כדאמרי אינשי
חבר חדש
- הצטרף
- 18/7/25
- הודעות
- 14
יום הכיפורים - מה שישנם סבורים שאין יצה''ר לעשות עבירות ביוה''כ, טעות היא בידם דיש יצה''ר אלא דאין לו רשות לקטרג.
איתא במסכת יומא (יט:) דאמר לו אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא, אמריתו אמאי לא אתי משיח, והא אידנא יומא דכיפורי ונבעלו כמה בתולות בנהרדעי, אמר ליה הקב''ה מאי אמר, א''ל שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני, ממאי, אמר רמי בר חמא, 'השטן' גימטריא תלת מאה ושיתין וארבעה הוי, תלת מאה ושיתין וארבעה אית ליה רשותא לאסטוני, ביומא דכיפורי לית ליה רשות לאסטוני. ע''כ. ובזוה"ק (וישלח דף קעד ע"ב) ופדר"א (פמ"ו) מבואר שביום הכיפורים השטן נהפך מקטיגור לסניגור. ע"ש. עכ"פ מבואר דרק להשטין ולקטרג שיענישו אין לו רשות אבל אה''נ להכשיל אנשים בחטאים אית ליה. ודלא כמש"כ בספר אמרי אליהו (צוברי, שמות פרשת וארא עמ' 36) ובספר אכול ושבוע (דיין, עמ' קי) ועוד ספרים, שיום כיפור זה יום שאין בו יצה"ר. ע"ש. שו"ר שכ"כ להעיר בספר אמרי שמאי (מועדים, תשרי עמ' קיא) שיצר הרע קיים ומכשיל אפילו ביום כיפור אע"פ דאיתא הוא יצר הרע הוא שטן היינו להשטין אין לו רשות ביום כיפור אבל להחטיאו יש לו רשות. ע"ש. ועיין בספר תורת העבודה והתשובה - שובבי"ם (ארלנגר, פ"ד עמ' רג) שכתב, וז"ל: אפילו ביום הקדוש בשנה ביום הכיפורים לפני נעילה תקנו רז"ל לקרא בתורה בפרשת עריות (עיין שו"ע סי' תרכב ובמ"ב שם סק"ז), למה, להזהיר את כולם מהקטן שבקטנים ועד הגדול שבגדולים שאפילו אחרי כל הדרגות של ר"ה ויום כיפור צריך שמירה מעריות כי נפשו של אדם מחמדתן, ואין להסיח את הדעת כי ברגע קטן אפשר לרדת מכל המדרגות עד לדיוטא תחתונה. ע"ש.
איתא במסכת יומא (יט:) דאמר לו אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא, אמריתו אמאי לא אתי משיח, והא אידנא יומא דכיפורי ונבעלו כמה בתולות בנהרדעי, אמר ליה הקב''ה מאי אמר, א''ל שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני, ממאי, אמר רמי בר חמא, 'השטן' גימטריא תלת מאה ושיתין וארבעה הוי, תלת מאה ושיתין וארבעה אית ליה רשותא לאסטוני, ביומא דכיפורי לית ליה רשות לאסטוני. ע''כ. ובזוה"ק (וישלח דף קעד ע"ב) ופדר"א (פמ"ו) מבואר שביום הכיפורים השטן נהפך מקטיגור לסניגור. ע"ש. עכ"פ מבואר דרק להשטין ולקטרג שיענישו אין לו רשות אבל אה''נ להכשיל אנשים בחטאים אית ליה. ודלא כמש"כ בספר אמרי אליהו (צוברי, שמות פרשת וארא עמ' 36) ובספר אכול ושבוע (דיין, עמ' קי) ועוד ספרים, שיום כיפור זה יום שאין בו יצה"ר. ע"ש. שו"ר שכ"כ להעיר בספר אמרי שמאי (מועדים, תשרי עמ' קיא) שיצר הרע קיים ומכשיל אפילו ביום כיפור אע"פ דאיתא הוא יצר הרע הוא שטן היינו להשטין אין לו רשות ביום כיפור אבל להחטיאו יש לו רשות. ע"ש. ועיין בספר תורת העבודה והתשובה - שובבי"ם (ארלנגר, פ"ד עמ' רג) שכתב, וז"ל: אפילו ביום הקדוש בשנה ביום הכיפורים לפני נעילה תקנו רז"ל לקרא בתורה בפרשת עריות (עיין שו"ע סי' תרכב ובמ"ב שם סק"ז), למה, להזהיר את כולם מהקטן שבקטנים ועד הגדול שבגדולים שאפילו אחרי כל הדרגות של ר"ה ויום כיפור צריך שמירה מעריות כי נפשו של אדם מחמדתן, ואין להסיח את הדעת כי ברגע קטן אפשר לרדת מכל המדרגות עד לדיוטא תחתונה. ע"ש.