מאן דהו העיר לי פעם על עיון מתוך ספר (לא בפה!) בשעת התפילה, שזה נחשב הפסק.
ומכיון שהמוכיח בע"מ לא נימק על מה הוא הסתמך, דנתי לעצמי כמצו"ב. אגב, היה עוד אחד שהעיר בצורה מופתית. אבל זה אולי בהודעה נפרדת.
וזה החלי:
אם מדין הרהור כדיבור, הלא כבר כתב בביאור הלכה (סי' ס"ב ד"ה יצא) 'אין ראוי להסתפק בזה' אלא כדעת רוב הראשונים שהרהור לאו כדיבור.
(אגב, זו הפעם היחידה במ"ב שהוא מתבטא בלשון כזו!)
ואם על דרך רבינו הגר"א במהרהר בד"ת (סי' מ"ז סק"ד), הרי שזה אינו. כי שם טעמו שהרהור גם נחשב מצווה, הגיון הלב. אבל אינו מדין דיבור.
ואם עפמש"כ בשו"ע (סימן ס"ב סעיף ד') באנוס לומר ק"ש שיכול להרהר ולצאת יד"ח. הלא השו"ע גופיה פסק שם בסעיף קודם, שצריך להוציא את המילים, ובסימן קפ"ה ס"ב כתב שצריך לברך בפיו. ובהכרח שלא יסתור דבריו לגבי ק"ש באונס צ"ל כמו שפירשו המ"ב שאין הכוונה שיצא ממש יד"ח, אלא שהקב"ה ייתן שכר לאנוס על השתדלותו לעשות מה שאפשר, אבל לא שהרהור נחשב ממש לדיבור.
הכלל, אשמח לדעת אם יש מי מהפוסקים כולל אחרוני זמנינו, שהעיר בבירור על עיון בספר בתפילה.
הכלל השני. כשמעירים לשני, לפחות תסבירו מדוע ולמה...
הכללי השלישי. לפעמים המטבע האבוד נמצאת מתחת לפנס...
שו"ע (סימן ס"ח) וז"ל: יש מקומות שמפסיקים בברכות ק"ש לומר פיוטים, ונכון למנוע מלאמרם משום דהוי הפסק:
וכתב הרמ"א בהגה וז"ל: ויש אומרים דאין איסור בדבר (הר"י ס"פ אין עומדין והרשב"א והטור) וכן נוהגין בכל המקומות לאמרם, והמיקל ואינו אומרם לא הפסיד ומ"מ לא יעסוק בשום דבר, אפי' בד"ת אסור להפסיק ולעסוק כל זמן שהצבור אומר פיוטים, וכ"ש שאסור לדבר שום שיחה בטילה. ומ"מ מי שלומד ע"י הרהור שרואה בספר ומהרהר, לית ביה איסורא דהרהור לאו כדיבור דמי, אלא שמתוך כך יבואו לדבר ויבואו לידי הפסק. וע"כ אין לאדם לפרוש עצמו מהציבור במקום שנהגו לאמרם, ויאמר אותם עמהם וע"ל סימן צ' סעיף י' (מהרי"ל וד"מ):
הכלל הרביעי. לא תמיד מוצאים את המטבע מתחת לפנס...
הרמ"א עוסק באדם שבוחר שלא לומר עם הציבור פיוטים בברכות ק"ש, ואי לכך יש חשש כשהוא מהרהר בספר הוא יבוא לדבר (כי כרגע בשונה מהציבור שאומר את הפיוטים הוא מעדיף לעיין בספר ומחריג את עצמו מתפילת הציבור וישש חשש שיגיע לידי דיבור ועל כן כתב הרמ"א שעדיף לומר את הפיוטים ולא לפרוש), אבל באופן שאדם סיים לומר פסוד"ז וכעת ממתין לש"צ, בזה י"ל אדרבה עדיף שיהרהר ויתעסק בספר מאשר יבהה באוויר ויבוא לדבר או לידי הפסק. ויש לעיין. בכל מקרה המוכיח לא צדק במה שטען שזה הפסק. אלא שיכול לבוא לידי הפסק.
ומכיון שהמוכיח בע"מ לא נימק על מה הוא הסתמך, דנתי לעצמי כמצו"ב. אגב, היה עוד אחד שהעיר בצורה מופתית. אבל זה אולי בהודעה נפרדת.
וזה החלי:
אם מדין הרהור כדיבור, הלא כבר כתב בביאור הלכה (סי' ס"ב ד"ה יצא) 'אין ראוי להסתפק בזה' אלא כדעת רוב הראשונים שהרהור לאו כדיבור.
(אגב, זו הפעם היחידה במ"ב שהוא מתבטא בלשון כזו!)
ואם על דרך רבינו הגר"א במהרהר בד"ת (סי' מ"ז סק"ד), הרי שזה אינו. כי שם טעמו שהרהור גם נחשב מצווה, הגיון הלב. אבל אינו מדין דיבור.
ואם עפמש"כ בשו"ע (סימן ס"ב סעיף ד') באנוס לומר ק"ש שיכול להרהר ולצאת יד"ח. הלא השו"ע גופיה פסק שם בסעיף קודם, שצריך להוציא את המילים, ובסימן קפ"ה ס"ב כתב שצריך לברך בפיו. ובהכרח שלא יסתור דבריו לגבי ק"ש באונס צ"ל כמו שפירשו המ"ב שאין הכוונה שיצא ממש יד"ח, אלא שהקב"ה ייתן שכר לאנוס על השתדלותו לעשות מה שאפשר, אבל לא שהרהור נחשב ממש לדיבור.
הכלל, אשמח לדעת אם יש מי מהפוסקים כולל אחרוני זמנינו, שהעיר בבירור על עיון בספר בתפילה.
הכלל השני. כשמעירים לשני, לפחות תסבירו מדוע ולמה...
הכללי השלישי. לפעמים המטבע האבוד נמצאת מתחת לפנס...
שו"ע (סימן ס"ח) וז"ל: יש מקומות שמפסיקים בברכות ק"ש לומר פיוטים, ונכון למנוע מלאמרם משום דהוי הפסק:
וכתב הרמ"א בהגה וז"ל: ויש אומרים דאין איסור בדבר (הר"י ס"פ אין עומדין והרשב"א והטור) וכן נוהגין בכל המקומות לאמרם, והמיקל ואינו אומרם לא הפסיד ומ"מ לא יעסוק בשום דבר, אפי' בד"ת אסור להפסיק ולעסוק כל זמן שהצבור אומר פיוטים, וכ"ש שאסור לדבר שום שיחה בטילה. ומ"מ מי שלומד ע"י הרהור שרואה בספר ומהרהר, לית ביה איסורא דהרהור לאו כדיבור דמי, אלא שמתוך כך יבואו לדבר ויבואו לידי הפסק. וע"כ אין לאדם לפרוש עצמו מהציבור במקום שנהגו לאמרם, ויאמר אותם עמהם וע"ל סימן צ' סעיף י' (מהרי"ל וד"מ):
הכלל הרביעי. לא תמיד מוצאים את המטבע מתחת לפנס...
הרמ"א עוסק באדם שבוחר שלא לומר עם הציבור פיוטים בברכות ק"ש, ואי לכך יש חשש כשהוא מהרהר בספר הוא יבוא לדבר (כי כרגע בשונה מהציבור שאומר את הפיוטים הוא מעדיף לעיין בספר ומחריג את עצמו מתפילת הציבור וישש חשש שיגיע לידי דיבור ועל כן כתב הרמ"א שעדיף לומר את הפיוטים ולא לפרוש), אבל באופן שאדם סיים לומר פסוד"ז וכעת ממתין לש"צ, בזה י"ל אדרבה עדיף שיהרהר ויתעסק בספר מאשר יבהה באוויר ויבוא לדבר או לידי הפסק. ויש לעיין. בכל מקרה המוכיח לא צדק במה שטען שזה הפסק. אלא שיכול לבוא לידי הפסק.