מדוע בתיה בת פרעה הייתה ראויה למות? והלא היא התגיירה!

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
101
מיקום
בני ברק
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
במדרש רבה פרשה י״ח סימן ג׳ "הנקבות הבכורות אף הן מתות, חוץ מבתיה בת פרעה שנמצא לה פרקליט טוב, זה משה".
ומבואר דלולי זאת היתה מתה במכת בכורות, וקשה הרי כבר נתגיירה כמבואר במגילה יג. "ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור" אמר רבי יוחנן שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה, ופירש רש״י שם לטבול לשם גירות. א״כ אינה בכלל בכורי מצרים.

ולכאורה יש מקום לדון, דהמכה של בכורות היתה לא רק לבכורות עצמם, אלא מכה לאבותיהם המצרים שימותו להם בניהם הבכורים, וכדכתיב "למכה מצרים בבכוריהם", שהמכה למצרים בזה שמתו בכוריהם. ולפי זה נראה לומר דאשה מצרית שהיה לה בן מאומה אחרת, אע״פ שבאומות הלך אחר הזכר והולד הבכור אינו "מצרי", מ״מ היה מת בתורת מכה לאמו המצרית. [אף כשלא היה דר במצרים, דבמצרים בלא״ה מתו גם בכורי אומות אחרות].
ולפי״ז י״ל דאמנם נתגיירה אבל לא היה הדין שגר שנתגייר כקטן שנולד ועדיין היתה נחשבת בת פרעה, ובתורת עונש לפרעה היתה ראויה למות, אע״פ שהיא אינה מצרית.

אמנם נראה דזה אינו, דבני ישראל היה להם הצלה מן המכות, ומבכורי ישראל לא מתו הוי סיבה חיובית שינצלו כדכתיב "ולא יהיה בכם נגף", וגם גרים בכלל ההצלה, כמבואר במכילתא דרשב״י עה״פ אשר פסח ה׳ על בתי בני ישראל, אין לי אלא בני ישראל גרים מנין וכו׳. מבואר דגם גרים היו בכלל ההצלה. ולכן בתיה אם היתה גיורת היתה ניצולת כיון שהיא ישראלית, אע״פ שהיא בת של מצרי. וצ״ל דהך מדרש ס״ל דלא נתגיירה.​
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית