וירא היאך מותר להאכיל בשר בחלב ?

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
91
בפרשתן (י"ח, ח'): "ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה ויתן לפניהם",
וילה"ק, היאך נתן לפניהם בשר וחלב הא קיי"ל (יו"ד סי' פ"ח סק"א) שאסור להעלות על שולחן אחד בשר וחלב מחשש שמא יבוא לאוכלם יחד,
וא"כ להמבואר (יומא כח:) שקיים אאע"ה את כל התורה ואפי' דרבנן, א"כ איך עבר ע"ז ?
 
אפשר ליישב שדרבנן קיים, אבל הכא הוי רק "גזירה".
ועוד אם הוא לא אכל עמהם מה הבעיה? כל החשש להעלות הוא רק בשעת אכילה.

ועוד עיין בדעת זקנים על הפסוק.
1762699128872.png
 
דעת זקנים: מלמד שהאכילם בשר בחלב וכו', ומדרש זה חולק על מדרש אחר קיים אאע"ה אפי' עירובי תבשילין פירוש "תבשילין מעורבין", שלא היה אוכל בשר בחלב, גם לא בשר ואח"כ חלב. וכן נמעי פירש רש,י קמא קמא דתקין אמטי ואייתי לקמייהו".

ובחזקוני: ואע"פ שאין ראיה לדבר לאכול גבינה קודם בשר ולא בשר קודם גבינה, זכר לדבר "ויקח חמאה וחלב" והדר "ובן הבקר".

משמע שעכ"פ למ"ד ששמר אאע"ה, עכ"פ לא העלם יחד על השלחן.
 
ועדין זה סותר את המדרש שהקב"ה בא בטענות למלאכים שאכלו בשר בחלב...

לא סותר, (וכמו שהביא בדעת זקנים שם שזה מה שטען להם אתמול אכלתם וכו'),
והענין, המלאכים התורה היתה אצלם ולא שמרו עליה בבית אברהם.
משא"כ אברהם שלא קיבל את התורה.
 
סימן פח סעיף ב
הא דאסור להעלותו על השלחן דוקא בשני בני אדם המכירים זה את זה אפילו הם מקפידים זה על זה אבל אכסנאים שאין מכירין זה את זה מותר
אם כן יש לומר דאברהם סבר שאינם מכירים זה את זה דלא נדמו לו אלא כערביים, אבל הקב"ה ידע שהם מכירים זה את זה
 
סימן פח סעיף ב
הא דאסור להעלותו על השלחן דוקא בשני בני אדם המכירים זה את זה אפילו הם מקפידים זה על זה אבל אכסנאים שאין מכירין זה את זה מותר
אם כן יש לומר דאברהם סבר שאינם מכירים זה את זה דלא נדמו לו אלא כערביים, אבל הקב"ה ידע שהם מכירים זה את זה

אבל הם הלכו ביחד,
וככה"נ לפחות בהליכתם הכירו זה את זה.
ועוד, שרש"י שם כתב לגדול שבהם אמר, שזה מוכיח שהכירו זא"ז.
 
שומע, אף שאין הכרח מ"מ דבריך מסתברים.
אבל י"ל באופן אחר שהואיל ונדמו לו כערביים, א"כ אין איסור להאכיל לגוי בשר בחלב, והרי היה סבור שהם עובדי ע"ז.
ועוד מאן יימא לן שכל אותם גרים ג"כ קיימו כל התורה כולה אפילו בשר בחלב, ואילו להעלות על השולחן ולא בשביל לאכול מותר כנזכר בסעיף א וכמו שכבר הביא כאן הרב אור יעקב
 
ראשי תחתית