מחלוקת הגרמ"א והגר"ע בענין ברכת המצה לאחר פסח

באנר תרומה
על סמך מה אתה כותב את זה??
על סמך המציאות

אולי תביא לי שם מסויים של רב שידוע כפוסק הלכה לרבים, שהוא פוסק יותר כהגר"ע עטייה מאשר הגרע"י, יש לך מישהו ספציפי או שאתה סתם זורק דברים כשאין לך שום מושג על מה אתה מדבר?
מרנן האור לציון, הגר"י צדקה, הגרי"ח סופר שליט"א ועוד רבים רבים השומרים על המנהגים כדעת חכם עזרא עטייה.

ומעטים מאד הם אלו שכתבו דברים בשמו שנשמרו לאורך השנים, ומהם היה מרן הגרע"י שהזכירו בהרבה ענינים בספריו הרבים. ואף הביא הרבה תשובות ושאלות שקיבל ממנו. וחלק מזה בנה את הספר "עלה עזרא".
להביא דברים בשמו, לא אומר שכך עשה.

והדברים פשוטים לכל מי שרק רוצה להבין.
 
וע"ע בהסכמתו לחזון עובדיה שמתווכח בענין הפסיקה כמקובלים
זה לא מדוייק! שם הוא מתווכח לא באופן כללי, אלא על מנהג מסויים שמרן חכם עזרא רצה ליישב את המנהג שנהגו במצרים כי רצה לומר שכן יש צד כזה בפוסקים, ולא הוי רק דעת המקובלים. ע"ש.
ולא אמרתי שאין שום דבר שבאר"ץ היו עושים כהמקובלים אמרתי רק בד"כ, ולעומת (פי' בהשוואה) לעדות אחרות.
וידוע שכן יש הרבה מנהגים של אר"ץ שעשו כהמקובלים. ואכמ"ל.
 
@יעקבי
יפה אני זה שהבאתי את זה.

ואיפה כתבתי ש"כל דרכיו של הגרע"י הינם ע"פ הגר"ע עטייה"????

או שמא כתוב שבאופן "כללי" הוא זה שינק מחכם עזרא והנהגתו בהלכה, יותר מאשר אלו שדבקו במנהג הבבלים??
 
@יעקבי
יפה אני זה שהבאתי את זה.

ואיפה כתבתי ש"כל דרכיו של הגרע"י הינם ע"פ הגר"ע עטייה"????

או שמא כתוב שבאופן "כללי" הוא זה שינק מחכם עזרא והנהגתו בהלכה, יותר מאשר אלו שדבקו במנהג הבבלים??

בעתיד נא לדייק ולא לנסות לשקר ולהוציא דברים שלא כתובים ואפילו לא רמוזים. תודה

דרכו של הגר"ע עטייה היתה חיזוק המנהגים, כל עדה באשר היא.
הגרע"י - פחות.
 
מרנן האור לציון, הגר"י צדקה, הגרי"ח סופר שליט"א ועוד רבים רבים השומרים על המנהגים כדעת חכם עזרא עטייה.
כמו מה למשל איזה מנהגים תגיד לי אחד רק אחד שאתה יודע. ואיפה הם הביאו את זה בכלל?

להביא דברים בשמו, לא אומר שכך עשה.
נכון רק כשזה הרבנים לעיל שמנית, אז מה שהם כותבים ואומרים בשם הרב עזרא, זה דבר אמת נכון וקיים.
רק כשהרב עובדיה כותב איזה הלכה בשמו של הרב עזרא, אז זה לא נאמן.
 
בנו רבי דוד שליט"א חי וקיים. לאורך ימים טובים. תשמע ממנו ישירות.
אל תפנה אותי אליו, כאילו שאתה יודע שיש לו משהו להגיד בנושא.
אם אתה יודע משהו שיש לו להגיד, אז תגיד את זה בעצמך!
ואם לא אל תפנה אותי אליו כאילו שיש לו משהו לחדש בנושא
ואגב אני דיברתי איתו רבות על אביו.
 
נכון רק כשזה הרבנים לעיל שמנית, אז מה שהם כותבים ואומרים בשם הרב עזרא, זה דבר אמת נכון וקיים.
רק כשהרב עובדיה כותב איזה הלכה בשמו של הרב עזרא, אז זה לא נאמן.
כשכלל תלמידי חכם עזרא מעידים א' והוא כנגדם מעיד ב', על מי נסמוך?
 
אל תפנה אותי אליו, כאילו שאתה יודע שיש לו משהו להגיד בנושא.
אם אתה יודע משהו שיש לי להגיד, אז תגיד את זה בעצמך!
ואם לא אל תפנה אותי אליו כאילו שיש לו משהו לחדש בנושא
ואגב אני דיברתי איתו רבות על אביו.
מה שהוא אמר לי שאביו היה נגד שינוי מנהגים. הן בברכת הדלקת הנר והטבילה הן לענין זמן ר"ת.
ואמו ואשתו ברכו אחר ההדלקה וכן בטבילה.
לענין ברכת נשים על הלולב איני זוכר אם התייחס.

ואני מזמין אותך ואת כל קורא ומשתתף לשמוע זאת ישירות ממנו.
 
היתר מכירה בשמיטה

יש הרבה שחיים וקיימים שמעידים שהנכון הוא כעדותו של מרן הגרע"י, שהסיבה שבישיבה בהתחלה לא סמכו על זה היה כי רבנים אחרים באו ולחצו על הרב עזרא שכך ינהג בישיבה, ואח"כ דיבר על זה עם מרן הגרע"י ושינה את ההנהגה לזמן מסויים עד ששוב הפעילו לחץ שיחזרו לאסור. אפשר לשאול את הרב בן ציון מוצפי או את הרב גדעון בן משה, ועוד אחרים.
וכמו בכל דבר, לעולם לא נדע מה בדיוק הוא הנכון ואיך היו פני הדברים.
 
הגרב"צ א"ש והגר"י צדקה והגר"ש בעדני הם תלמידים קרובים ומוסמכים יותר ממי שציינת וזוהי עדותם על רבם.
ויתכן שכך גם העיד הגרמ"א בספרו על שמיטה.
 
הגרבץ אש והגרי צדקה והגרש בעדני הם תלמידים קרובים ומוסמכים יותר ממי שציינת וזוהי עדותם על רבם.
ויתכן שכך גם העיד הגרמ"א בספרו על שמיטה.
גם אלו שהזכרתי, מודים שהיה תקופה שהנהיג להחמיר בישיבה, אבל זה גופא עדותם, שההוראה השתנתה באיזשהו שלב והורה להתיר עד ששוב לחצו עליו שלא יורה להתיר בישיבה.
הסיפור כתוב בכמה ספרים אפשר למצוא אותו, ולקרוא שם גופא דעובדא היכי הוי
 
אבל זה גופא עדותם, שההוראה השתנתה באיזשהו שלב והורה להתיר עד ששוב לחצו עליו שלא יורה להתיר בישיבה.
כן כן. כמו חכמים בדורנו שכותבים לך מכתב והיפוכו...
ראשי ורבני ישיבת פורת יוסף הגרבץ אש והגרי צדקה והגרש בעדני ידעו יותר טוב ממי שהזכרת מה קורה בישיבתם.
 
כן כן. כמו חכמים בדורנו שכותבים לך מכתב והיפוכו...
ראשי ורבני ישיבת פורת יוסף הגרבץ אש והגרי צדקה והגרש בעדני ידעו יותר טוב ממי שהזכרת מה קורה בישיבתם.
זה לא "היפוכו". היה ויכוח איך להנהיג בישיבה, וכנראה רוב רבני הישיבה סברו להחמיר, ולכן אף שהרב עזרא בעצמו הראה פנים להקל, הנהיג למעשה בישיבה להחמיר, ואז רבנים אחרים "דחפו" לצד השני, בתקופה שהיה קשה מאד להחמיר, ולכן הורה להתיר.
זה נקרא שהכל לפי הזמן, ויכול שיצאו הוראות שונות מתחיתיו מתקופת שונות.
וכמדומני שמה שאמר בשמו הרב עובדיה זה שהוא הסכים איתו להורות היתר (עכ"פ במקום הצורך והדחק). והוא לא אמר שככה הוא אחז לכתחילה ובטח לא שהוא עצמו נהג להקל.
 
שבאמת מרן הגרע"י הוא זה שינק את דרך ההלכה של פורת יוסף עכ"פ מצד ראש הישיבה מרן רבנו עזרא עטייא זצ"ל. וכידוע היה מחזקו על הרבה מפסקיו שהיה פוסק נגד הבן איש חי.
דומה אצלי מכלי שני, ששאל את הגר"ש בעדני זצ"ל בענין השמיטה, ותורף הדברים הוא שהגרע"ע עודד ודחף את הגרע"י, והייתה דרכו להנהנן ולהסכים, ולא היה מתווכח וכדו', ואם היה נשאל לדעתו היה מורה, אבל כשהיו מתווכחים היה מנסה בלשון קלה ליישב ואם רואה שמתעקשים לא היה מתעקש כנגד.
ואידך, פירושא הוא, זיל גמור

והיה אומר לו "אני נוהג כמו שאתה פוסק".
זה חדש לי, מי כתב כזה דבר?

היכן הרב עובדיה כתב או אמר מנהג שרבי עזרא עטייה נהג בביתו ובני ביתו אומרים שנהג אחרת?
לדעתי לגבי השמיטה למשל
ועוד דברים שאיני זוכר, אבל ישנם בודאי
 
ויש גם עדות של בעל השמחה לאיש אחיו של הגרב"צ
כן כן. כמו חכמים בדורנו שכותבים לך מכתב והיפוכו...
ראשי ורבני ישיבת פורת יוסף הגרבץ אש והגרי צדקה והגרש בעדני ידעו יותר טוב ממי שהזכרת מה קורה בישיבתם.
ראשי הישיבה אמורים לדעת יותר מתלמידים בישיבה.
 
דומה אצלי מכלי שני, ששאל את הגר"ש בעדני זצ"ל בענין השמיטה, ותורף הדברים הוא שהגרע"ע עודד ודחף את הגרע"י, והייתה דרכו להנהנן ולהסכים, ולא היה מתווכח וכדו', ואם היה נשאל לדעתו היה מורה, אבל כשהיו מתווכחים היה מנסה בלשון קלה ליישב ואם רואה שמתעקשים לא היה מתעקש כנגד.
ואידך, פירושא הוא, זיל גמור
לא כ"כ הבנתי את דבריך זה לא כ"כ ברור, ואני חושב שהתבלבלת בין הגרע"ע להגרע"י בתוך דבריך. עכ"פ כבר כתבתי לעיל בענין השמיטה מה היה, וזה מסופר בארוכה בכמה מקומות אפשר למצוא בקובץ בית יוסף ובירחון האוצר ובאור תורה ובעוד מקומות שהאריכו בזה.
זה חדש לי, מי כתב כזה דבר?
זה כתוב בכמה מקומות. (ואינני טוען שהכוונה שבכל דבר הסכים עמו ללא יוצא מן הכלל, אלא אמר את הדברים בנוגע לכמה מהפסקים הראשונים של מרן שכל הבבלים יצאו נגדו על שפסק נגד הבא"ח, אז חכם עזרא אמר לו את זה).
אבל מה זה משנה, אלו שהם דוקא נגד הרב עובדיה, יגידו שאלו מקורות לא אמינים...
 
ועם כל הכבוד ללשכת הר"מ אליהו אינני מאמין אפילו לא לרגע שהרב עזרא עטייה הסכים לפסק זה, שאין לו שום בסיס.

לשכת הרב אליהו הביאו דברים מפי הגר"מ אליהו, שהיה צדיק וקדוש.

לכתוב "אינני מאמין אפילו לא לרגע" על דברים שהעיד הגר"מ אליהו, זה ביזיון ת"ח חמור ביותר, גם אם נתלים ב"לשכה".

האחד ועוד אחד הזה שלך, זה אפיקורסות!
 
כך מספר בילקוט יוסף בכמה מקומות כמו בענין שיעור חלה, ועוד. וכן הביאו כמה חכמים (שאינם נמנים על בני משפחתו של מרן) בקובץ המשביר. וכן כתב באביר הרועים. ועוד. והביאו כן בשמו של מרן הגרע"י שכך הוא סיפר על עצמו שאמר לו פעם או פעמיים חכם עזרא.

אבל שוב מי שיש לו ענין לא להאמין לדבר שיוצא מפיו של מרן הגרע"י. ויש כאלו כאן באשכול הזה שהוציאו את הרב עובדיה כשקרן ממש, אחד כתב עליו לעיל "ואם אמר או כתב כך אז מה?"
בעצם הוא אומר שהרב עובדיה פשוט משקר במצח נחושה.
אז מה שאני יצטט מהמקומות הנ"ל יעזור משהו? לא!
 
בכלל, אינני ידוע מי יודע מה סבר הגר"ע עטייה על כל הלכה, כי לא נשאר לנו הרבה מכתביו.
ומעטים מאד הם אלו שכתבו דברים בשמו שנשמרו לאורך השנים, ומהם היה מרן הגרע"י שהזכירו בהרבה ענינים בספריו הרבים. ואף הביא הרבה תשובות ושאלות שקיבל ממנו. וחלק מזה בנה את הספר "עלה עזרא".

עוד ענין שנחלקו בו בדעת הגר"ע עטיה:

בספר "תפארת אבות" (חלק שישי - פניני האור לציון, עמ' ל', יצא לאור ע"י ישיבת "אור לציון" בראשות הגר"א אבא שאול זצ"ל, בנו יחידו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, ולרגל שמחת חתונת נכדו, הרב ישראל מאיר שליט"א) כתב:

"תורף דעתו: שמבחינת 'דת יהודית' הרי שפאה היא כיסוי ראש גמור, לפי שהדבר תלוי ב'מנהג שנהגו בנות ישראל', והיה אומר שכן דעת מרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל".

וכן כתב הגאון רבי ראובן שרבאני זצ"ל בקובץ תורת ציון (חלק ד', תשפ"ב): "כשהייתי בישיבה חשבתי לעמוד על כיסוי ראש עם מטפחת. וכשנפגשתי הבנתי שרוצים ללכת עם פאה. וניגשתי למו"ר חכם בן ציון זצ"ל, ואמר לי בזה הלשון: "הלכה, פאה מותרת, נקודה". ואחי הג"ר שמואל שרבאני זצ"ל, גם הוצעה לו איזה הצעה שרצו פאה, והלכנו יחדיו למורינו ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל, והשיב לנו שמותר ללכת עם פאה".

מאידך גיסא, ב"ספר הזכרון כנסת עזרא" (עמ' ק"ו) כתב הרב יעקב מוצפי: "בענין פאה נכרית נקט רבינו כדעת האוסרים לבישת פאה נכרית ובקפידא חמורה". לאחר מכן הוסיף מדיליה עוד טקסט ארוך בענין (באופן שדעתו האישית נחרצת נגד).
 
אבל שוב מי שיש לו ענין לא להאמין לדבר שיוצא מפיו של מרן הגרע"י. ויש כאלו כאן באשכול הזה שהוציאו את הרב עובדיה כשקרן ממש, אחד כתב עליו לעיל "ואם אמר או כתב כך אז מה?"
בעצם הוא אומר שהרב עובדיה פשוט משקר במצח נחושה.

בוודאי שאין מקום לכתוב על הגר"ע יוסף בלשון זלזול "ואם אמר או כתב כך אז מה" (לשם כך יש אפשרות דיווח להנהלה, לידיעתך).

אבל לגביך, הפוסל במומו פוסל, ולא רואה הגמל את דבשתו:

ועם כל הכבוד ללשכת הר"מ אליהו אינני מאמין אפילו לא לרגע שהרב עזרא עטייה הסכים לפסק זה, שאין לו שום בסיס.

תלית זאת ב"לשכה" אבל ברור שהדברים יצאו מפיו של הגר"מ אליהו, ובעצם כתבת שהוא "משקר במצח נחושה". טול קורה מבין עיניך.
 
ראשי תחתית