לכולל תשליכון אותו...

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חבר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

חבר

חבר חדש
הצטרף
27/3/25
הודעות
63
יש לך פיתות יבשות בבית חבל לזרוק
יש לך מלון רך ומיימי חבל לזרוק
יש לך אורז עם אפונה שנשאר מהשבע ברכות חבל לזרוק
קח את כל הכבודה הנ''ל תיגש לכולל הספרדי הקרוב וממש כולם יחגגו על מה שהבאת

לא אחת בכוללים שלנו מגיח איזה יהודי בעל לב חם שיש לו אזכרה או משהו כזה לרוב הוא מפנק הולך למאפיה הקרובה ומביא רוגלעך טריים ובורקסים רוחשים ושתיה קרה ולאברכים יש משהו לטעום ולהתרענן באמצע סדר, נכון יש כאלה שעדיין תקועים בתמר מג'הול ושקדים לא מלוחים אבל לפעמים זה פשוט נוראי כל מה שהוא לא רוצה לזרוק לפח כי 'בל תשחית' מביאים לכולל שיהיה לאברכים, מסכנים עם כל הגזירות, ויש כאלו שאין להם מה לאכול...

בעיני זה נובע מזלזול, כן, למקום העבודה שלו הוא לא היה מביא אורז מג'דרה יבש או פירות במצב ריקבון מתקדם.
היה ומישהו הביא לכולל שלכם מהזיבורית שלו לפח הקרוב תשליכון אותו
 
אכן זו תופעה מצויה, אבל הרבה פעמים מדובר ביהודים טובים שעובדים במקומות כאלה שזורקים בסוף היום את כל דברי המאפה, והם מעבירים אותם לבני תורה. דא עקא שלבני התורה זה מגיע רק למחרת, ולא תמיד זה במצב אכיל.

ואגב, בעבר ראיתי שלא חייב לסיים את כל האוכל מדין "בל תשחית". ואפשר לזרוק לזבל, באופן מכובד ובתוך שקית.
 
אני רוצה להאיר נקודה אחרת (כמה שיניה יפות) לרוב מדובר ביהודים טובים שרוצים לתת לאברכים ויודעים שאברכים מעיקרא אינם בררנים ולכן יתנו לשם מה שלא יינתן למקומות אחרים.
בדיוק כמו שאברך יתחתן לכתחילה במקום שלבעל בית לא תהיה אפילו הו"א.

אני כותב זאת כי אני מכיר אנשים יקרים מאוד שפשוט דואגים לעבור ממאפיה למאפיה ולהעביר בעצמם את כל הנשאר לאברכים יום אחרי וכל כוונתו ליקר ולכבד (וביננו אפשר להשתמש בתוצרת בצורה מעולה גם כך אם מעבירים אותה מס' דקות בטוסטר ולילדים יש אוכל טעים מאוד לבוקר או לערב).


כמובן שאם ברור לך על אדם מסוים שעושה זאת מזלזול זרוק בפניו את כל מה שמביא לפח.
 
מה שמעניין שאני לא מכיר שום כולל כזה חוץ מ''זכרון משה''
אז אם זה מגיע אליכם כנראה יש מי שאוכל את זה
 
לפעמים זה גם שיקול פרקטי.
איפה עוד יש מקום נגיש שאפשר להניח אוכל מיותר?
נניח והיה רוצה לכבד בעלי בתים, איפה יניח את זה? בכניסה למכולת?..

ואמנם יש לתת את הדעת לכל עורכי השמחות, להשתדל ולא לזרוק אוכל שנותר (כל עוד הוא אכיל) אלא להניח בישיבות גדולות.
בכוללים אף אחד לא רעב, גם אם אברכים נוטים לנשנש קבוק כזה או אחר כשהוא מונח על השיש.

בישיבה אחרי סדר ג', כמעט כל דבר מזון שיונח בפינת הקפה יתכלה על אתר.
ולענ"ד זה חשוב ומועיל הרבה יותר.
רק כדאי מאוד לציין כשרות על המגש.
 
ובכולל אשכנזי - לא ראית כך ???
למה דוקא הדגשת את ה"ספרדי" ?
נלע"ד ליישב, שבכולל אשכנזי כל אחד יש לו חומרות זה פוסל הכשרו של זה וכו' ואצלם זה מעיקרי הדת וכל המחמיר מחבירו חשוב מיניה, לכן לא יאכלו מהדברים המוגשים, אע"פ שבעצם יש להם תאוה יותר גדולה מהספרדי המצוי, אלא שהירא"ש או ביקוש-הכבוד-והגדולה גובר עליה (אמנם ידוע שבמימונה נהגו מאוד להקל ממאכלי הספרדים וצ"ע), משא"כ אצל אחינו הספרדים אף שיש כחמישית מהציבור ששקוע בנושא זה, מ"מ רובא דרובא לא גדלו על זה אלא הלכו בעקבות רש"י יבמות פח א שכל מקור דין עד אחד נאמן באיסורים הוא מחמת הטענה דאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, כלומר הדבר הבסיסי הוא שאדם יכול לאכול אצל חבירו. ואידך זיל גמור.
 
בכוללים אף אחד לא רעב
נראה שכבודו לא ביקר לאחרונה בכולל...
או שחלף זמן רב מדי מאז כבודו סיים את הישיבה :)

אני אברך בעצמי, וברור ומוסכם שהציבור רעב וצועד על קיבתו.
אבל אין מה להשוות בין אברך, שסו"ס בצהריים או לכה"פ בערב יכול לסעוד את לבו בנותר במקרר ביתו, וכן יש בידו בד"כ כמה זוזים לרכוש דבר מזון בסופר הסמוך, לעומת בן ישיבה נעדר ממון שמסיים סדר ג' עם בטן מקרקרת ממש, ואין לו מושיע כלל וכלל.

אני שומע מבחורים שהולכים 10 דקות במוצש"ק רק כדי להביא סיר עם שאריות טשולנט חסידי, שנזלל כולו עד תום. יש דבר כזה בכוללים?..
ברוב הישיבות, להניח אוכל מיותר במטבח זה חסד אמיתי, כולל אוכל שנשאר מסעודה שלישית או רביעית...
 
ראשי תחתית