השאלה אם לא יהיו לשונות בעיתיים מצד הפורום.אפשר כמובן להוסיף ולתת בתורתו של הרב שליט"א גם באתרא קדישא הדין.
א. ההנהלה פה עומדת על המשמר למנוע סטייה לאישי (מניסיון..)השאלה אם לא יהיו לשונות בעיתיים מצד הפורום.
אולי כדאי פשוט לשים קישור לשם לדיונים.
מקצת הערות על שיעור פרשת שמות תשפ"ה:השיעור השבועי פרשת ויחי תשפ"ה
השיעור השבועי - פרשת וארא תשפ"ה
שוב התברר שכונתו היתה להרה"ג היח"ס [שכך רגיל לקרוא לו בד"כ]כנראה כונתו לאביו שהוא הגאון הבקי הגדול, והעלים את שמו מטעם הכבוד.

בשרשור זה יפורסמו עלוני השיעור השבועי של הראש"ל שליט"א
סתירה?אדרבה, עלונים תורניים מקומם בקיר עלונים תורניים, וכאן המקום לדיון בשיעור השבועי.
עיקר הסברא שאומרים סב"ל גם בקו"ע, משום דעד כמה שאינו יכול לברך, לא צריך להימנע מלאכול וכד', כי מספק אינו מחויב לברך וממילא לא נחשב כנהנה בלא ברכה, ואם כנים הדברים, יש את אותה סברא בדיוק גם בדין של סב"ל נגד מרן, שעד כמה שאתה מקבל את הכלל שאומרים סב"ל נגד מרן, א"כ אתה לא יכול לברך מספק, וממילא אין כאן נהנה בלא ברכה.דבריו צ"ע, דבשלמא לגבי סב"ל 'רגיל' - אה"נ יש ראיות מהרמב"ם והשו"ע שאומרים אפילו בקום ועשה. אבל 'כשמרן פסק לברך' ואנו אומרים 'סב"ל נגד מרן' - זה כבר נידון אחר, שהרי הוא בעצמו הביא בכמה מקומות שרק רבותיו של החיד"א נקטו כן, ולפני כן היו עושים כמרן גם בברכות, וכשאמרו סב"ל נגד מרן - מנין לנו שגם בזה עושים בקום ועשה, שהרי עיקר ההלכה היא כדעת מרן, וצ"ע.
שו"ת יחוה דעת חלק ה הקדמה וכללי השולחן ערוך
נודע שדורשי רשומות אמרו "מרן" ראשי תיבות ממאתים רבנים נסמך, ונראה שנתכוונו על הקבלה שמאתים רבנים סמכו ידיהם על הכלל הנ"ל. (וכן מצאתי בשו"ת תעלומות לב חלק ג' בליקוטים דף קו ע"ד, ובשו"ת שואל ונשאל חלק א' חלק אורח חיים סימן ו')
ועיין כאןשוב התברר שכונתו היתה להרה"ג היח"ס [שכך רגיל לקרוא לו בד"כ]
ומעתה דבריו צע"ג בתרתי.
חדא, שגם אביו השווה לרה"ג הנ"ל, ואיך נעשה תנא ופליג על תרוייהו.
ועוד, שאין ההשגה על הגאון הנ"ל אלא על המקורות שהביא, והלזה יקרא השגה? הרי הוא ראה את כל המקורות והביא גם את ר' יוסף ידיד הלוי שסובר כמו החכם הנ"ל, ודחה את דבריו בטעם ובסברא ישרה.
ומסתבר מאוד ששכח הרב הנ"ל את דברי אביו ואת המקורות שיש לביאור אמיתי זה. ובודאי ש200 רבנים לא עברו על כל פסק של מרן השו"ע והסכימו לו, הס כי לא להזכיר.
כלומר שבאמת לא היתה סמיכה ממש למרן ע"י מאתיים רבנים, ואף לא כתב סמיכה כנהוג היום, אלא שקרוב למאתים רבנים סמכו את ידיהם על הכלל שקבע מרן בשו"ע לפסוק ע"פ שלושת עמודי ההוראה.ונראה שנתכוונו על הקבלה שמאתים רבנים סמכו ידיהם על הכלל הנ"ל
האם כשיש ב' פוסקים שאומרים לא לברך ועשרים לברך, ולמעשה אמרינן סב"ל, גם בזה יכול בקום ועשה להמשיך לאכול?עיקר הסברא שאומרים סב"ל גם בקו"ע, משום דעד כמה שאינו יכול לברך, לא צריך להימנע מלאכול וכד', כי מספק אינו מחויב לברך וממילא לא נחשב כנהנה בלא ברכה, ואם כנים הדברים, יש את אותה סברא בדיוק גם בדין של סב"ל נגד מרן, שעד כמה שאתה מקבל את הכלל שאומרים סב"ל נגד מרן, א"כ אתה לא יכול לברך מספק, וממילא אין כאן נהנה בלא ברכה
באמת? לא ידעתי. חשבתי שסב"ל זה אומר שאני לא יכול לברך מכל סיבה שהיא, וכל זמן שאני מתחשב בזה לעניין סב"ל אני כן יכול להמשיך ולאכול.האם כשיש ב' פוסקים שאומרים לא לברך ועשרים לברך, ולמעשה אמרינן סב"ל, גם בזה יכול בקום ועשה להמשיך לאכול?
נראה פשוט וברור שלא. כיון שיש הבדל בין סב"ל במחלוקת שקולה לסב"ל ב'דוחק', שרק א"א לברך, אבל עיקר ההלכה היא כדעת רוב הפוסקים, ולכן א"א בקום ועשה להמשיך לאכול. בעיני הדבר פשוט מאוד, ולפ"ז גם כלפי מרן אמור להיות כך.
כי ברכות השחר לפי השו"ע א"א לברך בעמידה, שכן נתקן על סדר הקימה.פלא, האם מברך ברכות השחר בעמידה? הוא עצמו פסק
![]()
מי שמקפיד על ברכות השבח בעמידה - מקפיד גם על ברכות השחר [וכמו שנוהגים האשכנזים]. הספרדים מעולם לא נהגו כן לא בזה ולא בזה.
לא משנה מה הסיבה.כי ברכות השחר לפי השו"ע א"א לברך בעמידה, שכן נתקן על סדר הקימה.
מה הפירוש לא משנה מה הסיבה?.לא משנה מה הסיבה.
ואת הברכות שכן שייך בעמידה, או יותר נכון 'עיקרן' בעמידה, כמו רוקע הארץ על המים, המכין מצעדי גבר ודומיהם - כן אומרים בעמידה????????זיל בתר טעמא, כיון שנסדר ע"פ סדר הקימה לא שייך לאומרו בעמידה דוקא, שפוקח עיניו מברך וכו'.
האם כשיש ב' פוסקים שאומרים לא לברך ועשרים לברך, ולמעשה אמרינן סב"ל, גם בזה יכול בקום ועשה להמשיך לאכול?
נראה פשוט וברור שלא. כיון שיש הבדל בין סב"ל במחלוקת שקולה לסב"ל ב'דוחק', שרק א"א לברך, אבל עיקר ההלכה היא כדעת רוב הפוסקים, ולכן א"א בקום ועשה להמשיך לאכול. בעיני הדבר פשוט מאוד, ולפ"ז גם כלפי מרן אמור להיות כך.
לענ"ד חידוש הרב @כהן לא מוכרח, וייתכן שאף בכה"ג יכול לאכול בלא לברך, כי סו"ס יש כאן ספק שמחמתו אינו מברך, ומימלא ל"ה נהנה בלא ברכה.באמת? לא ידעתי. חשבתי שסב"ל זה אומר שאני לא יכול לברך מכל סיבה שהיא, וכל זמן שאני מתחשב בזה לעניין סב"ל אני כן יכול להמשיך ולאכול.
תודה על החידוש!
צריך להבין מה זה המושג המחודש 'סב"ל'.לענ"ד חידוש הרב @כהן לא מוכרח, וייתכן שאף בכה"ג יכול לאכול בלא לברך, כי סו"ס יש כאן ספק שמחמתו אינו מברך, ומימלא ל"ה נהנה בלא ברכה.
מש"כ לחלוק על השמש ומגן שכתב שלא לברך (בשם ומלכות) על ברקים ורעמים כי אין בו מעשה, והקשה שא"כ גם ברכת החמה והלבנה וכו' לא יברך.
לכאו' באמת היה צ"ע גדול על מש"כ בשמש ומגן, ולא יתכן לפרש כפשוטו.
ולכאו' צ"ל שהכוונה היא לא "שאין מעשה" אלא שאין ממשות, והיינו שבברק ורעם אין ממשות שיכול לברך ע"ז. משא"כ בשאר ברכות הראיה שיש ממשות וע"ז מברך.
האם כשיש ב' פוסקים שאומרים לא לברך ועשרים לברך, ולמעשה אמרינן סב"ל, גם בזה יכול בקום ועשה להמשיך לאכול?
נראה פשוט וברור שלא. כיון שיש הבדל בין סב"ל במחלוקת שקולה לסב"ל ב'דוחק', שרק א"א לברך, אבל עיקר ההלכה היא כדעת רוב הפוסקים, ולכן א"א בקום ועשה להמשיך לאכול. בעיני הדבר פשוט מאוד, ולפ"ז גם כלפי מרן אמור להיות כך.
ראיתי זאת קודם שכתבתי, ועכ"פ כתבתי מה שכתבתי בכדי ללמד זכות על הגאון זצ"ל.בשו"ת שמ"ש ומגן חלק ד אורח חיים סימן ו מדמה זאת לשמיטת כספים, "עי' בכף החיים או"ח סי' ח' אות ב', שכתב בשם הרמב"ן (בתשו' הרשב"א המיוחסות לרמב"ן), סי' קפ"ט דכל מצוה שאין בה מעשה כגון שמיטת כספים וכו' אין מברכין עליה, ע"ש. וא"כ בשמיעת רעמים וראיית הקשת אין בהם שום מעשה, ואין מברכין עליהם, או יברך בלי שם ומלכות, וא"כ מרוקו נהגו כהרמב"ן".
ברצינות?! זה נראה לך סיבה לא לברך?!א. הברק והרעם מגיעים בהפתעה ויש לברך ברכה בכוונה ומתוך הכנה.
גוזרים גזירות מדעתנו?!ב. אם יתרגל לברך בשם ומלכות, אולי יברך בשירותים כששומע רעם.
גם אין לי פנאי לברך על ההלל כשכולם כבר התחילו, וגם לומר תחנון כשהארכתי בשמו"ע. (ואפשר להאריך בדוגמאות, אבל הדברים פשוטים).ג. אין פנאי לברך בישוב הדעת גם על הברק וגם על הרעם שמגיע מיד אחריו.
למה לי קרא, סברא הוא.החילוק בין שני פוסקים לעשרים פוסקים יכול להיות נכון
אכן, לא מצינו לו מקור כלל וכלל
ואת הברכות שכן שייך בישיבה, או יותר נכון עיקרן בשכיבה או בישיבה, כמו פוקח עורים, מתיר אסורים - כן אומרים בשכיבה ??????ואת הברכות שכן שייך בעמידה, או יותר נכון 'עיקרן' בעמידה, כמו רוקע הארץ על המים, המכין מצעדי גבר ודומיהם - כן אומרים בעמידה????????