תרומה לעזרא

מדוע מרן היביע אומר לא היה שם טלית על הראש

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כאחד העם

חבר חדש
הצטרף
20/4/25
הודעות
123
חידה שיש בידי ואשמח עם מישהו יוכל לפתור לי אותה.

הנושא הוא- טלית על הראש, למה הרב עובדיה לא שם טלית על הראש.

בילקוט יוסף או"ח מהדו' תשס"ד עמ' ס"ט- מביא שכנראה עשה זאת מטעמי נוחות.

וכן בילקוט יוסף ימים נוראים מהדו' תשע"ה עמ' תשע"ה- כתב אותו דבר.

א- ילקוט יוסף.JPG

והנה בשנת תש'"פ- בשיעור השבועי, הוסיף עוד טעם חדש, שכנראה אביו רצה להראות שטלית על הראש זה לא עיקר הדין אלא זה מידת חסידות.

ב- יתרו שנת תש''פ.JPG
והנה בשנת תשפ"ד- בשיעור השבועי, כותב להדיא, דשאל את אביו מדוע לא שם טלית על הראש וענה לו אביו, שכיון שאני מדריך את הציבור, לכן אני רוצה להראות להם שזה לא חובה.

ולא זכיתי להבין - בילקוט יוסף שנת תשס"ד [10 שנים לפני פטירת אביו] כתב דהסבה מטעמי נוחות, וכן בילקוט יוסף שנת תשע"ה [שנה לאחר פטירת אביו] עם אותו טעם של נוחות, בשנת תש"פ [6 שנים לאחר פטירת אביו] הוסיף עוד טעם שחשב עליו, ואז בשנת תשפ"ד [10 שנים לאחר פטירת אביו] הוא שאל את אביו וזה הטעם שאמר לו?

ג- כי תצא תשפ''ד.JPG
 
מה הבעיה שהוא העלה השערה מעצמו.
ואח"כ סיפר גם מה אביו אמר לו.
ניחא אם היה לך ראיה שזה לא מידת חסידות, היה על מה לדון. משלא כך מה הרעשת עלינו.
 
מה הבעיה שהוא העלה השערה מעצמו.
ואח"כ סיפר גם מה אביו אמר לו.
אם היית מסתכל על התאריכים שהדגשתי היית חושך לעצמך את כל האריכות

מלפני 5 שנים שיער משהו מדיליה וזה היה כבר אחרי פטירת אביו, דהיינו שעדיין לא שאל את אביו
וכן בילקוט יוסף ימים נוראים זה היה אחרי פטירת אביו וכתב מה שכתב עיי"ש, דהיינו שלא שאל את אביו
ואז בשנת תשפ"ד- 10 שנים אחרי פטירת אביו מספר ששאל את אביו וזה מה שהשיב לו??
 
ואני בכלל לא הבנתי את המשפט הזה:

אדרבה, חזקה על מרן זצ"ל שהוא רוצה להדריך את הציבור גם מהי מידת חסידות
דווקא זה לא נכון.
בד"כ רבנים שמחמירים לעצמם, משתדלים ללכת בציבור אחרי הקולא כשהם חושבים להקל בשביל להראות שמה שפסקו שמותר זה אמיתי.
יש הרבה דוגמאות לכך, אבל הדברים פשוטים וידועים.
 
מלפני 5 שנים שיער משהו מדיליה וזה היה כבר אחרי פטירת אביו, דהיינו שעדיין לא שאל את אביו
וכן בילקוט יוסף ימים נוראים זה היה אחרי פטירת אביו וכתב מה שכתב עיי"ש, דהיינו שלא שאל את אביו
ואז בשנת תשפ"ד- 10 שנים אחרי פטירת אביו מספר ששאל את אביו וזה מה שהשיב לו??
אולי בעת ההדפס לא נזכר בזה ששאל
או לא עבר על הספר שוב בעת ההדפסה
שמא חשב דדחויי קמדחי ליה ועיקר הטעם הוא הנוחות ואח"כ חזר בו
 

קבצים מצורפים

אולי אפשר לדחוק שעיקר הסיבה זה בגלל שמפריע הכוונה, אבל אז הבן שאל: "הרי הציבור רואה את זה וילמד לעשות כן גם", אז על זה השיב האבא: "אדרבה, אז בדווקא אעשה כך שילמדו שזה מותר מעיקר הדין וזה לא חובה.
ואז הטעם שלא שם על הראש - כי זה מפריע.
והטעם שלא חשש לעשות כך ברבים וילמדו ממנו - כי זה לא חובה ורצה שילמדו שזה לא חובה.
 
פשוט מה שהעלה @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י לא נפתח לי, ולכן לא הבנתי מה הגבת ועל מה
זה מה שהעלה הרב איסקופה:

ה. במשך רוב השנים לא היה מקפיד כלל לכסות ראשו בטלית בשעת התפלה, אלא היתה הטלית מונחת על כתפיו. ולא היה מכסה את הראש בטלית אפילו בשעת תפלת שמו"ע, ואפילו כשהיה ש"ץ או כשהיה עולה לתורה. והסביר לי טעמו, מפני שפעמים הדבר גורם לו להפרעה בכוונה הראויה לתפלה, מאחר שהטלית נופלת מעל הראש מפעם לפעם. ובשנותיו האחרונות היה מניח שיכסו ראשו בטלית.

ציטוט מתוך 'ארחות מרן' ח"א לר"ד יוסף, עמוד 52 [במיספור של אוצה"ח]
 
ראשי תחתית