המשך דברי הנ"ל:
ויש להקשות, דבזמנינו שמקדשין ועושין החופה ביחד, הרי היא נשואה מיד ותיאסר ללכת בגלוי ראש. אבל לישנא דמתני' משמע דיצאו בהינומא בשעת נישואין, שהרי תנן "היא אומרת בתולה נשאתני והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך..." אלמא דהטענות הם על שעת נישואין, ואהא אמרי' שאם יש עדים שיצאת בהינומא וראשה פרוע כתובתה מאתים. וכן מפורש שם ברש"י "כך היו נוהגין להוציא את הבתולות מבית אביהן לבית החתונה." אלמא מיירי בשעת נישואין.
אבל לכא' קשה שהרי מפורש במחבר (אהע"ז סי' ס"ז סעיף א') "נתאלמנה או נתגרשה או נחלצה מן הנשואין כגון שנכנסה לחופה הרי היא בחזקת בעולה ואין לה אלא מנה ואין עליה טענת בתולים אפילו אם יש לה עדים שלא נסתרה עם הראשון." ופירשו הב"ש והח"מ "הטעם כתבו התוספות שאינו סומך על דברי העדים וסבר דלשבחה אומר כן." הרי דאחר שנתייחדו כבר יש לה דין בעולה, ואם תתגרש כתובתה מנה מבעלה השני.
אבל נראה שאין לדמות דיני כתובה לזה. שהרי לענין כתובה אין להאשה שום נאמנות שהיא עדיין בתולה, וגם לענין טענת בתולים אין לה שום נאמנות, דלענין דיני ממונות בעינן עדים, והיא בעלת דבר ואינה אפילו עד אחד. ולכן אחר שנתייחדה הרי היא בחזקת בעולה. משא"כ לענין דת יהודית ללכת בראשה פרוע, הרי היא נאמנת לומר שהיא עדיין בתולה ושהיא מותרת ללכת בראשה פרוע, שהרי עד אחד נאמן באיסורין.
וכן מצינו שמי שנכנסה לחופה ולא נבעלה אין דינה כוודאי בעולה שהרי איתא בירושלמי (מובא בתוס' רע"ק ריש כתובות) דנכנסה לחופה ולא נבעלה אף דאין לה טענת בתולים להפסיד כתובתה מ"מ יש לה טענת בתולים לאסרה עליו.
וכן מפורש בהרמב"ם שאשה שנכנסה לחופה עדיין בתולה היא, שכ' (פ"י מאישות הל' ב') טעם שאין לנשואה כתובה מאתים "הואיל וחזקת הנשואה שתבעל" בלשון עתיד, כלו' כיון שכבר עמדה להבעל להראשון אבדה כתובת מאתים מן השני. ולענין מוציא שם רע כתב (פ"ג מאיסורי ביאה הל' ד') "דין חדש יש במוציא שם רע... זינתה אחר שנכנסה לחופה קודם בעילת הבעל סוקלין אותה על פתח בית אביה..." הרי דסוקלין אותה בחזקת בתולה.
והנה אף דיציאתה בהינומא אינו כי אם עדות על עצמה, מ"מ לגבי בעלה מהני לחייבו מאתים, דהרי כיון שיצאת בהינומא הרי כינסה בחזקת בתולה. משא"כ אם תתגרש מבעלה, אינה בחזקת בתולה לגבי בעלה השני, כיון דליכא שום עדים שהיא עדיין בתולה, ולא מהני מה שהעידה על עצמה לחייבו מאתים.
ונראה משום הכי תנן "שיצאת בהינומא וראשה פרוע", שהרי יציאתה בהינומא כדרך הבתולות היא עדותה שהיא עדיין בתולה, ונאמנת לענין איסור שהיא עדיין בתולה, ומכיון שיוצאת בהינומא לכן גם יוצאת בראשה פרוע. אבל אם יוצאת פרוע ראש בלי הינומא, אף דאיכא עדים שהיא הולכת פרוע ראש מ"מ אין כאן עדות שהיא בתולה.
ובהכי אתי שפיר הא דמפורש בירושלמי (כתובות פרק א' הלכה א') דבתולה מן הנישואין אינה יוצאת וראשה פרוע. דהרי כשאינה לובשת ההינומא שוב אינה מעידה על עצמה שהיא בתולה ואסורה לה לצאת פרוע ראש. דדוקא תנן "שיצאת בהינומא וראשה פרוע", דבלי ההינומא ליכא עדות שהיא בתולה. וגם אם נתגרשה ושוב נתארסה אסורה לה ללכת פרוע ראש אחר שכבר נאסרה ללכת פרוע ראש אחר נישואיה.
וכן מוכרח לומר לדעת מהר"י הלוי אחי הט"ז המובא בהגהות הגרע"ק איגר באו"ח סי' ע"ה דס"ל דאסורה לארוסה ללכת פרוע ראש, דמ"מ כל זמן שהיא יוצאת בהינומא מותרת לה ללכת פרוע. וכ"כ מהר"י הלוי "שלא נהגו שתלך כך [בפרוע ראש] אלא פעם אחת בעת הליכתה מבית אביה, אבל כל ימי אירוסיה אסורה לצאת בפריעת ראש." הרי דגם מהר"י הלוי ס"ל דמותרת ללכת בפרוע ראש בעת שהיא יוצאת בהינומא מבית אביה לבית בעלה, כמופרש במתניתין.
ובהכי אתי שפיר הא דכתב שם מהר"י הלוי דמדברי הרא"ש (בכתובות שם) משמע דאפילו אחר החופה ביום ראשון מז' ימי המשתה מותרת בפריעת ראש, דהרי כיון שיצאה ביום ראשון בהינומא ומעידה על עצמה שהיא בתולה, הרי היא בחזקת בתולה כל היום עד הלילה.
ויש להביא ראיה למהר"י הלוי לאסור ארוסה לצאת פרועי ראש מיהודה שהיו מייחדין את החתן ואת החלה שעה אחת קודם כניסתן לחופה (כתובות דף יב.). והרי אחר הייחוד היו בחזקת בעלוה, ואסורות ללכת פרועי ראש. אלמא דארוסה לא היתה הולכת פרועי ראש, דאל"כ היאך היו מייחדין אותן, שהרי הן עדיין בחזקת ארוסות ותלכו פרועי ראש, אלא בע"כ כל ארוסות לא הלכו פרועי ראש. וגם ראיה מהא דכשהולכת בהינומא מותרת ללכת פרועי ראש, ואפילו לאחר הייחוד, שהרי גם ביהודה היו יוצאות בהינומא בראשה פרוע אע"פ שכבר נתייחדו. הרי מוכח דכיון דהולכת פרועי ראש ומעידה על עצמה שהיא בתולה, מותרת ללכת פרועי ראש.
סיכום
נמצא דכלה בליל החתונה כשהיא יוצאה בהינומא הרי היא מעידה על עצמה שהיא עדיין בתולה, לכן מותרת לה ללכת בראשה פרוע אפילו אחר הייחוד כל זמן שיוצאת בהינומא.
לכן נראה נכון שהכלות שיוצאות בליל החתונה פרועי ראש תזהרו שתלכו בהינומא אחר הייחוד כל זמן שהן פרועי ראש. שהרי פשוט דביום שאחר החתונה אפילו אם היא עדיין בתולה אסורה לצאת פרוע ראש, שאין לנו שום עדות שהיא בתולה, ואנו נחזיקנה כעוברת על דת. לכן תזהר שאחר החתונה לא תסור את ההינומא עד שתכנס לתוך הבית.