדרבה, מסתבר לומר שסעיף ו' הוא בהמשך לסעיף ה' והולך גם עליו, כי הוא פותח עם ו' החיבור. וא"כ נמצא שהשו"ע כתב בהדיא גם ליוצאים י"ח לענות ב"ה וב"ש.
לכן מנהג מרוקו בזה מיוסד ע"פ השו"ע, והמוציא מחבירו [ובא לבטל המנהג] עליו הראיה.
וכן בספר נתיבי עם העיד שמנהג ירושלים לענות ב"ה וב"ש על כל ברכה.
ובשו"ת דברות אליהו חלק ז' כתב, "וכן דעת הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו זצ"ל ראב"ד מקנס, והגאון האדמו"ר ראב"ד תפיללת ואגפיה, הגאון רבי ישראל אבוחצירא זצ"ל, שנזפו במי שלא שמר על מנהגי אבותיו, כגון מי שלא ענה ברוך הוא וברוך שמו על ברכה שהוא יוצא בה ידי חובה".
למעשה, הטענה העיקרית של הסוברים לאסור ב"ה וב"ש בברכות שיוצא בהן ידי חובה, הוא משום הפסק. אבל א"כ גם עניית אמן תהיה הפסק, שהרי העונה אמן אחר ברכת עצמו הרי זה מגונה, אלא מאי - יש חילוק ברור בין העונה לבין המברך, ואינו ממש כמברך עצמו. וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן קכד ס"ק כג) בשם הלבוש: "אף על פי שהם יוצאין עכשיו בתפילת הש"ץ אינם כעונים אמן אחר ברכות עצמן, שהרי מ"מ הם אינם אומרים כלום אלא שומעים".
עדיין! נכון שהיא משמעות כמעט ברורה שצריך לענות, עדיין אין זה מפורש כגון ״על כל ברכה שהאדם שומע בין אם יוצא בה ידי חובה ובין לא - אומר ברוך הוא וברוך שמו״. ולכן על פי משמעות כזו לא חושב שכדאי לענות כשיש צד שבזה מבטל את הברכה ששומע ולא יוצא בה ידי חובה ושב ואל תעשה עדיף. נכון מי שכבר נוהג כן לא אמחה בידו אבל להורות לכתחילה לא הייתי מורה.השו"ע פסק להדיא בסימן קכ"ד, "על כל ברכה שאדם שומע בכל מקום, אומר ברוך הוא וברוך שמו".
עדיין לא נזכר שבגמ׳ שזה על ברכות שיוצאים בהן ידי חובה.מקובל שהמקור לזה הוא מדברי הטור בשם אביו הרא"ש, ולאחר שהתקבע המנהג, הפך להלכה פסוקה. אבל הפרי חדש מביא לזה מקור מהגמ' ביומא (דף ל"ז) "תניא רבי אומר כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו, אמר להם משה לישראל, בשעה שאני מזכיר שמו של הקדוש ברוך הוא אתם הבו גודל", ומקור זה הוזכר כבר בתשובת הרא"ש עצמו (כלל ד' סימן י"ט).
לכאורה הוכחה אלימתא אבל יש לדחוק שהשו״ע קאי על המנהג הפשוט שלא יוצאים ידי חובה שזה הרבה יותר קל, כמבואר בכמה דוכתי [ואפי׳ לדבר בחזרה מבואר במ״ב שאין איסור מצד שיוצא ידי חובת חזרה ועוד הוכחות אין בידי הפנאי]. אז נכון זה קצת דוחק אבל עדיין קשה מכח הוכחה כזו לבסס דבר שאינו מפורש שהוא תקנת חז״ל [גם אחר דברי הגמ׳ לא מבואר שזו תקנה שחובה לענות].השו"ע כתב הלכה זו בין הלכות חזרת הש"ץ, אבל בדבריו טרח להדגיש בלשון יוצאת דופן: "כל ברכה בכל מקום". פשוט וברור שאם היתה כוונת השו"ע רק לחזרת הש"ץ, לא היה צריך לנקוט לשון זו, אלא כוונתו לכל ברכה שאדם שומע.
אבל אם בכל זאת נדחק בדברי השו"ע דוחק גדול, ונעמיד שכוונתו רק לחזרת הש"ץ, וכי בחזרת הש"ץ לא יוצאים ידי חובה? והלא כל טעם חזרת הש"ץ הוא להוציא ידי חובה מי שאינו בקי? "אמר להם רבן גמליאל, לדבריכם למה שליח ציבור יורד לפני התיבה. אמרו לו, כדי להוציא את שאינו בקי" (ראש השנה דף ל"ד).
לכאורה הפוך! דוקא כאן השו״ע פירט ולא בסעיף הקודם. ובא להדגיש שעניית אמן חובה אף למי שיוצא ידי חובה. ואדרבה מדוע לא כתב בסעיף הקודם בין אותם שלא יצאו? לכאורה זו הוכחה נגדית.ובילקוט יוסף ניסה לדחות, "ונודע שעוד בזמן הרמב"ם לא היו יוצאים ידי חובה בחזרת הש"צ, ומרן איירי בכל כהאי גוונא שלא יוצאים ידי חובה בברכה, ועל זה אמר שעונה ברוך הוא וברוך שמו על כל ברכה ששומע. ואף דבאמת על כל ברכה שאדם שומע מחבירו עונה ברוך הוא וברוך שמו, ולאו דוקא בחזרה, מ"מ מאן יימר לן דאיירי בברכות שיוצאים בהם י"ח כמו קידוש והבדלה, נימא דלא איירי בכה"ג, וממילא ראיה ברורה ליכא".
אבל נעלם ממנו שבסעיף הבא (סעיף ו') איירי השו"ע בש"ץ המוציא ידי חובה את השומעים... "ויענו אמן אחר כל ברכה, בין אותם שיצאו ידי תפלה בין אותם שלא יצאו" (משנ"ב: "ר"ל אף על פי שהם יוצאין עכשיו בתפילת הש"ץ").
רק שהנוסח הוא כזה:אם היה סבירא ליה להשו"ע לחלק בענין ב"ה וב"ש בין היוצאים י"ח לבין אותם שלא יצאו, מדוע לא חילק בסעיף הקודם?
להנ״ל נדחו הדברים.ואדרבה, מסתבר לומר שסעיף ו' הוא בהמשך לסעיף ה' והולך גם עליו, כי הוא פותח עם ו' החיבור. וא"כ נמצא שהשו"ע כתב בהדיא גם ליוצאים י"ח לענות ב"ה וב"ש.
זה אני מסכים שאין בכחו לבטל את המנהג אבל רצוי לא להחזיר אותו.לכן מנהג מרוקו בזה מיוסד ע"פ השו"ע, והמוציא מחבירו [ובא לבטל המנהג] עליו הראיה.
כיום לא.וכן בספר נתיבי עם העיד שמנהג ירושלים לענות ב"ה וב"ש על כל ברכה.
אמת! אבל מותר לחלוק.ובשו"ת דברות אליהו חלק ז' כתב, "וכן דעת הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו זצ"ל ראב"ד מקנס, והגאון האדמו"ר ראב"ד תפיללת ואגפיה, הגאון רבי ישראל אבוחצירא זצ"ל, שנזפו במי שלא שמר על מנהגי אבותיו, כגון מי שלא ענה ברוך הוא וברוך שמו על ברכה שהוא יוצא בה ידי חובה".
תמהני עליך הרב @משיב כהלכה שכאן אתה עושה ההיפך! מה הדמיון? עניית אמן שאני מאמן ומאמת את הדברים היא חלק מעצם הענייה שכדי שיהיה שומע כעונה לא מספיק לשמוע [בדיעבד כן, אני מדבר על לכתחילה] אני מאמת את הברכה. מה זה קשור לכאן?למעשה, הטענה העיקרית של הסוברים לאסור ב"ה וב"ש בברכות שיוצא בהן ידי חובה, הוא משום הפסק. אבל א"כ גם עניית אמן תהיה הפסק, שהרי העונה אמן אחר ברכת עצמו הרי זה מגונה, אלא מאי - יש חילוק ברור בין העונה לבין המברך, ואינו ממש כמברך עצמו. וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן קכד ס"ק כג) בשם הלבוש: "אף על פי שהם יוצאין עכשיו בתפילת הש"ץ אינם כעונים אמן אחר ברכות עצמן, שהרי מ"מ הם אינם אומרים כלום אלא שומעים".
לא צריך כלי מדידה, פשוט כל מי שנמצא בשבת חתן שבע ברכות אירועים מתארח אצל אחרים רואה זאת בעצמו שזה אחד לרבבה, אין טעם להכחיש את המוחש.ולגבי רוב הציבור, אינני חושב שלמאן דהו יש כלי מדידה למדוד מה רוב ומה מיעוט.
לא הייתי נותן להם עצה כזו. אלא פשוט שיתחילו לכוון בברכה ותראה נפלאות.ואגב, כמה אברכים בסביבתי שדיברתי עמם שיברכו באופן שיענו ב"ה וב"ש אחר ברכתם (דבר לא מצוי, לצערנו) הודו לי שכל ברכותיהם הפכו להיות שונות לחלוטין.
מי שנוהג כרבותיו וכמנהג אבותיו,וכמדומה, שכל העונה היום ב״ה וב״ש בברכות שיוצאים בהן ידי חובה אינו אלא מן המתמיהין.
מי שנוהג כרבותיו וכמנהג אבותיו,
אינו מן המתמיהין כלל!
ואני אומר זאת בתור אדם ששומר על מנהגי אבותיי. רק אני פשוט נותן משקל גם למנהג שהשתנה ולא מבטל אותו מפני מנהג הקודם כי מנהגים הם דברים שיכולים להשתנות.
ישנם רבים ובפרט מבוגרים שנוהגים כן עדנה, ואינן מתמיהין כלל, ואשריהם שמשמרים מנהג אבותם.מי שנוהג כרבותיו וכמנהג אבותיו,
אינו מן המתמיהין כלל!