לעשות מלאכתו, מה אכפת לן שעלה לעשות מלאכתו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברך

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
126
על הפסוק וַֽיְהִי֙ כְּהַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיָּבֹ֥א הַבַּ֖יְתָה לַעֲשׂ֣וֹת מְלַאכְתּ֑וֹ וְאֵ֨ין אִ֜ישׁ מֵאַנְשֵׁ֥י הַבַּ֛יִת שָׁ֖ם בַּבָּֽיִת׃ (לט יא) מבאר רש"י לחד מאן דאמר מלאכתו ממש. ויש לעיין: מה אכפת לן שעלה למלאכתו, ואם עלה לדבר אחר???
וביותר שבתרגום מבאר שעלה לעשות חשבונות "למבדק בכתבי חושבניה", מה אכפת לנו מזה לשם מה עלה???
 
על הפסוק וַֽיְהִי֙ כְּהַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיָּבֹ֥א הַבַּ֖יְתָה לַעֲשׂ֣וֹת מְלַאכְתּ֑וֹ וְאֵ֨ין אִ֜ישׁ מֵאַנְשֵׁ֥י הַבַּ֛יִת שָׁ֖ם בַּבָּֽיִת׃ (לט יא) מבאר רש"י לחד מאן דאמר מלאכתו ממש. ויש לעיין: מה אכפת לן שעלה למלאכתו, ואם עלה לדבר אחר???
וביותר שבתרגום מבאר שעלה לעשות חשבונות "למבדק בכתבי חושבניה", מה אכפת לנו מזה לשם מה עלה???
דלא נימא שעלה לשם עניינים אחרים, וכגון מעניני אשת פוטיפר.
עוד אפ"ל, בכדי לומר שלא הכניס עצמו לנסיון סתם, והוי כליכא דרכא אחרינא, דמוכרח היה כן.
 
מה שביאר הרב "חיי עולם" שלא נימא לעניינים אחרים עלה, אין זה מיישב את התרגום שפירש לבדוק חשבונות, די בדברי רש"י למלאכתו ממש, דהיינו לסתם מלאכה שעימו בבית.
אך התי' השני שהבאתי מיישב גם דברי התרגום
עוד אפ"ל, בכדי לומר שלא הכניס עצמו לנסיון סתם, והוי כליכא דרכא אחרינא, דמוכרח היה כן.
 
אך התי' השני שהבאתי מיישב גם דברי התרגום
האמת שלא כ"כ הבנתי את התי' השני.
ושמא כוונתו שלא נימא שאיכא דרכא אחרינא, וחטא במה שנכנס, לכן אמר שתמיד רגיל להגיע לעשות חשבונותיו, ולא העלה על דעתו שהיא לבד בבית, וניסתה להחיטאו.
ובא לומר שזה כליכא דרכא אחרינא, שדרכו תמיד לילך שם.
 
האמת שלא כ"כ הבנתי את התי' השני.
ושמא כוונתו שלא נימא שאיכא דרכא אחרינא, וחטא במה שנכנס, לכן אמר שתמיד רגיל להגיע לעשות חשבונותיו, ולא העלה על דעתו שהיא לבד בבית, וניסתה להחיטאו.
ובא לומר שזה כליכא דרכא אחרינא, שדרכו תמיד לילך שם.
אכן זו כוונתי.
 
ראשי תחתית