כאשר למדתי את הנושא חשבתי מתחילה לדמותו להריגת כינה בשבת שאנו יודעים בוודאות שהיא פרה ורבה אך בגמרא מבואר שאיננה פרה ורבה, וידוע שיש אוסרים בימינו, ויש עוד כיוצא בזה בענייני טריפות ועוד, ולענ"ד הדבר ברור שאם חכמי הש"ס נקטו לדינא על דבר שהוא מותר כאשר היה מקום לאסור, הרי שיש טעם עמוק ונסתר בזה, ומכלל הדברים שאחר חתימת התלמוד לא משנים כלל, ואף שהטעם המבואר בגמרא אינו מבואר כלל כפי המציאות שבידינו, י"ל א' יתכן שבטעם זה גנוז עומק שנשגב מבינתנו, ב' יתכן שחז"ל תלו את טעם ההוראה במציאות, אך את ההוראה עצמה קיבלו איש מפי איש.
אמנם יש לדחות לגבי כינה דיש לומר שלא אמרו "מותר" על כינה בשבת, אלא אמרו שאינה פרה ורבה, ומעין מ"ש הטור יו"ד קטז לגבי הרחשין במשקין מגולין, שלא אסרו גילוי סתם אלא רק גילוי משום רחשין, והאידנא דליכא רחשין מותר, וכ"כ המגן אברהם שם לגבי נטילת מים אמצעיים בין בשר לדגים, שגם שם יש לומר שלא אמרו אלא סכנתא אך לא הגדירו את זה כאיסור, ואי ליכא סכנתא שרי, וכן לגבי רחיצה בעת המילה בשבת שהתירו לחמם מים [טור ושו"ע או"ח שלא ט] כי היתה סכנה והאידנא אסור.
מה שאין כן במציצה חובת מציצה בשבת קיבלו חז"ל מרבותיהם, רק הוקשה להם למה מותר והשיבו מצד פיקו"נ, וכך נשאר הדין עד חתימת התלמוד, א"כ הגם שבמציאות אנו רואים שאין פיקו"נ מ"מ הא חזינן שחז"ל קיבלו שמציצה נוהגת בשבת, כך נראה לדון לעניות דעתי הקלושה והרטושה.