תרומה לעזרא

אם למרן מותר מצה מבושלת מדוע לא יעץ כן.

משנה אחרונה

חבר חדש
הצטרף
17/12/24
הודעות
133
זה קושיא גדולה, למה מרן לא הביא עיצה זו ורק מצה עשירה.
ואולי מזה מוכח דכיון שחל ע"ז שם של מצה א"א להתירה,
ויהיה ראיה להאור לציון והגיר"ש אלישיב שעוגה שנאפתה מקמח מצה אסור לאוכלה
כיון שחל עליה שם מצה.
ואולי כיון שעדיין יש בה טעם מצה כמו ששמעתי אומרים הרבה שהכינו זאת לשבת של ע"פ
והיה בזה טעם מצה.
ואיך שיהיה ד' מרן צ"ע.
 
אבל במבושלת כמדומני לכו''ע שרי, ושוב הדרא קו' לדוכתא, וממילא אין להוכיח כלל מדבר מרן לענין עוגה מקמח מצה, דאף אי ס"ל דאסור מ"מ אמאי לא הביא עצה במצה מבושלת.
 
הגאון רבי גדעון בן משה שליט"א פירסם בקונ' על דיני ערב פסח שחל בשבת (תשפ"ה פ"ח אות ו) שאם מטגנים את המצות עם ביצים, אינו נחשב למבושל, כיון שהביצה היא מקלי הבישול והיא מקדימה להתטגן, והמצה שבתוכה עדיין לא מתחילה להטגן, ובעל כרחו להוציא, כי אחרת הביצה נשרפת, ונמצא שלא הועיל כלום לטיגון המצה, והעיקר חסר מן הספר, וכ"ש אם מרטיב המצות מקודם, ומטגנם עם הביצה, דבכה"ג שהמצה רטובה, הרי שמים דוחים שמן וגרע טפי. ע"כ
 
הגאון רבי גדעון בן משה שליט"א פירסם בקונ' על דיני ערב פסח שחל בשבת (תשפ"ה פ"ח אות ו) שאם מטגנים את המצות עם ביצים, אינו נחשב למבושל, כיון שהביצה היא מקלי הבישול והיא מקדימה להתטגן, והמצה שבתוכה עדיין לא מתחילה להטגן, ובעל כרחו להוציא, כי אחרת הביצה נשרפת, ונמצא שלא הועיל כלום לטיגון המצה, והעיקר חסר מן הספר, וכ"ש אם מרטיב המצות מקודם, ומטגנם עם הביצה, דבכה"ג שהמצה רטובה, הרי שמים דוחים שמן וגרע טפי. ע"כ
גם לדבריו אפשר לטגן בשמן למר כדאית ליה, או לבשל. ואפשר שמרן סבר לברך בשבת זו על מצה עשירה המוציא - כדברי הרדב"ז והחיד"א, אבל מי שירצה לבשל פת וודאי שפיר עביד לדעתו.
זה קושיא גדולה, למה מרן לא הביא עיצה זו ורק מצה עשירה.
ואולי מזה מוכח דכיון שחל ע"ז שם של מצה א"א להתירה,
ויהיה ראיה להאור לציון והגיר"ש אלישיב שעוגה שנאפתה מקמח מצה אסור לאוכלה
כיון שחל עליה שם מצה.
לא ראיתי דבריהם,
בעוגה יש סיבה להחמיר מחמת שהיא נאפית
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית