יעיין מר בילקוט יוסף בהלכות כורך מה שכתב בזה. ותרו'צ. [ותרוה צמאונך]כן הוא לשון רבינו חננאל בפסחים קטו, א:
"מאן תנא דאמר מצות אין מבטלות זו את זו הלל דתניא אמרו עליו על הלל שהיה כורך המרור על המצה ואוכלו בבת אחת כו'."
כן הוא לשון רבינו חננאל בפסחים קטו, א:
"מאן תנא דאמר מצות אין מבטלות זו את זו הלל דתניא אמרו עליו על הלל שהיה כורך המרור על המצה ואוכלו בבת אחת כו'."
וכה דברי הרב מאזוז זכר צדיק וקדוש לברכה.הלכה מחודשת ראיתי מהגר"מ מאזוז פעם, ולא עמדתי לברר את הדברים וברוך מי שיסייע
כי המנהג בכורך שכורכים את המרור במצה אינו מדויק
וצריך להיות להיפך שכורכים את המצה במרור, וסייעו מלשונות קמאי.
כעת ראיתי בילקו"י פסח ג' עמ' 655, שהביא את הרבינו חננאל, וגם רש"י בסידורו (סי' שפח) שכתב "בוצע מן המצה השלישית וכורכה בחזרת". וכן הוא במחזור ויטרי (הל' פסח סי' עב) וכ"כ המנהיג (פסח עמ' תצד) בשם הר"ש "ומן המרור הנטבל בחרוסת כורך בו המצה ויאכל. וכן בחינוך. וכ"כ באגודה (פסחים פ"י אות צד) "יקח מהמצה השלימה השלישית ויכרוך המרור עליו זכר להלל". וכ"ה בס' השולחן (הל' סעודה ש"ז) "לוקח מן המצה כזית או יותר וכורך עליה מן המרור". וכ"כ באבודרהם שכורך המצה בחזרת ואוכל. וכ"ה בספר הנייר, וכן לשון הרא"ש מלוניל בספר המנהגות (דף כז:) "וחוזר וכורך המצה בחזרת".ובשבלי הלקט (סי' ריח) "ובאחת כורכין מצה בחזרת". וע"ע באגור סי' תתיג. וגם בסדר היום כתב "נוטל מהמצה השלישית מעט ויכרוך אותה בתוך המרור ויטבול בחרוסת". וכ"כ הלבוש (סי' תעה ס"ב) שכורך את המרור על המצה.יעיין מר בילקוט יוסף בהלכות כורך מה שכתב בזה. ותרו'צ. [ותרוה צמאונך]
כך היה מנהג כל יוצאי תוניס וג'רבא, שהיו כורכים את החסא סביב המצה. וכך מנהג בית אבותיו של הגר''מ זצוק''ל. ואותו חכם לא בא לשנות שום מנהג וכתב שיוצאים כך וכך. ולא ידעתי למה מיהר להשיג על הגר''מ. גם אם יוצאי עירק או אחרים לא נהגו כן, היה לו לברר ולומר דמנהג הספרדים אינו אחיד, וכל אחד ימשיך במנהגו. וצ''ע.ומה שטען חכם אחד שמנהג הספרדים בכורך לשים המצה ועליה כורכים את החסה, הנה לא ידענו איזה ספרדים נוהגים כן, והוא מנהג התימנים (הגדש"פ מהרי"ץ), ואותו חכם רוצה לשנות מנהג כולם בזה,
על מנהג תימן לא היה ויכוח שכן הוא.מצורף מהגדה של פסח "מגיד מראשית".
ייש"כ שכן כתב הרב מאזוז זצ"ל ראה צילום שהבאתי לעיל.כנראה שזה גם תלוי איזו מצה ומרור אכלו.
דהיינו לאשכנזים באירופה שהמרור היה חריין לא שייך ללפפו על המצה.
הביא שם את כל הראשונים וכו'.על מנהג תימן לא היה ויכוח שכן הוא.
רק על מנהג הספרדים, נתברר שיש בזה הבדל בין העדות.
כשאני חושב על זה, אולי זה תלוי גם אם מדובר על מצות רכות או רגילות.כנראה שזה גם תלוי איזו מצה ומרור אכלו.
דהיינו לאשכנזים באירופה שהמרור היה חריין לא שייך ללפפו על המצה.
למה זה משנה? כמו שהזית של המצה גדל כך באותו יחס גדל הזית של המרורכאשר אכלו כזית בגודל זית, עלה החסה ליפף את חתיכת המצה הקטנה. אבל כאשר החלו לאכול כזית בגודל חצי ביצה, התהפכו היוצרות.
ועלה החסה עוטף אותה כיוון שהוא דק.