כזית מזונות ופחות מכזית מז' מינים לכלול הכל בברכה אחרונה

דמדומי זריחה

חבר קבוע
הצטרף
13/5/25
הודעות
205
האם על פחות מכזית לא מייחדים ברכה אבל אם כבר מברכים על המחייה יהיה אפשר להוסיף על העץ או שמא אין לכלול כלל כי אינה סיבה מפסקת לברכה אחרונה?
 
האם על פחות מכזית לא מייחדים ברכה אבל אם כבר מברכים על המחייה יהיה אפשר להוסיף על העץ או שמא אין לכלול כלל כי אינה סיבה מפסקת לברכה אחרונה?
זכורני שהפוסקים דנו באכל שיעור על המחיה וספק שאכל עוד שיעור מז' מינים, די"א שיכלול ג"כ וי"א שאין לכלול על הספק כלל משום הפסק. ראה דברי השו"ע בסו"ס ר"ח דדעתו שאין לכלול על הספק כלל משום הפסק. וע"ע בט"ז שם ובהכרעת הביה"ל. מ"מ התשובה לשאלת כבודו ברורה, דאין שום צד לכלול פחות מכזית [בוודאי], אלא הפוס' דנו אך ורק במקום ספק.
 
האם על פחות מכזית לא מייחדים ברכה אבל אם כבר מברכים על המחייה יהיה אפשר להוסיף על העץ או שמא אין לכלול כלל כי אינה סיבה מפסקת לברכה אחרונה?
זכורני שהפוסקים דנו באכל שיעור על המחיה וספק שאכל עוד שיעור מז' מינים, די"א שיכלול ג"כ וי"א שאין לכלול על הספק כלל משום הפסק. ראה דברי השו"ע בסו"ס ר"ח דדעתו שאין לכלול על הספק כלל משום הפסק. וע"ע בט"ז שם ובהכרעת הביה"ל. מ"מ התשובה לשאלת כבודו ברורה, דאין שום צד לכלול פחות מכזית [בוודאי], אלא הפוס' דנו אך ורק במקום ספק.
נכון שאם אינו ספק אין לו להכליל.
אבל אם אכל מעל שיעור של 18 גרם יש לו ספק של ברכה אחרונה ולכן כן יכול להכליל.

1762854047558.png
 
זה נקרא ספק, ולכן לדעת החולקים על השו"ע יכול להזכיר.
נכון, ומהודעתך הראשונה היה משמע כאילו רק אם אכלתי שיעור של בערך כזית, ואני מסופק אם זה 25 או 30, אז יש לכלול, אבל אם אכלתי בוודאי 25 אין לכלול, ולכן @אור יעקב בא לחדד (ולא לחלוק על דבריך) שגם בכה"ג יש לברך, כיון שמ-18 גרם זה כבר ספק. (ורק אם אכל בוודאי פחות מכך אין לו לכלול).
 
נכון, ומהודעתך הראשונה היה משמע כאילו רק אם אכלתי שיעור של בערך כזית, ואני מסופק אם זה 25 או 30, אז יש לכלול, אבל אם אכלתי בוודאי 25 אין לכלול, ולכן @אור יעקב בא לחדד (ולא לחלוק על דבריך) שגם בכה"ג יש לברך, כיון שמ-18 גרם זה כבר ספק. (ורק אם אכל בוודאי פחות מכך אין לו לכלול).
אגב, מה יהיה הדין אם הוא אכל בין 15 ל-20 גרם והוא מסופק כמה בדיוק. יכלול או לא?
 
ראשי תחתית