מדוע לא קבעו בחנוכה זכר לנס נצחון המלחמה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בן מנוח
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בן מנוח

חבר ותיק
הצטרף
25/12/24
הודעות
188
מיקום
איש ירושלם
ראיתי כעת בספר כתר שם טוב גאגין ח"ב שכתב ע"ז ב' תירוצים:
א. משום שלום מלכות בכדי לא להתגרות שהנה נצחנו.
ב. לבסס את הנס על קדושה וטהרה ולא על כוחי ועוצם ידי של נצחון במלחמה.


מי שיש לו עוד תירוצים ידועים ושאינם מוזמן להביאם פה עמנו היום:
 
נערך לאחרונה:
ועי' בדברי רבינו שמחה הכהן מדווינסק בעל האור שמח בספרו משך חכמה
עהפ"ס והבור רק אין בו מים (בראשית לז, כד):
"הרואה מקום שנעשה לו נס מברך ברוך שעשה לי נס במקום הזה (ברכות נד). הפירוש כדברי אבודרהם (אורח חיים ריח-ט) דוקא שיצא מדרך הטבע. והא דמברך על נר חנוכה משום שנעשה נס בפך השמן שזה נגד הטבע. והנה עיקר הנס היה לנצחון מלכות אנטיוכוס וישראל קבלו מלוכה מאתים שנה (רמב"ם ה' חנוכה רפ"ג) ולזכרון צריך להאיר נרות ולזה סגי בחזותא בעלמא אך להורות על נס פך השמן צריך דוקא דיהא שלטא ביה עינא תוך עשרים אמה ורמז לזה שהיה מאיר מתוך ההיכל ופתחו של היכל גבוה כ' אמה (עירובין ב)" עכ"ל.
 
לבסס את הנס על קדושה וטהרה ולא על כוחי ועוצם ידי של נצחון במלחמה.
עתה מצאתי ג"כ:
דברי רבינו האור שמח במשך חכמה
עה"פ (שמות יב טו) "כי כל אוכל חמץ ונכרתה"
"ולדעתי הא דאמר להם עתה דבר שלדורות הוא להורות שלימות מצוותיו יתברך כי כל העמים בדתותיהן הנימוסיות יעשו יום הנצחון יום מפלת אויביהם לחג הנצחון, לא כן בישראל המה לא ישמחו על מפלת אויביהם ולא יחוגו בשמחה ע"ז וכמו שאמר בנפול אויבך אל תשמח כו' פן יראה ד' ורע בעיניו והשיב מעליו אפו, (משלי כד, יז) הרי דאדם המעלה אינו שמח בנפול אויבו משום שהשמחה רע בעיני ד' הלא רע בעיני ד' צריך לשנאותו ולכן לא נזכר בפסח חג המצות כי בו עשה במצרים שפטים רק כי הוציא ד' את ב"י ממצרים אבל על מפלת האויבים אין חג ויו"ט לישראל.
ולכך על נס חנוכה אין היום מורה רק על הדלקת שמן זית וחינוך בית ד' וטהרתו והשגחת אלקים על עמו בית ישראל בזמן שלא היה נביא וחוזה בישראל ולכן נעשה ההדלקה על ענין בלתי מפורסם ההדלקה שמונה ימים בהיכל משום שהמנהיגים והשרי צבאות היו הכהנים הגדולים החשמונאים והיה חוששת ההשגחה שמא יאמרו כחם ועוצם ידם ובתחבולות מלחמה נצחו הראתה להן ההשגחה אות ומופת בהיכל אשר אינו ידוע רק לכהנים למען ידעו כי יד אלקי עשה זאת והם מושגחים דרך נסיי למעלה מן הטבע".
 
על מה נתקן ההלל אם לא על הניצחון במלחמה?
הדלקת הנרות היא על פך השמן ולא מסתברא למימר שע"כ נתקן גם ההלל. אא"כ אני טועה בזה...
בתחילה חשבתי כמוך, אבל אחר כך דייקתי את לשון השואל מדוע לא קבעו זכר לניצחון, כמו בנס פך השמן וכמו בפורים משלוח מנות וסעודות שקבעו מעשה לזכר הנס. אך אם כן התשובה פשוטה כי הגזירה לא הייתה על הגוף ולכן זכר לזה קבעו רק בהלל.
 
ראשי תחתית