חיי שרה מדוע לא הסכים אברהם שישא יצחק את בת אליעזר אחר שנהפך לברוך ?

הצטרף
4/11/25
הודעות
189
רש"י כד לט : "אלי לא תלך האשה" - אלי כתיב, בת היתה לו לאליעזר, והיה מחזר למצוא עילה שיאמר לו אברהם לפנות אליו להשיאו בתו, אמר לו אברהם בני ברוך ואתה ארור, ואין ארור מתדבק בברוך. (והוא בב"ר נט יב).
ולכן גם לא היה אברהם מאמין לו כי היה עבד - ב"מ פו ע"ב פדר"א פרק טז]
מאידך חז"ל אמרו בויקרא רבה יז ה : אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן דּוֹסָא אֱלִיעֶזֶר הוּא כְּנַעַן וְעַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק יָצָא מִכְּלַל אָרוּר וּבָא לִכְלַל בָּרוּךְ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית ט, כה): וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן, וּכְתִיב (בראשית כד, לא): בּוֹא בְּרוּךְ ה', רַבִּי יַעֲקֹב בְּשֵׁם רַבִּי יְהוּדָה בְּשֵׁם רַבִּי נָתָן דְּבֵית גוּבְרִין עָבֵיד לְהוֹ נְטִילַת רְשׁוּת, וּמָה אֱלִיעֶזֶר יָצָא מִכְּלַל אָרוּר לִכְלַל בָּרוּךְ עַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק...
וכן כתוב בזוה"ק (אמור רסט) שהתורה אומרת בוא ברוך ה', ואע"פ שהוא מדברי לבן אילו לא היה אמת לא היה בתורה, וא"כ מדוע לא השאיר אברהם את אליעזר וע"י שימושו כבר נהפך לברוך, וכך היה לוקח את ביתו, ומתשובת אברהם משמע שכל המניעה מצד שהוא ארור ואין כלל מניעה אחרת
 
רש"י כד לט : "אלי לא תלך האשה" - אלי כתיב, בת היתה לו לאליעזר, והיה מחזר למצוא עילה שיאמר לו אברהם לפנות אליו להשיאו בתו, אמר לו אברהם בני ברוך ואתה ארור, ואין ארור מתדבק בברוך. (והוא בב"ר נט יב).
ולכן גם לא היה אברהם מאמין לו כי היה עבד - ב"מ פו ע"ב פדר"א פרק טז]
מאידך חז"ל אמרו בויקרא רבה יז ה : אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן דּוֹסָא אֱלִיעֶזֶר הוּא כְּנַעַן וְעַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק יָצָא מִכְּלַל אָרוּר וּבָא לִכְלַל בָּרוּךְ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית ט, כה): וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן, וּכְתִיב (בראשית כד, לא): בּוֹא בְּרוּךְ ה', רַבִּי יַעֲקֹב בְּשֵׁם רַבִּי יְהוּדָה בְּשֵׁם רַבִּי נָתָן דְּבֵית גוּבְרִין עָבֵיד לְהוֹ נְטִילַת רְשׁוּת, וּמָה אֱלִיעֶזֶר יָצָא מִכְּלַל אָרוּר לִכְלַל בָּרוּךְ עַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק...
וכן כתוב בזוה"ק (אמור רסט) שהתורה אומרת בוא ברוך ה', ואע"פ שהוא מדברי לבן אילו לא היה אמת לא היה בתורה, וא"כ מדוע לא השאיר אברהם את אליעזר וע"י שימושו כבר נהפך לברוך, וכך היה לוקח את ביתו, ומתשובת אברהם משמע שכל המניעה מצד שהוא ארור ואין כלל מניעה אחרת

לא הבנתי שאלתך,
ה"ברוך" התהווה לאחר שכבר מצא את רבקה ?
 
לא הבנתי שאלתך,
ה"ברוך" התהווה לאחר שכבר מצא את רבקה ?
מדברי המדרש והזוה"ק משמע שבשעה שלבן יצא לקראתו הוא קרא לו "ברוך" וזו היתה האמת שכבר היה ברוך, א"כ היה לו לשוב לאברהם ולטעון שעתה הוא ברוך ושיקח את בתו.
וגם א"ת שאחר שנשלח כבר לא שייך לשוב ולא לקיים ציוויו של אברהם, עכ"פ אם יש כזה מהלך שע"י "ששמש את אברהם" נעשה ברוך, א"כ מסתמא אברהם ידע זאת, ולמה שלח אותו לשם ולא ציוה עליו לשמש אותו כהוגן, וממילא ייהפך לברוך ויקח את ביתו, ועל פניו זה ודאי עדיף כיון שהיא בת ת"ח, הקרוב לאברהם ודבק בדרכיו וכו', ולא צדיקה בת רשע וכו'.
 
כעת, מתוך המו"מ עם הרב אלישמע חשבתי דרך מחודשת, שאולי כל שימוש שהיה אליעזר עושה לא היה מועיל לו להפוך לברוך, ודווקא השימוש הזה שהיה בו ביטול גמור לאברהם, והוא שיוותר על ביתו וילך הוא עצמו לחפש אישה אחרת שאיננה ביתו, רק שימוש כזה הופך אותו לברוך, ולכן יש כאן גלגל החוזר, שאם יחזור וידרוש שיקחו את ביתו, שוב הוא בכלל ארור, כי הרי לא שימש את אברהם כראוי, ואם יקיים את השליחות א"כ כבר יישא יצחק את רבקה.
אבל אילו היה עושה שימוש אחר לא היה מהני מידי והיה נותר ארור, וזה מחודש, אבל אולי זאת האמת
 
מדברי המדרש והזוה"ק משמע שבשעה שלבן יצא לקראתו הוא קרא לו "ברוך" וזו היתה האמת שכבר היה ברוך, א"כ היה לו לשוב לאברהם ולטעון שעתה הוא ברוך ושיקח את בתו.
וגם א"ת שאחר שנשלח כבר לא שייך לשוב ולא לקיים ציוויו של אברהם, עכ"פ אם יש כזה מהלך שע"י "ששמש את אברהם" נעשה ברוך, א"כ מסתמא אברהם ידע זאת, ולמה שלח אותו לשם ולא ציוה עליו לשמש אותו כהוגן, וממילא ייהפך לברוך ויקח את ביתו, ועל פניו זה ודאי עדיף כיון שהיא בת ת"ח, הקרוב לאברהם ודבק בדרכיו וכו', ולא צדיקה בת רשע וכו'.

כל הברוך היה שעשה את שליחותו של אברהם אבינו, וזה הסתיים כשמצא את רבקה לא לפני.
עכשיו להגיד לה טוב ההעסק בטל אני חוזר ?
 
כעת, מתוך המו"מ עם הרב אלישמע חשבתי דרך מחודשת, שאולי כל שימוש שהיה אליעזר עושה לא היה מועיל לו להפוך לברוך, ודווקא השימוש הזה שהיה בו ביטול גמור לאברהם, והוא שיוותר על ביתו וילך הוא עצמו לחפש אישה אחרת שאיננה ביתו, רק שימוש כזה הופך אותו לברוך, ולכן יש כאן גלגל החוזר, שאם יחזור וידרוש שיקחו את ביתו, שוב הוא בכלל ארור, כי הרי לא שימש את אברהם כראוי, ואם יקיים את השליחות א"כ כבר יישא יצחק את רבקה.
אבל אילו היה עושה שימוש אחר לא היה מהני מידי והיה נותר ארור, וזה מחודש, אבל אולי זאת האמת

דוקא מזה ברחתי, (אבל מגיע לך ע"ז לייק).
כי אם נהיה ברוך זכותו לקחת את יצחק, אבל הנקודה שהוא כבר מצא את אשתו - אז...
השאלה שלך היתה טובה, למה איים עליהם ואפנה על ימין או על שמאל, ולא אמר יש לי בת.
וזה כנראה שלא יגידו שהוא דורש את טובת עצמו, אבל אה"נ היה חוזר ולוקח את יצחק.
 
יישר כוח.
אבל אני הקטן טוען שיש כאן שאלה חזקה אפילו יותר, שאם יש מין "טריק" כזה לשמש את אברהם וליהפך לברוך, א"כ מעיקרא מדוע אברהם לא ציוה עליו לשמשו הרבה עד שייהפך לברוך, וכך ירויח בת ת"ח שהוא מכיר ודבוק בו והולך בדרכיו, ודוחק לומר שאברהם לא ידע שעל ידי שישמשו יוכל ליהפך לברוך
 
יישר כוח.
אבל אני הקטן טוען שיש כאן שאלה חזקה אפילו יותר, שאם יש מין "טריק" כזה לשמש את אברהם וליהפך לברוך, א"כ מעיקרא מדוע אברהם לא ציוה עליו לשמשו הרבה עד שייהפך לברוך, וכך ירויח בת ת"ח שהוא מכיר ודבוק בו והולך בדרכיו, ודוחק לומר שאברהם לא ידע שעל ידי שישמשו יוכל ליהפך לברוך

לא טריק,
כי הוא לא ידע בכלל שיהפך לברוך, מן השמים גלגלו נבואה בפי הרשע להגיד לו שהוא ברוך.
 
זה אני בהחלט יכול לקבל, דהיינו שאברהם לא ידע שיש מהלך כזה.
על כל פנים עדיין יש מקום להפוך בזה, אדם ששתי כליותיו לימדו אותו את כל התורה כולה, והתורה עצמה מעידה שהוא נביא "ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא" לא ידע את ההנהגת ה' הזאת שארור יכול ליהפך לברוך אם ישמש את אברהם ?
אבל באמת זה לא מוכרח ויתכן בהחלט כמו שכתבת.
 
@שאינו יודע לשאול
היום כשנשאתי ונתתי עם חבר בביהמ"ד על פתגמא דנא,
שמתי לב ששאלה מעיקרא ליתא.
שאלת: מדוע לא הסכים אברהם שישא יצחק את בת אליעזר אחר שנהפך לברוך ?
תשובה: אליעזר אמנם יצא, אבל ביתו עדיין נשארה בכלל ארור, וכי למה שתצא ?
 
חזק.
אבל מדברי אברהם לאליעזר משמע שהבעיה היא שהוא ארור ולא שבתו ארור, שאמר לו אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מדבק וכו', ומשמע שאילו לא היה ארור לא היה מפריע לו כלל.
ואולי ביאור הדברים כמו ששמעתי מידידי בוגר ישיבת בית מתתיהו בשם הגר"ב וייסבקר שאמר להתפלל על בחורים לזיווג עם שם האב כי כתוב בגמ' בת פלוני לפלוני, משמע שעיקר הגזירה והחיתום שלה הוא דרך אבי הבת ולא הבת עצמה וכך יש להתפלל, דון מינה ואוקי באתרין, [ובכלל י"ל שבתו של אליעזר היתה קטנה ואז גם הקידושין הם ע"י אביה ואין לה כלל בחירה בעניין כידוע כתובות מו קידושין ג].
אגב שמעתי בשבת ממשפיע חסידי שהתירוץ דלעיל [ששימוש של אברהם זה דווקא ע"י ביטול גמור לאברהם שיוותר על ביתו - כתוב בערוגות הבושם]
 
חזק.
אבל מדברי אברהם לאליעזר משמע שהבעיה היא שהוא ארור ולא שבתו ארור, שאמר לו אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מדבק וכו', ומשמע שאילו לא היה ארור לא היה מפריע לו כלל.
ואולי ביאור הדברים כמו ששמעתי מידידי בוגר ישיבת בית מתתיהו בשם הגר"ב וייסבקר שאמר להתפלל על בחורים לזיווג עם שם האב כי כתוב בגמ' בת פלוני לפלוני, משמע שעיקר הגזירה והחיתום שלה הוא דרך אבי הבת ולא הבת עצמה וכך יש להתפלל, דון מינה ואוקי באתרין, [ובכלל י"ל שבתו של אליעזר היתה קטנה ואז גם הקידושין הם ע"י אביה ואין לה כלל בחירה בעניין כידוע כתובות מו קידושין ג].
אגב שמעתי בשבת ממשפיע חסידי שהתירוץ דלעיל [ששימוש של אברהם זה דווקא ע"י ביטול גמור לאברהם שיוותר על ביתו - כתוב בערוגות הבושם]

היינו הך, אתה ארור וממילא יוצאי חלציך כמותך.
אא"כ נאמר שבת איש כנעני אינה ארורה, וזה צריך ראייה.
 
הדיוק שלי הוא מכך שאם החסרון היה בעצם זה שהיא זרע חם מה זה שייך למה שאליעזר ארור, והיה לו לומר בתך זרע חם היא ואין ארור וכו' ומשמע שאם היה אליעזר יוצא מכלל ארור גם בתו יצאה.
ומהמדרשים שהובאו כאן מבואר שכאשר יצא מכלל ארור גם השתחרר מעבדותו ונעשה בן חורין ומסתמא שחרר בתו עימו
 
הדיוק שלי הוא מכך שאם החסרון היה בעצם זה שהיא זרע חם מה זה שייך למה שאליעזר ארור, והיה לו לומר בתך זרע חם היא ואין ארור וכו' ומשמע שאם היה
אליעזר יוצא מכלל ארור גם בתו יצאה.

זה מה שאמרתי היינו הך, "אתה" היינו מהותך, ולא אתה אישית.
כי מי שנדבק ביצחק זה בתו ולא הוא.
ואם הוא יצא מכלל ארור כי עשה מעשה נאצל, אין זה כולל את ביתו.


ומהמדרשים שהובאו כאן מבואר שכאשר יצא מכלל ארור גם השתחרר מעבדותו ונעשה בן חורין ומסתמא שחרר בתו עימו

מנא לן ? - ועכ"פ גם אם שיחרר ביתו עמו, זה כבר אחרי שיצחק היה נשוי.
(אל תשכח שאליעזר לפני ששוחרר היה עבד ליצחק כפשוטו, ובתו ג"כ. יציאתו מכלל ארור, לא הוציאתו מכלל עבדות).
 
ראשי תחתית