לימוד התיקון נגד סדרי הישיבה

הצטרף
31/12/24
הודעות
361
הורגלתי להאמין בראשי הישיבות שלמדתי בהם שהם יודעים מה הם עושים, ובודאי יש להם הרבה יותר חכמה ופקחות ממני, והם יודעים היטב את כל הציטוטים שהובאו לעיל, ולמרות זאת יש להם שיקולים מכריעים אחרים כנגד.

בדיוק ראיתי איזה אמרה יפה מהגר"ד אברהם שליט"א, ואמרתי להביאה לכאן באשר יש בה תמרור אזהרה לכל מי שמנסה לחנך את הראש ישיבה שלו.
במהלך השיחה שהתמקדה בהכנות לקראת חג השבועות חג מתן תורה, התמקד ראש הישיבה על חשיבות שמירת סדרי הישיבה "נער הייתי ועוד מעט זקנתי ולא ראיתי בחור שהלך נגד סדרי הישיבה והצליח". "גם בסדר ליל שבועות" ציין ראש הישיבה "צריך לקיים את סדרי הלימוד בישיבה", והוסיף "הבחורים שמתחת לגמרא מציץ להם ספר התיקון לליל שבועות, הם אותם בחורים שאם היו לומדים בישיבה תיקון אז הם היו מחביאים גמרא".
https://mizrach.co.il/21383/

וברור לי שגם בזה [כמו לענין גיל השידוכים, ועדים בנושא שמירת העיניים וכד'] יהיו כאלו שיזעקו "כיצד לא נותנים בישיבות ללמוד את התיקון? הרי זה עיקר התיקון בלילה. והרי כל גדולי ישראל כתבו שצריך ללמוד את התיקון גם בישיבות". ואולי גם יעשו סקר מה רוב הבחורים רוצים ללמוד בלילה הזה וכו' וכו'.
 
הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י שליט''א אודה לך מאד, אם תעלה לכאן תשובת הגרצ''פ בהר צבי (נדמה לי, אם לא במקראי קדש, חזיתיה לפני כחמש עשרה שנה) בענין התיקון, דמוכיח דלכה''פ חלק גדול מהלילה נכון יותר ללמוד בעיון מהזוהר עצמו.
 
אני רק לא הבנתי דבר אחד,

למדתי בישיבה ליטאית חשובה,

בשנותיי הצעירות למדתי גמרא כמו כולם,

כשהגעתי לקיבוץ, נחה עלי הרוח והחילותי לומר את התיקון,

ובאמת פתאום שמתי לב שרבים מחבריי הספרדים בישיבה קוראים את התיקון.

ואני תמה,

האם רק בישיבות הספרדיות עושים מזה 'עסק'?!

בישיבה בה למדתי, אף אחד לא העיר\האיר\שם לב בכלל למה אני עושה,

אבל לפי איך שזה נראה, דווקא בצד שלנו זה נושא, אם לומר את התיקון או ללמוד גמרא,

ושהישיבה קובעת ש'סדרי הישיבה' הם ללמוד כך או אחרת.

ואני תוהה,

למה לא לתת לבחור לעשות כפי ראות עיניו?!

וכי לא יותר נכון לומר לבחור: תלמד מה שאיתו אתה בטוח תנצל את הזמן,

גמרא או תיקון, משנה ברורה או קבלה,

העיקר ללמוד בלי הפסק,

האם לדעתכם זה לא יותר ראוי?!
 
...

ואני תמה,

האם רק בישיבות הספרדיות עושים מזה 'עסק'?!

...

ואני תוהה,

למה לא לתת לבחור לעשות כפי ראות עיניו?!

וכי לא יותר נכון לומר לבחור: תלמד מה שאיתו אתה בטוח תנצל את הזמן,

גמרא או תיקון, משנה ברורה או קבלה,

העיקר ללמוד בלי הפסק,

האם לדעתכם זה לא יותר ראוי?!

ה"בעייה" בקריאת התיקון בישיבה ספרדית נובעת בדיוק מאותו מקור שבישיבה ליטאית לא עושים ממנה עסק.
ואסביר; הבעייה היא א' בצביון הישיבה. ב' בתפיסת עולם של הבחור.
ישיבה ליטאית לעולם לא תהפוך לישיבת מקובלים, העיון לא יפסיד את מקומו לטובת תהלים, גירסת משניות, קריאת זהר, ו"לימוד" הלכה.
כך שאין חשש שאם אחד יקרא ועוד אחד יקרא, מחר כולם יסגרו את הגמרות, ובישיבה ספרדית קצת כן.
וה"ה בתפיסת עולמו של הבחור עצמו, בחור ליטאי פחות אמור להיתפס לקריאת מעמדות וזהר ותיקונים, ולכן ראשי הישיבה לא רואים בזה נזק אם מישהו רוצה לקרא תיקון, - פשוט אין עירנות למצב, לכן לא עושים מזה עסק. אבל בישיבה ספרדית הראש ישיבה מכיר את "הסחורה" שלו, ולכן הוא יותר נזהר. בישיבה ספרדית יש יותר ענין להחדיר את העיון, את העמל והיגיעה בתורה, ולהרחיק את התיקונים והתפילות וכו', ולכן עושים מזה עסק.
 
ה"בעייה" בקריאת התיקון בישיבה ספרדית נובעת בדיוק מאותו מקור שבישיבה ליטאית לא עושים ממנה עסק.
ואסביר; הבעייה היא א' בצביון הישיבה. ב' בתפיסת עולם של הבחור.
ישיבה ליטאית לעולם לא תהפוך לישיבת מקובלים, העיון לא יפסיד את מקומו לטובת תהלים, גירסת משניות, קריאת זהר, ו"לימוד" הלכה.
כך שאין חשש שאם אחד יקרא ועוד אחד יקרא, מחר כולם יסגרו את הגמרות, ובישיבה ספרדית קצת כן.
וה"ה בתפיסת עולמו של הבחור עצמו, בחור ליטאי פחות אמור להיתפס לקריאת מעמדות וזהר ותיקונים, ולכן ראשי הישיבה לא רואים בזה נזק אם מישהו רוצה לקרא תיקון, - פשוט אין עירנות למצב, לכן לא עושים מזה עסק. אבל בישיבה ספרדית הראש ישיבה מכיר את "הסחורה" שלו, ולכן הוא יותר נזהר. בישיבה ספרדית יש יותר ענין להחדיר את העיון, את העמל והיגיעה בתורה, ולהרחיק את התיקונים והתפילות וכו', ולכן עושים מזה עסק.

במחילה, אבל אתה ניגש מתוך זלזול עמוק בבני הישיבות הספרדיות.

זה מזכיר לי, שפעם פגשתי בחור שלמד בישיבה ספרדית מסויימת ועבר ממנה, ושאלתי אותו למה עזב, והיה לו מלא תשובות,

אחת מהם הוא סיפר לי שעל כל דבר מעירים לו, למשל, הוא היה נוהג ללכת למקווה ביום שישי, והרה"י ראה אותו פע"א והעיר לו שזה לא ראוי ולא צריך וכו', ומדובר על אחד מרה"י המפורסמים בוגר ישיבות ליטאיות מובהקות...

ושוב פעם אני תמה, בישיבה בה למדתי, היו רבים שהולכים למקוה ביום שישי, אף אחד לא ניסה לשכנע אותם לא ללכת, והם גם לא שכנעו אותי ללכת, זה פשוט לא היה נושא. והם לא הפכו להיות מקובלים...

כמו שלבחורים, ספרדים ואשכנזים, בישיבות הליטאיות - אין חשש שהם יהפכו להיות מקובלים, וכפי שאכן המציאות היא כזו,

כך צריך להיות אצלנו, בישיבות הספרדיות, כי זו האמת, הם לא יהפכו להיות 'מקובלים', מקריאת תיקון וכיו"ב.

אני חושב שהעסק שעושים מזה - זה בדיוק מה שגורם לבחורים 'להגן' על התיקון [או על המקווה במקרה הנ"ל].... ולהפוך להיות למקובלים בהכרח... [דרך אגב, היום הבחור הנ"ל לא הולך למקווה...]

הכלל, אם זה לא יהיה העניין, אז לבחור לא יהיה עניין להוכיח את עצמו בכגון דא. ודו"ק.
 
הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י שליט''א אודה לך מאד, אם תעלה לכאן תשובת הגרצ''פ בהר צבי (נדמה לי, אם לא במקראי קדש, חזיתיה לפני כחמש עשרה שנה) בענין התיקון, דמוכיח דלכה''פ חלק גדול מהלילה נכון יותר ללמוד בעיון מהזוהר עצמו.
שם דייק מלשון הזוה"ק פר' אמור "למלעי באורייתא ולאתחברא בה"
 

קבצים מצורפים

יהיו כאלו שיזעקו "כיצד לא נותנים בישיבות ללמוד את התיקון? הרי זה עיקר התיקון בלילה.
דעתי העניה שאותם אלו צודקים מצד א' וטועים מצד א'
הם צודקים שזהו עיקר התיקון בלילה, וכבר כתב מרן הגחיד"א בזה -
1748480484303.png

אבל הטעות שלהם הוא מצד אחר, כי התפקיד של בחור בישיבה זה הרבה יותר מ"רק" לימוד התורה
תכלית מטרת הבחור הנמצא בישיבה, הוא עבור לבנות יסוד קיים לבנין עתידו הרוחני, ועיקר העיקרים הוא העלייה בלימוד התורה
[וידוע לפרש מה שאומרים "כן יכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים" - שקודם החופה אין לעסוק במעש"ט ורק בתורה]
ואחד מעיקרי העיקרים בגדילתו של בחור בישיבה הוא השעבוד לסדרי הישיבה
וגם אם באיזה פרט בעצם עדיף לו לנהוג בצורה אחרת, מ"מ הנזק גדול על השכר
וממילא, מי שנמצא בישיבה שמשום מה נוהגים שם לישון בליל שבועות, עדיף לו להתאים את עצמו למנהג הישיבה
וכ"ש אם המנהג הוא "רק" לא לללמוד את התיקון, שכך יש לו לנהוג וכהוראת כל גדולי ישראל הנ"ל
[אמנם, האמת הוא שגם בחור בישיבה יוכל ללמוד את החלק העיקרי של התיקון, דהיינו התנ"ך וקצת מדרש וזוהר, וכמ"ש החיד"א הנ"ל, ובפרט בישיבות שנוהגים להאריך בסעודת החג, שלכאו' אין צורך שימתין לסיום הסעודה כדי להתחיל את התיקון]
 
שם דייק מלשון הזוה"ק פר' אמור "למלעי באורייתא ולאתחברא בה"
יישר כח גדול!
נ.ב. נ''ל שבהערה מספר 6 מהגאון ר' יוסף כהן אביו של הגר''ד כהן יש הרחבה בענין דעת הזוהר. הוא תמיד מרחיב דעת חמיו. זה בעמוד אחרי זה. יש''כ גדול.
 
ה"בעייה" בקריאת התיקון בישיבה ספרדית נובעת בדיוק מאותו מקור שבישיבה ליטאית לא עושים ממנה עסק.
ואסביר; הבעייה היא א' בצביון הישיבה. ב' בתפיסת עולם של הבחור.
ישיבה ליטאית לעולם לא תהפוך לישיבת מקובלים, העיון לא יפסיד את מקומו לטובת תהלים, גירסת משניות, קריאת זהר, ו"לימוד" הלכה.
כך שאין חשש שאם אחד יקרא ועוד אחד יקרא, מחר כולם יסגרו את הגמרות, ובישיבה ספרדית קצת כן.
וה"ה בתפיסת עולמו של הבחור עצמו, בחור ליטאי פחות אמור להיתפס לקריאת מעמדות וזהר ותיקונים, ולכן ראשי הישיבה לא רואים בזה נזק אם מישהו רוצה לקרא תיקון, - פשוט אין עירנות למצב, לכן לא עושים מזה עסק. אבל בישיבה ספרדית הראש ישיבה מכיר את "הסחורה" שלו, ולכן הוא יותר נזהר. בישיבה ספרדית יש יותר ענין להחדיר את העיון, את העמל והיגיעה בתורה, ולהרחיק את התיקונים והתפילות וכו', ולכן עושים מזה עסק.
זו בדיוק קטנות המוחין של חלק מראשי הישיבות הספרדיות, שמקטינים את הבחורים, ואת התוצאות הציבור כולו נושא.
הפיתרון הוא "ר ו מ מ ו ת".
 
כך שאין חשש שאם אחד יקרא ועוד אחד יקרא, מחר כולם יסגרו את הגמרות, ובישיבה ספרדית קצת כן

מעולם לא שמעתי חשש כל כך מופרך. אם יקראו תיקון בליל שבועות, יבואו גם מחר לקרוא תהילים ושמו"ת...

כנראה שמימיך לא היית בישיבה ספרדית, או לאידך גיסא היית בישיבה לנוער נושר, ולכן כך אתה מדבר.

אולי גם נבטל את הקרבנות לפני התפילה, ואת המזמורים בקבלת שבת, ובמקום זה נלמד גמרא כדי שלא יתרגלו חלילה לקרוא תהילים או דברים "מיותרים" שאין בהם שטייגען?

מי שרוצה לפרוש מכלל ישראל וללמוד גמרא דוקא בלילה שכולם קוראים תיקון, שיבושם לו. העיקר שילמד ולא יתבטל. אבל אם הוא מסתכל בעין רעה וברוח גבוהה על אלה שלומדים תיקון, כנראה משהו דפוק אצלו.

ראש ישיבה שמסתובב בליל שבועות כמו קאפו ובודק מי מחביא תיקון תחת הגמרא (מה שמזכיר את האנוסים בתקופת האינקויזיציה), אין דרך להגדיר את ההנהגה הזו חוץ מ"גאווה גאווה גאווה". פשוט לא מתאים להוד מעלתו שיקראו בישיבתו "תיקון".


בישיבות רבות יש בחורים שפשוט בורחים מהישיבה לבית כנסת ספרדי פשוט וטוב עם הוד קדומים חופף עליו, ושם הם יושבים עם כל עמך בית ישראל וקוראים את התיקון בשמחה.
 
מי שרוצה לפרוש מכלל ישראל וללמוד גמרא דוקא בלילה שכולם קוראים תיקון, שיבושם לו. העיקר שילמד ולא יתבטל. אבל אם הוא מסתכל בעין רעה וברוח גבוהה על אלה שלומדים תיקון, כנראה משהו דפוק אצלו.

ראש ישיבה שמסתובב בליל שבועות כמו קאפו ובודק מי מחביא תיקון תחת הגמרא (מה שמזכיר את האנוסים בתקופת האינקויזיציה), אין דרך להגדיר את ההנהגה הזו חוץ מ"גאווה גאווה גאווה". פשוט לא מתאים להוד מעלתו שיקראו בישיבתו "תיקון".
הרב @משיב כהלכה אתה לא ראית מה שכמה מחברי הפורום "חידשו" שמותר להעיר רק על גדולי ישראל בענייני הלכה,
אולם על "הנהגה" של ראשי ישיבה נגד גדולי ישראל (ללא שום טעם) ח"ו להעיר...
ומה שנהגו עולם הישיבות זה קבלה מאליהו הנביא שאין לערער עליה, ולכן קיבלנו מאליהו הנביא שחייב לסלק בחור שמתחתן מוקדם ולגרום לו צער בכך שאף אחד לא יבוא לשמח אותו, וקיבלנו ש"תיקון" זה מנהג של בעלי בתים ואפשר לבוא מזה לידי נשירה ח"ו...
 
במחילה, אבל אתה ניגש מתוך זלזול עמוק בבני הישיבות הספרדיות.

זה מזכיר לי, שפעם פגשתי בחור שלמד בישיבה ספרדית מסויימת ועבר ממנה, ושאלתי אותו למה עזב, והיה לו מלא תשובות,

אחת מהם הוא סיפר לי שעל כל דבר מעירים לו, למשל, הוא היה נוהג ללכת למקווה ביום שישי, והרה"י ראה אותו פע"א והעיר לו שזה לא ראוי ולא צריך וכו', ומדובר על אחד מרה"י המפורסמים בוגר ישיבות ליטאיות מובהקות...

ושוב פעם אני תמה, בישיבה בה למדתי, היו רבים שהולכים למקוה ביום שישי, אף אחד לא ניסה לשכנע אותם לא ללכת, והם גם לא שכנעו אותי ללכת, זה פשוט לא היה נושא. והם לא הפכו להיות מקובלים...

כמו שלבחורים, ספרדים ואשכנזים, בישיבות הליטאיות - אין חשש שהם יהפכו להיות מקובלים, וכפי שאכן המציאות היא כזו,

כך צריך להיות אצלנו, בישיבות הספרדיות, כי זו האמת, הם לא יהפכו להיות 'מקובלים', מקריאת תיקון וכיו"ב.

אני חושב שהעסק שעושים מזה - זה בדיוק מה שגורם לבחורים 'להגן' על התיקון [או על המקווה במקרה הנ"ל].... ולהפוך להיות למקובלים בהכרח... [דרך אגב, היום הבחור הנ"ל לא הולך למקווה...]

הכלל, אם זה לא יהיה העניין, אז לבחור לא יהיה עניין להוכיח את עצמו בכגון דא. ודו"ק.


אתה מדבר מתוך רגש ספרדי, ובעיניך (כך להבנתי) כל מילת ביקורת על ספרדים או ספרדיות נובע מזלזול פנימי - כך שלעולם לא אוכל להשיב לך ויהי לך אשר לך.

אבל את המציאות לא תוכל לשנות, הספרדים נמשכים לזה יותר (ואני מתכוין לבחורים שיש להם ירא"ש, ואל תביא לי ראייה מכישרוניים שיותר אוהבים כדורגל מלקרא שמו"ת), כך היה בודאי בעבר, ובבית זה מה שהיו רואים, וזה מה שהניע את הישיבות בעבר לפעול כך.

למה כיום אין שינוי, כי גם היום סוברים אלו שממשיכים כך שהבעייה קיימת תרצה או לא תרצה. אתה רשאי לפתוח ישיבה ולהתיר לבחורים לקרא תיקון. אך אם שאלת שאלה למה הם לא נותנים, אז הרי לך התשובה. זה שאתה לא מסכים אינו אומר שזו לא התשובה.

והחבר היקר שלך שקיבל הערות על כל שטות, הייתי משיב לך בדיוק ברוח הדברים, אך איני רואה טעם לעשות זאת ובפרט שאיני מכירו ולא את הישיבה, ואיני יודע מה הוא שידר שם, או מה תפיסת העולם של ראשי הישיבה שם על הספרדיים.

זה שלך לא העירו, כבר מפריך את כל מה שכתבת אודות החבר שלך שכן העירו לו...
(אא"כ למדת בישיבה ספרדית אידיאלית, ואז אין ראייה ממה שלא העירו לך).

הכותב: הוא בוגר ישיבות ספרדיות, קורא תיקון בדווקא לשעבר, ומתעסק כיום עם בחורים ספרדים.
זה שאתה לא מכיר, עדיין לא אומר שהבעייה אינה קיימת.

שוב, אתה רשאי שלא להסכים, אבל זו הסיבה המקורית אז, שקיימת גם עתה.
 
מעולם לא שמעתי חשש כל כך מופרך. אם יקראו תיקון בליל שבועות, יבואו גם מחר לקרוא תהילים ושמו"ת...

כנראה שמימיך לא היית בישיבה ספרדית, או לאידך גיסא היית בישיבה לנוער נושר, ולכן כך אתה מדבר.

אולי גם נבטל את הקרבנות לפני התפילה, ואת המזמורים בקבלת שבת, ובמקום זה נלמד גמרא כדי שלא יתרגלו חלילה לקרוא תהילים או דברים "מיותרים" שאין בהם שטייגען?

מי שרוצה לפרוש מכלל ישראל וללמוד גמרא דוקא בלילה שכולם קוראים תיקון, שיבושם לו. העיקר שילמד ולא יתבטל. אבל אם הוא מסתכל בעין רעה וברוח גבוהה על אלה שלומדים תיקון, כנראה משהו דפוק אצלו.

ראש ישיבה שמסתובב בליל שבועות כמו קאפו ובודק מי מחביא תיקון תחת הגמרא (מה שמזכיר את האנוסים בתקופת האינקויזיציה), אין דרך להגדיר את ההנהגה הזו חוץ מ"גאווה גאווה גאווה". פשוט לא מתאים להוד מעלתו שיקראו בישיבתו "תיקון".


בישיבות רבות יש בחורים שפשוט בורחים מהישיבה לבית כנסת ספרדי פשוט וטוב עם הוד קדומים חופף עליו, ושם הם יושבים עם כל עמך בית ישראל וקוראים את התיקון בשמחה.

איני רואה טעם להשיב, רק אעיר שהסרטון שהעלית כלל לא קשור לנידון,
אבל מאחר שהוא תוקף ראשי מוסדות אז מבחינתך זה כן קשור.
ובקיצור אתה אכול שנאה לראשי הישיבות (איך קראת להם ק א פ ו),
כך שאתה לא בא לדבר עניינית ולנסות להבין מה עומד מאחורי הצעד, שאתה בהחלט רשאי להעביר עליו ביקורת,
אלא אתה בא להוציא תסכול פנימי - נו, שיהיה.
 
אתה מדבר מתוך רגש ספרדי, ובעיניך (כך להבנתי) כל מילת ביקורת על ספרדים או ספרדיות נובע מזלזול פנימי - כך שלעולם לא אוכל להשיב לך ויהי לך אשר לך.

אבל את המציאות לא תוכל לשנות, הספרדים נמשכים לזה יותר (ואני מתכוין לבחורים שיש להם ירא"ש, ואל תביא לי ראייה מכישרוניים שיותר אוהבים כדורגל מלקרא שמו"ת), כך היה בודאי בעבר, ובבית זה מה שהיו רואים, וזה מה שהניע את הישיבות בעבר לפעול כך.

למה כיום אין שינוי, כי גם היום סוברים אלו שממשיכים כך שהבעייה קיימת תרצה או לא תרצה. אתה רשאי לפתוח ישיבה ולהתיר לבחורים לקרא תיקון. אך אם שאלת שאלה למה הם לא נותנים, אז הרי לך התשובה. זה שאתה לא מסכים אינו אומר שזו לא התשובה.

והחבר היקר שלך שקיבל הערות על כל שטות, הייתי משיב לך בדיוק ברוח הדברים, אך איני רואה טעם לעשות זאת ובפרט שאיני מכירו ולא את הישיבה, ואיני יודע מה הוא שידר שם, או מה תפיסת העולם של ראשי הישיבה שם על הספרדיים.

זה שלך לא העירו, כבר מפריך את כל מה שכתבת אודות החבר שלך שכן העירו לו...
(אא"כ למדת בישיבה ספרדית אידיאלית, ואז אין ראייה ממה שלא העירו לך).

הכותב: הוא בוגר ישיבות ספרדיות, קורא תיקון בדווקא לשעבר, ומתעסק כיום עם בחורים ספרדים.
זה שאתה לא מכיר, עדיין לא אומר שהבעייה אינה קיימת.

שוב, אתה רשאי שלא להסכים, אבל זו הסיבה המקורית אז, שקיימת גם עתה.
מחילה הרב @אלישמע אבל זה טענה שאין צורך להגיב עליה.
- מכל מי שאתה מדבר איתו בנושא זה נראה שלא "מייחסים לזה חשיבות" וכאילו זה מנהג של בעלי בתים... ולא בגלל הסיבה שכתבת.
- והבעיה העיקרית שראשי הישיבה בדורנו לוקחים הנהגה מסויימת שהייתה בעבר ומקצינים אותה עד הסוף לדוגמא,

א. בעבר היו לומדים גמ' בעולם הישיבות הליטאי אבל אף פעם לא העירו לבחור שקורא את התיקון, וכן החזו"א הורה לגרח"ק שלמד בישיבת לומז'א שיקרא את התיקון ולא גמ' כחבריו. ובדורנו הקצינו זאת שיש לעבור בין כל ספסלי הישיבה ולסגור מחזורים שלא יראה בית כנסת של בעלי בתים...

ב. בעבר היו נוהגים לאחר את גיל הנישואין (מה שגדולי ישראל בדורנו לא הסכימו לכך) אבל ח"ו שהיו מסלקים בחור שמתחתן מוקדם וגורמים לן צער שאף אחד לא ישתתף בחתונה שלו. ובדורינו הקצינו זאת ממש נגד דעתם המפורשת של גדולי ישראל.

ג. בעבר היו נוהגים "למעט בשיחות על שמירת העיניים" (מה שכיום גדולי ישראל אומרים לעורר על כך בהרבה יותר) וכיום הקצינו זאת והפכו ל"לא דבר בכלל על נושא זה".

- וזה רק חלק קטן שהנהגה שהייתה בעולם הישיבות הליטאי, אע"פ שעכשיו גדולי ישראל אומרים להפך לא רק שלא שומעים להם (כי איך אפשר לערער על "ההנהגה" של עולם הישיבות?) אלא אדרבה מקצינים זאת לצד השני לצערנו.
 
לא אני אכול שנאה, הם אכולי שנאה.

ולא הכללתי את כל ראשי הישיבות ח"ו, אלא דיברתי על אותם המתנהגים כמו קאפו.

מחילה, כשיש סטטוס קיים בישיבות הספרדיות, אז ברור שכל מי שמקים ישיבה בסגנון, רוצה ללכת באותו קו.
יכול להיות שיש ראש ישיבה צעיר וחדש שפועל בחוסר מקצועיות ובחוסר הבנה, אבל הוא בעצם מוּנַע מרבו שמעליו שמדריך אותו,
ובודאי שהוא רוצה שתהיה משמעת בקרב התלמידים, אחרת למה הם באו?
אז מה מפריע לך, למה הוא הולך כמו קאפו, או למה הוא לא מרשה להפר את המשמעת ולקרא תיקון ?
קיצער: אם אתה לא אכול שנאה, אז אתה כן מסוגל להבין למה הסטטוס הוא כזה (אולי לא תסכים אבל בהחלט תבין),
אז מה אתה רוצה, שהם ישנו את הסטטוס ? מזה תשכח כרגע, אתה רשאי לפתוח חדש.
 
מחילה הרב @אלישמע אבל זה טענה שאין צורך להגיב עליה.
- מכל מי שאתה מדבר איתו בנושא זה נראה שלא "מייחסים לזה חשיבות" וכאילו זה מנהג של בעלי בתים... ולא בגלל הסיבה שכתבת.
- והבעיה העיקרית שראשי הישיבה בדורנו לוקחים הנהגה מסויימת שהייתה בעבר ומקצינים אותה עד הסוף לדוגמא,

א. בעבר היו לומדים גמ' בעולם הישיבות הליטאי אבל אף פעם לא העירו לבחור שקורא את התיקון, וכן החזו"א הורה לגרח"ק שלמד בישיבת לומז'א שיקרא את התיקון ולא גמ' כחבריו. ובדורנו הקצינו זאת שיש לעבור בין כל ספסלי הישיבה ולסגור מחזורים שלא יראה בית כנסת של בעלי בתים...

ב. בעבר היו נוהגים לאחר את גיל הנישואין (מה שגדולי ישראל בדורנו לא הסכימו לכך) אבל ח"ו שהיו מסלקים בחור שמתחתן מוקדם וגורמים לן צער שאף אחד לא ישתתף בחתונה שלו. ובדורינו הקצינו זאת ממש נגד דעתם המפורשת של גדולי ישראל.

ג. בעבר היו נוהגים "למעט בשיחות על שמירת העיניים" (מה שכיום גדולי ישראל אומרים לעורר על כך בהרבה יותר) וכיום הקצינו זאת והפכו ל"לא דבר בכלל על נושא זה".

- וזה רק חלק קטן שהנהגה שהייתה בעולם הישיבות הליטאי, אע"פ שעכשיו גדולי ישראל אומרים להפך לא רק שלא שומעים להם (כי איך אפשר לערער על "ההנהגה" של עולם הישיבות?) אלא אדרבה מקצינים זאת לצד השני לצערנו.
אז למה הגבת ?
ולעצם הענין, אותיות ב-ג לא קשורות לנושא, ואם הם קשורות בגלל הסוף "כי איך אפשר לערער על "ההנהגה" של עולם הישיבות?"
אתה בהחלט רשאי לא לשלוח את הבן... או לפתוח לבד.
ולענין שהוא כן קשור אות א, תראה איך שדבריך סותרים את דברי חביריך, אין לי כח לעשות הצלבות תעשה את זה לבד.
אין סנכרון בין הטענות, והמכנה המשותף הוא אחד, להתלונן על ראשי הישיבות השנואים כל כך.
זה לגיטימי במדינה דמוקרטית, רק חבל שאת הילדים שלכם אתם מפקידים בידיים של אנשים רעים וחטאים לה' מאד, שעוברים על כל התורה בשאט נפש, מתוך זלזול ושנאה ליראי ה' האמיתיים. עדיף שישבו בבית וילמדו אצליכם כמו בדור העבר, או תביאו אותם אתכם לכולל.
 
ראשי תחתית