מצורף דברי הגר"מ לוי זצ"ל בשו"ת תפלה למשה שהרחיב בזה...
הרב משה לוי פתח דבריו ברמ"א, רשב"א, ראב"ד, ב"י, מג"א, מהר"ם אלשקר, הביא הוכחות שמדובר ברה"ר. לאחר מכן סיים דבריו באופן תמוה שמדובר בבית, מדיוק לשונו שכתב "בתוך ביתה". לאחר מכן העיר על עצמו הערה מתבקשת - כיצד מהר"ם אלשקר לא הביא ראיה מכל הראשונים המתירים גילוי ראש בבית ובחצר, ולא רק שיער שחוץ לצמתה... ונשאר בצ"ע, ומזה גם בא להעיר על המג"א, ותירץ שלא ראה את מהר"ם אלשקר במקורו...
אבל הדברים מאוד פשוטים, ובתשובת מהר"ם אלשקר הביא ראיה מדברי הגמ' "עושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט. מאי היא רב אמר בת צדעא... ופירש בעל הערוך ז"ל דכתיב בתשובות כשהאשה קולעת שערה משיירת ממנו דבר מועט בין אזניה לפדחתה כנגד צדעתה, ומביאה סיד טרוף כשהוא חבוט וטחה אותו שיער, ואינה קולעת אותו אלא מטילה כנגד פניה, זה עושה בת עניים. אבל עשירה שורקתו בבשמים ובשמן טוב כדי שיתחברו שערות זו בזו ולא תהיה כאבלות ויתיפו, ע"כ. וזה המנהג בעצמו הוא מנהג הנשים היום, שהאשה קולעת כל שערה ומשיירת שער הצדעים יורד על פניה, והוא הנקרא בלשון חכמים בת צידעא כמו שנתבאר". ומוכח מדבריו שמדבר על מנהג הנשים ברשות הרבים שכל אחד יכול לראות בעיניו, מנהג הקיים מזמן הגמ' ולא רק בדבר שעושה האשה בביתה פנימה.
ומה שכתב "בואו ונצווח על אלו האוסרים אותו שער לאשה בתוך ביתה", כוונתו לספר הזוהר שהזכיר קודם לכן, שיש המחמירים כדברי הזוהר לאסור את גילוי השיער הזה אפילו בתוך הבית, ועל זה כתב "מעתה לפי דרכם שער גבות עיניה נמי היה להם לאסור, דשער קרייה רחמנא נמי, דכתיב יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו וגו', וכל שכן פניה ידיה ורגליה דהוה להו נמי למיסרן, ומאי שנא אותו שער, ואי משום דדרכן להיות מגולין האי נמי דרכו להיות מגולה". וגם מסוף דבריו מוכח בפשטות שמדבר על שיער הרגיל להיות גלוי ברשות הרבים, שהרי משווה אותו לפניה ידיה ורגליה המגולים ברשות הרבים.
ועכ"פ כל הנדון הזה הוא אינו קשור כלל לגילוי הראש עצמו, וכל המקורות שהביא עד כה - כולם כאחד מדברים על שיער שחוץ לצמתה, דהיינו היוצא מחוץ לכיסוי, ולא על גילוי הראש.
לאחר מכן כתב על דברי המעשה רקח שדייק מהרמב"ם שגם אם אינה פרועת ראש לגמרי, אלא מגלה מקצת ראשה, תצא בלא כתובה, וכתב שאין זה מוכרח.
ואדרבה דבריו אינם מוכרחים, דפשטות לשון הרמב"ם והשו"ע שתכסה כל ראשה, ומנין להמציא שמקצת ראשה גלוי יהיה טוב להלכה. וכי אם היה מקצתו מגולה מותר, לא היו כותבים זאת?
גם שכתב שהמטפחת דקה ושקופה, וכראיה כתב שכן דעת השיטה מקובצת, זה אינו. כי אין כוונתו לדברי השטמ"ק אלא למה שהביא שם בשם רש"י במהדורה קמא, "דאי אפשר שלא יראו שערותיה בין הנסרים", אבל רש"י לפנינו מחק זאת (דהיינו חזר בו) ורק כתב שקלתה היא "סל שיש לו מלמטה בית קבול להולמו בראשו ובית קיבול מלמעלה לתת בו פלך ופשתן".
וכן הרמב"ם חילק בבירור בין דת משה ששערה גלוי לגמרי, לבין דת יהודית ששערה מכוסה (ודלא כפי שניסה לומר שלא שינה מלשון המשנה, הרי בוודאי שינה מלשון הגמ' קלתה במטפחת וכדלהלן), ובהלכה י"א כתב "ואלו הן הדברים שאם עשת אחד מהן עברה על דת משה: יוצאה בשוק ושער ראשה גלוי", ובהלכה י"ב כתב "ואיזו היא דת יהודית.. ראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכוסה במטפחת" (רמב"ם הלכות אישות פרק כד).
ובוודאי שלשון אע"פ ששערה מכוסה אינו לשון של כיסוי שקוף, דא"כ מאי רבותא איכא, פשיטא שלא שמיה כיסוי. וראה עוד לקמן*.
ואין בזה נפק"מ לנדון דידן כלל, כי ברמב"ם אין שום רמז שמקצת שערותיה מגולות יהיה מותר.
לאחר מכן שוב חזר למקורות שהזכיר מהר"ם אלשקר והאחרונים שהביאוהו, שכולם מדברים כנ"ל בשיער שחוץ לצמתה ואין לזה שום קשר לגילוי הראש. ובחינם האריך טרחא בנדון שיער שחוץ לצמתה.
ומה שהביא ראיה מהשו"ע שכתב שהשיער מכוסה, ומשמע שכיסו בבית, זה היה בזמנו, אבל מהראשונים מוכח להיפך, שבזמנם גילו הראש בבית ובחצר.
ומה שהביא ראיה מהרמב"ן שהכיפה מכסה קצת שערה ובולטת מפדחתה ויכולה להסירה ללא גילוי ראשה, אינה ראיה כלל כי הכיפה היתה תחת הסבכה וכיסתה את ראשה מלמעלה, וכאשר משכה הכיפה כיסתה הסבכה את ראשה לגמרי.
וכן מה שרצה להביא ראיה מפאה נכרית שהיא תחליף לשיער היוצא חוץ לצמתה, אין בכך שום ראיה להתיר גילוי הראש עצמו אלא לכל היותר שיער היוצא חוץ לכיסוי ותו לא (ומה שפירש בפאה נכרית, לא דק בבירור המציאות בזמן הגמ', ועיין כאן מה שהבאתי ביאור נכון וישר שלפיו מיושבות כל הקושיות).
ומה שהביא מהגר"מ מאזוז בדעת הבא"ח שלא התיר אלא בבית אבל לא בחוץ, כנראה לא הכיר את המציאות בבבל שהיו מוציאות צמות מחוץ לכיסוי (ויש עמדי תמונות המוכיחות כן), והוא פשוט בדברי הבא"ח "ונשים ההולכים לטבילה בליל שבת, לא יקלעו שערות ראשם אלא ישלשלום בין החלוק ובין הבגד, וילבשו פאה נכרית שהיא קלועה ועומדת מבעוד יום".
ולשיטתו יש לשאול, איזה צורך יש בפאה קלועה, אם ממילא כל השיער מכוסה ברה"ר ויכול להמשיך להיות מכוסה גם בבית? וכי יש איזשהו חיוב לאשה להוציא צמה קלועה?
אלא ודאי כוונת הבא"ח שכאשר חוזרת מהמקווה לביתה, אינה רוצה להיות חריגה משאר הנשים כאשר יראו שאין לה צמה, ועל כן תשתמש בפאה נכרית.
וכן משמע מהבא"ח במקום אחר (שנה ראשונה פרשת בא סעיף י"ב) "וכן נשים שדרכן לעשות שער ראשם קליעות משתלשלין לאחוריהם, כיון שדרכן בכך מותר לקרות כנגדן".
ולשון "דרכן בכך" הוא ברה"ר דוקא, וכן משמע מכל דבריו שם, שדיבר בבתולות שדרכן לילך פרועות ראש, ושערות של נשים שרגילין לצאת חוץ לצמתן בקצת ארצות, והנשים בערי אירופה שדרכן לילך תמיד פרועי ראש. וכן משמע מדברי הראשונים למסכת ברכות (דף כ"ד) שהתירו לקרוא נגד שיער הבתולות הרגילות ללכת פרועות, ולא התירו לקרוא נגד שיער הנשואות הרגילות לגלות ראשן בבית ובחצר, כפי שהיה המנהג בזמן הגמ' ונפסק להלכה ע"י רוב ככל הראשונים. כי העיקר הוא הרגילות לגלות ברה"ר, ואז אינו מעורר הרהור. אבל בבית אין נפק"מ.
ולבסוף גילה הרב משה לוי שכל דבריו בהיתר שתי אצבעות היו כנגד "המצפצפים" (לשון זלזול עצומה בגדולי עולם שנקטו כך, החזו"א והרבי מליובאוויטש, הגר"ש משאש והגרב"צ אבא שאול, ועוד רבים וטובים, אבל הכל הותר בענין זה כידוע) שפאה עדיפה ממטפחת המגלה שתי אצבעות. רק שכח שאותם שתי אצבעות הופכים במהירות לשלוש וארבע וחמש, עכ"פ לזמן קצר.
וסיים שגילוי שערות "מותר מן הדין", רק אליבא דהזוה"ק אסור. ונעלם ממנו שהזוה"ק דיבר בבית: "וגרים מלה אחרא דשריא בביתא, מאן גרים דא, ההוא שערא דאתחזא מרישה לבר, ומה בביתא האי, כל שכן בשוקא". ולזה חשו האחרונים שתכסה ראשה גם בבית. אבל בשוק הוא מילתא דפשיטא ברמב"ם ובשו"ע שצריך כל הראש להיות מכוסה, ואף אחד לא הקל בזה.
לאחר מכן גילה שנסמך על הגר"ע יוסף בהיתר זה (כבר הורה זקן, וכו'), וכתב ששיעור ההיתר ב' אצבעות, וטעם ההיתר שמדאורייתא אסור לגלות טפח משערה, אבל פחות מטפח מותר.
ולדבריו אין הבנה כלל, שהרי כל ענין טפח באשה נאמר כלפי המקומות שנהוג לכסותם, ואם התגלה מהם טפח, אסור לקרוא ק"ש כנגדו, אבל מהיכי תיתי להתיר גילוי טפח מהמקומות המכוסים? וכי נתיר לאשה ללבוש חולצה שאינה מגיעה לחצאית וחושפת מבשרה "שתי אצבעות"?
ומנין להתיר מיעוטו של טפח? מדין לבוד או דופן עקומה?
ומה שכתב שיש ראיה מהמאירי, אין שמץ ראיה, כשם שאין ראיה מהראשונים שהביא בתחילת דבריו, כי סוף דבר הכבול מונח תחת הסבכה, וכאשר מסירה את הכבול עדיין מכסה הסבכה את כל ראשה, בין אם הכבול מכסה את מצחה ובין אם לא. ולעולם לא נגלים שערותיה, ואין רמז לזה בשום מקום.
גם מה שהחליט שגם אליבא דהמאירי מותר לגלות שתי אצבעות כי "אפושי פלוגתא לא מפשינן", אדרבה יש לנו כשנים עשר ראשונים (!) שפירשו כפי הפשט הפשוט, שכיפה של צמר היתה תחת השבכה וכסתה את השיער, ולא רק על המצח: רש"י, רבינו יהונתן, הר"ן, האור זרוע, רבינו פרחיה, הריטב"א, ספר הנר, תוס' ר"י הזקן ותלמידו, הערוך, ריבב"ן, פסקי הרי"ד, והמאירי.
רש"י: "כיפה של צמר, ככובע שתחת הסבכה דמקרי נמי כבול ומתקשטת בו".
רבינו יהונתן מלוניל: "כבול, מפורש בגמ' כיפה של צמר, כמין כובע שתחת הסבכה דמיקרי כבול הוא תכשיט חשוב וגזרי' דילמא שלפא ומחויא, אף על פי שהוא תחת הסבכה שאינה יכולה להוציאה מתחתיה אלא אם כן מגבהת כל השבכה ויראו שערות ראשה ותתגנה בהן".
ר"ן: "כיפה של צמר, כמין כובע שתחת השבכה דמיקרי נמי כבול ומתקשטת בו שפיר דמי דכיון דאי שלפה ליה מגלה שערה לא שלפה ומחויא".
אור זרוע: "כיפה של צמר תנן, פירוש כמין כובע שתחת השבכה".
רבינו פרחיה: "כיפה של צמר, שמקבצין בה שיער ראשן".
הריטב"א: "דכיפה של צמר זו, אע"פ שהיא למטה מן השבכה, יכולה ליטלו ע"י הדחק בלא סילוק השבכה".
ספר הנר: "כיפה של צמר, כמין כובע שתחת השבכה דמקרי נמי כבול ומתקשטות בו".
תוס' ר"י הזקן ותלמידו (על כיפה של צמר): "זה וזה תחת הסבכה".
הערוך: "כיפה של צמר, פירוש בגד שמשימה על ראשה האשה בשיער ומקבלת הזוהמא, ועל כיפה השבכה".
ריבב"ן: "כיפה של צמר, תכשיט מצמר שמניחות תחת השבכה".
פסקי הרי"ד, "כיפה של צמר שמנחתה האשה על ראשה תחת השבכה כדי לחמם את ראשה והיא נקראת כבול, ואינה מכסה כל ראשה אלא כנגד קודקודה היא".
ואחרון חביב, המאירי: "כיפה של צמר עשויה כמין כובע בשרשרות, ויש מפרשים שהיתה רחבה כשתי אצבעות... ולי נראה שהיא כשיעור הראש וקולטת כל השערות ומניחתו תחת השבכה".
וברור ופשוט (וכפי שכתב הרב משה לוי בעצמו) שלאותם הסוברים שהיה רוחב הכיפה שתי אצבעות, שהיתה הכיפה מקיפה סביב מצחה ואין לה שום קשר לכיסוי הראש.
__________________________
*למעשה כל המהלך הזה של הרב משה לוי אינו נכון אליבא דהרמב"ם אלא לכל היותר אליבא דרש"י, והרמב"ם לא סבר כן. כי רש"י פירש בכתובות (דף ע"ב) שקלתה הוא "סל שיש לו מלמטה בית קיבול להולמו בראשו ובית קיבול מלמעלה לתת בו פלך ופשתן", וכנראה פירש כן ע"פ דברי הגמ' (בבא מציעא דף ט') "קלתה מינח נייחא, ואיהי דקא מסגיא מתותה", ומוכח שקלתה הוא סל עם בית קיבול למעלה ולמטה, המונח על ראשה, והבין רש"י שהוא גם משמש ככיסוי ראש מחצר לחצר דרך מבוי.
אבל מדברי הרמב"ם בפירוש המשניות (גיטין פרק ח') שפירש "קלתה - כלי שהנשים מקבצות בו מה שהן טוות" ולא הזכיר שמניחתו על ראשה, וכן מפירוש רע"ב שם: "כלי שהנשים נותנות בו מטוה ומחטין", משמע שהוא סל שהאשה מניחה בו כליה, ואין מונח בדוקא על הראש, וכן בגמ' גיטין (דף ע"ח) העמידו שאין הקלתה נמצאת בראשה אלא תלויה עליה או מונחת בין רגליה.
וקלתה המוזכרת במסכת כתובות (דף ע"ב) היא ענין אחר, והיא כיפה של צמר המכסה את ראשה. וכן פירש השיטה מקובצת בכתובות (דף ע"ב), שקלתה היא "כיפה שמנחת על ראשה לכסות בה את השיער". ולשיטתו, נקטה הגמ' לשון קלתה בגלל שהכיפה עגולה כסל, ולא מפני שקלועה כסל. ואע"פ שהיא מכסה כל ראשה, היתה נחשבת לכיסוי ביתי כמו בגדי שינה, והתנאו בה רק בבית ובחצר, וברה"ר היו לובשים עליה סבכה שהיא רשת מחוררת עם נקבים דקים, כדכתב הרמב"ם בפירוש המשניות (מסכת כלים פרק כ"ד): "סבכה, כיסוי שנותנות הנשים על ראשיהן והיא רשת שנקביה דקין מאד, ולפיכך נקראה סבכה כדי שיראה השיער מתחתיה. והיא מפורסמת מאד אצל אנשי ארץ ישראל, שכך מלבושם עד היום".
וכן כתבו הראשונים, שהיו הנשים מכסות ראשן בכיפה של צמר ומעליה סבכה, וכן הוא ברש"י ובר"ן ובר"י מלוניל במסכת שבת (דף נ"ז) "כיפה של צמר - ככובע שתחת השבכה", ועוד שם (דף ס"ה): "למטה מן הסבכה - כגון כיפה של צמר", וכן ברש"י במסכת גיטין (דף כ'), "כיפה - כעין כובע של צמר ונותנות הנשים תחת צעיף קישוריהן", וכן כתב הרשב"א בשם הרמב"ן (שבת דף נ"ז) "כיפה של צמר... תחת שבכה היא" (וביארו שקצת בולטת היא מהסבכה כלפי מצחה).
וכן כתב גם בשו"ת צמח צדק (אה"ע סי' קל"ט): "ועיין עוד בגמ' פרק במה אשה (דף נז:) כמה מיני לבושים לובשת בכדי שלא יגלו שערותיה, האחד כיפה של צמר, ועליה סבכה שמכסה השערות יותר ומתפשטת למטה מהסבכה".
וכן הערוך פירש בערך קלת שקלתה היא כיפה של צמר: "אפילו קלתה נמי אסיר - פי' אף על פי שבשוק כיפה על ראשה לבדה שרי מדאורייתא". וכן פירש בערך כיפה: "כיפה של צמר - פירוש, בגד שמשימה על ראשה האשה בשיער ומקבלת הזוהמא, ועל [ה]כיפה השבכה, והיא קפילא בלעז". וקפילא הוא מלשון קפליטין המוזכר בירושלמי, וכן המאירי בכתובות (פרק ז') כתב שקפליטין וקלתה היינו הך: "קפלוט היינו קלתה שכתבנו שהוזכרה בסוגיא זו בתלמוד שלנו... כעין כובע מבגד גס שצונפת בו בלילה".
וכן ביארו מפרשי הירושלמי שקפליטין הוא מטפחת: בפירוש "קרבן העדה" כתב "קפליטין - שם בגד דק שמניחה על ראשה", ובפירוש "פני משה" כתב "בקפליטין שלה. היא המטפחת שעל ראשה", ובספר "מראה הפנים" הוסיף שדברי הירושלמי הם כדברי הטור, שאע"פ שראשה מכוסה במטפחת תצא בלא כתובה. וכן הסמ"ג (חלק עשה מצוה מ"ח) ביאר דברי הירושלמי בקפליטין שהוא מטפחת, וכן בתשובות מהרי"ט (חלק א' סימן ע"ו).
וכתב בשו"ת "שירת בן הלוי" (סי' י"ג) שמימרא זו בירושלמי (כתובות פרק ז' הלכה ו') היא של ר' יוחנן: "היוצאה בקפלטין שלה אין בה משום ראשה פרוע", וכן בבבלי מימרא זו של ר' יוחנן: "קלתה אין בה משום פרוע ראש", והדעת נותנת שהבבלי והירושלמי התכונו לאותה מימרא של ר' יוחנן.
ומדברי הרמב"ם בפירוש המשניות (מסכת כלים פרק כ"ח) משמע שכיפה ומטפחת היינו הך: "כפח, מטפחת שהנשים לופפות על ראשן". ושם בפרק כ"ט: "וכפח, מטפחת הראש". וכן משמע מדברי הרמב"ם בהלכות סוטה (פרק ג' הלכה ה'): שהסוטה עומדת "בבגדיה וכופח (היינו כיפה, וכן הוא בכמה דפוסים ישנים) שעל ראשה כמו שהאשה בתוך ביתה". והכיפה היתה מכסה שערה, כדמוכח מדברי הרמב"ם בהמשך "ואחר כך כהן אחר בא אליה מכהני העזרה ואוחז בבגדיה מכנגד פניה וקורע עד שהוא מגלה את לבה ומגלה שערה וסותר מחלפות ראשה כדי לנוולה", ומשמע שהיה מסיר הכיפה ממנה ומגלה שערה, וכאשר מובא בגמ' סוטה (דף ח') "כהן נוטל כפה מעל ראשה ומניחו תחת רגליה".
וכן ביאר רבי תנחום הירושלמי (מן הראשונים) בספרו המדריך המספיק (אלמרשד אלכאפי): "מכרה כופח שעל ראשה, כופח שהיה טמא מדרס, מטפחת או צעיף ודומיהן שמניחות הנשים על ראשן".
ונמצא א"כ שלהרמב"ם פירוש קלתה הוא כיפה של צמר שהוא כמטפחת המכסה ראשה היטב, רק החליף את הסבכה הנהוגה בזמנם לרדיד הנהוג בזמנו, והיינו הך, כי שניהם הם סוג של כיסוי נוסף על הכיפה של צמר.
ולפיכך כתב הרמב"ם בהלכות אישות (פרק כ"ד הלכה י"ב) "אלו הן הדברים שאם עשת אחד מהן עברה על דת יהודית: יוצאה לשוק או למבוי מפולש וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכוסה במטפחת", שזוהי דת יהודית האמורה בגמ', מטפחת (קלתה) ועליה רדיד (סבכה), ואם יצאה במטפחת עברה על דת יהודית.
ובמקום אחר (שם פרק י"ג הלכה י"א) הזכיר הרמב"ם "מקום שדרכן שלא תצא אשה בשוק בכפה שעל ראשה בלבד, עד שיהיה עליה רדיד החופה את כל גופה כמו טלית", ומשמע שיש מקומות שאשה יוצאת בכיפה שעל ראשה בלבד, דהיינו קלתה, ואע"פ כן לא נחשבת כעוברת על דת יהודית, אע"פ שהוא דינא דגמ' שלא תצא בקלתה, ומכאן דייקו האחרונים שדת יהודית תלויה במנהג המקומות.
ואין להתעלם מדברי הרמב"ם עצמו (שכתב בפירוש המשניות שכיפה היא מטפחת) ולחלק בין כיפה שהזכיר הרמב"ם בפרק י"ג, למטפחת שהוזכרה בפרק כ"ד, ולומר שכיפה היא כיסוי אטום, ומטפחת היא כיסוי שקוף או מחורר (ולכן צריך רדיד עליו), דא"כ לא יובן מדוע הצריך הרמב"ם בפרק כ"ד מטפחת ועליה רדיד, הרי יכולה לכסות ראשה בכיפה ותו לא כמו שמשמע מדבריו בפרק י"ג שיש מקומות שנהגו בכיפה לבד, וא"כ היה צ"ל שתלבש כיפה לבדה. אלא מוכרח לומר שכיפה ומטפחת היינו הך, וכמו שכיפה איירי בכיסוי אטום, כך גם מטפחת, וכל ענין הרדיד תלוי במנהג המקום, וכשלא נהגו ליכא דת יהודית. וכן מוכח בפשטות שנקט הרמב"ם לשון "אע"פ", ואם מדובר במטפחת שקופה, מה רבותא איכא, והרי מדינא היא אסורה ואינה כיסוי כלל.
ואמנם מפירושו של ר' עובדיה מברטנורא למסכת כלים (פרק כ"ד משנה ט"ז) משמע שכיפה וסבכה היינו הך, כי כתב "סבכות. כיפה שנושאות הנשים על ראשן, עשויה כעין רשת שיש בה נקבים דקין", ובהמשך דבריו הביא פירוש "סבכות שנקרעו ורוב שער האשה יוצא לחוץ, שאינן מקבלות רוב שער ראשה של אשה" ומשמע שהיה זה כיסוי אחד ויחיד על ראשה.
אבל אנן עסקינן בדעת הרמב"ם, ולשיטתו כיפה לחוד וסבכה לחוד, ולכן לא פירש כלל כהרע"ב אלא כתב "שהיתה מיועדת שאם יצאה מחצר לחצר באותו הרחוב עצמו מניחתה על ראשה", והוא מתאים לפירושו שבביתה וחצרה היתה חובשת כיפה של צמר, וברחוב הוסיפה סבכה מדין דת יהודית.