ללמוד על סדר הטור, מתי התחיל?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
273
כשרבינו הטור כתב את ספרו, הוא הביא לעולם חידוש גדול, לסדר את הנושאים לפי סדר חדש שלא היה עד כה,
[אמנם, מלבד הש"ס היו ספרים נוספים כתובים על סדר הנושאים, אבל הטור כלל בעצם את רובי ההלכות הנפוצות]

שאלתי בתרתי, האם כוונתו הייתה שילמדו את ספרו על הסדר, או שמטרתו הייתה רק שהדברים יהיו מסודרים ללומד למצוא חפץ במהרה?
ועוד, מאיזו תקופה זנחו חלק מהלומדים את לימוד הש"ס על הסדר ועברו ללמוד את הטור על סדר סמניו? ומה הייתה דעת גדולי ישראל באותו דור?
 
מתוך הקדמת הטור
וְיַעַן כִּי אָרְכוּ לָנוּ הַיָּמִים בְּגָלוּתֵנוּ, וְתָשַׁשׁ כֹּחֵנוּ, וְשָׁמֵם לִבֵּנוּ, וְרָפוּ יָדֵינוּ, וְכָהוּ עֵינֵינוּ, וְכָבְדוּ אָזְנֵינוּ, וְנֶאֱלַם לְשׁוֹנֵנוּ, וְנִטַּל מְדַבְּרֵנוּ, וְנִסְתְּמוּ מַעַיְנֵי חָכְמָתֵנוּ, נִשְׁתַּבְּשׁוּ הַסְּבָרוֹת, וְגָדְלוּ הַמַּחְלֹקוֹת, וְרַבּוּ הַדֵּעוֹת, וְלֹא נִשְׁאֲרָה הֲלָכָה פְּסוּקָה שֶׁאֵין בָּהּ דֵּעוֹת שׁוֹנוֹת, עַד כִּי רַבִּים מוֹעֲלִין בַּהֲנָאָתָן מִן הָעוֹלָם בְּלֹא בְּרָכָה, וְאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'יֵלֵךְ אָדָם אֵצֶל חָכָם וִילַמְּדֶנּוּ בְּרָכוֹת כְּדֵי שֶׁלֹּא יָבֹא לִידֵי מְעִילָה'.

עַל כֵּן הֱעִירוּנִי רַעְיוֹנַי וּמַחְשְׁבוֹתַי, וְעִם לְבָבִי אָשִׂיחָה אֲמָרִים, אָקוּמָה נָא וַאֲסוֹבְבָה בְּבָתֵּי יַעְבֵּץ תִּרְעָתִים שׂוּכָתִים סוֹפְרִים, וְאָבִינָה בַּסְּפָרִים, וַאֲלַקְּטָה שְׁנַיִם שְׁלֹשָׁה גַּרְגְּרִים בְּרָאשֵׁי הָאֲמִירִים, מִדִּבְרֵי הַמְדַבְּרִים, וַאֲחַבֵּר סֵפֶר בְּעִנְיַן הַתְּפִלּוֹת וְהַבְּרָכוֹת, וַאֲסַדְּרֵם בְּכָל דָּבָר וְדָבָר בִּרְכָתוֹ הָרְאוּיָה לוֹ תְּחִלָּה וָסוֹף, וַאֲבָרְרֵם בְּעִנְיָן שֶׁלֹּא יִפֹּל בָּהֵן סָפֵק.
וַיְשִׁיבוּנִי סְעִפַּי - הֲלֹא יָמִים יְדַבֵּרוּ, וְרָב יָמִים יוֹדִיעוּ חָכְמָה, וְאַתָּה צָעִיר אָתָּה, וְאֵין לְךָ דַּעַת וּמְזִמָּה, וְלֹא אִתְּךָ יוֹדֵעַ עַד מָה, לָכֵן חֲדַל לְךָ מַחֲשַׁבְתְּךָ, פֶּן מַה תַּעֲשֶׂה בְּאַחֲרִיתֶךָ, וְלֹא יַכְלִימוּךָ רֵעֶיךָ.
וָאֲשִׁיבֵם דָּבָר לֵאמֹר - אָקוּמָה נָא וִיהִי מָה, כִּי הִיא מְלֶאכֶת שָׁמַיִם, וְאֶשְׁאֲלָה מֵאִתּוֹ וְיִהְיֶה לִי לְעֵינַיִם, וְלִשְׁמֹעַ כַּלִּמּוּדִים יָעִיר לִי אָזְנַיִם, וּלְדַבֵּר מֵישָׁרִים יִפְתַּח לִי שְׂפָתַיִם, וְיוֹצִיא לַפֹּעַל מַחְשְׁבוֹתַי, וְתַעֲלֹזְנָה כִלְיוֹתַי.
 
לכאו' נראה מדבריו שכתב חיבורו רק לצורך בירור הסוגיא שלאחר שהלומד ליבנה כראוי יגש לספרו ויברר הדין להלכה בלי ספק, אבל לא שישבו וילמדו על הסדר "שנים ושלושה גרגרים בראשי האמירים.."
 
כשרבינו הטור כתב את ספרו, הוא הביא לעולם חידוש גדול, לסדר את הנושאים לפי סדר חדש שלא היה עד כה,
[אמנם, מלבד הש"ס היו ספרים נוספים כתובים על סדר הנושאים, אבל הטור כלל בעצם את רובי ההלכות הנפוצות]

שאלתי בתרתי, האם כוונתו הייתה שילמדו את ספרו על הסדר, או שמטרתו הייתה רק שהדברים יהיו מסודרים ללומד למצוא חפץ במהרה?
ועוד, מאיזו תקופה זנחו חלק מהלומדים את לימוד הש"ס על הסדר ועברו ללמוד את הטור על סדר סמניו? ומה הייתה דעת גדולי ישראל באותו דור?
דבריך נפלאו ממני.

אמנם הטור סידר סדר חדש וזכה שנתקבל בכלל ישראל, ע"י שהשו"ע אימץ את הסדר הזה, ואחריו כל הפוסקים.

ומעלתו המיוחדת שסידר בסדר חדש רק את הדברים הנוגעים למעשה בזה"ז. וכלל את כל הנוגע להלכה [לאפוקי מכמה ספרים שנתחברו רק על חלקים מסויימים, כמו תוה"ב להרשב"א וכיו"ב הרבה].

אבל קדמו רבינו הרמב"ם בעצם הדבר לסדר כל התורה בסדר חדש ממש. אלא שכלל בתוכו גם הלכתא למשיחא.

[וכנ"ל שיש גם ספרי הגאונים, כמו ספר המקח לרב האי גאון ושערים ולא זוכר מה עוד... אבל לא הקיף הכל]
 
לכאו' נראה מדבריו שכתב חיבורו רק לצורך בירור הסוגיא שלאחר שהלומד ליבנה כראוי יגש לספרו ויברר הדין להלכה בלי ספק
האומנם?!

כך הינך חושב? שספרי ההלכה הקצרים יחסית, בלי פלפול ומשא ומתן, בלי ציון מקורות, נועדו רק לרבנים?

נראה פשוט שנועד גם למי שעדיין אינו יודע לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא שיוכל לנהוג ע"פ הכתוב בספר. וכמו בספר משנה תורה להרמב"ם (שפירש כך להדיא את כוונתו, וילמד סתום מן המפורש).

אמנם נכון שלפעמים כתב כמה שיטות, ולמעיין הפשוט לא ברור כ"כ מהי הכרעתו. אבל גם זה גופא סוג של הכרעה...
 
כשרבינו הטור כתב את ספרו, הוא הביא לעולם חידוש גדול, לסדר את הנושאים לפי סדר חדש שלא היה עד כה,
[אמנם, מלבד הש"ס היו ספרים נוספים כתובים על סדר הנושאים, אבל הטור כלל בעצם את רובי ההלכות הנפוצות]

שאלתי בתרתי, האם כוונתו הייתה שילמדו את ספרו על הסדר, או שמטרתו הייתה רק שהדברים יהיו מסודרים ללומד למצוא חפץ במהרה?
ועוד, מאיזו תקופה זנחו חלק מהלומדים את לימוד הש"ס על הסדר ועברו ללמוד את הטור על סדר סמניו? ומה הייתה דעת גדולי ישראל באותו דור?

הנהיה כדבר הזה או הנשמע כמוהו ?
אא"כ כוונתך שלמדו את סוגיות הש"ס על סדר הטור.
 
דבריך נפלאו ממני.

אמנם הטור סידר סדר חדש וזכה שנתקבל בכלל ישראל, ע"י שהשו"ע אימץ את הסדר הזה, ואחריו כל הפוסקים.

ומעלתו המיוחדת שסידר בסדר חדש רק את הדברים הנוגעים למעשה בזה"ז. וכלל את כל הנוגע להלכה [לאפוקי מכמה ספרים שנתחברו רק על חלקים מסויימים, כמו תוה"ב להרשב"א וכיו"ב הרבה].

אבל קדמו רבינו הרמב"ם בעצם הדבר לסדר כל התורה בסדר חדש ממש. אלא שכלל בתוכו גם הלכתא למשיחא.

[וכנ"ל שיש גם ספרי הגאונים, כמו ספר המקח לרב האי גאון ושערים ולא זוכר מה עוד... אבל לא הקיף הכל]
כתבתי בדברי שהטור הוא לא הראשון בזה, התמקדתי בנקודה שזכה רבינו הטור שילמדו את חבורו על הסדר, ממתי ומדוע.
שספרי ההלכה הקצרים יחסית, בלי פלפול ומשא ומתן, בלי ציון מקורות, נועדו רק לרבנים
הערה, לא חשבתי על זה,
אבל, כך לכאו' משמע מדבריו, וגם אם לא, אולי לת"ח באמת היה עדיף שלא ילמדו טור על הסדר? רק אולי ...
הנהיה כדבר הזה או הנשמע כמוהו ?
אא"כ כוונתך שלמדו את סוגיות הש"ס על סדר הטור.
הרי וודאי לפני הטור לא למדו על סדר הטור, וגם לא בשנים הראשונות להופעתו כבוד בעולם התורה,
אז מתי זה התחיל?
כוונתי שילמדו הלכות שבת על סדר מסכת שבת והתוס' יעזור לנו לאסוף נתונים משאר הש"ס, ושא"ר, ואח"כ נפתח טוב"י ונמשיך.
ובהלכות שאין הרבה גמרא (בשר וחלב לדוגמא), אז מחוסר ברירה (כביכול) הטור יושיע אותנו, (והיה אפשר ללמוד גם רמב"ם, אבל כבר נהוג עלמא)
 
הרי וודאי לפני הטור לא למדו על סדר הטור, וגם לא בשנים הראשונות להופעתו כבוד בעולם התורה,
אז מתי זה התחיל?
כוונתי שילמדו הלכות שבת על סדר מסכת שבת והתוס' יעזור לנו לאסוף נתונים משאר הש"ס, ושא"ר, ואח"כ נפתח טוב"י ונמשיך.
ובהלכות שאין הרבה גמרא (בשר וחלב לדוגמא), אז מחוסר ברירה (כביכול) הטור יושיע אותנו, (והיה אפשר ללמוד גם רמב"ם, אבל כבר נהוג עלמא)
או קיי, רק רציתי להבין האם אתה סבור שהפסיקו ללמוד גמ' ועברו ללמוד טור, מדבריך אני מבין שלא זו היתה כוונתך.
 
ראשי תחתית