הרמב״ן שואל כיצד כל החיות נכנסו בתיבה שברור שלא הספיקה ואומר שהיה נס
אם כך אז למה לעשות תיבה כזו גדולה ומתרץ כדי שיהיה להם זמן לשוב בתשובה
אולי גם כך זה כדי שיהיה להם זמן לשוב בתשובה
איתא בנדרים טו. שבועה שלא אישן שלשה ימים מלקין אותו וישן לאלתר, ומשמע שאדם אינו יכול שלא לישן כלל.
ולכאו' סותר את הגמ' שהביא מר שלא ראו שינה, ויש להניח שאין הכוונה לא ראו שינה כלל וכלל, אלא ששינה הייתה נטרדת מהם.
אבל סו"ס היו ודאי ישנים זמן מה.
גם השאלה וגם התירוץ של כבודו נמצאים בגמ' סוכה דף נ"ג:
"אמר רבי יהושע בן חנניה: כשהיינו שמחים שמחת בית השואבה לא ראינו שינה בעינינו. כיצד? שעה ראשונה - תמיד של שחר, משם - לתפלה, משם - לקרבן מוסף, משם - לתפלת המוספין, משם - לבית המדרש, משם - לאכילה ושתיה, משם - לתפלת המנחה, משם לתמיד של בין הערבים, מכאן ואילך - לשמחת בית השואבה. איני? והאמר רבי יוחנן: שבועה שלא אישן שלשה ימים - מלקין אותו וישן לאלתר! - אלא הכי קאמר: לא טעמנו טעם שינה, דהוו מנמנמי אכתפא דהדדי".
ראיתי שר' שאול אלתר שליטא תירץ
שהוצרכו לעשות מדור לאנשים כדי שיזכרו שיש להם מקום בפני עצמם
שהקביעות שלו אינה עם בהמות
שיזכור שאינו בהמה ולא יתנהג כמוהם אלא הוא אדם עם מקום נפרד לעצמו.