לספרדים אין לומר ביו"ט שחל בשבת או"א רצה נא במנוחתנו!

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
וכן נוהגים באשכנז לומר ישמחו במלכותך

ובמחזור כאן רואים שאמרו גם רצה במנוחתינו במוסף (זה המנהג שהזכיר הלבוש) 1745259942038.png
 
לסיכום, יש לנו מנהג של לפחות 4 עדות (ארם צובה, מרוקו קדום, אשכנז, רומא) להוסיף רצה במנוחתינו או ישמחו במלכותך, או שניהם גם יחד.
מול זה יש לנו מנהג ספרד, שאמנם לא הזכירו אחת מההוספות הללו, אבל לא שמענו שיש קפידא בדבר למנהגם. ואפושי פלוגתא לא מפשינן.
 
וכן נוהגים באשכנז לומר ישמחו במלכותך
זהו מנהג מאוחר.
המנהג המקורי גם באשכנז לא לומר, וכפי שהוא במחזור הדרת קדש שנ"ט [ולמעלה בקודש]
1745323387989.png
מעניין שבמחזור רומא יש 'ישמחו במלכותך' בתפילת מוסף, למרות ש'רצה במנוחתינו' אין שם.
ועכ"פ שמענו שגם בני רומא לא הקפידו שהתפילה תהיה על "טהרת נוסח החג".
מה זה קשור לרצה נא במנוחתנו? הם סברו שבמוסף צריך לומר את כל הנ"ל.
באותה תפלה הם לא הזכירו רצה נא במנוחתנו.

לסיכום, יש לנו מנהג של לפחות 4 עדות (ארם צובה, מרוקו קדום, אשכנז, רומא) להוסיף רצה במנוחתינו או ישמחו במלכותך, או שניהם גם יחד.
אין 4 עדות אלא ב' עדות.
מול זה יש לנו מנהג ספרד
וצרפת, ופרובנס, וקטלוניא, וגאוני בבל והרמב"ם ועוד.
ואפושי פלוגתא לא מפשינן
אוסופי בכדי לא מוספינן
 
זהו מנהג מאוחר.
המנהג המקורי גם באשכנז לא לומר, וכפי שהוא במחזור הדרת קדש שנ"ט [ולמעלה בקודש]
ישמחו במלכותך הם אומרים גם בשבת רגילה רק במוסף. הצילום שהבאת כנראה מתפילה אחרת.
הנה צילום מאותו מחזור עצמו במוסף, גם ישמחו במלכותך וגם רצה במנוחתינו
1745327001132.png

מה זה קשור לרצה נא במנוחתנו? הם סברו שבמוסף צריך לומר את כל הנ"ל.
כי זה נוסח מובהק של שבת ואינו מסדר התפלה של יו"ט. ואעפ"כ לא ראו כל חסרון להוסיפו בתפילה של יו"ט.
באותה תפלה הם לא הזכירו רצה נא במנוחתנו.
במוסף כנראה שכן. (אם כי לא ברור למה בשאר תפילות לא, וכפי שנתקשה הלבוש והורה לומר בכל התפלות)
אין 4 עדות אלא ב' עדות.
4 עדות שלא הקפידו שלא להוסיף הוספות של שבת.
וצרפת, ופרובנס, וקטלוניא,
דומני שזהו נוסח תפילה אחד, או עכ"פ התפצלות של נוסח אחד. עכ"פ אין נפק"מ כ"כ בזה כל זמן שלא שמענו שיש בכך קפידא לשיטתם.
וגאוני בבל והרמב"ם ועוד.
הרמב"ם ועוד גם לא הזכירו שבת סמוך לחתימה. אז לדעתו יש קפידא בכך שלא להזכירו?
 
במוסף כנראה שכן.
אז כנראה שיש הבדל בין מוסף לשאר התפלות.
4 עדות שלא הקפידו שלא להוסיף הוספות של שבת.
מי שהוסיף במוסף - אין ללמוד ממנו לשאר התפלות. זהו דין במוסף.
עכ"פ אין נפק"מ כ"כ בזה כל זמן שלא שמענו שיש בכך קפידא לשיטתם.
לא צריך קפידא כדי שלא להוסיף.
אדרבה לא צריך להוסיף כל עוד לא שמענו 'מהקדמונים' שצריך להוסיף.
הרמב"ם ועוד גם לא הזכירו שבת סמוך לחתימה. אז לדעתו יש קפידא בכך שלא להזכירו?
הרמב"ם גם לא הזכיר שבת ביעלה ויבוא בתפלת שבת וחג כך שודאי אין ללמוד ממנו
 
הרמב"ם גם לא הזכיר שבת ביעלה ויבוא בתפלת שבת וחג כך שודאי אין ללמוד ממנו
לא הבנתי. אתה הרי מחזק את דברי. (אבל הדוגמא לא טובה כי גם האשכנזים לא מזכירים ביעלה ויבא. ויתכן שכך ס"ל לרמב"ם).
 
כמו שמוסיפים "חוס ורחם עלינו" או "קיוינו וציפינו" כיון שאין קפידא בדבר
לא מוסיפים.
'חוס' מופיע כבר בחלק מהקדמונים.
לא הבנתי. אתה הרי מחזק את דברי.
הכונה היא שלדידן אין ללמוד מדברי הרמב"ם.
בכל אופן. כיון שבסידורי ספרד ועוד נוסחאות לא הוסיפו, וגדולי עולם כהב"י ועוד התפללו בהם ולא הורו להוסיף - אין לנו להוסיף דבר מדעתנו.
 
הכונה היא שלדידן אין ללמוד מדברי הרמב"ם.
ניתן אבל ללמוד מהמנהג שאין ללמוד מדברי הרמב"ם שיש קפידא בכל מה שלא הזכיר.
בכל אופן. כיון שבסידורי ספרד ועוד נוסחאות לא הוסיפו, וגדולי עולם כהב"י ועוד התפללו בהם ולא הורו להוסיף - אין לנו להוסיף דבר מדעתנו.
הנידון הוא כמובן אחרי שכבר הורגלו בכך, אם יש איזה סרך של ענין לשנות מן הרגילות, ולומר שהנוסח המשמיט מובחר יותר.
הבית יוסף כנראה גם לא הוסיף בתפילה הרבה הרבה מילים שאנחנו כן אומרים.
 
הנידון הוא כמובן אחרי שכבר הורגלו בכך, אם יש איזה סרך של ענין לשנות מן הרגילות, ולומר שהנוסח המשמיט מובחר יותר
אם יש איזה צד שההוספה במקום זה יש בה גריעותא וכפי שהסביר בעל המאמר - אף אם יש ספק קל, עדיף לחזור למנהג הקדום והבטוח.
 
אם יש איזה צד שההוספה במקום זה יש בה גריעותא וכפי שהסביר בעל המאמר - אף אם יש ספק קל, עדיף לחור למנהג הקדום והבטוח.
רק שהוא לא הביא על זה ראיה חוץ מסברא, ומסברא יש מקום להבין אחרת.
בפרט שיש לנו מנהג של כמה עדות שונות שמקיים מנהג זה. [החילוק בין מוסף לשאר תפילות לא הבנתי].
[יש לדון אולי ביום כיפור יש צד גריעותא. אבל הקשו על סברא הנ"ל מברכת מעין שבע שכולם מזכירים שם רצה במנוחתינו].
 
מעניין לציין דברי הב"י באחד מתירוציו על לשון הטור
בית יוסף אורח חיים סימן תצ
ואפשר שרבינו לא היה מפרש מסיים בשל שבת כדפירש רש"י דאחתימה קאי אלא היינו לומר שאחר שהזכיר קדושת היום חוזר ומזכיר של שבת כגון ישמחו במלכותך וכו' ולא איירי תנא קמא לענין חתימה והא דאמר רבי אף חותם בה מקדש השבת וישראל והזמנים היינו כשם שמזכיר ענין שבת וענין קדושת היום בברכה זו כך צריך לחתום בשניהם.
 
ראשי תחתית