לחצו כאן – תרומה לשמואל

חידה לאחד אסור לאכול ולאחד מותר

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברימי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
תווית מותאמת לחידות תורניות

אברימי

חבר ותיק
הצטרף
1/1/25
הודעות
1,019
איך יתכן תבשיל פרווה בסיר פרווה שבושל ביום חול, שלאחד מותר לאכול ממנו ולאחר אסור?
(שניהם יהודים, ישראלים, ופוסקים לפי אותו פוסק).
 
פתרון
האמת אחר שפתרתי החידה לפי הגירסא הקודמת שלה ושונתה הגירסא חוששני לפתור שוב, אבל לפי הגירסא הנוכחית מיירי באדם שבישל בשבת תבשיל פרוה שאסור לו עולמית ונאסרה הקדרה, ובמוצ"ש בישל שוב שהמאכל נאסר מהקדרה, אבל אחר שבישל בקדרה יהיה מותר מכיון שלאחרים מותר במוצ"ש. או בחולה ובריא כמש"כ במשנ"ב שהתכוונת (מסתמא).
איך יתכן תבשיל פרווה בסיר בשרי שבושל ביום חול, שלאחד מותר לאכול ממנו ולאחר אסור?
(שניהם יהודים, ישראלים, ופוסקים לפי אותו פוסק).
האחד קיבל צום והשני לא.
או לנוהגים יארציט לצום והשני לא.
ועוד כיו''ב.
 
אם בישל מאכל פרווה בסיר בשרי על מנת לאוכלו בחלב אסור לו, ולאחר מותר לאוכלו בחלב כיון שלא בישלו על מנת לאוכלו בחלב.
כמובן שזה תלוי במח' בדין נ"ט בר נ"ט לכתחילה וכנראה לזה כיוון אותו מישהו בשבת שאמר שיש בזה מחלוקת.
 
אם בישל מאכל פרווה בסיר בשרי על מנת לאוכלו בחלב אסור לו, ולאחר מותר לאוכלו בחלב כיון שלא בישלו על מנת לאוכלו בחלב.
כמובן שזה תלוי במח' בדין נ"ט בר נ"ט לכתחילה וכנראה לזה כיוון אותו מישהו בשבת שאמר שיש בזה מחלוקת.

@אברימי ?
 
אם בישל מאכל פרווה בסיר בשרי על מנת לאוכלו בחלב אסור לו, ולאחר מותר לאוכלו בחלב כיון שלא בישלו על מנת לאוכלו בחלב.
כמובן שזה תלוי במח' בדין נ"ט בר נ"ט לכתחילה וכנראה לזה כיוון אותו מישהו בשבת שאמר שיש בזה מחלוקת.
ישר כח על הניסיון לתשובה.
בחידה מדובר בכלי פרווה!
 
אוי ואבוי! מחילה, טעיתי! (כתבתי בטעות בסיר בשרי במקום בסיר פרווה. תיקנתי).
[למרות שעכ"פ אני רואה שלתשובות הראשונות שנענו זה לא הפריע, וב"ה השיבו דברים שלא קשורים לסיר בשרי].
 
האמת אחר שפתרתי החידה לפי הגירסא הקודמת שלה ושונתה הגירסא חוששני לפתור שוב, אבל לפי הגירסא הנוכחית מיירי באדם שבישל בשבת תבשיל פרוה שאסור לו עולמית ונאסרה הקדרה, ובמוצ"ש בישל שוב שהמאכל נאסר מהקדרה, אבל אחר שבישל בקדרה יהיה מותר מכיון שלאחרים מותר במוצ"ש. או בחולה ובריא כמש"כ במשנ"ב שהתכוונת (מסתמא).
 
האמת אחר שפתרתי החידה לפי הגירסא הקודמת שלה ושונתה הגירסא חוששני לפתור שוב, אבל לפי הגירסא הנוכחית מיירי באדם שבישל בשבת תבשיל פרוה שאסור לו עולמית ונאסרה הקדרה, ובמוצ"ש בישל שוב שהמאכל נאסר מהקדרה, אבל אחר שבישל בקדרה יהיה מותר מכיון שלאחרים מותר במוצ"ש. או בחולה ובריא כמש"כ במשנ"ב שהתכוונת (מסתמא).
אכן. זו התשובה אליה התכוונתי!
כך הביא המג"א בתחילת סי' שי"ח בשם הרשב"א, וכן העתיק המשנ"ב, וכן הביא הכה"ח בס"ק ט' את הפוסקים שכתבו בזה.
שמי שבישל בשבת במזיד, גם הקדירה נאסרה עליו, ולכן תבשיל שבושל אח"כ בקדירה, יהיה אסור לו לאכול, אבל לאחרים שהקדירה לא נאסרה כיון שהיה מותר להם אח"כ לאכול את מה שהתבשל שם, יהיה מותר לאכול מהתבשיל שבושל אח"כ.
ישר כח!
(וסליחה על הטעות בשאלה...)
 
ראשי תחתית