אכילה בבית המדרש: מה דעת רבותינו?

איש מאסף

חבר קבוע
הצטרף
29/11/24
הודעות
224
אשמח לבירור בין הת"ח העצומים דפה,
מה דעת הפוסקים בעניין אכילה בבית הכנסת ובית המדרש?

וביתר פירוט:
  • מה הדין בטעימת ארעי (כגון כיבוד המוגש בביהמ"ד)
  • מה הדין בישיבה לסעודת ארעי (כגון קידוש, קוגל וכו')
  • מה הדין באכילת קבע (סעודה בשרית של שמחת תורה)
  • מה הדין בסעודות מצוה של שמחות (עריכת סעודת ברית וכדו')
ייש"כ לעונים!
 
אשמח לבירור בין הת"ח העצומים דפה,
מה דעת הפוסקים בעניין אכילה בבית הכנסת ובית המדרש?

וביתר פירוט:
  • מה הדין בטעימת ארעי (כגון כיבוד המוגש בביהמ"ד)
  • מה הדין בישיבה לסעודת ארעי (כגון קידוש, קוגל וכו')
  • מה הדין באכילת קבע (סעודה בשרית של שמחת תורה)
  • מה הדין בסעודות מצוה של שמחות (עריכת סעודת ברית וכדו')
ייש"כ לעונים!

כתב השו"ע (קנא ד): "לצורך ביהכ"נ מותר לאכול ולישן בתוכו... ואפילו לצורך מצוה אחרת כגון כשנקבצים לעבר השנה בבהכ"נ מותר לאכול שם". ע"כ. לפ"ז שלשת האחרונים ודאי מותרים.

כתב הלבוש (קנא ב): "אבל בתי מדרשות אפי' של רבים מותרין לאכול ולשתות בהן אפי' שלא בתוך הדחק... שמתחילה לכך יחדוהו שילמדו בו לתלמידים וגם יאכלו וישתו בו ולא יצאו מתוכו כדי שלא יבטלו לימודם והוי כאילו התנו". ע"כ. לפ"ז גם הראשון מותר, (ובתי כנסת שלנו, לכאו' כולם יש להם דין בימ"ד ויל"ע. מיהו נראה דצריך ליזהר שיהיה זה לצורך הלימוד).
 
שאלה חשובה מאוד!

ובפרט בזמננו שביהמ"ד הוא לא רק בית כנסת שאחרי התפילה ננעל על מנעול ובריח אלא אף מקיימים בו חיי קהילה תוססים. והדבר מעשי ודורש התייחסות נכונה ולא שטחית, הן מצד גדרי ההלכה החמורים שמצינו בפשט דברי הפוסקים, והן מצד המציאות הקהילתית החשובה שהתחדשה בזמננו.

מעיוני בעבר בסוגיא זכור לי שלדידן בני ספרד אין חילוק בין אכילת קבע לעראי. אלא בין סעודת מצוה לאינה של מצוה.

ההיתרים שהוזכרו בהלכה הם:
בשעת הדחק המוזכר בדברי מרן. ויש לעיין מהי?
ותו היתר המוזכר בדברי המג"א משום ביטול תורה. והיינו בפשוטו שאם יצטרך לצאת ע"מ לאכול חוץ לביהמ"ד ויגרם לו מחמת כך ביטול תורה שרי לו בזה לאכול בביהמ"ד. והוא דבר שמצוי בזמן הלימוד בכולל.

בפשוטו אכילת קוגל בקידוש שחרית אין בה משום אכילת מצוה,
וכן בקידוש להולדת הבת אין משום מצוה(אך עיין בדברי היש"ש בריש פ' מרובה).
מ"מ בתרוויהו יתכן ואיכא משום ביטול תורה ותלוי במציאות.

בדור הקודם הפולמוס היה בעיקר על הברכות שהיו מביאים בבית הכנסת ביום האזכרה(יארצייט) לעילוי נשמת הנפטר שבדבר זה אין משום מצוה ופעמים גם לא משום ביטול תורה. למעט אם באותה שעה יש שיעור מהחכם כגון בין מנחה לערבית ואם יצטרכו לצאת כדי לטעום איכא משום ביטול תורה.
והפוסקים נלאו למצוא הפתח היתר בדבר. [וגם אלו שהליצו נראו שלא כתבו אלא ליישב המנהג].

כמו"כ יש לגבאי הקהילות לעיין וליתן דעתם טובא אם מחמת חומרת האיסור המוזכר בדברי מרן, ובפרט לדידן בני ספרד שתנאי לא מהני, שמא עדיף לעשות כמנהג אחינו החסידים ולא ליתן למקום שם ביהמ"ד אלא "קלויז" או "שטיבל" וכנזכר באורך בפסקי תשובות, אלא שאז מפסידים קדושת ביהכנ"ס [ויש לעיין מה עדיף אם קדושת ביהכנ"ס או להציל את הציבור מאיסור]

כתבתי מזכרוני ושמא טעיתי בדבר הלכה. אשמח בתקנת חברי!
 
שאלה חשובה מאוד!

...

בפשוטו אכילת קוגל בקידוש שחרית אין בה משום אכילת מצוה,
וכן בקידוש להולדת הבת אין משום מצוה(אך עיין בדברי היש"ש בריש פ' מרובה).
מ"מ בתרוויהו יתכן ואיכא משום ביטול תורה ותלוי במציאות.

קידושא רבא הוא מצוה, ואין קידוש אלא במקום סעודה.
 
ראשי תחתית