כדאמרי אינשי
חבר חדש
- הצטרף
- 18/7/25
- הודעות
- 63
בדבר מה שיש נשים מעוברות שמקפידות לא לרכוש חפצים לתינוק כגון בגדים, עגלה, לול וכדו', קודם הלידה, שנחלקו בזה הפוסקים אם יש לחוש לזה, דבספר סגולות רבותינו (עמ' 275) הביא שנשאל בזה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אם יש לזה מקור? והשיב: שמקפידין משום עין הרע. ע"כ. וכ"ה בספר שאלת רב (חלק שני, עמוד נח אות ד).
ובשו"ת עשה לך רב (חלק ו עמוד ש) הביא מנהג זה שאין קונים שום בגד עבור הרך שיולד, וכתב שכפי הנראה, טעם הדבר הוא מתוך חשש שמא יארע תקלה חלילה כגון הפלה וכדומה ח"ו, וכשיראו ההורים לנגד עיניהם את אשר רכשו לתינוקם שעתיד היה להיולד תדאב עליהם נפשם, ויש שאינם חוששים לזה וקונים לפני הלידה בגדים וכדומה. ע"כ. והובא גם בספר הבית היהודי (חלק י עמוד 70).
וכן כתב בספר עבד ה' (עמוד סח), וכ"ה בספר ואין למו מכשול (ח"ב פ"ז ס"ה) שנשים מעוברות שנוהגות שלא לקנות שום בגד או כלים כגון מיטה ועגלה לתינוק טרם נולד הילד, אף שמצד ההלכה ברור הדבר בבירור גמור שהוא מותר בהחלט ואין לפקפק בזה כלל ועיקר, מכל מקום נראה שאין ללעוג לנוהגות כן, משום שהענין בזה הוא להראות ולהוכיח שעדין אין אנו בטוחים בכלום, ושאנו מצפים לישועת ה', ומודים לו יום יום ושעה שעה שהכל מתקדם כשורה, ומדרכי האמונה שחשים צורך תמידי כאויר לנשימה להיות קשורים ותלויים ונסמכים על חסדי הבורא, ויש בזה צד טוב כשאין חושבים שכבר הכל בסדר. וזכר לדבר ראה בספר בן יהוידע מסכת ברכות (נה.). ע"ש. ודו"ק. ע"כ.
וכן שמעתי מכמה זקנים תימנים מרוקאים ובוכרים שמקפידים בזה מטעם כדי שלא לדבר ולהתעניין בתינוק יותר מדאי, דאין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, ומשום דלא נשלוט ביה עינא בישא.
אמנם יש שלא הקפידו בזה כלל ואדרבא העדיפו לקנות קודם הלידה, וכמו שהביא בספר ואין למו מכשול (ח"ב פ"ז ס"ה) בשם הגאון רבי מאיר מזוז זצ"ל, שכתב, בענין מנהג נשים שנוהגות שלא לקנות צורכי התינוק לפני הלידה, אם נהגו נהגו, אבל עדיף לכאורה לקנות, כדי להראות בטחון בה' יתברך שהלידה תהיה כתקנה. ע"כ. וכתב בשו"ת אליבא דהלכתא (ח"ב עמ' רכא) דלכן מי שהוריו לא הקפידו בזה אין לו מה לחשוש, וגם מי שהוריו הקפידו בזה ורואה שיש מבצע או צבע מסויים שעומד להיגמר מהמלאי שבחנות, אין להם מה לחשוש.
וכ"כ בספר שולחן ערוך המקוצר (ח"ד סי' קלט סעיף יט עמ' שיח) שאין צורך להמנע מקניית דברים חדשים אף קודם הלידה כיון שאין שום מקור לנוהגים בכך, ובדורות קודמים לא היה מנהג ידוע לזה והבוטח בה' חסד יסובבנו. ע"ש.
ובסגולות רבותינו הנ"ל הביא שכן השיב הגרב"צ מוצפי שליט"א לשואלים, שאין להקפיד בזה ואפשר לרכוש את החפצים לתינוק אף לפני הלידה, והביא שם מעשה עם הבבא סאלי (הובא בספר מאור ישראל על האדמו"ר הגה"צ רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי זצ"ל, עמ' קע) שאברך אחד שבא לקבל ברכה לבנים זכרים נשאל על ידי אדמו"ר אם יש לו בטחון גמור בה' שיפקוד אותו בבנים, אותו אברך הדגיש שהוא מאמין באמונה שלמה בברכתו של הצדיק, אז אמר לו אדמו"ר שכדי להמחיש את אמונתו עליו להכין את כל צרכי הילד, שיוולד מראש, בבטחון שה' יפקדהו בקרוב, אותו אברך מיהר לעשות כדברי האדמו"ר, וקנה את כל צרכי הילד כולל מיטה עגלה וכו', וה' פקד אותו באותה שנה, ונולד לו בן זכר. ע"כ.
וכיו"ב נשאל בשו"ת פסקי שלמה (ח"ו עמ' 186) האם לקנות שמלת כלה מראש סוגר את המזל אם השמלה במבצע מיוחד? והשיב: אין בעיה לקנות בכלל ואין בזה סגירת המזל. ע"כ.
ובשו"ת עשה לך רב (חלק ו עמוד ש) הביא מנהג זה שאין קונים שום בגד עבור הרך שיולד, וכתב שכפי הנראה, טעם הדבר הוא מתוך חשש שמא יארע תקלה חלילה כגון הפלה וכדומה ח"ו, וכשיראו ההורים לנגד עיניהם את אשר רכשו לתינוקם שעתיד היה להיולד תדאב עליהם נפשם, ויש שאינם חוששים לזה וקונים לפני הלידה בגדים וכדומה. ע"כ. והובא גם בספר הבית היהודי (חלק י עמוד 70).
וכן כתב בספר עבד ה' (עמוד סח), וכ"ה בספר ואין למו מכשול (ח"ב פ"ז ס"ה) שנשים מעוברות שנוהגות שלא לקנות שום בגד או כלים כגון מיטה ועגלה לתינוק טרם נולד הילד, אף שמצד ההלכה ברור הדבר בבירור גמור שהוא מותר בהחלט ואין לפקפק בזה כלל ועיקר, מכל מקום נראה שאין ללעוג לנוהגות כן, משום שהענין בזה הוא להראות ולהוכיח שעדין אין אנו בטוחים בכלום, ושאנו מצפים לישועת ה', ומודים לו יום יום ושעה שעה שהכל מתקדם כשורה, ומדרכי האמונה שחשים צורך תמידי כאויר לנשימה להיות קשורים ותלויים ונסמכים על חסדי הבורא, ויש בזה צד טוב כשאין חושבים שכבר הכל בסדר. וזכר לדבר ראה בספר בן יהוידע מסכת ברכות (נה.). ע"ש. ודו"ק. ע"כ.
וכן שמעתי מכמה זקנים תימנים מרוקאים ובוכרים שמקפידים בזה מטעם כדי שלא לדבר ולהתעניין בתינוק יותר מדאי, דאין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, ומשום דלא נשלוט ביה עינא בישא.
אמנם יש שלא הקפידו בזה כלל ואדרבא העדיפו לקנות קודם הלידה, וכמו שהביא בספר ואין למו מכשול (ח"ב פ"ז ס"ה) בשם הגאון רבי מאיר מזוז זצ"ל, שכתב, בענין מנהג נשים שנוהגות שלא לקנות צורכי התינוק לפני הלידה, אם נהגו נהגו, אבל עדיף לכאורה לקנות, כדי להראות בטחון בה' יתברך שהלידה תהיה כתקנה. ע"כ. וכתב בשו"ת אליבא דהלכתא (ח"ב עמ' רכא) דלכן מי שהוריו לא הקפידו בזה אין לו מה לחשוש, וגם מי שהוריו הקפידו בזה ורואה שיש מבצע או צבע מסויים שעומד להיגמר מהמלאי שבחנות, אין להם מה לחשוש.
וכ"כ בספר שולחן ערוך המקוצר (ח"ד סי' קלט סעיף יט עמ' שיח) שאין צורך להמנע מקניית דברים חדשים אף קודם הלידה כיון שאין שום מקור לנוהגים בכך, ובדורות קודמים לא היה מנהג ידוע לזה והבוטח בה' חסד יסובבנו. ע"ש.
ובסגולות רבותינו הנ"ל הביא שכן השיב הגרב"צ מוצפי שליט"א לשואלים, שאין להקפיד בזה ואפשר לרכוש את החפצים לתינוק אף לפני הלידה, והביא שם מעשה עם הבבא סאלי (הובא בספר מאור ישראל על האדמו"ר הגה"צ רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי זצ"ל, עמ' קע) שאברך אחד שבא לקבל ברכה לבנים זכרים נשאל על ידי אדמו"ר אם יש לו בטחון גמור בה' שיפקוד אותו בבנים, אותו אברך הדגיש שהוא מאמין באמונה שלמה בברכתו של הצדיק, אז אמר לו אדמו"ר שכדי להמחיש את אמונתו עליו להכין את כל צרכי הילד, שיוולד מראש, בבטחון שה' יפקדהו בקרוב, אותו אברך מיהר לעשות כדברי האדמו"ר, וקנה את כל צרכי הילד כולל מיטה עגלה וכו', וה' פקד אותו באותה שנה, ונולד לו בן זכר. ע"כ.
וכיו"ב נשאל בשו"ת פסקי שלמה (ח"ו עמ' 186) האם לקנות שמלת כלה מראש סוגר את המזל אם השמלה במבצע מיוחד? והשיב: אין בעיה לקנות בכלל ואין בזה סגירת המזל. ע"כ.