חימום פיתה במיקרוגל בשרי על מנת לאוכלה עם חלב

  • יוזם האשכול יוזם האשכול רק תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

רק תורה

חבר פעיל
הצטרף
17/12/24
הודעות
301
מובא כאן קולו של הרה"ג רבי אופיר מלכא שליט"א, שלבני ספרד אפשר לחמם פיתה במיקרוגל לכתחילה רק אם עבר מעת לעת.

ולכאורה, הרי פיתה זו היא נ"ט בר נ"ט דהיתרא, ואף אם נניח שהיתר זה היינו בדיעבד (ואכן כך ס"ל רבים מהאחרונים הספרדים, וכך הכריע הגר"ש משאש במזרח שמש סימן צה), מ"מ לכאורה לא הויא אלא ריחא בעלמא ובכי האי גוונא אין נתינת טעם. שהרי אפילו יניח את הפיתה על הזכוכית הנקיה אין שום בליעת בשר
 
נערך לאחרונה:
אין לזה שום הבנה, בפרט במיקרוגל שהוא חידוש בהלכה והפוסקים נבוכים אם לתת לו דין של תנור. ובפרט הפשרת פיתה.
 
מובא כאן קולו של הרה"ג רבי אופיר מלכא שליט"א, שלבני ספרד אפשר לחמם פיתה במיקרוגל לכתחילה רק אם עבר מעת לעת

ראוי להביא דבריו במלואם:

פיתה שחוממה במיקרוגל בשרי, האם מותר לאוכלה יחד עם גבינה.

תשובת הרב: "אם המיקרוגל מלוכלך – ודאי שאסור. אם הוא נקי לגמרי והוא לא 'בן יומו', דהיינו שלא חיממו בו בשר ב-24 שעות האחרונות, אז לבני ספרד מותר לכתחילה. לבני אשכנז, אם חימם, מותר לאכול אך לא לתכנן מלכתחילה".

"ואם המיקרוגל 'בן יומו' והוא נקי – לבני אשכנז אפילו אם כבר חימם, אסור לאכול. ובני ספרד, אם הוא כבר חימם, מותר לאכול".
 
אין לזה שום הבנה, בפרט במיקרוגל שהוא חידוש בהלכה והפוסקים נבוכים אם לתת לו דין של תנור.
גם תנור אינו נותן טעם. רק אם שם בתבנית בשרית או על התנור ממש - יש להימנע שלא לגרום נ"ט בר נ"ט לכתחילה למ"ד הכי
 
אכן, רק כתבתי "בפרט במיקרוגל".

הציבור בסופו של דבר יתרחק מהרב אופיר מלכא ומחומרותיו, וילך אחר פסקי ילקוט יוסף שהרבה מהם מתחילים במילה "מותר".
 
כך הוא מנהגו של עולם מימים ימימה.

ומדוע ח"ו? כשם שהגאון הרב אופיר מלכא הוא פוסק כך הגאון הרב עובדיה יוסף הוא פוסק, כל אחד לפי כבודו ומעלתו, ואין לזלזל באף אחד, או לכפות על הציבור ללכת או לא ללכת כפוסק כלשהו.
 
שהולכים אחר המקילים ועוזבים את המחמירים, היות והציבור איננו מזוכיסט.

ובשלמא היכן שיש מה להחמיר, אבל כאשר מחמירים בלי טעם וריח בוודאי שלא ילכו אחר המחמירים.
 
שהולכים אחר המקילים ועוזבים את המחמירים, היות והציבור איננו מזוכיסט.

ובשלמא היכן שיש מה להחמיר, אבל כאשר מחמירים בלי טעם וריח בוודאי שלא ילכו אחר המחמירים.
א. הגישה תמיד לחפש את הקולות הינה של בעלי בתים, יותר מתאימה לאחד מהפורומים השכנים,
משא"כ של הת"ח שתמיד חיפשו איך אפשר לצאת יד"ח לכל השיטות.
ב. הגר"א מלכא שליט"א אין דרכו כלל להחמיר בלי טעם וריח, וזו הוצאת שם רע.
 
א. לצאת יד"ח כל השיטות זה חסידות גרידא, אין לזה שום קשר להלכה. ואם תרצה לצאת יד"ח כל השיטות, אין לדבר סוף.

ולדוגמא, בשו"ע בסי' ל"ד כתב שיש שהחמירו על עצמם לחשוש לדעת רבינו תם, ולצאת ידי חובה לשיטתו הגם שלא נפסקה להלכה. והגר"א דחה סברא זו, ועשה חשבון שמי שרוצה לצאת ידי כל השיטות צריך להניח 64 זוגות תפילין (אני כותב זאת כאחד שמניח תפילין דר"ת).

ב. דיברתי ספציפית על נושא זה שהחמיר בו ללא טעם וריח (אבל דומני שדרכו להחמיר).
 
מעבר לזה שהציבור אינו מזוכיסט, משהו עמוק יותר אצל הספרדים שהם נוטים מצד טבעם להקל (ודברי החיד"א ורמ"ד ואלי ידועים)

הרב @משיב כהלכה לכבודך שני ציטוטים שאולי יעניינו אותך

משמחי לב לרבי רפאל בירדוגו כותב שכשם שאסור להתיר את האסור כך אסור לאסור את המותר, ושלמה אמר אל תצדק הרבה וכו' והרמב"ם האריך נגד הסיגופים דלא דייך מה שאסרה תורה (והוא חטא הנזיר) ומסיים - כמדומה לי שאין חכמי אשכנז מפרשים כן שהרי מחמירים הרבה נגד עיקר הדין (ציטטתי מהזיכרון, למי שיש אוצר החכמה יוכל לראות ציטוט מדויק).

כמו כן בספר אהל יוסף מולכו בהלכות חנוכה מיישב קושיית האחרונים מדוע הספרדים כתוס' והאשכנזים כרמב"ם - דלק"מ דרך הספרדים להקל תמיד, וכשראו שהתוס' מקלים - נהגו כמותם.
 
עיינו בהקדמה של הגר"א מלכא שליט"א וראו כמה חשוב להחמיר בדקדוק ההלכה.
 
?

אזלינן אחר האמת וכו',

?
? אם מקיים חומרות מתוך ירא"ש אשריו - על עוד לא מכביד על אחרים ולא מזלזל בת"ח או בתהדר באיצטלא מפוקפקת שאינה שלו.
אזלינן אחר האמת, אלא שאין כאן אמת מוחלטת והכל לפי העניין. אם אדם מעמיס על בניו חומרות שאינן מקובלות אצל קהילתם או לפי נפשם - ייתכן וייצא שכרו בהפסדו.
? - נזכר לעיל.
 
ראשי תחתית