וירא היאך חינך אברהם אע"ה בניו לקיים מצוות ע"מ לקבל פרס ?

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
91
בפרשתן (י"ח, י"ז): "המכסה אני מאברהם וגו' למען ידעתיו אשר יצוה את בניו וגו' למען הביא ה' על אברהם את הדברים אשר דבר".
ויש להקשות בזה, היאך חינך אברהם כזאת לבני ביתו, הרי אסור לעשות מצוה על מנת לקבל פרס,
והוא כמבואר במשנה (אבות פ"א מ"ב): אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס,
וי"ל.
 
בפרשתן (י"ח, י"ז): "המכסה אני מאברהם וגו' למען ידעתיו אשר יצוה את בניו וגו' למען הביא ה' על אברהם את הדברים אשר דבר".
ויש להקשות בזה, היאך חינך אברהם כזאת לבני ביתו, הרי אסור לעשות מצוה על מנת לקבל פרס,
והוא כמבואר במשנה (אבות פ"א מ"ב): אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס,
וי"ל.
מאידך כתב הרמב"ם שהדרך לחנך את הילדים היא כן ע"י פרסים.
 
בספורנו פירש "למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו. והתכלית האחרון המכוון בזה מאת האל ית' היה להביא על אברהם את אשר דבר כאמרו להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך".
 
השבת שמעתי פירוש נפלא בענין.
רש"י כותב: "למען הביא" - כך הוא מצוה לבניו 'שמרו דרך ה' כדי שיביא ה' על אברהם' וכו'. על 'בית אברהם' לא נאמר, אלא על אברהם, למדנו כל המעמיד בן צדיק כאילו לא מת.
וביאר בזה, שהרי הקב"ה הבטיח לאברהם הרבה הבטחות, והם נתקיימו רק בבניו, ולכן אברהם טרח לחנך את בניו שישמרו דרך ה', כי אם הם ישמרו את דרך ה', מימלא זה יחשב שהוא לא מת [כל המעמיד בן צדיק כאילו לא מת], ואז יחשב שההבטחות של הקב"ה נתקיימו בו בעצמו.
ודפח"ח.
 
ראשי תחתית