כתב מרן הש"ע (סימן רח סי"ב) וז"ל: "מזכירין בה מעין המאורע בשבת ויום טוב וראש חודש, אבל לא בחנוכה ופורים וכו'".
וכתב על כך בביאור הגר"א וז"ל: "דאף בברכת המזון אין צריך להזכיר מצד הדין, כמו שכתוב בפ"ב דשבת, אלא מצד המנהג, מה שאין כן כאן שאין מנהג כלל. ועיין תוספות שם." עכ"ל.
וכוונתו, דמשמע ליה בגמרא בשבת (כד.) שמזכירין מעין המאורע בברכה"מ בחנוכה ופורים שהוא רק מנהג, והוא שונה מהזכרת שבת ור"ח שהוא מעיקרא דדינא. ממילא אם הוא רק מנהג, י"ל שנתקבע המנהג לגבי ברה"מ ולא לעניין מעין שלוש.