מצורפת הסרטה מדברי הרב עובדיה בעניין השניצל דברכתה "שהכל" , ושם מבאר משום דהעיקר בשניצל הוא הדק [היינו העוף] ואילו הפירורים באים רק "להטעים"
[והיינו שכאן להדיא מודה דאף אם זה בא להטעים המאכל, ולא רק בשביל לדבקו וכד', אעפ"כ הוא שהכל]
דקיי"ל שכל דבר שיש בו ה' מינים שבא להטעים המאכל או שבא לאכילה לזון ולשבוע ברכתו מזונות.
ודבר זה נאמר לא רק בתערובת אלא גם בציפוי
יעויין בב"י סי' קסח' סקי"ז, [וכן בדרכ"מ שם ובב"ח], מביא את דברי האגור על מיני מולייתות הממולאות בשר או בדגים או גבינה וכותב להדיא דאע"ג דבשר ודגים עיקר, מברכין עליהן המוציא, דמין דגן חשיבי ליה אינשי, וממשיך הב"י והם דברי שבלי הלקט וכו', וטעמא משום דבתר ה' מינים אזלינן.
דהיינו- כאן אומנם מדובר על מקרה של המוציא, דזה אפוי בתנור אך מ"מ המקרה אותו מקרה, שיש לי בצק והוא ממולא בבשר וכד', ואפי' שהמילוי עיקר האכילה ועיקר הטעם, כיון שמאכל זה יש בו ה' מינים הוא עיקר.
וכשתעיין- באותם ראשונים שהביא הב"י תראה שמקור מקרה זה למדו מרב ושמואל מדין כל שיש בו ה' מינים, וכן פסק הכי בשו"ע.
להדיא- אף במאכל שאני יכול להפרידם בנקל את ה' מינים מהשאר מינים ואינו כלל בתערובת, מ"מ כיון שזה מאכל אחד והוא מלופף בו מכל צדדיו הוי דין כל שיש בו ובמקרה דנן [שניצל] שזה מטוגן ולא אפוי יהא במ"מ.
[והיינו שכאן להדיא מודה דאף אם זה בא להטעים המאכל, ולא רק בשביל לדבקו וכד', אעפ"כ הוא שהכל]
וע"ז קשייא לי
דקיי"ל שכל דבר שיש בו ה' מינים שבא להטעים המאכל או שבא לאכילה לזון ולשבוע ברכתו מזונות.
ודבר זה נאמר לא רק בתערובת אלא גם בציפוי
יעויין בב"י סי' קסח' סקי"ז, [וכן בדרכ"מ שם ובב"ח], מביא את דברי האגור על מיני מולייתות הממולאות בשר או בדגים או גבינה וכותב להדיא דאע"ג דבשר ודגים עיקר, מברכין עליהן המוציא, דמין דגן חשיבי ליה אינשי, וממשיך הב"י והם דברי שבלי הלקט וכו', וטעמא משום דבתר ה' מינים אזלינן.
דהיינו- כאן אומנם מדובר על מקרה של המוציא, דזה אפוי בתנור אך מ"מ המקרה אותו מקרה, שיש לי בצק והוא ממולא בבשר וכד', ואפי' שהמילוי עיקר האכילה ועיקר הטעם, כיון שמאכל זה יש בו ה' מינים הוא עיקר.
וכשתעיין- באותם ראשונים שהביא הב"י תראה שמקור מקרה זה למדו מרב ושמואל מדין כל שיש בו ה' מינים, וכן פסק הכי בשו"ע.
להדיא- אף במאכל שאני יכול להפרידם בנקל את ה' מינים מהשאר מינים ואינו כלל בתערובת, מ"מ כיון שזה מאכל אחד והוא מלופף בו מכל צדדיו הוי דין כל שיש בו ובמקרה דנן [שניצל] שזה מטוגן ולא אפוי יהא במ"מ.




