להקפיד לאכול 'כביצה' מצה בליל הסדר

בקצרה ממש

חבר חדש
הצטרף
5/2/25
הודעות
131
ידוע שמעיקר הדין די בכזית במוציא מצה, כזית בכורך וכזית באפיקומן, וכך נוהגים רבים.

אך, יש לשים לב לאכול באחד הפעמים כביצה כדי שהברכה ב'רחצה' לא תהיה חלילה לבטלה.
 
הכזיתות לא מצטרפים?
צריך שיהיה בשיעור של תוך כדי אכילת פרס.
(או אולי בזמן של פעמיים שיעור זה, ומסתבר שמה"מוציא מצה" עד שמסיים את הכזית של ה"כורך" לא עובר פעמיים שיעור זמן זה).
 
נערך לאחרונה:
אם הוא אוכל כל כזית (שיעור כביצה היינו שני כזיתים) בתוך זמן של כדי אכילת פרס - יטול ידיים עם ברכה. ובלאו הכי - לא יברך.

מקורות: הגרש"ז מלאדי זצ"ל ב"סדר נטילת ידיים לסעודה" (אות יח, נדפס בסוף שלחן ערוך הרב אורח חיים חלק א'). וכן הוא בקצות השלחן חלק ב' (סימן לו סעיף ב). וכ"כ בספר נשמת אברהם חלק א' (סימן קנח אות א) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל. וע"ע בשו"ת שבט הלוי חלק ו' (סימן ס אות ג) ובספר אשרי האיש חלק א' (פרק לא סעיף טו).
 
אין צורך לאכול את כל הכביצה בכדי אכילת פרס, די בכך שאת הכזית אוכלים בכדי אכילת פרס – תוך 4 דק', ובהמשך הארוחה אוכלים עוד כזית, ראה משנה ברורה סי' רי בהרחבה שכך הוא גם לגבי ברכת המזון וכל האכילה שצריך לה שיעור כביצה או שיעור שביעה. אמנם ראה בקצות השלחן סי' לו אות ב שכל כזית צריך להאכל בכדי אכילת פרס, ולא תמשך אכילת הכזית השני יותר משיעור זה [כלומר כל כזית בפני עצמו בתוך ארבע דקות משלו], וצ"ע שלענין ברכת המזון לכאורה לא קיים תנאי זה. וע"ע תהילה לדוד סי' קנח ס"ק א.
 
לכאורה הלכתית אין עניין לאול שני כזיתות אלא רק למי שיש לו שלש מצות לפניו ואנחנו מסופקים האם הכזית הולך על ברכת המוציא או על אכילת מצה. אבל למי שאין לו מצות לפניו אלא נסמך על בעה"ב אז לכאורה אין עניין לאכול שני כזייתות.

בנוסף שיעור אכילת פרס הוא 3-4 דק' לרוה"פ (אל תתפסו אותי על המילה). ולחולים ולזקנים אפשר להקל אפי' 9 דק'.

היום הכזית לר"ח נאה הוא כ"כ קטן 13.5 גרם אז בחצי מצה הוא כבר גומר שני כזייתות. ואם יש לו מצה רכה אז זה בכמה ביסים קטנים הוא אוכל שלש וארבע כזית.

ולכן אפי' מי שחרד על המצות שהוא צריך לאכול שידע שני דברים פרקטיים.
1. לא חייב מעיקר הדין לאכול כביצה אלא מספיק כזית. אא"כ הוא מחזיק מולו שלש מצות ועורך הסדר.
2. הכזית לר"ח נאה הוא קטן מאד מאד, וגומרים את זה במהירות.
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית