שאינו יודע לשאול
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 514
נאמר "וחלומות השוא ידברו" (זכריה י ב).
ובסנהדרין ל ע"א איתא שמי שאמר לו אביו בחלום מעות פלוני של מעשר הן וידע לומר כמה הם והיכן הם, על זה אמרו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין - ולא צריך לתת אותם למעשר.
נביא שקר נקרא בתורה "כי ימצא בקרבך באחד שעריך ... נביא או חולם חלום" והיינו שאמרו לו בחלום נלכה ונעבדה אלוהים אחרים, וכל הנביאים מלאים מנביאי השקר שהיו "חולמי חלומות" [ואותו פסוק בזכריה וחלומות השוא ידברו קאי בנביאי שקר], ומנא ליה ליוסף שחלום יש בו ממש.
כך גם בנבואות ירמיהו שנרדף על צווארו ע"י נביאי שקר ונלחמו בו בכל כוחם, כמעט בכל מקום שמדבר מעניין נביאי השקר מזכיר גם חולמי חלומות ;
"החושבים להשכיח את שמי בחלומותם אשר יספרו איש לרעהו" ... "הנביא אשר איתו חלום יספר חלום ואשר דברי איתו ידבר דברי אמת מה לתבן את הבר נאום ה’ אלוקים" ... "הנני על נבאי חלומות שקר נאום ה’ ויספרום ויתעו את עמי בשקריהם ובפחזותם ואנוכי לא שלחתים ולא ציויתים" (ב’ אלו בפרק כג).
"ואתם אל תשמעו אל נביאיכם ואל קוסמיכם ואל חלומותיכם ואל עונניכם... אשר הם אומרים לכם לאמור לא תעבדו את מלך בבל" (כז) "כי כה אמר ה’ צבקות אלוקי ישראל אל ישיאו לכם נביאיכם אשר בקרבכם וקוסמיכם ואל תשמעו אל חלומותיכם אשר אתם מחלמים" (כט).
ובקהלת ה ו "כי בא החלום ברוב עניין" וכן אמר דניאל לנבוכדנצר "אנת מלכא רעיונך על משכבך סליקו" ופירש"י פסוקים אלה (בברכות נה) אין מראין לאדם בחלום אלא מהרהורי ליבו ביום.
אם כן מדוע לא פטר יוסף את שרי פרעה בבית האסורים בלא כלום, ומדוע נדרש לחלומותיהם כלל.
ובסנהדרין ל ע"א איתא שמי שאמר לו אביו בחלום מעות פלוני של מעשר הן וידע לומר כמה הם והיכן הם, על זה אמרו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין - ולא צריך לתת אותם למעשר.
נביא שקר נקרא בתורה "כי ימצא בקרבך באחד שעריך ... נביא או חולם חלום" והיינו שאמרו לו בחלום נלכה ונעבדה אלוהים אחרים, וכל הנביאים מלאים מנביאי השקר שהיו "חולמי חלומות" [ואותו פסוק בזכריה וחלומות השוא ידברו קאי בנביאי שקר], ומנא ליה ליוסף שחלום יש בו ממש.
כך גם בנבואות ירמיהו שנרדף על צווארו ע"י נביאי שקר ונלחמו בו בכל כוחם, כמעט בכל מקום שמדבר מעניין נביאי השקר מזכיר גם חולמי חלומות ;
"החושבים להשכיח את שמי בחלומותם אשר יספרו איש לרעהו" ... "הנביא אשר איתו חלום יספר חלום ואשר דברי איתו ידבר דברי אמת מה לתבן את הבר נאום ה’ אלוקים" ... "הנני על נבאי חלומות שקר נאום ה’ ויספרום ויתעו את עמי בשקריהם ובפחזותם ואנוכי לא שלחתים ולא ציויתים" (ב’ אלו בפרק כג).
"ואתם אל תשמעו אל נביאיכם ואל קוסמיכם ואל חלומותיכם ואל עונניכם... אשר הם אומרים לכם לאמור לא תעבדו את מלך בבל" (כז) "כי כה אמר ה’ צבקות אלוקי ישראל אל ישיאו לכם נביאיכם אשר בקרבכם וקוסמיכם ואל תשמעו אל חלומותיכם אשר אתם מחלמים" (כט).
ובקהלת ה ו "כי בא החלום ברוב עניין" וכן אמר דניאל לנבוכדנצר "אנת מלכא רעיונך על משכבך סליקו" ופירש"י פסוקים אלה (בברכות נה) אין מראין לאדם בחלום אלא מהרהורי ליבו ביום.
אם כן מדוע לא פטר יוסף את שרי פרעה בבית האסורים בלא כלום, ומדוע נדרש לחלומותיהם כלל.