באנר תרומה

הסיפור על הרב מסאטמר שנסע סמוך לשבת?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
324
מפורסם בשער בת רבים המעשה על האדמו"ר מסאטמר זצ"ל שנסע לומר שבת שלום ל(?) סמוך מאוד לשבת ויש שהגדילו לומר שהיה זה לאחר השקיעה דידן ולפי מנהגו כזמן ר"ת.
מלבד מה שצע"ג לומר על קדוש ישראל שיקל בכגון דא, וכי לא ידע שכך הוא מנהג המקום?
יבואו היודעים ויעמידו עובדות על נכונותן ואם אפשר לגבות בראיות עדיף טפי.
 
מתוך מאמר מרדכי למרן הרב אליהו שבת פרק יד
זכורני כאשר הגיע האדמו"ר מסאטמר לארץ ישראל הוא נסע בליל שבת בשעה שמונה, כי נהג כמו השקיעה של ר"ת בחו"ל. כששמע זאת הרה"ג חכם צדקה הזקן זצ"ל, הוא כעס מאד, והוא ביקש ממני שאתלווה אליו כדי ללכת ולדבר עם האדמו"ר מסאטמר. כשהגענו אליו, אמר לי חכם צדקה: "תגיד לו שהוא מחלל שבת וחייב סקילה! וכיצד הוא נוסע בליל שבת בשעה שמונה"? וכיון שקשה היה לי לומר כך לאדמו"ר באופן ישיר, על כן שיניתי מעט מהניסוח של חכם צדקה, וכך אמרתי לו: "מי שמחלל שבת חייב סקילה, ואם יראו אותך נוסע בשעה כזו יחשבו שמותר לנסוע בערב שבת עד שעה זו". והאדמו"ר קיבל דברים אלו בהבנה.
 
כששמע זאת
כלומר שלא ראה בעצמו, ונראה גם שהגר"מ אליהו לא ראה.

וכאשר דימתי כן מצאתי -
בספר אוצר הזמנים (עמו' שמב) כתב בשם זקנו הגה"צ יהושע בריסק זצ"ל אב"ד טשקא סיפור שהיה נוכח בשעת מעשה, כאשר האדמו"ר זצ"ל ביקר בעיה"ק ירושלים בשנת תשי"ב נסע במכוניתו לאחר זמן הדלקת נרות של ירושלים (שהוא 40 דקו' לפני השקיעה) והיו מי שמיחו עליו וצעקו "שבת", והגר"י שנכח שם שמע את תגובת רבינו שאמר שאם הן רוצים להחמיר ולהוסיף על השבת 40 דקו' עדיף שיוסיפו שיעור זה לאחר זמן צאת השבת שלהם ולא לפני כניסת השבת. עכ"ד.

וז"ל הדברי יואל עצמו (סי' יח): ...אמנם ראוי לחוש לחומרא לשיטת הגאונים וסיעתם ... ובפרט באיסור חמור דאו'"
וודאי שידע את מנהג ארץ ישראל ולא היה נוהג להיפך ברבים.
 
כלומר שלא ראה בעצמו, ונראה גם שהגר"מ אליהו לא ראה.

וכאשר דימתי כן מצאתי -
בספר אוצר הזמנים (עמו' שמב) כתב בשם זקנו הגה"צ יהושע בריסק זצ"ל אב"ד טשקא סיפור שהיה נוכח בשעת מעשה, כאשר האדמו"ר זצ"ל ביקר בעיה"ק ירושלים בשנת תשי"ב נסע במכוניתו לאחר זמן הדלקת נרות של ירושלים (שהוא 40 דקו' לפני השקיעה) והיו מי שמיחו עליו וצעקו "שבת", והגר"י שנכח שם שמע את תגובת רבינו שאמר שאם הן רוצים להחמיר ולהוסיף על השבת 40 דקו' עדיף שיוסיפו שיעור זה לאחר זמן צאת השבת שלהם ולא לפני כניסת השבת. עכ"ד.
לדעת רבים מן הפוסקים אין שום ענין תוספת שבת במוצ"ש מעבר לכל שהוא, או צאת ג' כוכבים רצופים
 
ראשי תחתית