מדברי מרן בהכתרת הראשון לציון רבי דוד יוסף שליט"א

חיי עולם

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
439
מקור

מנהיג עולם התורה רה"י מרן רבינו הגר"א סלים שליט"א,
הדגיש בדבריו במעמד ההכתרה שנערך השבוע,
שאמנם מרן הראשון לציון מקבל את עולם הרבנות והדיינות,
אבל צריך לדעת שעולם התורה והישיבות עומד מעל כל זה,
הם הדוגמא והסמל לכל עם ישראל, איך צריך להיות ולהראות.
1735053123096.png
 
ישר כח לידידי ידידיה שבא לעוזרני אל חי,

ואכן אף אנוכי לא באתי להתפלמס, אלא רק לכתוב עובדה פשוטה, ולא נכנסתי לויכוחים, ובפרט באתרא קדישא הדין אשר מואס במחוזות אלו, והזהירו על כך בלשון של זהורית, ולאפוקי אתרי זולות אחרים אשר "רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם", וכבוד התורה חלקלק על לשונם אך בקרבם ארס מפעפע לנשוך כל מבקש אמת, וכידוע למבינים.
וכבר דיברו כאן על כתיבת ד"ת בעומק העיון מבלי להיגרר למחוזות פולטיים, ויעוין שם (בפורום לתורה) ותראה אפס קצהו מעט במטהו, ותבין אמאי לית דין בר ויכוח.
עד כאן בנקודה הנ"ל, מגלה טפס ומכסה אלפיים.


עכ"פ עתה באתי להבין דברות כבוד ראש הישיבה שליט"א

דהנה ידוע בכל שער בית עמי, כי כבוד הראשון לציון דהשתא הגאון בעל 'הלכה ברורה' שליט"א, זה עשרות בשנים הקים וטיפח ריבץ והחזיק את מוסדות 'יחוה דעת' המפוארים בהם חוסים כמאתים אברכים וראשי חבורות וכוללים, ובהם מופלגי תורה גדולים ועצומים, מלבד מאות נוספים כעת ברשת כוללי ערב.

ואם כן תימה, וכי זה לא נקרא מחזיק ישיבה.

האם נימא דכיון שהם נשואים ירד ערכם (ויש שמקפידים לקרוא ל"כוללים" בשם "ישיבה", וכגון ישיבת רשב"י בנשיאות זקן ראשי הישיבות הגרמ"צ ברגמן שליט"א חתדב"נ דכבוד אבי עזרי זללה"ה, וישיבת בית הלל בראשות הרה"ג הלל מן שליט"א האי גיסא דנפש שמשון וכו', ובמזרח שמש כל ישיבות המקובלים, כנהר שלום ואהבה ואחוה וכו' מאז ועד האידנא). ונוסיף מילתא בהך תמיהה, וכי אם היו בישיבות היו נוהגים כהוראת הגרח"ק להתחתן בגיל שמונה עשרה, אז רק מי שיש אצלו בחורים מתחת לגיל זה הוא נחשב עולם התורה.

והנה היה מקום בראש להניח כמה דרכים כל אחד בהנח'ה הס'וברת ארזי'ם ובחלוקות ישית לחלק בכמה נתיבים, ובתחילה חשבתי להשאיר זאת לשאר המעיינים החשובים, בתוספת בקשה שלא יפסקו ויחתכו הענין בלא שקילת צד הנגדי, אלא יצדדו לכאן ולכאן כדרכם של ת"ח הנעימים ומנעימים.

אך שוב בינותי כי טפי מסתברא, דראש הישיבה שליט"א לא קאי אלא על עצם נתינת התפקיד, אשר עיני כל ישראל היו נשואות בהך מעמד על ההכתרה המדוברת, ועל כך בא לומר דאעפ"כ התפקיד האמיתי הוא בהחזקת ישיבה, וא"כ הך תפקיד למלך דוד שליט"א הרי הוא כיהודה ועוד לקרא, וכהשלמת התמונה, והוא כתוספת לעיקר הנקודה אשר הייתה באמנה איתו להיות תופס ישיבה ולחזק ולגדל הני ברכי דרבנן בבית היוצר למאורי המזרח השוכן לתפארה בשכונת הר נוסף. כנלע"ד, והבוחר יבחר.
 
וכעת כשאני מתבונן בתמונה, כמה התרגשות לראות את כל גדולינו יושבים ואינם מצליחים להסתיר את התרגשותם ושמחתם. ומי היה מאמין כי יבוא יום ויוועדו יחדיו באהבה ואחוה מרנן ראשי הישיבות, הגאון רבינו אברהם סאלים שליט"א יחד עם גאון ישראל מרן הנאמ"ן שליט"א, ועוד כהנה וכהנה.
 
תחושותי מדרשותיהם של מרנן הגרא"ס והגרד"י במעמד ההכתרה (שזכיתי להיות נוכח בו), שמסכימים הם בדבר שלפו"ר נראה פשוט, אולם בדורות האחרונים ירדה חולשה לעולם התורני - בעיקר בעניין הזה.
ישנה מחשבה באי אלו מקומות, שעולם ההלכה הוא בפני עצמו, ואילו עולם לימוד הש"ס ידיעתו ועמקותו הרי הוא עולם בפנ"ע.
בפשטות, העולם הספרדי מחולק באופן שרירותי למדי בין 'עולם הישיבות' ל'עולם הכוללים'. בישיבות עוסקים בגמרא ובמפרשיה, בכוללים עוסקים בהלכה וכל מה שקשור - בה!
במוזות אחרים, השטחיים, הרדודים ילמדו הלכה, העמקנים והלמדנים יעסקו בש"ס.
במחוזותינו, יהיו אף שיורו, תעסקו רק בהלכה, "חבל על הזמן"...
אבל לכל מי שדעת יש בו, ומעמיק הוא בכתבי ראשונים ואחרונים, מבחין, שהכל, אבל הכל, בנוי על הגמרא. בסופו של דבר ובתחילתו, הגמרא היא מרכז הכל. ואלו הם דברים ברורים. אולם מסיבות פוליטיות ואחרות נוצר בדור האחרון מעין חלוקה, שיצרה מעין תחרות.


מרנן הגרא"ס והגרד"י בדבריהם שמו את העניין הזה על השלחן, קבל עם ועולם, לימוד ההלכה אינו אלא קומה נוספת בלימוד הגמרא, מי שאינו יודע ללמוד גמרא - לא תהיה לו יד ורגל בלימוד ההלכה. הוא אולייוכל לדעת מה עושים אבל לא להורות וכ"ש לפסוק.
אדם שאין לו יד ורגל בלימוד הש"ס כראוי, אין לו מה לחפש בעולם הרבנות והדיינות. למרות שישנם שעושים זאת בהצלחה יתירה בכל מה שקשור למבחני הרבנות, אבל למעיישה, עולם תורה ברמה חייב להיות בנוי על לימוד הש"ס בעיון ובעומק.
 
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים.
אמנם ראוי לציין שישנם שגם כן אומרים דברים אלו אבל בפועל הם עושים בדיוק הפוך, וכיאה לדור עקבתא דמשיחא, אחד בפה ואחד בלב. ולכן אין להתרשם מדיבורים אלא ממעשים, והמבין יבין ישכיל על דבר אמת.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית