היכן נמצאת האות ס' בחושן??

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
202
מיקום
בני ברק
השיטה הידועה היא שבאבני החושן היו רשומים 12 בניו של יעקב. (רש"י, ועוד רבים).


אולם באנציקלופדיה וב'בשולי המנחה' הביאו בשם תשובות הגאונים (הרכבי סימן ד, הובא באוצר הגאונים יומא ע, ב; וכ"כ אברבנאל תצוה) שלשיטתם היה לפי סדר דגליהם (ראה במדבר ב א - לא): יהודה, יששכר, זבולן, ראובן, שמעון, גד, אפרים, מנשה, בנימין, דן, אשר ונפתלי.

ולכאורה תמוה, שבגמרא יומא ע"ג א' מבואר שהיו את כל האותיות, בשביל התשובות של האורים ותומים,
ואילו לפי שיטה זו חסרה אות ס', כי אין את יוסף,
וגם בגמ' שם מבואר שאחת התשובות שבנביא - הייתה "יסגירו".


ויתכן לדון, שאותיות ה-שׂ' של יששכר היו במקום ס', ואות שׁ' יש בשמעון ובאשר ועוד.​
 
נערך לאחרונה:
עוד יש להבין לשיטת הסוברים שהיתה האות ס' - כיצד היה החלק הפנימי של האות תלוי באויר ולא נופל, שהרי מחמת החקיקה איננו מחובר לאבן.
 
ר' עובדיה מברטנורא מסכת יומא פרק ז
באלו נשאלים - כהן הנשאל באורים ותומים צריך ללבוש שמונה בגדים. וכיצד שואלים באורים ותומים השואל פניו אחורי הכהן הנשאל והנשאל פניו כלפי הארון, והשואל אומר האעשה דבר פלוני או לא אעשה. ואינו שואל בקול רם ולא מהרהר בלבו, אלא בקול נמוך. ורוח הקודש לובשת את הכהן ומביט בחושן. ורואה אותיות בולטות בחושן כנגד פניו עשה כך או לא תעשה כך. לפי שהיו כתובים על אבני החושן שמות של י"ב שבטים ואברהם יצחק ויעקב ושבטי יה, נמצאת כל האלפא ביתא שם, ורוח הקודש היתה מודיעה לכהן איך יצרף האותיות הבולטות זו עם זו, עד שיבין משמעותן של הדברים:
 
ר' עובדיה מברטנורא מסכת יומא פרק ז
באלו נשאלים - כהן הנשאל באורים ותומים צריך ללבוש שמונה בגדים. וכיצד שואלים באורים ותומים השואל פניו אחורי הכהן הנשאל והנשאל פניו כלפי הארון, והשואל אומר האעשה דבר פלוני או לא אעשה. ואינו שואל בקול רם ולא מהרהר בלבו, אלא בקול נמוך. ורוח הקודש לובשת את הכהן ומביט בחושן. ורואה אותיות בולטות בחושן כנגד פניו עשה כך או לא תעשה כך. לפי שהיו כתובים על אבני החושן שמות של י"ב שבטים ואברהם יצחק ויעקב ושבטי יה, נמצאת כל האלפא ביתא שם, ורוח הקודש היתה מודיעה לכהן איך יצרף האותיות הבולטות זו עם זו, עד שיבין משמעותן של הדברים:
הוא שאל לדעת הגאונים שיוסף לא כתוב אלא אפרים ומנשה
 
לא צריך לומר שבנס היו עומדות שהרי האבנים היו מחוברות מאחורה לאפוד וגם תוך הסמך והמם עמד כך
רק בלוחות שהאמבנים עמדו בפני עצמם והיה חלול מעבר לעבר אמרינן בנס היו עומדות.
אבל עדיין לא התפרש מנלן שהיו חקוקות מעבר לעבר ואפשר שהיוחקוקות רק במקצת
 
ראשי תחתית