מדוע אין מזכירים בברכת מעין שלש - מעין המאורע של חנוכה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בן מנוח
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
על מזבחך, מזכירים.
חנוכת המזבח.
זה רק אולי בדרך רמז, לענין של חנוכת המזבח,
דהבקשה היא:
:רחם ה' אֱלֹהֵינוּ, עָלֵינוּ וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ, וְעַל הַר צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדָךְ, וְעַל מִזְבָּחָךְ וְעַל הֵיכָלָךְ.

ויש נוסח דומה בברכת המזון וכמובן בכל אופן קבע מקום לעצמו על הניסים.

שו"ר שכתב הרב @עשרה זהב דבכלל על הניסים הוא שבח אחר:
על הניסים לא מדבר על חנוכת המזבח אלא על הנס.
 
אשמח מאוד לביאורים ועיונים בזה

מצאתי:

כתב הגר"א (סי' רח סק"מ), שכיון שהזכרת חנוכה בברכת המזון היא מנהג (ואילו הזכרת שבת הוא מדינא), ובברכת מעין שלוש לא נהגו להזכיר חנוכה.

וראיתי מביאים בשם מהר"ם מרוטנבורג (סימן ע) שהטעם הוא משום דבברכת מעין שלוש אין לשון של הודאה.
 
וראיתי מביאים בשם מהר"ם מרוטנבורג (סימן ע) שהטעם הוא משום דבברכת מעין שלוש אין לשון של הודאה.
צ"ע:
כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ
 
כתב מרן הש"ע (סימן רח סי"ב) וז"ל: "מזכירין בה מעין המאורע בשבת ויום טוב וראש חודש, אבל לא בחנוכה ופורים וכו'".
וכתב על כך בביאור הגר"א וז"ל: "דאף בברכת המזון אין צריך להזכיר מצד הדין, כמו שכתוב בפ"ב דשבת, אלא מצד המנהג, מה שאין כן כאן שאין מנהג כלל. ועיין תוספות שם." עכ"ל.
וכוונתו, דמשמע ליה בגמרא בשבת (כד.) שמזכירין מעין המאורע בברכה"מ בחנוכה ופורים שהוא רק מנהג, והוא שונה מהזכרת שבת ור"ח שהוא מעיקרא דדינא. ממילא אם הוא רק מנהג, י"ל שנתקבע המנהג לגבי ברה"מ ולא לעניין מעין שלוש.
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית