זהו מנהג מאוחר.וכן נוהגים באשכנז לומר ישמחו במלכותך
מה זה קשור לרצה נא במנוחתנו? הם סברו שבמוסף צריך לומר את כל הנ"ל.מעניין שבמחזור רומא יש 'ישמחו במלכותך' בתפילת מוסף, למרות ש'רצה במנוחתינו' אין שם.
ועכ"פ שמענו שגם בני רומא לא הקפידו שהתפילה תהיה על "טהרת נוסח החג".
אין 4 עדות אלא ב' עדות.לסיכום, יש לנו מנהג של לפחות 4 עדות (ארם צובה, מרוקו קדום, אשכנז, רומא) להוסיף רצה במנוחתינו או ישמחו במלכותך, או שניהם גם יחד.
וצרפת, ופרובנס, וקטלוניא, וגאוני בבל והרמב"ם ועוד.מול זה יש לנו מנהג ספרד
אוסופי בכדי לא מוספינןואפושי פלוגתא לא מפשינן
ישמחו במלכותך הם אומרים גם בשבת רגילה רק במוסף. הצילום שהבאת כנראה מתפילה אחרת.זהו מנהג מאוחר.
המנהג המקורי גם באשכנז לא לומר, וכפי שהוא במחזור הדרת קדש שנ"ט [ולמעלה בקודש]
כי זה נוסח מובהק של שבת ואינו מסדר התפלה של יו"ט. ואעפ"כ לא ראו כל חסרון להוסיפו בתפילה של יו"ט.מה זה קשור לרצה נא במנוחתנו? הם סברו שבמוסף צריך לומר את כל הנ"ל.
במוסף כנראה שכן. (אם כי לא ברור למה בשאר תפילות לא, וכפי שנתקשה הלבוש והורה לומר בכל התפלות)באותה תפלה הם לא הזכירו רצה נא במנוחתנו.
4 עדות שלא הקפידו שלא להוסיף הוספות של שבת.אין 4 עדות אלא ב' עדות.
דומני שזהו נוסח תפילה אחד, או עכ"פ התפצלות של נוסח אחד. עכ"פ אין נפק"מ כ"כ בזה כל זמן שלא שמענו שיש בכך קפידא לשיטתם.וצרפת, ופרובנס, וקטלוניא,
הרמב"ם ועוד גם לא הזכירו שבת סמוך לחתימה. אז לדעתו יש קפידא בכך שלא להזכירו?וגאוני בבל והרמב"ם ועוד.
אז כנראה שיש הבדל בין מוסף לשאר התפלות.במוסף כנראה שכן.
מי שהוסיף במוסף - אין ללמוד ממנו לשאר התפלות. זהו דין במוסף.4 עדות שלא הקפידו שלא להוסיף הוספות של שבת.
לא צריך קפידא כדי שלא להוסיף.עכ"פ אין נפק"מ כ"כ בזה כל זמן שלא שמענו שיש בכך קפידא לשיטתם.
הרמב"ם גם לא הזכיר שבת ביעלה ויבוא בתפלת שבת וחג כך שודאי אין ללמוד ממנוהרמב"ם ועוד גם לא הזכירו שבת סמוך לחתימה. אז לדעתו יש קפידא בכך שלא להזכירו?
כמו שמוסיפים "חוס ורחם עלינו" או "קיוינו וציפינו" כיון שאין קפידא בדבר. ואכמ"ל.לא צריך קפידא כדי שלא להוסיף.
אדרבה לא צריך להוסיף כל עוד לא שמענו 'מהקדמונים' שצריך להוסיף.
לא הבנתי. אתה הרי מחזק את דברי. (אבל הדוגמא לא טובה כי גם האשכנזים לא מזכירים ביעלה ויבא. ויתכן שכך ס"ל לרמב"ם).הרמב"ם גם לא הזכיר שבת ביעלה ויבוא בתפלת שבת וחג כך שודאי אין ללמוד ממנו
לא מוסיפים.כמו שמוסיפים "חוס ורחם עלינו" או "קיוינו וציפינו" כיון שאין קפידא בדבר
הכונה היא שלדידן אין ללמוד מדברי הרמב"ם.לא הבנתי. אתה הרי מחזק את דברי.
ניתן אבל ללמוד מהמנהג שאין ללמוד מדברי הרמב"ם שיש קפידא בכל מה שלא הזכיר.הכונה היא שלדידן אין ללמוד מדברי הרמב"ם.
הנידון הוא כמובן אחרי שכבר הורגלו בכך, אם יש איזה סרך של ענין לשנות מן הרגילות, ולומר שהנוסח המשמיט מובחר יותר.בכל אופן. כיון שבסידורי ספרד ועוד נוסחאות לא הוסיפו, וגדולי עולם כהב"י ועוד התפללו בהם ולא הורו להוסיף - אין לנו להוסיף דבר מדעתנו.
אם יש איזה צד שההוספה במקום זה יש בה גריעותא וכפי שהסביר בעל המאמר - אף אם יש ספק קל, עדיף לחזור למנהג הקדום והבטוח.הנידון הוא כמובן אחרי שכבר הורגלו בכך, אם יש איזה סרך של ענין לשנות מן הרגילות, ולומר שהנוסח המשמיט מובחר יותר
רק שהוא לא הביא על זה ראיה חוץ מסברא, ומסברא יש מקום להבין אחרת.אם יש איזה צד שההוספה במקום זה יש בה גריעותא וכפי שהסביר בעל המאמר - אף אם יש ספק קל, עדיף לחור למנהג הקדום והבטוח.
וכיון שיש לומר כך וכך - נשאר במנהג הקדום ולא נשנה.רק שהוא לא הביא על זה ראיה חוץ מסברא, ומסברא יש מקום להבין אחרת.
או שנישאר על מה שנוהגים ישראל ועל מה שכתוב ברוב ככל הסידורים בני זמננו, ולא נשנה.וכיון שיש לומר כך וכך - נשאר במנהג הקדום ולא נשנה.
תמוה עד מאודאו שנישאר על מה שנוהגים ישראל ועל מה שכתוב ברוב ככל הסידורים בני זמננו, ולא נשנה.