ישנה שאלה שהתעוררה לי מזמן ולא מצאתי לה תשובה עדין...
לכל אותם שנוהגים לעשות חדר יחוד אחר החופה והכלה מגיעה בשערותיה הטבעיות או עם תוספות שיער (או עם פאה לאוסרים).
איך הכלה ביום הכי קדוש שלה שבה נמחלים לה כל העוונות יוצאת ככה בגילוי ראש אחרי שהיא א"א גמורה!?
- ידועה דעת המ"ב ורעק"א ועוד דכבר משעת "האירוסין" האשה צריכה לכסות את הראש.
- אולם מרן הגרע"י זצוק"ל כתב שלהלכה אפי' שמעיקר הדין האשה נשואה אחר החופה (וכמו ב"חופת נדה") כיון שעדין לדעת מרן השו"ע היא עדין לא נשואה כי לא עשו "יחוד" יכולה להמשיך להיות ללא גילוי ראש. עיי"ש.
- וא"כ אם עושים חדר יחוד לכולי עלמא האשה נשואה ואין לה על מה לסמוך בכך!
- ואפי' חדר יחוד פתוח וכדו' (שבדרך כלל זה לא קורה...) מועיל להחשיבה כנשואה דרוב ככל הפוסקים סוברים שאפי' "ייחוד שלא ראוי לביאה" קונה. (ועיין מ"ב סי' שלט ס"ק לב)
- וא"כ אפי' שמנהג הייחוד נתפשט גם אצל חלק מהספרדים, מ"מ צריך לזכור שתחילת מנהג זה הגיע מהאשכנזים והם היו מגיעות או עם כיסוי לבן דק או עם פאה. אבל כיום שרוב הכלות הספרדיות באות בשערם הטבעי או עם "תוספות" לכל היותר, וודאי שאין על מה לסמוך.
- ולכן או שלא יעשו חדר יחוד...
- ואם הכלה חשוב לה וכדו' או שראשי הישיבה מכריחים אותו, לפחות תשים "פאה" (ולאוסרים "פאה" לפחות שלא יעשו ייחוד גמור ולא ינעלו דמחזי להצטרף לס"ס בנ"ל)
לכל אותם שנוהגים לעשות חדר יחוד אחר החופה והכלה מגיעה בשערותיה הטבעיות או עם תוספות שיער (או עם פאה לאוסרים).
איך הכלה ביום הכי קדוש שלה שבה נמחלים לה כל העוונות יוצאת ככה בגילוי ראש אחרי שהיא א"א גמורה!?
- ידועה דעת המ"ב ורעק"א ועוד דכבר משעת "האירוסין" האשה צריכה לכסות את הראש.
- אולם מרן הגרע"י זצוק"ל כתב שלהלכה אפי' שמעיקר הדין האשה נשואה אחר החופה (וכמו ב"חופת נדה") כיון שעדין לדעת מרן השו"ע היא עדין לא נשואה כי לא עשו "יחוד" יכולה להמשיך להיות ללא גילוי ראש. עיי"ש.
- וא"כ אם עושים חדר יחוד לכולי עלמא האשה נשואה ואין לה על מה לסמוך בכך!
- ואפי' חדר יחוד פתוח וכדו' (שבדרך כלל זה לא קורה...) מועיל להחשיבה כנשואה דרוב ככל הפוסקים סוברים שאפי' "ייחוד שלא ראוי לביאה" קונה. (ועיין מ"ב סי' שלט ס"ק לב)
- וא"כ אפי' שמנהג הייחוד נתפשט גם אצל חלק מהספרדים, מ"מ צריך לזכור שתחילת מנהג זה הגיע מהאשכנזים והם היו מגיעות או עם כיסוי לבן דק או עם פאה. אבל כיום שרוב הכלות הספרדיות באות בשערם הטבעי או עם "תוספות" לכל היותר, וודאי שאין על מה לסמוך.
- ולכן או שלא יעשו חדר יחוד...
- ואם הכלה חשוב לה וכדו' או שראשי הישיבה מכריחים אותו, לפחות תשים "פאה" (ולאוסרים "פאה" לפחות שלא יעשו ייחוד גמור ולא ינעלו דמחזי להצטרף לס"ס בנ"ל)